Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är det någon skillnad?

Faktiskt man har svårt att hänga med

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Gissar att vi har Corsair CMK16GX4M2B3000C15 båda två, vet att de tillverkas i olika färger.

Med hjälp av procODT verkar mina minnen gå stabilt med 3066MHz också.

Det är ju märkligt att moderkortstillverkarna inte sätter procODT till typ 53.3 som auto i deras DOOCP profil. Gött att du också kom upp i 3066

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Faktiskt man har svårt att hänga med

Ja det är bara att inse att fyra kärnor är fördåligt idag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju märkligt att moderkortstillverkarna inte sätter procODT till typ 53.3 som auto i deras DOOCP profil. Gött att du också kom upp i 3066

Eller nja... tog ut segern lite tidigt. Fick vid ett tillfälle en dubbelpip vid en reboot och även senare ikväll felpip vid kallstart. Ändå skumt för att jag använde datorn såpass mycket igår och idag innan den började strula.

Mycket möjligt det skulle gå och fixa till, tex med manuella värden på dram volt, SoC etc men provar först om den är helt stabil vid 2933, duger för mig.

Permalänk

Lade själv procODT på 53.3ohm och 1.38v och nu verkar 3066mhz fungera (tidigare 2800mhz som bäst). Får se hur det blir med kallstarterna bara, har inte möjlighet att ändra SoC voltage på mitt moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Inaktiv

Min validering om det är intressant, dock glömde jag ställa ner volten till 1.55 när jag körde cpun på 4.4GHz tidigare.
https://valid.x86.fr/g5aaif

Installera mitt gtx 1080 under dagen som kom med posten

Permalänk
Medlem

Kikade på den grymma videon som @ClintBeastwood postade (tack så väldigt mycket för den länken!) och blev inspirerad igen men min processor är nog inte bättre än så här:

3,6 - 1,15v
3,8 - 1,25v
3,9 - 1,35v
4,0 - 1,41v, inte sådär kolossalt stabil men varmt så det räcker.

Jag får nog stanna på 3,8, känns inte värt att gå upp till 3,9 med den spänningsökningen, även om det ligger gott och väl under taket. Mitt kisel verkar bättre på att undervolta än överklocka...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Aldric T: 1.41 eller 1.42 för 4.0 är inte ovanligt, det kan också vara så att den interna vcore egentligen ligger lite under då om du nu inte har mätt svi2 vcore det vill säga. Är det mobots rapporterade vcore så är det med all förmodan inte så högt som du tror.
Min 1800x kräver runt ~1.4v för 4.0 men det är svi2 vcore, om jag mäter mobots så ligger den då på ~1.4125 men det går åt en hel del kylning om man testar med Prime95/OCCT. För 4100 måste jag upp på 1.45v på svi2 och där räcker inte längre luftkylning i Prime95/OCCT.
1.35v för 3.9 är inte alls tokigt och kan va en bra avvägning, va inte rädd för att prova de ojämna siffrorna dock, spänningskraven på R7 tenderar att rusa snabbt runt 4GHz och uppåt, 3975/3950/3925MHz kan kräva mycket mindre spänning än 4000MHz

svi2 vcore kan du mäta genom att kika under "CPU [#0]: Ryzen" sektionen i HWiNFO och "sensors"

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Min validering om det är intressant, dock glömde jag ställa ner volten till 1.55 när jag körde cpun på 4.4GHz tidigare.
https://valid.x86.fr/g5aaif

Installera mitt gtx 1080 under dagen som kom med posten

4,4GHz?

Ditt mini ITX-modekort från Gigabyte verkar ju toppen och kombinerat med den gigantiska/effektiva Noctua D15 kylaren en svårslagen kombination.

Men väldigt bra att du härjat så mycket med ditt GA-AB350N-Gaming WIFI moderkort för oss andra som har funderingar på mini-ITX byggen, känns som det självklara valet.

