Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple lanserar Iphone X, Iphone 8 och Iphone 8 Plus

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Vi får väl se. Jämfört med Kirin 960 så presterar Apple A10 bättre.

"Apple A10 holds the first position whether you are looking for a CPU or GPU performance."

https://www.techgrapple.com/kirin-960-sd-821-820-apple-a10-ex...

https://www.youtube.com/watch?v=oM2fnBsIgh4

"The Kirin 970 packs more power than its predecessor, Kirin 960, and hence, provides 20 percent better performance and 50 percent increased efficiency."

https://www.guidingtech.com/72143/kirin-970-huawei-vs-apple-a...

Apple A11 presterar mer än 20% bättre än A10 så jag är tveksam till att Kirin 970 kommer vara snabbare. Men den som lever får se.

Nej. Tyvärr för dig så är Kirin 960 snabbare...

https://www.youtube.com/watch?v=RgWzgZkDy0k

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mrvision:

Nej. Tyvärr för dig så är Kirin 960 snabbare...

https://www.youtube.com/watch?v=RgWzgZkDy0k

A10 är snabbare.
Single-core Score

Apple A10 : 3510
Exynos 8890 : 2041
Kirin 960 : 1989
Snapdragon 820 : 1845
Snapdragon 821 : 1827
Multi-core Score

Kirin 960 : 6431
Apple A10 : 5658
Exynos 8890 : 5553
Snapdragon 821 : 4456
Snapdragon 820 : 4299

Antutu Benchmark Comparison
Apple A10 : 170,124
Snapdragon 821 : 160,856
Snapdragon 821 : 138,026
Exynos 8890 : 129,865
Kirin 960 : 129,442

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBASWilliam:

Fast anledningen var ju att den telefonen hade använts av andra innan han klev upp och blivit låst(fel ansikte ett par gånger). Lite dåligt att han inte testade precis innan han gick på dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBASWilliam:

Klart det kommer funka. Att den råkade missa en gång är inget att hänga upp sig på.

Skrivet av mrvision:

Nej. Tyvärr för dig så är Kirin 960 snabbare...

https://www.youtube.com/watch?v=RgWzgZkDy0k

Testet visar snarare att Kirin 960 blir rejält smiskad i faktisk prestanda. A10 har ca 55% högre prestanda per kärna, medan den endast ligger 4-5% efter i multitrådat (vilket knappast är relevant i verkligheten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kan inte se fördelen med fingeravtrycksläsare. FaceID är ju smidigare, snabbare och säkrare (jag litar på att Apple levererar vad de lovat), samtidigt som det frigör yta där knappen annars suttit.

Fördelen är att fps tekniken är bra och billig. Smidig också. Tyvärr lyckades ju inte Apple med att placera fps under glas i skärmen. Hade varit perfekt.
FaceID är säkert smidigt och snabbt. Men det är en stor anledning till att telefonen är så dyr med. Därav en nackdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Fördelen är att fps tekniken är bra och billig. Smidig också. Tyvärr lyckades ju inte Apple med att placera fps under glas i skärmen. Hade varit perfekt.
FaceID är säkert smidigt och snabbt. Men det är en stor anledning till att telefonen är så dyr med. Därav en nackdel.

Priset är onekligen en nackdel. Annars ser jag bara fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Klart det kommer funka. Att den råkade missa en gång är inget att hänga upp sig på.

Testet visar snarare att Kirin 960 blir rejält smiskad i faktisk prestanda. A10 har ca 55% högre prestanda per kärna, medan den endast ligger 4-5% efter i multitrådat (vilket knappast är relevant i verkligheten).

Oj varför skulle multicore vara orelevant???

https://www.google.se/amp/s/www.cnet.com/google-amp/news/huaw...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Priset är onekligen en nackdel. Annars ser jag bara fördelar.

Största nackdelen jag ser är skärmen för media.
Inte så kul med en stor blackbar på ena sidan av videon direkt, eller i spel.
Ja man kan göra allt till en rektangel, men man minskar också ytan betydligt med det, allt bara för att bli av med den där kamera/sensor grejen som stör bilden.

