Permalänk
Medlem

Corsair H100i V2

Hej!

Jag har en fråga angående Corsairs H100i v2, det är såhär att jag har problem med att den varvar lite med fläktarna vid nästan ingen belastning alls (dom hoppar mellan 720-780 rpm). Egentligen inte så viktigt men det är lite irriterande att höra det, de låter nästan som att datorn andas.
Men vid vissa tillfällen (hänt kanske 3-4 gånger) så har fläktarna gått fullt när jag har spelat, då har jag gått in och kollat på corsair link och då ligger liguid temp på 40 grader. Efter att ha stängt av spelet så går såklart fläktarna ner och liguid temp också, liquid temp ligger på ca 30 grader i idle.
Senast ikväll spelade jag rocket league kanske 20-30 minuter innan fläktarna drog på fullt, känns ju inte som att det borde gå upp 10 grader på tex ett sånt spel.

Är det höga temperaturer eller är jag helt ute och cyklar?

Moderkort: Asus z270F
Cpu: i5 7600k

Permalänk
Medlem

Med endast en H115i v2 som reference (vilket ändå ska vara väldigt lik H100i v2) så skulle det inte förvåna mig om det största problemet är det otroligt värdelösa fläktarna som följer med.

H100i kommer med samma SP140l fläktar som min h115i och dom åkte ned i en låda ungefär lika snabbt som jag kunde starta datorn.
Jag byte ut mina fläktar mot ett par Noctua NF-A14 iPPC-2000.
Flyttar egentligen inte mer luft eller bättre tryck. Utan mest för att dom låter MYCKET mindre än SP140L fläktarna. Vilket tillåter mig köra fläktarna mycket mer aggressivt än SP140L vilket i sin tur ger bättre temp per ljudnivå.

Själv har jag aldrig fått vätsketemperaturen över 35C, det med 80-90% belastning i över 36h sträck.
Låter gör den, då fläktarna drar igång men inte alls speciellt mycket och som sagt, emot SP140L skulle jag nästa säga att låter nästan inte alls.

Men då kommer ju fråga, har du rengjort den från damm senaste? Har du klockat något alls?
Tänk inte på vilken typ av spel det är, det som är intressant är hur hårt det belastar processorn.
Hur är radiatorn monterad?
Vilken temperatur når processorn?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Jag glömde skriva att jag bytte ut fläktarna man fick med.
Jag har även blåst rent radiatorn och rengjort fläktarna, jag har överklockat till 4.8 ghz men jag har haft i ca 4 månader och det här problemet kom för ca 1 månad sedan.
Radiatorn är frontmonterad så placeringen borde inte vara problemet, processorn låg runt 71 grader när det hände.
Har du annars någon ide vad som kan orsaka att fläktarna ''vandrar'' upp och ner i varv vid idle?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Xprez91:

Hej!

Jag har en fråga angående Corsairs H100i v2, det är såhär att jag har problem med att den varvar lite med fläktarna vid nästan ingen belastning alls (dom hoppar mellan 720-780 rpm). Egentligen inte så viktigt men det är lite irriterande att höra det, de låter nästan som att datorn andas.
Men vid vissa tillfällen (hänt kanske 3-4 gånger) så har fläktarna gått fullt när jag har spelat, då har jag gått in och kollat på corsair link och då ligger liguid temp på 40 grader. Efter att ha stängt av spelet så går såklart fläktarna ner och liguid temp också, liquid temp ligger på ca 30 grader i idle.
Senast ikväll spelade jag rocket league kanske 20-30 minuter innan fläktarna drog på fullt, känns ju inte som att det borde gå upp 10 grader på tex ett sånt spel.

Är det höga temperaturer eller är jag helt ute och cyklar?

Moderkort: Asus z270F
Cpu: i5 7600k

Hejsan,

Har du gjort någon egen fläktkurva i Corsair Link? Där kan du ställa in när du vill fläktarna ska varva upp och inte.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan