Permalänk
Medlem

Skönt, hoppas fler parasiter flyr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/g8Blq/flytten...
Ber om ursäkt för länken till fake news aftonbladet till att börja med.

Jag undrar lite vad detta handlar om egentligen och vad deras flytt innebär?
Någon som är insatt som kanske kan berätta lite mer?

Vad det handlar om är att Nordea blev sura när staten ville höja vissa avgifter för bankerna.
Vad det innebär i praktiken är väl att några hundra jobb försvinner till Finland, och att det vid nästa bankkris blir Finland istället för Sverige som får rädda Nordea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Du är alltså för att banker och storföretag inte ska betala skatter och avgifter, medans vanliga medborgare och småföretag ska göra det?

Så länge resten utav oss som bor i Sverige måste betala skatter och avgifter så ska fan i mig bankerna och storföretagen också se till att göra det.

Kom ni med er nollskatt ideologi när den appliceras på resten utav oss andra också och inte bara när det stödjer er oligark vision utav hur ett samhälle ska styras.

Nordea kommer även i fortsättningen att betala skatt i Sverige. Detta handlar om prestige. En prestigevinst för Finland och en prestigeförlust för Sverige att dom flyttar huvudkontoret. Nordea har för längesedan velat att Sverige ska vara med i bankunionen. Det är Finland men inte Sverige. I själva verket så är förlusten för Sverige bara ett par hundra arbetstillfällen eller hur många dom nu har som jobbar på huvudkontoret. Åandra sidan kommer det vara Finlands problem sen när banken får problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Jag älskar hur folk säger att "Nordea får pengar av staten" när de i själva verket betalar tillbaka det med ränta.

De får pengar av medborgarna. Har man förmånen att producera krediter så finns det stora möjligheter att tjäna enorma pengar. Det endast genom att trycka in en siffra i en dator samt börja skicka ut räkningar där räntan på denna intryckta siffra är riktiga pengar istälelt för de digitala pengar banken skapar.

Kommer jag ihåg rätt så delar bankerna ut 60% av vinsten till aktieägarna så de fungerar mer som en slags bankomat.

Man brukar ibland dela upp ekonomin i realekonomi och finansiell sektor. Realekonomi är det som ger oss mat på bordet, det som producerar värden. Finansiella sektorn skall vara så liten som möjligt, den är bara smörjmedel som skall se till att realekonomin fungerar optimalt. När vinsterna inom den finansiella sektorn är för stora så är det något som är fel

I Sverige är det bara en tidsfråga till nästa bubbla briserar och vad som egentligen händer då är en korrigering. Realekonomin klarar inte och serva vinsterna inom den finansiella sektorn och det sker en korrigering. Det vanliga är att det är realekonomin får betala priset och gå på vatten och bröd ett tag

Permalänk
Medlem

Är jag alldeles för trött när jag tycker det vore fasligt kul om Nordea ville flytta till Nordkorea istället?
...Nord(kor)ea, någon? Nej, ok. Jag går väl och lägger mig.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

Om det nu vore så jävla illa så hade samtliga banker klagat och hotat om att flytta(för att bilda opinion), nu är det ju bara Nordea som gjort det så jag skulle nog inte snacka för mycket om att alla banker vill "fly landet".

För Nordea är det bara en strategisk flytt. Deras största affärer som genererar vinst är ändå inte verksamhet som påverkar Sverige.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Jag tycker finns två grund problem.

Jag tycker finns två grund problem.
Ett alldeles för hög svansföring av en viss VD och en viss Minister!
Två det är delvis fel angreps sätt att slippa stödja banken med pengar vid bank-kris.
Att få banken att sätta in pengar till staten för säkra bankens pengar är fel väg, det är bättre att öka likviditets-kravet och på det sättet få banken stabilare.
Inte öka skatten utan göra kraven hårdare, det minskar inte bankens konkurrenskraft direkt, men att lagra mer i ladorna dämpar vinsten som går att dela ut till aktieägarna. Men kapitalet är kvar i banken, det är bara vinsten på det egna kapitalet som dämpas, inte den grundläggande intjänade förmågan.