Jag personligen hade blivit galen att där är något skit som blockerar bilden där till vänster.
Vissa verkar inte alls bry sig om det dock så är individuellt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Du som är verklighetsfrånvänd. Edward Snowden avslöjade hur hänsynslösa NSA är.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket möjligt att informationen kan komma till NSA, men är man rädd för det så behöver man inte använda den. Det samma går ju att säga om alla system, touch id och scanners från andra tillverkare. Är ju ingen tvångsfunktion.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Vad är det du vill visa med länken? Att flera kärnor kan användas för bättre energieffektivitet? Annars var det liksom prestanda vi var inne på och jag såg inget där som talade mot att singeltrådsprestanda fortfarande är det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Största nackdelen jag ser är skärmen för media.
Inte så kul med en stor blackbar på ena sidan av videon direkt, eller i spel.
Ja man kan göra allt till en rektangel, men man minskar också ytan betydligt med det, allt bara för att bli av med den där kamera/sensor grejen som stör bilden.

Jag personligen hade blivit galen att där är något skit som blockerar bilden där till vänster.
Vissa verkar inte alls bry sig om det dock så är individuellt antar jag.

Det blir ju ingen skillnad mot hur skärmarna är idag, bara att skärmen når ut hela vägen mot kanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad är det du vill visa med länken? Att flera kärnor kan användas för bättre energieffektivitet? Annars var det liksom prestanda vi var inne på och jag såg inget där som talade mot att singeltrådsprestanda fortfarande är det viktigaste.

Varför är den viktigare?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Varför är den viktigare?

För att applikationerna inte skalar särskilt väl till flera trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Nej. Tyvärr för dig så är Kirin 960 snabbare...

https://www.youtube.com/watch?v=RgWzgZkDy0k

Kirin 960 fick marginellt bättre multiscore (6%) men A10 ca 80% bättre singlescore vilket också är av stor relevans.

I Anandtechs test av Huawei Mate 9 så vinner iPhone 7 6 av 9 rena prestandatester där både Mate 9 och iPhone 7 är representerade. Så jag kan inte få det till något annat än att A10 är något snabbare än Kirin 960 på det stora hela. Men det spelar givetvis roll vad man använder telefonen till. Ska bli intressant att se hur A11 presterar men om det stämmer att Kirin 970 är ca 20% snabbare än Kirin 960 så tror jag att A11 kommer gå som vinnare ur duellen.

http://www.anandtech.com/show/10871/the-huawei-mate-9-review/...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det blir ju ingen skillnad mot hur skärmarna är idag, bara att skärmen når ut hela vägen mot kanterna.

Hur menar du nu.
Har du det fullscreen så har du utskuret på vänster framförallt vilket gör det oanvändbart.
Kör du aspect ratio så blir bildytan betydligt mindre.

Permalänk
Medlem

Är det månne Vsync på T-rex onscreen-testet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För att applikationerna inte skalar särskilt väl till flera trådar.

Skalar?
Ditt svar osar av okunskap. Det beror på applikationen hurvida det är optimerad för multithreading/tasking. Det borde du verkligen veta om du brukar hänga här. Att säga att single stämmer inte. Det beror på programmet och det är bättre.

Tack Delirium för ett utförligt svar.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Totalt vansinne. Fortsättningsvis kanske man skulle skrivit då.
Tidigare så var det 100% sannolikhet att vända en vanlig USB åt fel håll när man pluggar i den. Nu blir det 100% att man tar fel på USB-C och Lightning då

Tja, eftersom dom börjat pumpa ut hörlurar med Lightning så lär ju inte den försvinna snart?
Misstänker att det kommer bli sjukt mkt större rage på folk som köpt diverse prylar som har lightning, än dom som råkar ha en såpass ny mac att det sitter usb-c på den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Skalar?
Ditt svar osar av okunskap. Det beror på applikationen hurvida det är optimerad för multithreading/tasking. Det borde du verkligen veta om du brukar hänga här. Att säga att single stämmer inte. Det beror på programmet och det är bättre.

