Teknikstund: Ljusstyrka på skärmar

Permalänk
Skrivet av mudde:

Nej, det där gällde förr. Med dagens ljuskanoner gäller: mörkt rum=svag ljusstyrka, väldigt ljust rum=ganska svag ljusstyrka, utomhus i starkt solljus=max ljusstyrka men sök dig till skuggan istället då det ändå kan vara svårt att se

Det jag skrev var med tanke på NYA skärmar, då jag tänkt införskaffa mig en ganska snart. Nåväl jag får börja med brightness på 0 och sedan gå sakta uppåt som det sägs i videon

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Inaktiv

Slumpen har nog gjort att jag alltid sänkt ljusstyrkan till minimum och ökar konstrasten lite om det behövs. Får ont i ögonen annars liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

En annan intressant sak är kelvinvärdet. I naturen är det 6500 eller lägre. Med andra ord så förekommer inte blått ljus naturligt förutom vid oväder och åska. En helt korrekt skärm ska se ut som en oljemålning på väggen.

Kalibrerar du skärmen efter Vermeer eller Bouguereau?

Ser inte riktigt vad oljemålningar har med korrekt färgåtergivning att göra, men låt oss för all del nörda lite kring färgtemperatur.

Att sätta skärmens vitpunkt till 6500K är över huvud taget ingen bra idé. Det anger en punkt på svartkroppsstrålningens locus. Alltså, det är färgen du får om du hettar upp ett perfekt svart objekt till en viss temperatur. En liten tysk farbror med mustasch, Max Planck, lyckades nämligen klura ut hur den spektrala fördelningen förändrades beroende på temperatur (det här banade i sin tur väg för Einstein som fick nobelpriset samt lade grunden för kvantfysik - rätt fascinerande historia faktiskt). Alla matematiska formler på den tiden sade nämligen att ljuset ändrades linjärt med temperaturen, men faktiska experiment visade något annat. Planck löste det genom att teoretisera om hur ljuset kunde färdas som energipaket, ungefär som regndroppar eller... "kvantar". Han skapade sen en formel för att räkna ut hur ljuset skulle förändras. Istället för en linjär förändring följer det en kurva. Plancks locus, eller svarkropsstrålningens locus.

Problemet med att använda den här modellen är att det inte finns någon ljuskälla som avger perfekt svartkroppsstrålning. Det närmaste vi kan hitta är solen. Om alla ljuskällor gav ifrån sig perfekt svartkroppsstrålning skulle temperaturen alltid vara samma färg. Istället finns det många färger som korrelerar med samma temperatur.

Därför talas det ibland om exempelvis 6500K CCT (correlated color temperature). Det betyder att ljuset korrelerar med en temperatur (enligt Plancks locus) om 6500K. Två olika ljuskällor med samma temperatur ger dock inte samma färg, utan den kan skifta mycket. Här är en bild för att illustrera det:

CIE har i sin tur tagit fram vissa teoretiska ljuskällor som faktiskt definierar en exakt färg. Istället för 6500K kan du exempelvis välja att kalibrera till D65.

D65 är en teoretisk ljuskälla som är skapad efter dagsljus mitt på dagen i centrala och norra Europa. Den räknar både med direkt och indirekt ljus, varför temperaturen är något högre än solens ljus. Till skillnad från 6500K CCT är D65 en exakt definierad färg:

Vid kalibrering sätts alltså vitpunkten med fördel till en standardljuskälla som D65 istället för bara en temperatur som korrelerar med Plancks locus.

Permalänk
Medlem

Det där med ljusstyrka känner man till som en f.d ägare av en AOC G2460PF. Skärmen fick fina recensioner både på sweclockers och på övriga ställen. Jag stod ut i 18 månader med skärmen. Med ljusreglaget neddraget på noll lyste skärmen som en fyr i ett mörkt rum. Varför släpper en tillverkare en skärm med dessa problem? Finns det några tekniska problem att öka omfånget mellan max och min ljusstyrka?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Jag har en CRT, jag kan inte ändra ljusstyrka

har plockat bort reflex filtret på den pga en olycka som hände då jag råka elda upp lite av det(dont ask)

och bilden är i ett relativt ljust rum som att titta på kaffe med mjölk i. man ser inte mycket då ljusstyrkan är sådär.

på kvällar utan direkt soljus men med lampor inne funkar prima. undviker att anävnda den i mörker.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Perfekt artikel nu lagom till höstmörkret

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att om jag sänker ljusstyrkan och sitter i ett mörkt rum får jag ont i ögonen
Låter koko, men när ljusmängden förändras mellan mörk och ljus som den gör i ett mörkrum med en ljus bild på en skärm, får jag ont. Jag behöver relativt "konstant mängd ljus" vilket väl upplyst rum ger mig.