Vilket gtx 1080 kort blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Aldric T: 1.41 eller 1.42 för 4.0 är inte ovanligt, det kan också vara så att den interna vcore egentligen ligger lite under då om du nu inte har mätt svi2 vcore det vill säga. Är det mobots rapporterade vcore så är det med all förmodan inte så högt som du tror.
Min 1800x kräver runt ~1.4v för 4.0 men det är svi2 vcore, om jag mäter mobots så ligger den då på ~1.4125 men det går åt en hel del kylning om man testar med Prime95/OCCT. För 4100 måste jag upp på 1.45v på svi2 och där räcker inte längre luftkylning i Prime95/OCCT.
1.35v för 3.9 är inte alls tokigt och kan va en bra avvägning, va inte rädd för att prova de ojämna siffrorna dock, spänningskraven på R7 tenderar att rusa snabbt runt 4GHz och uppåt, 3975/3950/3925MHz kan kräva mycket mindre spänning än 4000MHz

svi2 vcore kan du mäta genom att kika under "CPU [#0]: Ryzen" sektionen i HWiNFO

Tjo

Det är siffror från HWInfo. Mitt moderkort lägger på mer än vad jag ställer in överlag, vare sig det är core volt, SoC, DRAM eller något annat men i min post är det alltså uppgivit det som mäts i HWInfo. Jag har även testat de ojämna frekvenstalen men min OCD gillar inte t.ex 3775 MHz. 3800 eller i värsta fall 3700 måste det vara.. (du kan ju tänka dig hur irriterande det är att se mitt Vega rulla på i 1612 MHz) ;). Testar lite mer ikväll.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

4,4GHz?

Ditt mini ITX-modekort från Gigabyte verkar ju toppen och kombinerat med den gigantiska/effektiva Noctua D15 kylaren en svårslagen kombination.

Men väldigt bra att du härjat så mycket med ditt GA-AB350N-Gaming WIFI moderkort för oss andra som har funderingar på mini-ITX byggen, känns som det självklara valet.

Vilket gtx 1080 kort blev det?

@makatech
Evga GTX 1080 sc gaming.

Skulle va kul om någon som har likadant moderkort och CPU och se om det går att få samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Skulle va kul om någon som har likadant moderkort och CPU och se om det går att få samma resultat.

Möjligt men vi ska heller inte underskatta betydelsen av Noctua D15 kylaren, en viktig pusselbit för helheten, garanterat.

En annan förklaring kan vara att du har just 1600X och inte 1600, att X modellerna åtminstone oftast klockar högre.

Är själv nyfiken på D15 men det är väl inte en kylare man bör ha i vertikalt läge pga tyngden, eller?

Jag har ju tidigare försökt lobba för X modellerna utan framgång här på forumet. Tyckte det vara lite tjatigt när nästan alla hela tiden rekommenderade icke X modellerna. X är både avsevärt snabbare stock samt att de verkar klocka bättre jämfört med icke X modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Aldric T: 1.41 eller 1.42 för 4.0 är inte ovanligt, det kan också vara så att den interna vcore egentligen ligger lite under då om du nu inte har mätt svi2 vcore det vill säga. Är det mobots rapporterade vcore så är det med all förmodan inte så högt som du tror.
Min 1800x kräver runt ~1.4v för 4.0 men det är svi2 vcore, om jag mäter mobots så ligger den då på ~1.4125 men det går åt en hel del kylning om man testar med Prime95/OCCT. För 4100 måste jag upp på 1.45v på svi2 och där räcker inte längre luftkylning i Prime95/OCCT.
1.35v för 3.9 är inte alls tokigt och kan va en bra avvägning, va inte rädd för att prova de ojämna siffrorna dock, spänningskraven på R7 tenderar att rusa snabbt runt 4GHz och uppåt, 3975/3950/3925MHz kan kräva mycket mindre spänning än 4000MHz

svi2 vcore kan du mäta genom att kika under "CPU [#0]: Ryzen" sektionen i HWiNFO och "sensors"

Stämmer det att det är en offset även för vcore på X modellerna?

För en mer exakt vcore avsläsning så rekommenderas svi2 vcore i hwinfo?

Permalänk
Medlem

@makatech: Det finns en offset för X modellerna men denna offset stängs mig veterligen av vid all form av manuell OC, speciellt om man avaktiverar core performance boost, vilket man definitivt bör göra vid OC av ryzen generellt.

SVI2 är den mer exakta vcore avläsningen enligt HWiNFO folket själva.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Eller nja... tog ut segern lite tidigt. Fick vid ett tillfälle en dubbelpip vid en reboot och även senare ikväll felpip vid kallstart. Ändå skumt för att jag använde datorn såpass mycket igår och idag innan den började strula.

Mycket möjligt det skulle gå och fixa till, tex med manuella värden på dram volt, SoC etc men provar först om den är helt stabil vid 2933, duger för mig.

