Permalänk
Medlem

Behöver tips på lite skärmar

Tänkte uppgradera mig från min lilla 21' tums Acer skärm till något bättre. Har faktiskt funderat på att köpa 2 nya skärmar. Behöver lite tips på vad man ska kolla på, har aldrig riktigt köpt skärm innan, skärmen som jag har nu kom med datorn och är nöjd med den.

- Vill ha något som är 24' tum och högre, mer än 27' är överdrivet.
- Behöver veta vad för slags portar som är bra att ha om man någon gång uppgraderar grafikkortet i framtiden, har just nu Nvidia GTX 960 (Dual Link DVI-I, HDMI 2.0, 3x DisplayPort 1.2 ).
- På datorn så kollar jag på film, spelar, redigerar film och bild.

Har fått fram lite specs på min nuvarande skärm som passar mig hur bra som helst just nu, så ni får någon typ av ide hur hög/låg min "standard" är, behöver alltså inget extremt för 9999kr, helst någonstans runt 2000-3000kr.

Acer S220HQL:
21.5"
Full HD (1920 x 1080)
16:9
5 ms
60 Hz
LED Backlight

Ports & Connectors:
DVI-in
VGA

Power:
22 W (operating)
600 mW (standby)
530 mW (off)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Tänkte uppgradera mig från min lilla 21' tums Acer skärm till något bättre. Har faktiskt funderat på att köpa 2 nya skärmar. Behöver lite tips på vad man ska kolla på, har aldrig riktigt köpt skärm innan, skärmen som jag har nu kom med datorn och är nöjd med den.

- Vill ha något som är 24' tum och högre, mer än 27' är överdrivet.
- Behöver veta vad för slags portar som är bra att ha om man någon gång uppgraderar grafikkortet i framtiden, har just nu Nvidia GTX 960 (Dual Link DVI-I, HDMI 2.0, 3x DisplayPort 1.2 ).
- På datorn så kollar jag på film, spelar, redigerar film och bild.

Har fått fram lite specs på min nuvarande skärm som passar mig hur bra som helst just nu, så ni får någon typ av ide hur hög/låg min "standard" är, behöver alltså inget extremt för 9999kr, helst någonstans runt 2000-3000kr.

Acer S220HQL:
21.5"
Full HD (1920 x 1080)
16:9
5 ms
60 Hz
LED Backlight

Ports & Connectors:
DVI-in
VGA

Power:
22 W (operating)
600 mW (standby)
530 mW (off)

Alltid kul med nya grejer, och skärmen är en av de saker där du upplever störst skillnad när du bytar.

Vi börjar från början tror jag (om det finns en sådan).
1. En eller två skärmar? Klart du skall ha 2 - om du har plats. Efter att du använt 2 kommer du inte förstå hur du klarat dig på en. Se likheten med att gå från mekanisk hårddisk till SSD. Så upplever jag det i alla fall.

Så kan du. Försök satsa på 2 st.
Sedan kan man såklart köpa en skärm på 32" ultrabred eller en 40" "datorskärm". Men jag utgår från de mer vanliga standarderna på 24 eller 27".

2. Vilken storlek på skärmen? Det är upp till dig. Jag har själv 1 st 27" och 1 st 24". Det fungerar, men om du skall köpa på riktigt så köp 2 st lika dana. Däremot har jag full förståelse om du vill ha en lite mer kvalitativ skärm som huvudskärm (då tänker jag högre upplösning, bättre uppdateringsfrekvens, kanske en IPS-panel och med G-sync/Freesync. Dessa kan ju kosta en bra slant. Då är man inte alltid så sugen på att lägga upp lika mycket till bara för att ha en sekundärskärm. Så att ha 2 olika är helt okej. Men rent estetiskt är det snyggare med 2 lika. Du kan också ha kvar din 21" och ha som sekundärskärm. Köp en kvalitativ och se om du nöjer dig med den andra som sekundär. Om inte så köper du en till nyare.
Och vill du ha 3 skärmar - vilket är mitt nästa steg. Då vill jag hellre ha 3 st 24":are än 3 st 27":are. Men upp till var och en. Det är däremot kanske inte aktuellt för dig att tänka så långt ännu.

3. Mer om storleken. 24 eller 27 spelar ingen större roll om du spelar spel tycker jag. Det är smaksak. Däremot om du redigerar på datorn. Photoshop eller filmer. Eller bara ser på film. Då är det skönare med en 27" tycker jag. Så ha det i åtanke tycker jag.