Så jag har istället kraftigt ljust rum och ljus från lampor bakom skärmen också. Men jag ska testa sänka lite iaf, kanske kan hitta lite bättre mellanväg. Som jag har det nu dock kan jag sitta 12 timmar.. utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Vilken kalibrator rekommenderas för två olika IPS skärmar?

Har en bläckstråleskrivare också, kan man kalibrera så att utskrifterna matchar skärmarna på något sätt? Är inte riktigt haj på det hela. Antar att det är så enkelt att skärmarna kalibreras så utskrifterna matchar.

Det är lite avvikelser mellan utskrift och de två skärmarna. Men inte med mycket.

För skärmarna är ColorMunki Display eller i1Display Pro bra val. De är billiga och bra. Dessa använder också samma hårdvara, där ColorMunki Display är begränsad i mjukvaran på så sätt att den är långsammare.
Istället för X-rites programvara kan du använda DisplayCal som är gratis och mycket bättre och mer avancerat. Det kan även generera 3DLut-filer för att använda med videospelare.

Om du ska kalibrera skrivaren behöver du istället en spectrofotometer, exempelvis ColorMunki Photo. Dessa är betydligt dyrare. Annars kan det finnas företag som erbjuder profiler efter utskrifter du skickar till dem.

Undvik DataColor. De suger.

Permalänk
Medlem

Jag kör 0-10%. Hade alltid röda ögon efter en längre period vid datorn när jag körde högre ljusstyrka.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@DasIch: Vad skulle det vara för fel på DataColor om man får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

@DasIch: Vad skulle det vara för fel på DataColor om man får fråga?

Dålig precision. Det finns tester gjorda av bland annat någon på Luminous Landscapes forum (hittar tyvärr inte någon tråd med intakta bildlänkar och sitter på mobilen så orkar inte söka runt), och det finns även användare som rapporterar dåliga resultat även med nyare modeller. Faktum är att resultaten rentav kan vara sämre än att inte kalibrera skärmen alls.

X-rite får å sin sida konsekvent bra resultat med väldigt små fel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Equilibrium:

@Laxpudding Finns det möjlighet att någon gång i framtiden dra en liten artikel om Color Banding?

PS. Ser det fortfarande ibland på min 11K skärm, ibland fasar jag om jag köpt en dålig skärm.

Du menar posterisering? https://en.wikipedia.org/wiki/Posterization

Det är hyfsat lätt att med testbilder avgöra om det är displayen som posteriserar och då kan man gå vidare och se ifall problemet beror på att den är felaktigt inställd eller om det betraktningsvinkeln som påverkar.

Annars är väldigt mycket spelmaterial, särskilt intrografik, cutscenes med mera redan från början av sådan karaktär att det från början har posterisering. Har man då en inställning i skärmen som lyfter fram skuggnyanser brukar dessa bli mycket synligare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tekoppar:

@DasIch: Vad skulle det vara för fel på DataColor om man får fråga?

Var ska man börja? Jag har aldrig varit om att moderna mätare mäter så fel. Och är så långsamma som Spyder-mätarna. Vi talar om nivåer som att 20% fel på ljusstyrkan jämfört med referensmätare. De är massproducerade trikromater med färgfilter av cellofan och dessa förändras över tiden. Vi har alltså en enorm exemplarvariation och en lika enorm förändring över tiden.

Spectracal, de som gör programvaran jag använder, Calman, har tagit ett aktiv beslut att inte stödja Spyder-mätarrna eftersom de är så opålitliga. De duger överhuvudtaget inte för ett mål om fel inom delta-E 3 som är kravet för konsumentprodukter.

Det är ganska talande att El-Giganten (senast jag kollade) använder en Spyder 4-mätare, medföljande wizard-programvara och mäter ett enda exemplar och sedan kopierar samma inställningar till alla andra exemplar. Detta kallar de för ”optimering” eller i värsta fall ”kalibrering”. Mätaren mäter fel. Wizard-programvaran leder till felaktig inställningar. Dessa fel kopieras till alla andra exemplar utan hänsyn till variationen. Helt klart värt en tjänst värd 1000 kronor!