Elller... jag ska prova DRAM 1.4v, ProcODT = 60ohms och SoC = 1.1 v en period innan jag ger upp 3066MHz med mina Corsair CMK16GX4M2B3000C15 (SK Hynix), mest för skojs skull. Hittills har jag enbart pillat på procODT (53.3) och kört resten auto via d.o.c.p

Minnen är dock lite hmmm frustrerande, dvs stabilitetsproblem relaterat till minnen kan ju visa sig lång tid efter att man trott att allting går stabilt. Var ju nästan helt säker på att min var stabil med 3066 efter 2 dagars sporadiskt dator användande, men nej...

Edit: Tror inte mina minnen gillar procODT satt till 60 så det fick bli 53.3 ohm som tidigare men provar nu 3066MHz med SoC manuellt satt till 1.1 samt dram manuellt satt till 1.375V. Den går varje fall igenom HCI memtest (12 öppna instanser ca 1150mb/st) men inte provat så mycket bootning ännu, förhoppningsvis ej det förhatliga coldboot problemet längre.

Nyfiken på vem som lyckats klocka dessa Corsair CMK16GX4M2B3000C15 (SK Hynix) högst (stabilt).

Permalänk
Medlem

Hej, önskar lite råd här..

Känns som att jag fått det sämsta exemplaret av Ryzen 1700?

Har ikväll installerat ny CPUkylare, Noctua NH-D15. Idletempen gick ner och likaså load vid stresstest.

Däremot gav det noll skillnad i överklockningen. Lyckas verkligen inte få processorn över 3.7Ghz. Den klarar inte ens 3.8 på 1.4v.

3.7 kör jag på cirka 1.25v.

Har testat med XMP-profile aktiverad och inte men det ger ingen skillnad.

Finns det något annat jag kan testa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Nyfiken på vem som lyckats klocka dessa Corsair CMK16GX4M2B3000C15 (SK Hynix) högst (stabilt).

har dessa och 3200mhz verkar nåbart med 16 timings för en annan

Skrivet av trozen:

Hej, önskar lite råd här..

Känns som att jag fått det sämsta exemplaret av Ryzen 1700?

Har ikväll installerat ny CPUkylare, Noctua NH-D15. Idletempen gick ner och likaså load vid stresstest.

Däremot gav det noll skillnad i överklockningen. Lyckas verkligen inte få processorn över 3.7Ghz. Den klarar inte ens 3.8 på 1.4v.

3.7 kör jag på cirka 1.25v.

Har testat med XMP-profile aktiverad och inte men det ger ingen skillnad.

Finns det något annat jag kan testa?

svårt säga men tydligen en nitlott i lotteriet

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trozen:

Hej, önskar lite råd här..

Känns som att jag fått det sämsta exemplaret av Ryzen 1700?

Har ikväll installerat ny CPUkylare, Noctua NH-D15. Idletempen gick ner och likaså load vid stresstest.

Däremot gav det noll skillnad i överklockningen. Lyckas verkligen inte få processorn över 3.7Ghz. Den klarar inte ens 3.8 på 1.4v.

3.7 kör jag på cirka 1.25v.

Har testat med XMP-profile aktiverad och inte men det ger ingen skillnad.

Finns det något annat jag kan testa?

Klockar du med ryzen master eller uefi? Uefi har funkat betydligt bättre förr många.
Har du kikat hur vcore egentligen ligger under full belastning i windows eller har du satt den i uefi bara? Det kan nämligen vara så att du får vdroop och behöver load line calibration. Kör du fixed voltage eller offset? Fixed verkar vara det bättre alternativet på ryzen.
Har du stängt av core performance boost (under advanced och CBS, kan även ligga under zen common).
Har du tittat på din tdie temp under load så inte den rusat för högt?
Sen skulle det kunna vara en allt för aggressiv OCP (overcurrent protection) som går in och nyper när effektuttaget blir för högt.
Inte ditt nätaggregat som spökar? Kika på12, 5 & 3,3v under load.
Hur ligger VRM temps under full load?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Min validering om det är intressant, dock glömde jag ställa ner volten till 1.55 när jag körde cpun på 4.4GHz tidigare.
https://valid.x86.fr/g5aaif

Installera mitt gtx 1080 under dagen som kom med posten

WOW vilken imponerande frekvens!
Men vågar du köra 1.55v verkligen eller är det bara under korta perioder du kör det?