4. Utgångar på skärmana. Lägg inte all din energi på detta. De har idag HDMI och Displayport. Ditt grafikkort har detsamma. Ett nytt grafikkort har antagligen 3 HDMI och 1 DP. Eller kanske 2/2.
Men försök använda displayporten i första hand. Däremot får du läsa på med din skärm vad som krävs. Nu är jag inte helt 100% på det jag skriver härnäst, men vissa skärmar kanske stryper din uppdateringsfrekvens till 60Hz om du har en upplösning på 4K om du använder Displayport. Om du har många fina funktioner på skärmen - läs i instruktionsboken för att vara säker på att det blir rätt.
Annars vill jag tro att Displayport är bättre än HDMI.

5. Du vill ha en lite "billigare" skärm. Eller kanske utan allt det extrema. Helt okej.
Men försök komma på. Om du vill ha någonting lite extra, vad skulle det vara då? Är det 1440p i upplösning, är det 144Hz uppdateringsfrekvens eller är det en IPS-skärm med bättre färgåtergivning? För din budget får du välja 1 av dessa kanske.

Jag hade sagt: Satsa på högre upplösning. Det är den saken som enligt mig ger störst skillnad. Aldrig 1080p på en 27":are tycker jag. Däremot klarar jag mig fint på en TN-panel. Och 144Hz är bara nice men jag kan leva utan det.
Men det är vad du prioriterar som bestämmer.

6. En vän till mig har nog ungefär samma krav som du. Han sitter inte och spelar jättemycket, men har 3 st 27" bredvid varandra och har inget som helst intresse av uppdateringsfrekvens och vad det är för paneltyp. Han har mer gått på estetiskt utseende och storlek.
Så han har 3 st 27or bredvid varandra med 1080p. Fungerar jättebra för honom. Så bara för att jag säger köpa detta eller köp detta så kanske du nöjer dig fullt med det mest grundläggande. Men nedan kommer några olika rekommendationer:

7.1 Acer 27" XG270
1440p i 144Mhz med Freesync. Bara TN-panel. Denna skärm har jag som primär och är jättenöjd.
Sedan finns här andra på forumet som säger att "hur i hela jä**a världen kan man köpa en TN-panel? För mig är det okej i alla fall.
INGET VESA-stöd och ingen ställbar fot. Det är priset man får betala för en "billig kvalitetskärm".
Pris: 4500kr - och därför tyvärr i överkant om vad du ville lägga. Men skall du satsa lite mer så är det ett bra alternativ tycker jag.

7.2 ASUS 27" PB277Q
300kr för en 27", 1440p, kvalitativt fotstöd, VESA-fäste. Du får 75Hz uppdateringsfrekvens (vet inte riktigt hur jag ställer mig till det, men visst är det säkert bättre än 60...). TN-panel.
Bra pris tycker jag på CDON just nu. Köp 2 st och så blir du helnöjd tror jag!

7.3. Acer 24" G247HYU
Bra pris just nu. 2500kr för en 1440p, IPS-panel. 60Hz
Kanske någonting?

8. Jag hoppas du hittar någonting som faller dig i smaken.
Lycka till med köpet.

Permalänk
Medlem

@Zarlor
Det var då ett mycket bra svar vilket jag tackar för. Jag hade då hellre köpt 2 från början så jag inte har två olika skärmar, det ska vara estetiskt tilltalande, samt att när man ser på två olika skärmar så händer det att bilden ser lite olika ut, riktigt jobbigt helt ärligt.

27' är då liksom max storlek, ser ingen större anledning till att ha ens det helt ärligt, men för att underlätta för er nu då som gärna vill hjälpa mig så är det ungefär vad jag siktar på, 24-27. 1920x1080 är jag helt ok med. Säger inte att jag inte vill testa högre upplösning men jag trivs med den upplösningen iallafall, så den är inte utesluten.

ASUS 27" LED PB277Q är nog den som jag drar mig till mest utav de du länkade (Möjligtvis Acer 24" G247HYU WQHD också). Gillar verkligen hur man har möjligheten att dra den upp och ner, hur den ser ut och specsen. Ska däremot vänta lite och se om det finns någon liknande med lägre pris och mindre storlek naturligtvis då priset verkligen är på gränsen och om jag ska ha två så blir det ännu mer negativt. Tack ska du ha ännu en gång dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

@Zarlor
Det var då ett mycket bra svar vilket jag tackar för. Jag hade då hellre köpt 2 från början så jag inte har två olika skärmar, det ska vara estetiskt tilltalande, samt att när man ser på två olika skärmar så händer det att bilden ser lite olika ut, riktigt jobbigt helt ärligt.

27' är då liksom max storlek, ser ingen större anledning till att ha ens det helt ärligt, men för att underlätta för er nu då som gärna vill hjälpa mig så är det ungefär vad jag siktar på, 24-27. 1920x1080 är jag helt ok med. Säger inte att jag inte vill testa högre upplösning men jag trivs med den upplösningen iallafall, så den är inte utesluten.