Permalänk
Inaktiv

Grym artikel! Gick själv från att kört 100% ljusstyrka i alla år till att prova att köra ~20% efter jag läst liknande artikel när jag köpte ny skärm för ett år sen. Nu har jag nästan aldrig över 20% och är hur nöjd som helst. Känns bara påfrestande att ha hög ljusstyrka nu mera.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tänkte mest om det fanns någon data för att stödja detta, speciellt eftersom du säger att Calman inte stödjer dem.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Spelar det någon roll om man ändrar ljustyrkan i grafikkortinställningarna (tex nVidia control panel) eller på skärmen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tekoppar:

@Laxpudding: Tänkte mest om det fanns någon data för att stödja detta, speciellt eftersom du säger att Calman inte stödjer dem.

Man kalibrerar med verktygen/mjukvaran som tillhandahålls från Datacolor eller typ HCFR. Sedan mäter man resultatet med någon form av referensmätare, en profilerad Klein K10, en Jeti 1211 eller för den delen en i1 Pro spectrofotometer. Då ser man hur fel det blir.

Problemet idag för den som äger en Spyder och kör igenom programvaran är att det är någon slags steg-för-steg-guide och efter ett tag kommer det ut en "Grattis! Din skärm är nu kalibrerad!" med en OK-knapp. Men extremt få personer sitter med ytterligare mätare av refensnivå och verifiera vad som faktiskt har åstadkommits.

Fast vi som gör det: Köp inte Datacolor...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Taz7777:

@Laxpudding Spelar det någon roll om man ändrar ljustyrkan i grafikkortinställningarna (tex nVidia control panel) eller på skärmen?

Ja, absolut! Det är i grunden samma effekt som att dra i kontrast-reglaget på skärmen, det problem jag beskriver under avsnitt 7. Det vill säga att du flyttar endast en referensnivå och förlorar dynamiskt omfång. Ofta i ännu högre utsträckning än om man drar i skärmens reglage eftersom bildsignalen oftast (så gott som alltid) är 8 bitar.

Bakgrundsbelysningen är fortfarande lika stark och svart i bilden lika grått/blaskigt. Ifall man då sänker ljusstyrkan i kontrollpanelen (eller f.lux, med ICC-profil eller liknande) och försöker få en skärm som lyser med 400 nits (0,4 nit i svart vid 1000:1) att lysa med 80 nits måste man flytta referensnivå för vitt från digtitalnivå 255 till något som ger 1/5-del av ljuset. Det blir med en gamma 2.2 ungefär mitt på skalan, alltså runt digitalnivå 128. Omfånget på bilden är nu 0-128 och i praktiken 7 bitars signal eller 2 miljoner nyanser istället för 16,7 miljoner nyanser vid normalt 0-255-omfång.

Då blir det tydlig posterisering och sämre nyansomfång. Men inte nog med det. Belysningen lyser fortfarande med 400 nits och svart med 0,4 nit. Det nya kontrastförhållandet blir då 80/0,4 eller 200:1.

Så ja, vi löser problemet med för jobbigt ljusstark bild men skapar istället nya problem, dödar bildens dynamik och behåller problemen med synligt glow och kantblödningar.

Internt kan skärmar arbeta med högre bitdjup än 8 bitar för att undvika att man förlorar nyanser genom att dra i reglagen. På sätt är skärmens kontrastreglage ofta den bättre lösningen. Men annars vill man under alla omständigheter minska det fysikaliska ljuset från skärmens bakgrundsbelysning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Intressant, tråkigt att denna information inte direkt är lättillgänglig. När jag köpte min skärm BenQ SW2700PT så köpte jag en Spyder5Elite och googlade runt och dem flesta recensenter verkade säga att det var en bra vara att köpa, frågade runt på ett 3D forum och folk rekommenderade både Spydern eller X-rite . Och precis som du säger så hade jag ingen referens eller något att jämföra med så efter kalibreringen hade jag inte direkt någon aning om det verkligen var rätt. Men enligt BenQ så är skärmen kalibrerad från fabrik och jag tyckte det inte direkt vart någon större skillnad efter att jag själv kalibrerade den, prövade både Spyder programmet och programmet BenQ skickade med Palette Master Element. Eftersom den var kalibrerade från fabrik och det knappt vart någon skillnad fick man ju mer eller mindre anta att det vart korrekt.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss ny 24" Full HD dator skärm att ha bredvid min existerande 24" Full HD skärm. Min gamla skärmen är från 2008 så jag fick ju ställa rejält på den nya skärmen för att få den mera lik den gamla.