Visserligen tycker ja inte Finland är ett omöjligt val, men jag tycker inte flytt ska bero på personkonflikter!
21,3 % är lite liten för att få igenom en flytt att gå igenom, vi för se om det blir ett krav på en extra bolags stämma! För många är i mot beslutet att flytt!
Så vi får se vad fram tiden ger!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Dom ville inte vara med & betala en förhöjd avgift om en ny bankkris skulle inträffa, så istället för att betala så flyttar dom till Finland. Staten borde kräva tillbaks alla pengar dom fick i bidrag av skattebetalare under sista krisen tycker jag.

Den bankkrisen hos nordbanken/nordea kostade oss skattebetalare ca 35 miljarder och det var 20 år sen. Sen har dom betalat ca 10 miljarder per år i skatt.
Jag är ingen ekonom men det känns som att den skulden är tillbakabetalad.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Vad synd att jag inte är kund hos dem så jag kan byta bank och visa mitt missnöje.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Känns mer tryggt nu som kund hos Nordea. Förstår att de gör allt för att fly från detta land som står på gränsen till en krasch med nuvarande inkompetenta regering, samtidigt som Finland visar gott exempel som Löfven & Co borde ta efter.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Smärtsamt å se så många vilsna själar.. självklart ska Nordea flytta. Det enda man kan göra för att vinna är att inte spela. Bankavgifter som sossarna vill höja är en avgift som enbart drabbar oss kunder. Ni fattar inte att alla företags alla skatter, avgifter och onödig administration bidrar till att höja era priser? Vad kostar det att lämna in bilen på en märkesverkstrad mätt i din egen timlön? eller en elektriker? I ett friskt fungerande land hade den debiterade timlönen för en elektriker varit betydligt närmare den netto timlön för en läkare/ingenjör. Men i sverige skiljer det sig med vad? En faktor 6-7? Hur kommer det sig? Jo vi tar ut skatt på lön, på försäljning, på vinst, på kapital etc. Kvar har du ett liten liten "köpkraft" att själv bestämma över. Men den övervägande majoriteten av ditt självbestämmande som vuxen människa har ni sålt för barnbidrag, bistånd till kärnvapen i Nordkorea, bistånd till terroristfamiljer i Palestina etc.. jag håller med Nordea. Rösta med fötterna.. så kan gnällspikarna stanna kvar, men det blir kyligt när enbart bidragstagarna är kvar å ingen längre producerar nått..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Det har hon inte sagt. Varför ljuger du?

Du får nog ta och läsa vad han skrivit en gång till.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att se hur många som verkar ta bankernas sida, och kallar sossarna giriga, visst kan det stämma...men toppen av girighet är väll banker som varken bryr sig om sina kunder, villa bli räddade av oss medborgare när de klantar sig.

Hur kan man ens tänka tanken att ta sidan av en bank...det betyder inte att man står på statens sida heller, det är två vargar som står över samma byte! Där vi folket tyvär är den blodiga kaninen mellan dem.

@kaya: Nej, du är ingen ekonom. Du har rätt i att de har betalat sin skatt efter krisen men bankernas totala utgift till staten år 2014 var 14,6 miljarder. Varav Swedbank då var den största inbetalaren, så har svårt at tro att Nordea stod för 10 miljarder av dessa nästan 15.

Så vitt jag vet var Swedbank den ända som började betala tillbaka (även om lite) och Nordea bara betalade sina skatter och alltså inte något utav den summa de räddades med, istället valde Nordea att betala ut miljardvinster till sina ägare.

Det är vi folket som stod för räddningen av bankerna och inget som någonsin Nordea (eller någon annan bank) tänker sig betala tillbaka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

Helt otroligt att se hur många som verkar ta bankernas sida, och kallar sossarna giriga, visst kan det stämma...men toppen av girighet är väll banker som varken bryr sig om sina kunder, villa bli räddade av oss medborgare när de klantar sig.

Hur kan man ens tänka tanken att ta sidan av en bank...

Det handlar nog snarare om förståelse för att folk och företag gör det de tycker är bäst för de själva. Erbjuder någon annan bättre villkor för något, så finns det risk att någon byter. Vissa saker är mer krångligt att byta än andra, tar vi företagsverksamhet så är det något som ofta går sakta, men det vanliga är att företagen expanderar mer i andra länder.