Jag gissar att detta är utan LLC aktiv?

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Klockar du med ryzen master eller uefi? Uefi har funkat betydligt bättre förr många.
Har du kikat hur vcore egentligen ligger under full belastning i windows eller har du satt den i uefi bara? Det kan nämligen vara så att du får vdroop och behöver load line calibration. Kör du fixed voltage eller offset? Fixed verkar vara det bättre alternativet på ryzen.
Har du stängt av core performance boost (under advanced och CBS, kan även ligga under zen common).
Har du tittat på din tdie temp under load så inte den rusat för högt?
Sen skulle det kunna vara en allt för aggressiv OCP (overcurrent protection) som går in och nyper när effektuttaget blir för högt.
Inte ditt nätaggregat som spökar? Kika på12, 5 & 3,3v under load.
Hur ligger VRM temps under full load?
Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket! Nu har jag lite saker att testa ikväll.

Jag har testat båda två, mest Ryzen Master däremot. Det jag brukar göra är att höja klockfrekvensen samt spänningen och köra Cinebench15. Datorn kraschar ganska omgående då om den inte klarar det, bara efter några sekunder.

Gällande nätagget är det ett Silverstone Strider 600W Silent 80+ från slutet av 2012.

Resterande delar är:
Ryzen 7 1700
GTX 1080ti
Corsair 2x8 3000Mhz CL15
Gigabyte x370 gaming K7
Noctua d15

Vad rekommenderar du för program för att hålla kolla alla dessa värden? Temperatur, VRM och så vidare. Ska jag stresstesta med något annat program?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av trozen:

Tack så mycket! Nu har jag lite saker att testa ikväll.

Jag har testat båda två, mest Ryzen Master däremot. Det jag brukar göra är att höja klockfrekvensen samt spänningen och köra Cinebench15. Datorn kraschar ganska omgående då om den inte klarar det, bara efter några sekunder.

Gällande nätagget är det ett Silverstone Strider 600W Silent 80+ från slutet av 2012.

Resterande delar är:
Ryzen 7 1700
GTX 1080ti
Corsair 2x8 3000Mhz CL15
Gigabyte x370 gaming K7
Noctua d15

Vad rekommenderar du för program för att hålla kolla alla dessa värden? Temperatur, VRM och så vidare. Ska jag stresstesta med något annat program?

Mvh

Min 1700 Vill inte mycket mer än 3800Mhz. Spelar ingen roll hur mycket mer vcore än 1.3 vid 3800 så får jag den inte stabil över 3.8. Kan köra benchmarks i 3.9 men 4.0 är bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trozen:

Tack så mycket! Nu har jag lite saker att testa ikväll.

Jag har testat båda två, mest Ryzen Master däremot. Det jag brukar göra är att höja klockfrekvensen samt spänningen och köra Cinebench15. Datorn kraschar ganska omgående då om den inte klarar det, bara efter några sekunder.

Gällande nätagget är det ett Silverstone Strider 600W Silent 80+ från slutet av 2012.

Resterande delar är:
Ryzen 7 1700
GTX 1080ti
Corsair 2x8 3000Mhz CL15
Gigabyte x370 gaming K7
Noctua d15

Vad rekommenderar du för program för att hålla kolla alla dessa värden? Temperatur, VRM och så vidare. Ska jag stresstesta med något annat program?

Mvh

Prime95 kräver långt mer av cpu än cinebench och är nog det mest tillförlitliga för stabilitet tillsammans med OCCT. Med det sagt kan det vara en bra punkt att börja med cinebench men mer spänning kommer nästan garanterat krävas för att få den prime95 stabil. Temperatur kommer också vara högre under belastning i vissa deltester i prime/occt än med cinebench.

Vad det gäller övervakningsmjukvara så skulle jag i första hand köra HWiNFO då det visar alla saker korrekt, inklusive vcore & temp på ryzen. Aida64 är också ett bra program men det har en tendens att visa fel frekvenser på ryzen under load och det visar inte throttling som det ska heller.

