Vad blir eran lösning till att E-kort stängs ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Vi säger att jag beställer något från IKEA online. Jag väljer att använda mitt kreditkort för köpet och skriver in siffrorna osv. När tar de betalt för det då? Finns det något man måste bekräfta innan de tar betalt? Tar de någon avgift själva, Mastercard till exempel?

De tar / får betalt med en gång. Kreditkortets utfärdare skickar en faktura, eller drar pengarna från ett konto knutet till kortet vid månadsskiftet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Blev själv utsatt för kortbedrägeri på 2000kr, inte jätte summor och det är något jag anser vara ett OK summa att ha på ett betalkort, och jag kan bara minnas att jag haft mitt betalkort hos Amazon.de/co.uk. Dock tog det ju 3månader innan jag fick se pengarna igen(efter en polisanmälan, polissamtal och en kortköpsreklamation hos Swedbank), och personen som gjorde köpen befann sig i USA. Inte kul att bli utsatt måste jag säga.

e-kort var något jag använde flitigt, får se om man kan hitta en ersättare. Finns det andra banker med liknande funktion? Har ingen anledning att stanna kvar hos Swedbank.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Jag har ett Mastercard utan kredit. Det innebär att finns det inte nog med pengar på kontot som är kopplat till kortet vid köp så går inte affären igenom. Jag har alltid en mindre summa på det kontot för att täcka småköp, men först om jag ska köpa något större för jag över det som behövs. Har funkat hittills, hade inte ens hört om e-kort förrän nu, trodde de flesta gjorde som jag

fel ord
Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Finns det någon anledning till att de avslutar tjänsten? Jag har inte Swedbank själv, men har alltid tyckt att det är en genialisk lösning!

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viradise:

Vi säger att jag beställer något från IKEA online. Jag väljer att använda mitt kreditkort för köpet och skriver in siffrorna osv. När tar de betalt för det då? Finns det något man måste bekräfta innan de tar betalt? Tar de någon avgift själva, Mastercard till exempel?

Mastercard tar ingen avgift från dig vid köp. Nu var det länge sedan jag fick upp något sådant men de har/har haft ett extra steg med ett lösenord... nu minns jag inte vad det heter, som sagt, kanske är borta nu för det var länge sedan jag såg till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MadMantiz:

Jag har ett Mastercard utan kredit. Det innebär att finns det inte nog med pengar på kontot som är kopplat till kortet vid köp så går inte affären igenom. Jag har alltid en mindre summa på det kontot för att täcka småköp, men först om jag ska köpa något större för jag över det som behövs. Har funkat hittills, hade inte ens hört om e-kort förrän nu, trodde de flesta gjorde som jag

Men det är väl ett bankkort? Eller har du det direkt från Mastercard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Använder Kreditkort då är man väldigt skyddad av Konsumentkreditlagen och kreditbolagen (Visa/Mastercard), använder man betalkort så är det banken som bestämmer och då är man oftast körd vid en tvist.

Håller med fullständigt. Hade en gång haft en order som drog ut på tiden från en lite okänd sida, sedan kom fakturan för kreditkortet och allt skulle betalas. Ringde då upp och fick beskedet att det var inte bra och att jag kunde betala in allt förutom just det. Så gjorde så, efter någon vecka skickades varan och allt var i ordning så betalade in beloppet i samband med nästa faktura.

För några månader sedan fick jag även ett SMS med en engångskod (hade ej handlat), kontaktade då Bank Norwegian och de föreslog att de skulle skicka ett nytt kort med nytt kortnummer helt gratis och på en gång.

Annat var det för några år sedan när jag hade Nordea, de kunde skicka ett nytt kort om jag betalade för ersättningskort. Skulle jag få det gratis så var jag tvungen att först få en faktiskt transaktion på kontot, polisanmäla det och därefter få kortet kostnadsfritt utbytt...

Så kort och gott kan även jag rekommendera ett kreditkort starkt. Antingen som ett extrakort för näthandel eller som jag kör för allt numera. Jag kör just nu med Bank Norwegian och är supernöjd då kortet ger bonus och är utan årsavgift, men finns många att välja på. Norwegian är dock ett av de bättre.

Permalänk
Medlem

@Lathranir: Låg användning och att tjänsten är föråldrad. De anser väl helt enkelt att det inte är försvarbart att lägga pengar på det när kort numera är så pass säkra som de är (iaf om man väljer rätt kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Annars tänkte jag även om det går att skaffa ännu ett fysiskt kort och koppla till ett underkonto till sitt nuvarande (på Swedbank) för internetbetalningar, kalla det "kort 2". Så att man har två fysiska kort kopplade till två olika konton på ett och samma konto (bild) och på det sättet alltid föra över den summan man behöver till kort 2 för internetbetalning och behålla sitt andra riktiga kort privat. Fungerar det tro?

Jag tänkte göra på detta sätt i brist på bättre alternativ. Gjorde en beställning nu i helgen, så dyker väl förhoppningsvis upp snart.. Lite synd bara på den extra avgift som Swedbank tjänar in på detta..

Permalänk
Inaktiv

Nordea (ja, jag vet...) har att man måste öppna upp kortet för osäkra betalningar. Då är det öppet i 60 min.

Hur löser swedbank säkerheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

De tar / får betalt med en gång. Kreditkortets utfärdare skickar en faktura, eller drar pengarna från ett konto knutet till kortet vid månadsskiftet.

Så vi säger att någon fått tag på mitt MasterCard nummer och allt som behövs för att genomföra en betalning, vad blir skillnaden mellan att jag betalat med ett vanligt bankkort och MasterCard kort? Både gångerna har de ju tillgång till mina pengar trots allt, eller?

Skrivet av MadMantiz:

Jag har ett Mastercard utan kredit. Det innebär att finns det inte nog med pengar på kontot som är kopplat till kortet vid köp så går inte affären igenom.

Är det någon "variant" av MasterCard då?

Skrivet av Mizcak:

Jag tänkte göra på detta sätt i brist på bättre alternativ. Gjorde en beställning nu i helgen, så dyker väl förhoppningsvis upp snart.. Lite synd bara på den extra avgift som Swedbank tjänar in på detta..

Hur mycket kostade det? Gjorde du exakt som jag tänkte då, att ha en specifikt konto för just de kortet? Kan man ha två kort alltså med Swebank?

Skrivet av anon42512:

Nordea (ja, jag vet...) har att man måste öppna upp kortet för osäkra betalningar. Då är det öppet i 60 min.

Hur löser swedbank säkerheten?

Har aldrig gjort det själv men man behöver öppna kortet för internet betalning vad jag vet. Men hur länge det håller sig öppet har jag ingen aning om. Tänkte egentligen inte ens på att den kanske har en begränsad tid då det är öppet...

Permalänk
Medlem

Ett gammalt hederligt kreditkort, utan årsavgift, 30-60 dagar räntefritt och avgiftsfritt som man kan ha "pengar innestående på kontot" eller köra på kredit.

Går att få via dussintals kreditinstitut. Bensinmackar brukar ha ganska fördelaktiga kort, som du dessutom får återbäring på, och även en liiiiiiten ränta på de pengar du har på kontot.

Öppna/stäng kortet för köp på internet/utomlands när det är aktuellt via app, lägg in e-faktura så slipper du avi-avgift och aktivera sms-kvitto vid köp. De flesta kör VISA/Mastercard och det hela är mycket smidigt.

Men om du väljer att använda krediten, glöm inte att betala innan den räntefria perioden går ut, då kan det bli väldigt mycket dyrare, typ 15% ränta eller så.

Nackdelen är att det är större krav på inkomst, så ungdomar kan få svårare att öppna ett sånt kort

edit: en annan nackdel, som jag dock antar även fanns vid e-kort, är att man måste ha kortet "öppet för köp utomlands/internet" fram tills pengarna dras från kontot. Alla svenska butiker jag någonsin handlat i har dragit pengarna direkt vid köp, även förbokningar flera månader i förväg, men t.ex Amazon drar pengar först varan packas och skickas vilket kan dröja några dagar på lagervaror, och så klart månader vid saker som ej finns i lager.

Skrivet av Viradise:

Så vi säger att någon fått tag på mitt MasterCard nummer och allt som behövs för att genomföra en betalning, vad blir skillnaden mellan att jag betalat med ett vanligt bankkort och MasterCard kort? Både gångerna har de ju tillgång till mina pengar trots allt, eller?

om det handlar om ett Kreditkort med kredit så är det inte dina pengar det handlar om, det är i detta fall MasterCards pengar. du gör en polisanmälan, spärrar kortet och kontaktar MasterCard så stryker man de köp som gjorts olovligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Hur mycket kostade det? Gjorde du exakt som jag tänkte då, att ha en specifikt konto för just de kortet? Kan man ha två kort alltså med Swebank?

Japp, specificerade ett konto jag ville knyta kortet till.
250:- per år vill de ha för det extra kortet.. Men hellre det och inte bli handikappad av att inte alls ha något kort alls (tills nytt kommer) om det i framtiden blir till att spärra "webbköpskortet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Om det handlar om ett Kreditkort med kredit så är det inte dina pengar det handlar om, det är i detta fall MasterCards pengar.

Tack för informationen!

Skrivet av Mizcak:

Japp, specificerade ett konto jag ville knyta kortet till.
250:- per år vill de ha för det extra kortet.. Men hellre det och inte bli handikappad av att inte alls ha något kort alls (tills nytt kommer) om det i framtiden blir till att spärra "webbköpskortet".

Ringde du dem eller mailade? Blir nog så här jag gör för nu, 250 per år kan jag leva med.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt öppna och stänga för köp varje gång jag ska handla något. Finns det några nackdelar jag inte har tänkt på med den planen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men det är väl ett bankkort? Eller har du det direkt från Mastercard?

Skrivet av Viradise:

Är det någon "variant" av MasterCard då?

Javisst, det är ett vanligt bankkort från Handelsbanken med Mastercard.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Vid köp inom Sverige rekomenderar jag "direktbetalning" direkt via banken, utlänska sidor paypal. När ingen av de ovanstående går så har jag gjort precis som du själv föreslog, öppnade ett nytt konto med ett eget mastercard bankkort (inte kredit) som jag flyttar över just bara den summan som behövs vid behov. Fungerar väldigt bra och känns tryggare och smidigare än att använda sitt vanliga kort och hålla på att öppna och stänga för internetköp.

Permalänk
Medlem

Tillhör gruppen som för över lönen på ett separat sparkonto, och sen för över pengarna som det ska handlas för till kontot som är kopplat till kortet. Där ligger väl någon tusenlapp hela tiden.

Har även Verified by VISA som gör att jag får en SMS-kod i min mobil varje gång kortet används för e-handel som jag själv måste fylla i. Misstänker att det säkerhetssystemet har räddat mig från skimmning vid ett tillfälle då jag för någon månad sedan fick en SMS-kod utan att ha handlat något. Kanske tekniskt fel, men bytte kort direkt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det är ingenting fel med PayPal. Har kört med det i 10+ år och aldrig blivit lurad eller liknande.
Däremot har jag blivit skimmad 2 ggr i utlandet.

Har löne konto där räkningar och autogiro dras.
Har ett kort konto där jag flyttar pengar om jag skall handla eller liknande. Max 500kr finns där annars.

Om du är riktig paranoid, så kan du skapa ett konto och koppla ett visa/mc kort till just det när du handlar online. Flytta pengar dit via appen/nät banken när du skall handla, säkrare blir det inte.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Ringde du dem eller mailade? Blir nog så här jag gör för nu, 250 per år kan jag leva med.

Tog det via internetbanken. Dock såg jag idag att de skickat ett meddelande om att det krävs att ett kort kopplas till ett privatkonto. Men varför i hel*ete listar de inte bara sådana där man får välja vilket konto man skall ha kortet till i beställningsformuläret!
Nåväl, svarade lite syrligt om nedläggningen av e-kort, och frågade om kostnader för kort och konto. Får se vad de svarar.
Annars överväger jag nog att kolla hos en annan bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Skapa ett konto och koppla ett visa/mc kort till just det när du handlar online. Flytta pengar dit via appen/nät banken när du skall handla, säkrare blir det inte.

Precis det jag tänkte göra!

Skrivet av Mizcak:

Tog det via internetbanken. Dock såg jag idag att de skickat ett meddelande om att det krävs att ett kort kopplas till ett privatkonto.

Fått något svar? Ringer dem nog den här veckan angående detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107085:

får in lön / har min buffert på ett sparkonto, sen flyttar jag pengar till mitt privatkonto med appen som jag har kortet knutet till och sen använder jag mitt vanliga kort, alltid gjort, aldrig knas

Absolut, men vissa betalningar betalar man med utan Verified by "visa/mastercard"
Dvs betala med hela kortnummer och ccv baksidan av kortet.

Så det är inte så smart att betala med det om det inte är en säker betalning som man ser på svenska sidor den där gröna låset vid webbläsaren?

Så du kan tänka dig att du kanske blir debiterad av något i framtiden med samma kort. Därför var e-kort tjänsten oslagbar

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Kolla upp Revolut, blev tipsad om den tjänsten i en annan e-kort diskussion.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Fått något svar? Ringer dem nog den här veckan angående detta också.

Tyvärr inte ännu. Kollar igen imorgon.
Hade ju vart smidigt att ha det på samma bank, då det går att föra över pengar omedelbart. Men "jävlas" de så kan jag komma på andra tankar..

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna tråd då det börjar närma sig slutet av första månaden utan ekort för mig och jag blivit tvungen att börja ersätta ekort för diverse prenumerationstjänster.

Många som verkar tycka att PayPal är ett bra alternativ, det håller jag inte med om. Växlingskursen via PayPal är riktigt usel i jämförelse med det man brukar få på ekort, brukar kunna bli uppåt 50 kr skillnad på 1000 kr köp. Visst, har alltid fungerat smidigt och flera gånger fått ersättning på misslyckade eBay köp via PayPal men tycker det borde finnas bättre alternativ.

För handling i SEK fungerar PayPal bra men på Svenska sidor finns det ofta direkt banköverföring som alternativ.

Revolut verkar kosta 6.99 i månaden om man vill ha mer än ett virtuellt kort. Provade att använda Revolut för mitt Apple ID men det var tydligen inget Apple tillät, klagade på att kortet inte var fungerade för svenska köp.

Ingen som hittat något annat alternativ? Privacy.com verkade vettigt men dom tillåter bara US..

typo
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man skapar ett kort för en specifik affär och kan själv sätta giltighetstid och maxbelopp, man slipper alltså helt risken att uppgifterna kan missbrukas av betalningsmottagaren eller hackare, pengarna/tiden tar ju slut så det går inte att fastna i abbonemangsfällor eller bli av med pengar om uppgifterna hamnar i fel händer.
Man slipper riskera det strul (tid) som det innebär att tvista om betalningar via kreditkort.

Samt om nån skulle ta skimma ett ekort så skulle man inte behöver byta kort samt koppla om div. tjänster man gärna har.

För entropay testar jag, men det verkar åäö-bugga.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av tharkun:

Många som verkar tycka att PayPal är ett bra alternativ, det håller jag inte med om. Växlingskursen via PayPal är riktigt usel i jämförelse med det man brukar få på ekort

Du kan (och bör, eftersom Paypal som du nämner generellt har usel kurs) låta banken sköta valutaomvandlingen. Görs enkelt genom att klicka på "other conversion options" under summan som skall betalas under "review your payment" och välja så att summan visas i säljarens valuta istället för SEK.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tharkun:

Återupplivar denna tråd då det börjar närma sig slutet av första månaden utan ekort för mig och jag blivit tvungen att börja ersätta ekort för diverse prenumerationstjänster.

Många som verkar tycka att PayPal är ett bra alternativ, det håller jag inte med om. Växlingskursen via PayPal är riktigt usel i jämförelse med det man brukar få på ekort, brukar kunna bli uppåt 50 kr skillnad på 1000 kr köp. Visst, har alltid fungerat smidigt och flera gånger fått ersättning på misslyckade eBay köp via PayPal men tycker det borde finnas bättre alternativ.

För handling i SEK fungerar PayPal bra men på Svenska sidor finns det ofta direkt banköverföring som alternativ.

Revolut verkar kosta 6.99 i månaden om man vill ha mer än ett virtuellt kort. Provade att använda Revolut för mitt Apple ID men det var tydligen inget Apple tillät, klagade på att kortet inte var fungerade för svenska köp.

Ingen som hittat något annat alternativ? Privacy.com verkade vettigt men dom tillåter bara US..

Nä men hoppa bara över den delen att paypal ska sköta växelkursen. Jag låter min bank göra den växlingen när jag använder paypal vilket inte ger så dålig växelkurs. Kolla nästa gång du köper något så ska du nog se att det går att välja att inte låta paypal sköta det där

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kan (och bör, eftersom Paypal som du nämner generellt har usel kurs) låta banken sköta valutaomvandlingen. Görs enkelt genom att klicka på "other conversion options" under summan som skall betalas under "review your payment" och välja så att summan visas i säljarens valuta istället för SEK.

Det hade jag missat helt, tack för tipset!