Så jag tror många tycker att Nordeas beslut att flytta är logisk och politikerna istället för enbart fokusera på vem går att beskatta mer borde fundera mer på hur står det till med konkurrensen? Vinstbegränsningar för företag som jobbar med välfärden, gör der mer eller mindre attraktivt att starta företag inom området etc?
*edit*
Då vi har en motpol som har vuxit sig starkare så ser jag dock inga större problem för sverige, men hade vissa partier fått göra som de ville så hade sverige sjunkit snabbare än Venezuela. (jag syftar inte på sossarna utan de samarbetspartier)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Det är ju inte bra att jobb och skatteintäkter försvinner från Sverige men vad ska företagen göra när aktieägarna kräver avkastning och sossarna inte tillåter detta?

Jag vill påminna och Lafferkurvan, det innebär att högre skattesats leder till lägre skatteintäkter eftersom att folk tvingas hitta på lösningar för att undkomma skatterna, eller i alla fall minska skatten. Det kan vara handlingar som att arbeta "svart" eller flytta till ett billigare land.
https://www.skattebetalarna.se/sites/default/files/dick2.png

Tror ni att Sverige behöver högre skattesats eller att arbete och utbildning lönar sig till högre grad? Det är mycket vanligt att folk väljer mer semesterdagar istället för högre lön, eftersom att marginalskatten för många kan vara ~57%.

Oj så okunnigt.

Det handlar överhuvudtaget inte om skatteintäkter då Nordea bara flyttar sitt huvudkontor och inte sin verksamhet. Den nordiska överenskommelsen ser till att man betalar skatt för verksamheten i det land den verkar.

Däremot handlar det om resolutionsavgiften där Nordea inte vill vara med och till tämligen liten del fylla på reserver inför framtida bankkrascher. Finland har en lägre sådan och det var det som hägrade.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Då jag driver eget så använder jag Nordea som företagsbank, det bara "blev så" då jag kört dom även privat.
Har kollat upp lite banker nu när det talats om att dom ska flytta och inser att det inte finns någon som helst anledning att stanna kvar hos Nordea.

Är dom så otroligt giriga och vägrar spela med samma spelregler som andra banker gör nationellt gör dom ju helt rätt i att dra.
För mig lutar det nog att flytta mina pengar till en kundägd bank typ länsförsäkringar eller SEB.

Det ska bli skönt att byta bank, denna nyhet gör att man fått en spark i baken att lämna.

Permalänk

@Hugligan: Som jag förstått det är både sossar och allians överens om att bankerna inte är tillräckligt beskattade. Dessutom så finns det nog ingen branch som har så mycket statliga subventioner som bank branchen, ränteavdraget (15-20miljarder skattekronor årligen i lågräntetider) är väl ett bra exempel att börja med. Kan rekomendera en icke sosse tidning som SvD där Andreas Cervenka skrivit mycket intressant om hur synd det är om banker.

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ziddie:

Det är ju inte bra att jobb och skatteintäkter försvinner från Sverige men vad ska företagen göra när aktieägarna kräver avkastning och sossarna inte tillåter detta?

Jag vill påminna och Lafferkurvan, det innebär att högre skattesats leder till lägre skatteintäkter eftersom att folk tvingas hitta på lösningar för att undkomma skatterna, eller i alla fall minska skatten. Det kan vara handlingar som att arbeta "svart" eller flytta till ett billigare land.
https://www.skattebetalarna.se/sites/default/files/dick2.png

Tror ni att Sverige behöver högre skattesats eller att arbete och utbildning lönar sig till högre grad? Det är mycket vanligt att folk väljer mer semesterdagar istället för högre lön, eftersom att marginalskatten för många kan vara ~57%.

Reality check: när har man sett empiriska belägg för att vi skulle vara på fel sida? Sverige på 80-talet ja, men annars nej. Istället för att leta argument för att stödja priors kunde man ju sätta sig in mer i området optimal beskattning (erkänner att det inte är det enklaste forskningsfältet). Nej istället om du vill ha mer substans för din prior föreslår jag du istället diskuterar kurvaturen i beskattningen istället.

Permalänk

Ni som tycker detta är bra att Nordea flyttar ut, Nordea betalar ungefär 8,4 miljarder i skatt varje år.
Vilket innebär löner för ca 21.000 (!) sjuksköterskor.

Hur kan detta vara bra att de flyttar från Sverige?

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SkabbRäven:

@Hugligan: Som jag förstått det är både sossar och allians överens om att bankerna inte är tillräckligt beskattade. Dessutom så finns det nog ingen branch som har så mycket statliga subventioner som bank branchen, ränteavdraget (15-20miljarder skattekronor årligen i lågräntetider) är väl ett bra exempel att börja med. Kan rekomendera en icke sosse tidning som SvD där Andreas Cervenka skrivit mycket intressant om hur synd det är om banker.

