Permalänk
Medlem

Grafiska buggar i spel

Sen ett tag tillbaka har vissa spel börjat få massa gröna prickar blinkandes hej vilt över skärmen vid olika situationer. I XCOM2 händer det hela tiden när jag är ute på uppdrag, ibland är det ok men ofta skulle man kunna tro jag kollar på rave. I Dark Souls 3 började de även dyka upp vid en viss boss som gör rackarn nästan omöjlig.

När jag spelar Total War: Shogun 2 har det börjat ploppa upp vertikala streck över kampanjkartan (samma händer när jag spelar Witcher 3), påverkar inte gameplay men det stör rätt mycket. Häromdagen gick det ett steg längre så att när jag är i strid slungas jag plötsligt tillbaka till skrivbordet utan att kunna gå tillbaka till spelet igen. Drar upp aktivitetshanteraren som säger spelet är igång och drar på cpu'n i normal ordning.

Jag har försökt uppdatera drivrutiner för grafikkortet samt ominstallera spelen utan framgång.

Min spelburk:
GTX 770
i5-4590
B85-G43
8GB 1600MHz

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Medlem

Temperatur på kortet? Låter som kortet är trasigt eller kanske överhettats i sommarvärmen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Temperatur på kortet? Låter som kortet är trasigt eller kanske överhettats i sommarvärmen.

Kan du rekommendera ett bra program för att läsa av temperaturen?

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassard:

Kan du rekommendera ett bra program för att läsa av temperaturen?

MSI Afterburner.

Permalänk
Avstängd

HWINFO fungerar också bra om du vill ''spela'' in dina temperaturer, så du kan se hur varm din dator blir under full belastning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Temperatur på kortet? Låter som kortet är trasigt eller kanske överhettats i sommarvärmen.

Testade DS3, den kom upp till 77C. Såhär ser det ut http://imgur.com/a/Al07G.

Shogun 2 kom bara upp till 65C, men nu trilskades den inte....

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Medlem

Testade nu Hitman (6), och även där kommer det upp pyttesmå blinkande prickar, fast vita denna gången. Är det ett typiskt symptom för trasigt grafikkort?

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Medlem

Bump.

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lassard:

Testade nu Hitman (6), och även där kommer det upp pyttesmå blinkande prickar, fast vita denna gången. Är det ett typiskt symptom för trasigt grafikkort?

Ja, artefakter som t.ex. gröna prickar/streck m.m. är rätt typiska symptom på att grafikkortet är trasigt även om det fortfarande fungerar. Det är ett relativt gammalt kort som troligtvis saknar garanti så om du inte störs allt för mycket av det och är nöjd med prestandan skulle jag säga kör på till den pajar helt.

Du har inte märkt av några försämringar under de månader som gått sen du startade tråden?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Prova att sänka minnesfrekvensen på ditt grafikkort 50-100MHz med hjälp av till exempel MSI Afterburner och se om det hjälper.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja, artefakter som t.ex. gröna prickar/streck m.m. är rätt typiska symptom på att grafikkortet är trasigt även om det fortfarande fungerar. Det är ett relativt gammalt kort som troligtvis saknar garanti så om du inte störs allt för mycket av det och är nöjd med prestandan skulle jag säga kör på till den pajar helt.

Du har inte märkt av några försämringar under de månader som gått sen du startade tråden?

Nä, kortet verkar hålla bra för andra spel, dock har jag inte lirat så krävande spel sen dess (Castlevania, DAO, KOTOR & XCOM), så det håller i alla fall. Saknar dock att spela bl a Witcher 3, DS3 & Shogun 2, så nu när jag känner mig rätt säker det är grafikkortet felet ligger hos blir det att spara till ett nytt

Skrivet av era909:

Prova att sänka minnesfrekvensen på ditt grafikkort 50-100MHz med hjälp av till exempel MSI Afterburner och se om det hjälper.

Får se när det blir av, råkade spilla te på mitt tangentbord igår, så nu måste jag även spara till ett nytt (har en macbook som backup) XD

Visa signatur

i5-12400F, ASUS GTX 1070 8GB, Vengeance 16GB, B660M DDR4, 1 SSD & 2 HDD, Corsair RM750x.