För er som har problem med stabilitet kring 3.9-4.0 oavsett vcore så bör ni kolla att "Core performance boost" är avslaget och att ni kör med fixed vcore istället för offset, kolla också LLC inställning så ni inte får vdroop. Ännu en sak att kolla är att ställa upp SoC volt en smula då även detta kan hjälpa att stabilisera en OC på kärnorna, upp till 1.2v sägs vara OK men personligen skulle jag undvika allt för långt norr om 1.15v

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Prime95 kräver långt mer av cpu än cinebench och är nog det mest tillförlitliga för stabilitet tillsammans med OCCT. Med det sagt kan det vara en bra punkt att börja med cinebench men mer spänning kommer nästan garanterat krävas för att få den prime95 stabil. Temperatur kommer också vara högre under belastning i vissa deltester i prime/occt än med cinebench.

Vad det gäller övervakningsmjukvara så skulle jag i första hand köra HWiNFO då det visar alla saker korrekt, inklusive vcore & temp på ryzen. Aida64 är också ett bra program men det har en tendens att visa fel frekvenser på ryzen under load och det visar inte throttling som det ska heller.

För er som har problem med stabilitet kring 3.9-4.0 oavsett vcore så bör ni kolla att "Core performance boost" är avslaget och att ni kör med fixed vcore istället för offset, kolla också LLC inställning så ni inte får vdroop. Ännu en sak att kolla är att ställa upp SoC volt en smula då även detta kan hjälpa att stabilisera en OC på kärnorna, upp till 1.2v sägs vara OK men personligen skulle jag undvika allt för långt norr om 1.15v

@tellus82
För mig visar Aida och Hwinfo samma värden, kanske buggar med vissa moderkort?

Permalänk
Medlem

@anon200632: Tror det kan bero på att jag kör Ryzen balanced power plan, den är känd för att bugga ur frekvens rapportering med olika mjukvaror, HWiNFO klarar dock av detta galant. Sen rapporterar också HWiNFO långt mer grejer än aida gör. Har alltid kört aida själv sen det kom då det funkat skitbra med logitechs t.bord displayer men även detta klarar hwinfo bra nu & bägge kan rapportera fint till RTSS OSD.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Lämnar denna video här för de som är nya på Overclocking. Bra informativ och lite down and dirty helt enkelt :)!

https://www.youtube.com/watch?v=vZgpHTaQ10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Prime95 kräver långt mer av cpu än cinebench och är nog det mest tillförlitliga för stabilitet tillsammans med OCCT. Med det sagt kan det vara en bra punkt att börja med cinebench men mer spänning kommer nästan garanterat krävas för att få den prime95 stabil. Temperatur kommer också vara högre under belastning i vissa deltester i prime/occt än med cinebench.

Vad det gäller övervakningsmjukvara så skulle jag i första hand köra HWiNFO då det visar alla saker korrekt, inklusive vcore & temp på ryzen. Aida64 är också ett bra program men det har en tendens att visa fel frekvenser på ryzen under load och det visar inte throttling som det ska heller.

För er som har problem med stabilitet kring 3.9-4.0 oavsett vcore så bör ni kolla att "Core performance boost" är avslaget och att ni kör med fixed vcore istället för offset, kolla också LLC inställning så ni inte får vdroop. Ännu en sak att kolla är att ställa upp SoC volt en smula då även detta kan hjälpa att stabilisera en OC på kärnorna, upp till 1.2v sägs vara OK men personligen skulle jag undvika allt för långt norr om 1.15v

Hur är det med "Stress FPU" testet i Aida64, är inte det en riktig tuffing också?

Undrar också vad du tycker om hci memtest för minnen, om den är ok eller om du rekommenderar andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hur är det med "Stress FPU" testet i Aida64, är inte det en riktig tuffing också?

Undrar också vad du tycker om hci memtest för minnen, om den är ok eller om du rekommenderar andra?

Många rekommenderar linx till minnestest, själv får jag inte det att lira alls och har inte orkat sätta mig in i programmet mer än så. Går att köra linpack med max minnesanvändning i OCCT också.

FPU testet i aida är hyffsat bra för maximal temp men inte direkt någon indikation på stabilitet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nytt rekord med 1800x@ stock, undrar om det går att gräva upp det där sista 248 poängen någonstans...
www.3dmark.com/fs/13633805
Har polerat timings så mycket det går innan det blir ostabilt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nyss bios till Prime b350-plus

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...
PRIME B350-PLUS BIOS 0808
Improve memory compatibility

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Nyss bios till Prime b350-plus

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...
PRIME B350-PLUS BIOS 0808
Improve memory compatibility

Ah! Ska testa't.
Fick en högre klock på processorn :3
Just lucky I guess.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|