Prenumererar själv på SvD, men tack för tipset.
Orkar inte gå in på en djupare diskussion då jag inte ser något resultat från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Du får nog ta och läsa vad han skrivit en gång till.

Det har jag gjort igen nu. Hurså? Vad är din poäng?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IcarusAronsson:

Ni som tycker detta är bra att Nordea flyttar ut, Nordea betalar ungefär 8,4 miljarder i skatt varje år.
Vilket innebär löner för ca 21.000 (!) sjuksköterskor.

Hur kan detta vara bra att de flyttar från Sverige?

Ja, det är löner för 21.000 sjuksköterskor. Men dem pengarna går inte till det ändamålet, och det är med 100% säkerhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Garmzon:

Smärtsamt å se så många vilsna själar.. självklart ska Nordea flytta. Det enda man kan göra för att vinna är att inte spela. Bankavgifter som sossarna vill höja är en avgift som enbart drabbar oss kunder. Ni fattar inte att alla företags alla skatter, avgifter och onödig administration bidrar till att höja era priser? Vad kostar det att lämna in bilen på en märkesverkstrad mätt i din egen timlön? eller en elektriker? I ett friskt fungerande land hade den debiterade timlönen för en elektriker varit betydligt närmare den netto timlön för en läkare/ingenjör. Men i sverige skiljer det sig med vad? En faktor 6-7? Hur kommer det sig? Jo vi tar ut skatt på lön, på försäljning, på vinst, på kapital etc. Kvar har du ett liten liten "köpkraft" att själv bestämma över. Men den övervägande majoriteten av ditt självbestämmande som vuxen människa har ni sålt för barnbidrag, bistånd till kärnvapen i Nordkorea, bistånd till terroristfamiljer i Palestina etc.. jag håller med Nordea. Rösta med fötterna.. så kan gnällspikarna stanna kvar, men det blir kyligt när enbart bidragstagarna är kvar å ingen längre producerar nått..

Skickades från m.sweclockers.com

Har dålig koll på tax incidence vad gäller finansiella tjänster o.d. (dvs. vem som i slutändan får betala) men efterfrågans priskänslighet på bastjänster (lönekonto etc) borde vara låg vilket isolerat talar för att det faller mer på kund, men övriga finansiella tjänster är för mig ett frågetecken. Antar att bolån är stor del av bankens verksamhet, eller?

Permalänk
Medlem

Har varit Nordea kund i flera år och tyckt att det fungerat bra. Bankerna gör rekordvinster och har blivit räddade av skattebetalarna flera gånger. Nu vill de inte visa någon solidaritet alls. Det gör mig förbannad. Så pass förbannad att jag funderar på att byta bank. Som tur är så är både mina pensioner och bolån flyttbara. Hoppas de olika fackförbunden med pengar i Nordea flyttar på dem. Samt att de uppmanar sina medlemmar att bojkotta Nordea. Det behövs ett starkt svar annars så tänker de andra bankerna att det var ju fiffigt. Funkar ju bra för Nordea....

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Tur att man ska byta bank snart då.

Permalänk
Medlem

@lappen81:
http://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-sparko...

Citat från länken:
"Insättningsgarantin påverkas inte av regler om bankkrishantering
Insättningsgarantin gäller också om staten hanterar det krisdrabbade institutet genom så kallad resolution.

Resolution innebär att staten genom Riksgälden kan ta kontroll över ett problemdrabbat institut för att rekonstruera eller avveckla det under ordnade former. Under processen hålls hela eller delar av institutet öppet så att kunderna har tillgång till sina konton och övriga tjänster. Förlusterna hanteras genom att institutets aktie- och fordringsägare får sina innehav nedskrivna och/eller konverterade till aktiekapital (s.k. skuldnedskrivning eller bail-in). Pengar som en kund satt in och som uppgår till högst 950 000 kronor kallas för en garanterad insättning. Garanterade insättningar är undantagna från skuldnedskrivning. Insättningsgarantin påverkas därför inte av reglerna om resolution."