Fick bland annat justera ner för mängden av blått ljus tillsammans med ljusstyrkan och själv tycker jag det blev hyfsat okej. Jag ser i all fall inte någon avvikande skillnad på dem som de står nu.

Jag är färgblind så jag tvivlar starkt på att mina dator skärmar eller TV är färgkorrekta. Men detta med ljusstyrkan har jag någorlunda koll på. Där finns ju ingen grund att betala dum böter på elräkningen för onödigt mycket ljus i skärmen.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

@Laxpudding: Intressant, tråkigt att denna information inte direkt är lättillgänglig. När jag köpte min skärm BenQ SW2700PT så köpte jag en Spyder5Elite och googlade runt och dem flesta recensenter verkade säga att det var en bra vara att köpa, frågade runt på ett 3D forum och folk rekommenderade både Spydern eller X-rite . Och precis som du säger så hade jag ingen referens eller något att jämföra med så efter kalibreringen hade jag inte direkt någon aning om det verkligen var rätt. Men enligt BenQ så är skärmen kalibrerad från fabrik och jag tyckte det inte direkt vart någon större skillnad efter att jag själv kalibrerade den, prövade både Spyder programmet och programmet BenQ skickade med Palette Master Element. Eftersom den var kalibrerade från fabrik och det knappt vart någon skillnad fick man ju mer eller mindre anta att det vart korrekt.

Jag håller verkligen med om problemet att hitta bra information här. Alla recensioner jag hittat har gått ut på att testa hur det praktiska handhavandet fungerar. Typ, programvaran är enkel, instrumentet är lätt att koppla in i datorn och placera på skärmen - toppbetyg! Jag har inte sett någon riktig recension där det testats mot ett referensinstrument. Vad är det då för mening med att testa, egentligen? Helt värdelöst.
Informationen jag slutligen hittat har varit från användare som själva testat med referensinstrument. Sen hittar man ibland förbryllade användare som just köpt en Spyder och undrar varför bilden ser konstig ut. Nu ska man förstås vara försiktig med att dra slutsatser från vad man uppfattar med blotta ögat, men om vitt visas med en tydlig tint efter kalibrering är det ju någonting som inte stämmer.

Är Palette Master och Spyder-programmet såna där du jämför före/efter kalibrering? I så fall tyckte i varje fall inte Spydern att det behövdes några större förändringar. Sen om det faktiskt blev bättre eller sämre går tyvärr inte att säga något om, men med små skillnader spelar det ju även liten roll.

Om skärmen är hyfsat kalibrerad från fabrik ska du inte heller se några större skillnader. Det ska ligga inom nivån för finlir. Om det är en skärm som saknar hårdvarukalibrering är det dessutom väldigt bra om den kommer kalibrerad till små toleranser. När justeringarna sker genom mjukvaran förlorar du nämligen upplösning (på datan) och större justeringar skapar bandning och posterisering.

I takt med att skärmen åldras kommer du se större skillnader.

Hursomhelst, om Laxpudding har tillgång till referensinstrument kanske nästa teknikstund kan handla om ett test mellan olika instrument?

Skrivet av ixthys:

Köpte nyss ny 24" Full HD dator skärm att ha bredvid min existerande 24" Full HD skärm. Min gamla skärmen är från 2008 så jag fick ju ställa rejält på den nya skärmen för att få den mera lik den gamla.

Fick bland annat justera ner för mängden av blått ljus tillsammans med ljusstyrkan och själv tycker jag det blev hyfsat okej. Jag ser i all fall inte någon avvikande skillnad på dem som de står nu.

Jag är färgblind så jag tvivlar starkt på att mina dator skärmar eller TV är färgkorrekta. Men detta med ljusstyrkan har jag någorlunda koll på. Där finns ju ingen grund att betala dum böter på elräkningen för onödigt mycket ljus i skärmen.

Varför i hela glödheta vill du ställa in den nya skärmen för att efterlikna den gamla? Jag kan lova dig att din gamla skärm är helt åt skogen fel. Det finns ingen skärm som överlever 10 år utan att försämras avsevärt.
Jag hade då gjort tvärtom. Välj lämpligt läge på den nya skärmen - sRGB är ofta bäst - och justera ljusstyrkan till en behaglig nivå. Se till att ha allt annat på en neutral nivå, kontrast t.ex. Därefter försöker du matcha den gamla skärmen med den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför i hela glödheta vill du ställa in den nya skärmen för att efterlikna den gamla? Jag kan lova dig att din gamla skärm är helt åt skogen fel. Det finns ingen skärm som överlever 10 år utan att försämras avsevärt.
Jag hade då gjort tvärtom. Välj lämpligt läge på den nya skärmen - sRGB är ofta bäst - och justera ljusstyrkan till en behaglig nivå. Se till att ha allt annat på en neutral nivå, kontrast t.ex. Därefter försöker du matcha den gamla skärmen med den nya.

Det skulle inte på något sätt våra realistisk att försöka matcha den gamla mot den nya.
Så mycket enklare att matcha den nya mot den gamla.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Det skulle inte på något sätt våra realistisk att försöka matcha den gamla mot den nya.
Så mycket enklare att matcha den nya mot den gamla.

Då skulle jag föreslå att du gör så gott du kan med att matcha den gamla med den nya, och sen leva med skillnaderna. Att degradera en ny skärm till samma nivå som en snart 10 år gammal skärm gör ju ont i själen att ens tänka på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Då skulle jag föreslå att du gör så gott du kan med att matcha den gamla med den nya, och sen leva med skillnaderna. Att degradera en ny skärm till samma nivå som en snart 10 år gammal skärm gör ju ont i själen att ens tänka på...

Du får du säker ont i själen av alla mina skärmar.
Jag är färgblind så jag bryr mig inte om färgkorrekt på mina datorskärmar jag vill bara kunna se va som står på dem. utan alt för stora avvikelser.

Nya skärmen kostade runt 1300 kr precist som den gamla så inte så att jag har köpt dyraste IPS skärmen och misshandlat denna.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Du får du säker ont i själen av alla mina skärmar.
Jag är färgblind så jag bryr mig inte om färgkorrekt på mina datorskärmar jag vill bara kunna se va som står på dem. utan alt för stora avvikelser.

Nya skärmen kostade runt 1300 kr precist som den gamla så inte så att jag har köpt dyraste IPS skärmen och misshandlat denna.

Sant förvisso, jag får rätt ofta ont i själen av olika skärmhistorier.

Men hur färgblind är du? Snackar vi dichromatisk eller trichromatisk färgstörning? Om det är det förra har du ändå ett hyfsat spektra, om det är det senare kan jag bara beklaga och om du är helt färgblind kommer jag sympatigråta en smula.

Nåväl, i vilket fall tycker jag inte du ska utgå ifrån en snart 10 år gammal skärm som referens. Det måste ändå bli en garanti för att få ut så lite som möjligt från den nya skärmen, även om vi snackar billiga skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Sant förvisso, jag får rätt ofta ont i själen av olika skärmhistorier.

Men hur färgblind är du? Snackar vi dichromatisk eller trichromatisk färgstörning? Om det är det förra har du ändå ett hyfsat spektra, om det är det senare kan jag bara beklaga och om du är helt färgblind kommer jag sympatigråta en smula.

Nåväl, i vilket fall tycker jag inte du ska utgå ifrån en snart 10 år gammal skärm som referens. Det måste ändå bli en garanti för att få ut så lite som möjligt från den nya skärmen, även om vi snackar billiga skärmar.

Jag är helt färgblind efter vad jag fick veta den gången i 1999 vart jag var till prövning för värnplikten i Danmark.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Jag är helt färgblind efter vad jag fick veta den gången i 1999 vart jag var till prövning för värnplikten i Danmark.

Alltså, ser du i svartvitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, ser du i svartvitt?

Så färgblind man kan bli utan att se svart vit.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Menade dem olika kalibrerings programmen. Yes, skärmen har hårdvaru kalibrering vilket jag gjorde via Palette Master och det är den profilen jag kör på nu.

Enligt BenQ är den kalibrerad, fick med ett papper där dem visar resulatet av kalibreringen och dem flesta recensärer som prövat skärmen säger att den är så bra kalibrerad från fabrik.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Tusen tack! Ska kolla in dessa modeller och se vilken det blir.