Tack Delirium för ett utförligt svar.

Ja, skalar. Som i att adderandet av extra kärnor inte ger motsvarande prestandaökningar, eller att en uppgift inte ser motsvarande prestandavinster när den delas upp på fler trådar.
Vinsten med fler kärnor i en mobil är inte att köra enskilda applikationer snabbare utan att den blir effektivare när den gör flera enskilda saker, vilket sparar energi och frigör resurser till den enskilda applikationen. Det borde du verkligen veta om du brukar hänga här.
Därav ser vi också utveckling mot ett par snabba kärnor tillsammans med svagare och strömsnålare kärnor. Att då hänvisa till multitrådsprestanda i en applikation blir helt irrelevant. Och som av en händelse närmast kränker A10;an konkurrenterna.
Vill du istället tala om optimeringar i enskilda applikationer får du allt visa vilka applikationer förutom Geekbench som nyttjar 8 trådar. Saknas det övertygande svar på den frågan går det inte att dra andra slutsatser än att multitrådspoängen i Geekbench är helt ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, skalar. Som i att adderandet av extra kärnor inte ger motsvarande prestandaökningar, eller att en uppgift inte ser motsvarande prestandavinster när den delas upp på fler trådar.
Vinsten med fler kärnor i en mobil är inte att köra enskilda applikationer snabbare utan att den blir effektivare när den gör flera enskilda saker, vilket sparar energi och frigör resurser till den enskilda applikationen. Det borde du verkligen veta om du brukar hänga här.
Därav ser vi också utveckling mot ett par snabba kärnor tillsammans med svagare och strömsnålare kärnor. Att då hänvisa till multitrådsprestanda i en applikation blir helt irrelevant. Och som av en händelse närmast kränker A10;an konkurrenterna.
Vill du istället tala om optimeringar i enskilda applikationer får du allt visa vilka applikationer förutom Geekbench som nyttjar 8 trådar. Saknas det övertygande svar på den frågan går det inte att dra andra slutsatser än att multitrådspoängen i Geekbench är helt ointressant.

Vet du verkligen vad en CPU gör? Vem som designade den moderna CPU som vi använder i dagens CPU? Vad är en tråd?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Skalar?
Ditt svar osar av okunskap. Det beror på applikationen hurvida det är optimerad för multithreading/tasking. Det borde du verkligen veta om du brukar hänga här. Att säga att single stämmer inte. Det beror på programmet och det är bättre.

Tack Delirium för ett utförligt svar.

Varför är han okunnig? Det han säger är ju stämmer ju. Det är korrekt som du säger att hur väl en app kan dra nytta av flertalet kärnor beror på hur den är kodad. Och det är ju just det, appar för mobilplattformen utnyttja ofta inte mer än några trådar fullt ut. Hög enkeltrådsprestanda ger dig fördelar oavsett hur applikationen är skriven. Läs Android Authoritys artikel i ämnet. Det han lyfter fram är att de många kärnorna främst för effektivitetssynpunkt, inte prestanda. Oftast är det 1 - 3 kärnor som gör nästan allt jobb.

Några citat:

"The key thing to remember is that an octa-core big.LITTLE processor has eight cores for power efficiency, not for performance."

Benchmarks är ju en av de få apparna som kan maxa alla kärnor:

"As you can see, the latter part of the test completely maxes out all the CPU cores. It is clear that the benchmark is artificially creating a high workload, and since nearly all the cores are running at full speed then SoCs with more cores will score better for that part of the test. I never saw this kind of workload on any normal apps.

In one way it is the benchmarks which are artificially inflating the performance benefits of octa-core phones (rather than the power efficiency advantages."

Källa: https://www.google.se/amp/www.androidauthority.com/fact-or-fi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Vet du verkligen vad en CPU gör? Vem som designade den moderna CPU som vi använder i dagens CPU? Vad är en tråd?