Sen läste jag nånstanns i tråden att någon tyckte att Nordea skulle betala tillbaka stödet de fick 08/09, den skulden är betald till ca 90%, skulle gissa att resten betalas innan de flyttar sitt huvudkontor från sverige eller fortsätter betala av i nuvarande takt tills skulden är helt återbetald, så med räntor och avgifter så kommer svenska staten ha gått ganska kraftigt plus på att ha lånat ut pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

@lappen81:
http://www.konsumenternas.se/spara/olika-sparformer/om-sparko...

Citat från länken:
"Insättningsgarantin påverkas inte av regler om bankkrishantering
Insättningsgarantin gäller också om staten hanterar det krisdrabbade institutet genom så kallad resolution.

Resolution innebär att staten genom Riksgälden kan ta kontroll över ett problemdrabbat institut för att rekonstruera eller avveckla det under ordnade former. Under processen hålls hela eller delar av institutet öppet så att kunderna har tillgång till sina konton och övriga tjänster. Förlusterna hanteras genom att institutets aktie- och fordringsägare får sina innehav nedskrivna och/eller konverterade till aktiekapital (s.k. skuldnedskrivning eller bail-in). Pengar som en kund satt in och som uppgår till högst 950 000 kronor kallas för en garanterad insättning. Garanterade insättningar är undantagna från skuldnedskrivning. Insättningsgarantin påverkas därför inte av reglerna om resolution."

Sen läste jag nånstanns i tråden att någon tyckte att Nordea skulle betala tillbaka stödet de fick 08/09, den skulden är betald till ca 90%, skulle gissa att resten betalas innan de flyttar sitt huvudkontor från sverige eller fortsätter betala av i nuvarande takt tills skulden är helt återbetald, så med räntor och avgifter så kommer svenska staten ha gått ganska kraftigt plus på att ha lånat ut pengarna

Det vore intressant att få se dina beräkningar bakom påståendet att svenska staten ska ha gått ganska kraftigt plus på att låna ut pengar till Nordea.

Permalänk
Medlem

@Dimetikon: http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/nytt-beslut-bankerna-fa...
Citat från länken

Via G20-mötet har det enligt ETC Nyheter klubbats att bail in blir obligatoriskt för alla EU-länder, inklusive Sverige. Vid nästa bankkris får banken helt enkelt ta kundernas pengar och pensionsfonder för att rädda sig själva, ungefär som skedde på Cypern. Förtydligande och tillägg: Eventuellt gäller bankernas rätt att beslagta kundernas tillgångar i svensk del i praktiken i första hand pensionssparandet i fonder, eventuellt inklusive medel hos fonder via PPM. Konton med insättningsgaranti ska fortfarande ha insättningsgaranti även hos Nordea, men kan nu helt legalt beslagtas av Nordea, helt eller delvis, utan konkurs. Förut har det i praktiken krävts konkurs.

I första hand ska större internationella banker ha rätt att beslagta kundernas tillgångar. Enda bankerna som garanterat får göra detta i Sverige är än så länge Nordea och Danske Bank, som anses internationellt systemhotande. Dock kan Swedbank, SEB och Handelsbanken antagligen också komma att omfattas av detta i praktiken vid kris.

Bankföreningens chefsekonom välkomnar beskedet och tycker det är bra att man nu ska få beslagta kundernas löner och pensioner för att rädda sig själva och sin egen inkompetens.
"Vår inställning till den här processen är i grunden positiv. Vi tycker det är självklart att om en bank får problem ska banken i största möjliga mån kunna hantera problemen utan att staten ska behöva gå in med medel."
Till skillnad mot Cypern blir det inte en fråga om någon botten om 100 000 euro i balans för att få tillgångar beslagtagna, utan vanliga lönekonton etc är tänkta att rädda bankerna.

Samt
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/konfiskationen-pa-cypern
Tryggheten för svenska sparare skakas också av Cypernkrisen
När EU:s insättningsgaranti för småsparare genom ett trollslag slutar fungera på Cypern så skakas också svenska sparares trygghet om. De moraliska argumenten faller också lätt när Cypern utmålas som bankvärldens Sodom och Gomorra utan att övriga Europa sopat framför de egna bankpalatsen.

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Ja, det är löner för 21.000 sjuksköterskor. Men dem pengarna går inte till det ändamålet, och det är med 100% säkerhet.

Det var ett exempel för att få en uppfattning av vilken sjuk skatteintäkt vi går miste om.
Och detta är skatt på enbart deras vinst.

Att skattepengarna används till skit hör egentligen inte hit, det är en helt annan diskussion.

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |