Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Moderkort med 3000 MHz ram

Vissa moderkort är överklockningsbara och går att klocka upp till 3000 MHz men finns det något moderkort som är
Kompitabelt med 3000 MHz ram utan att man behöver överklocka? Ifall det inte skulle finnas så skulle jag gärna uppskatta "tutorials" på hur man överklockar ramen på sitt moderkort!

Permalänk
Medlem

Nej, eftersom det (vad jag vet) inte finns något chipset som har native stöd för över 2400? MHz så kommer allt över det att räknas som överklockat.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Moderkortet har mycket lite med frekvenserna att göra. Minneskontrollern sitter numera i CPU'n, och det är den som överklockas för att köra snabbare minnen. Moderkortet är i sammanhanget helt passivt, och bidrar bara med kopparbanorna, som, så länge de är lika långa, helt ignorerar frekvensen minnena körs i.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Moderkortet har mycket lite med frekvenserna att göra. Minneskontrollern sitter numera i CPU'n, och det är den som överklockas för att köra snabbare minnen. Moderkortet är i sammanhanget helt passivt, och bidrar bara med kopparbanorna, som, så länge de är lika långa, helt ignorerar frekvensen minnena körs i.

Hur ska jag då veta hur mycket min processor ska vara klockad för att klara 3000mhz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Hur ska jag då veta hur mycket min processor ska vara klockad för att klara 3000mhz?

Skickades från m.sweclockers.com

Du klockar inte CPU utan du klockar dina minnen i BIOS (enligt menyval). T.ex genom att använda deras förvalda XMP profil genom att bara välja att aktivera denna under menyn. Information om detta bör finnas i ditt moderkorts manual och information om dina minnens XMP profiler finns hos tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Hur ska jag då veta hur mycket min processor ska vara klockad för att klara 3000mhz?

Minnes kontroller och "CPU hastighet" är inte kopplade till varandra. Som Svaj skriver, man har en uppsättning egna inställningar i BIOS för överklockning av minnen / minneskontroller.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.