Ja, det är ungefär som ett elektroniskt VVS-system. Jag förmodar att du tänkt följa upp dina retoriska frågor med en beskrivning och en presentation av ditt argument.

Permalänk
Medlem

Läckt fler A11 resultat. Ca 80% bättre Multi-Core Score jämfört med A10. Inte så pjåkigt.

https://www.macrumors.com/2017/09/13/a11-bionic-chip-geekbenc...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, det är ungefär som ett elektroniskt VVS-system. Jag förmodar att du tänkt följa upp dina retoriska frågor med en beskrivning och en presentation av ditt argument.

Du kan alltså inte det. Jag kan ge dig en ledtråd. Von Neumann-modellen är den vi använder idag. Kör en Google på det så har du lärt dig något idag.

Sen så pratade vi väl om vilken som var snabbast inte strömsnålast eller effektivast va? Där ÄR A10:n snabbare i många fall men inte jämt. Punkt slut. Hej då.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Efter nästan 18 månader med olika Android telefoner så blir att gå tillbaka till iPhone i oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Du kan alltså inte det. Jag kan ge dig en ledtråd. Von Neumann-modellen är den vi använder idag. Kör en Google på det så har du lärt dig något idag.

Sen så pratade vi väl om vilken som var snabbast inte strömsnålast eller effektivast va? Där ÄR A10:n snabbare i många fall men inte jämt. Punkt slut. Hej då.

Jag beskrev just logiska kretsar genom en liknelse som flög dig helt förbi, så du kanske ska vara lite försiktigare med att dra slutsatser om vad jag kan och inte kan. Von Neumann-modellen är säkert jätteintressant att söka på. Du har dock inte presenterat ett enda argument utan ditt fokus har varit arrogans och spydighet, och försöka framställa dig som bättre vetande utan att ha något av substans att säga.

Jag har har hela tiden pratat om vilken som är snabbast, med en utveckling om syftet med de extra kärnorna och varför multitrådspoäng i GB är en ointressant jämförelse. Du läser slarvigt. Avslutningsvis kan jag bara konstatera att du helt saknar ett case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Du kan alltså inte det. Jag kan ge dig en ledtråd. Von Neumann-modellen är den vi använder idag. Kör en Google på det så har du lärt dig något idag.

Sen så pratade vi väl om vilken som var snabbast inte strömsnålast eller effektivast va? Där ÄR A10:n snabbare i många fall men inte jämt. Punkt slut. Hej då.

Haha, tänkte hålla mig ifrån denna tråden då jag ogillar denna typ av löjlig argumentation som ofta vissar sig i trådar av dessa slag, men den där va ju nästan lite rolig.

Känner du att du vann argumentationen värdigt med det avslutet eller?

Du har fått massa tester serverade som visar motsatta ståndpunkt, men att du lyckats hitta ett scenario där din stämmer räcker för dig? Dessutom är det ett scenario som enbart existerar i form av benchmarks. Skärpning.

A10 är snabbare i alla idag existerande scenarion som spelar roll.

Permalänk
Medlem

Varför gnälls det alltid om pris? Till skillnad från mycket annat så har iaf Apples prylar ett sk andrahandsvärde. Jag byter telefon när abonnemanget går ut och det gör nog många andra med. 3.5k fick jag för min två år gamla iPhone 6. Bra telefon som bara fungerar och dessutom är väldigt trevlig att använda. Vad det är för spec är inte relevant då jag anser att upplevelsen är viktigare. Jag tänker inte byta vanor efer fem år av problemfritt användande. Jag förväntar mig inte heller en revolution varje release. Det är de små återkommande förbättringarna i iOS jag uppskattar.

Permalänk
Medlem

Någon som kan gissa hur liten bilden blir i tum när man kör aspect ratio vilket är man måste göra om man inte vill slänga ut iphone X genom fönstret när man kollar på media?

5.2" mindre?
Man vill ju inte ha en bild som är mindre än nuvarande mobilen som är 5.2", då känns det ju helt värdelöst.