ASUS 27" LED PB277Q är nog den som jag drar mig till mest utav de du länkade (Möjligtvis Acer 24" G247HYU WQHD också). Gillar verkligen hur man har möjligheten att dra den upp och ner, hur den ser ut och specsen. Ska däremot vänta lite och se om det finns någon liknande med lägre pris och mindre storlek naturligtvis då priset verkligen är på gränsen och om jag ska ha två så blir det ännu mer negativt. Tack ska du ha ännu en gång dock!

Inga som helst problem. Kul man kan hjälpa till bara.

Men vi antar 2 lika dana skärmar då. Förstår vad du menar att bilden blir lite olika. Så har jag det. Men eftersom min andra skärm står 8 cm från den andra (har en högtalare emellan) så är det inte lika påtagligt som om de stått precis bredvid varandra.
Men jag förstår hur du tänker. Om det stör dig, gör inte så då.

Om du trivs med 1080p så kan du med fördel forsätta med det.
Men jag bara säger det. Har du provat 1440 kommer du aldrig mer att gå tillbaka till 1080. Och du kommer leva med skärmen/skärmarna i minst 3 år. Troligen mycket längre än så.

Men vi kan titta på lite andra mer "basic"-skärmar som finns på markanden idag. Du får 24", 1080p med IPS och bra skärmfötter för kring 2000kr.

1. Acer 24" CB241HY
1 år gammal modell som troligen snart börjar fasas ut. Med pivotfunktion.

2. ASUS 23" VC239H
Lite sämre fot än skärmen ovan men har en mer "frameless" design.

3. DELL P2417H
Även denna har 1 år på nacken och fasas nog snart ut. Inga högtalare i datorn (för varför lägga pengar på det när man inte använder dem?), VESA om du vill, USB-hubb i skärmen med USB 3.0.

Jag kan rekommendera att du åker till en Webhallen eller Media Markt/Elgigaten och kollar in lite olika modeller, lite olika paneler, hur du vill att foten skall fungera och upplösningar. Att se lite på "riktigt" är inte fel innan man gör ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Inga som helst problem. Kul man kan hjälpa till bara.

Men vi antar 2 lika dana skärmar då. Förstår vad du menar att bilden blir lite olika. Så har jag det. Men eftersom min andra skärm står 8 cm från den andra (har en högtalare emellan) så är det inte lika påtagligt som om de stått precis bredvid varandra.
Men jag förstår hur du tänker. Om det stör dig, gör inte så då.

Om du trivs med 1080p så kan du med fördel forsätta med det.
Men jag bara säger det. Har du provat 1440 kommer du aldrig mer att gå tillbaka till 1080. Och du kommer leva med skärmen/skärmarna i minst 3 år. Troligen mycket längre än så.

Men vi kan titta på lite andra mer "basic"-skärmar som finns på markanden idag. Du får 24", 1080p med IPS och bra skärmfötter för kring 2000kr.

1. Acer 24" CB241HY
1 år gammal modell som troligen snart börjar fasas ut. Med pivotfunktion.

2. ASUS 23" VC239H
Lite sämre fot än skärmen ovan men har en mer "frameless" design.

3. DELL P2417H
Även denna har 1 år på nacken och fasas nog snart ut. Inga högtalare i datorn (för varför lägga pengar på det när man inte använder dem?), VESA om du vill, USB-hubb i skärmen med USB 3.0.

Jag kan rekommendera att du åker till en Webhallen eller Media Markt/Elgigaten och kollar in lite olika modeller, lite olika paneler, hur du vill att foten skall fungera och upplösningar. Att se lite på "riktigt" är inte fel innan man gör ett köp.

Ooh, Acern och Asusen såg riktigt bra ut, mycket bra pris också. Ska fundera lite över det, skickar annars iväg PM om det är ok med dig, ifall jag behöver mer hjälp? Uppskattas i vilket fall som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Ooh, Acern och Asusen såg riktigt bra ut, mycket bra pris också. Ska fundera lite över det, skickar annars iväg PM om det är ok med dig, ifall jag behöver mer hjälp? Uppskattas i vilket fall som helst!

Inga problem. Finns här i tråden (citerar du så ser jag det) eller via PM som också går bra.
Lycka till,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

1. En eller två skärmar? Klart du skall ha 2 - om du har plats. Efter att du använt 2 kommer du inte förstå hur du klarat dig på en. Se likheten med att gå från mekanisk hårddisk till SSD. Så upplever jag det i alla fall.

Och när man testat att ersätta sina 2 skärmar med en som är 40" och uppåt är det svårt att tänka sig att köra med 2 skärmar igen Med priserna som är nu på 40" så är det inte alls ouppnåligt längre, sen beror det på vad man ska använda den till så klart.