Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Finns ingen vuxen vettig människa som köper en mobil för över 2000 privat.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på? Hade dom bara haft LTE på klockan så hade jag köpt allt denna runda gav.
ATV 4k är redan beställd, och största problemet jag har med X är frågan om man öht kommer lyckas få tag på en.

Permalänk
Avstängd

Iphone eller Samsung...Själv är man sugen på en V30 från LG.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ja men endast med sladd. Vill du ha de trådlösa måste du köpa extra. Laddare följer givetvis med men då är det den vanliga. Vill du använda snabbladdning så måste du köpa till extra.

https://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/iphone-8
Om du skrollar ner så ingår både lurar och en 3.5mm adapter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Remmer:

Finns ingen vuxen vettig människa som köper en mobil för över 2000 privat.
Finns många riktigt bra telefoner för under 2000.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bra mobiler för under 2000kr, många vill att de ska hålla ett tag med det senaste operativsystemet. Man kan spekulera i vad den optimala prisklassen för en mobil ligger för vanligt folk. Skulle jag själv köpa en ny mobil skulle jag nog lägga mig på runt 4000kr, då jag fjärrstyr saker från den etc.

Men som jag syftade på och jag skrev kanske lite otydligt, har man dålig ekonomi, ja då är det för den stora skaran en max 2000kr mobil som är det vettiga. Att det sedan finns mobiler som kostar över 10 000kr gör inget, det är positivt att det finns ett stort utbud. Det är dock lite synd att många ej kan hantera pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

https://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/iphone-8
Om du skrollar ner så ingår både lurar och en 3.5mm adapter?

Hade missat detta, och att det var endast trådlösa som gällde.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Köper inte de flesta mobil med abonnemang/avbetalning? Spelar ingen roll vad de kostar. Folk ser bara månadskostnaden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Köper inte de flesta mobil med abonnemang/avbetalning? Spelar ingen roll vad de kostar. Folk ser bara månadskostnaden.

Hahaha

Ja, den mest korkade idén av alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@serverfel: Jo skulle tro det och ofta kan det vara en väldigt bra deal speciellt när telefonerna är helt nya och man ändå behöver ett abonnemang. Tar man det billigaste iPhone 8-abonnemanget så ligger det på 415kr/mån.

Så det blir 415*24 = 9960kr totalt

Drar man av telefonkostnaden för en iPhone 8 64GB så blir det 9960-7995 = 1960kr

1960/24 = 82kr, dvs 82kr/mån för ett abonnemang med 2 GB surf, fria samtal och fria meddelanden. Alternativt kan man säga att man får telefonen för 6480kr (9960-145*24).

Så helt enkelt en väldigt bra deal ifall man kan leva med att vara bunden i 24mån och ändå behöver ett abonnemang. Men skulle telefonen hamna under 6480kr alternativt man redan har ett abonnemang som någon annan betalar (t.ex. jobbet) så är det givetvis bättre att köpa kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns bra mobiler för under 2000kr, många vill att de ska hålla ett tag med det senaste operativsystemet. Man kan spekulera i vad den optimala prisklassen för en mobil ligger för vanligt folk. Skulle jag själv köpa en ny mobil skulle jag nog lägga mig på runt 4000kr, då jag fjärrstyr saker från den etc.

Men som jag syftade på och jag skrev kanske lite otydligt, har man dålig ekonomi, ja då är det för den stora skaran en max 2000kr mobil som är det vettiga. Att det sedan finns mobiler som kostar över 10 000kr gör inget, det är positivt att det finns ett stort utbud. Det är dock lite synd att många ej kan hantera pengar.

Beror väl på vad man menar med dalig ekonomi. Jag äger en fastighet för 3M utan lån och har 300k i mer lättillgängliga medel.

Folk får dålig ekonomi för att de betalar för mer än de får.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är rätt fascinerad av människor som faktiskt gråter om att telefonerna är dyra.

För 17 år sedan så kostade en budgetmobil från Nokia ca 4000 kronor (modell 3310) och en lite ballare ca 6-7000 kronor (modell 8210) som visserligen subventionerades något om man signerade upp sig på ett 12 månaders abonnemang (och då var även telefonen låst).
Det man använde telefonen till då var att ringa och sms;a, that's it.

Idag köper du en telefon för dubbla priset som ersätter många prylar, inklusive i vissa fall din dator och som lever betydligt längre än de telefoner folk maniskt bytte telefon var 12;e månad.

Jag är mer fascinerad att folk privat köper en laptop för 10000 spänn som dom i många fall använder mkt mindre än en smart telefon.

Jag har sedan min första iPhone 3G haft mina telefoner i 3 år och sedan sålt dom för ungefär 1/3 till 1/2 av priset jag köpte dom för när det är dags att byta.
Och då har jag ju även fått uppdateringar som hållit nallen fräsch.

Så 10 000 för en telefon...det är inte speciellt dyrt om man tänker på vad den används till, tiden den lever, restvärde, hur avancerad den är och vad dom kostade för några år sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Jag är rätt fascinerad av människor som faktiskt gråter om att telefonerna är dyra.

För 17 år sedan så kostade en budgetmobil från Nokia ca 4000 kronor (modell 3310) och en lite ballare ca 6-7000 kronor (modell 8210) som visserligen subventionerades något om man signerade upp sig på ett 12 månaders abonnemang (och då var även telefonen låst).
Det man använde telefonen till då var att ringa och sms;a, that's it.

Idag köper du en telefon för dubbla priset som ersätter många prylar, inklusive i vissa fall din dator och som lever betydligt längre än de telefoner folk maniskt bytte telefon var 12;e månad.

Jag är mer fascinerad att folk privat köper en laptop för 10000 spänn som dom i många fall använder mkt mindre än en smart telefon.

Jag har sedan min första iPhone 3G haft mina telefoner i 3 år och sedan sålt dom för ungefär 1/3 till 1/2 av priset jag köpte dom för när det är dags att byta.
Och då har jag ju även fått uppdateringar som hållit nallen fräsch.

Så 10 000 för en telefon...det är inte speciellt dyrt om man tänker på vad den används till, tiden den lever, restvärde, hur avancerad den är och vad dom kostade för några år sedan.

Jag känner att jag håller med dig om att "Jag är rätt fascinerad av människor som faktiskt gråter om att telefonerna är dyra."

I övrigt håller jag absolut inte med dig en sekund om din motivation. Det beror väl helt på hur mycket pengar man har vad man kan köpa? Orka snåla och spara i 3 år för att köpa en telefon liksom?

Däremot är det klart den kostar som det gör, den kommer ju sälja, inget snack om den saken. Det skulle ju vara helt vansinnigt av Apple att sälja den billigare då det hade rakt av gett dem mindre pengar.

Permalänk
Medlem

@anon81912:

Vi har alla olika krav, är det så att man har så tight budget och ändå krav på att man måste ha en telefon som är smart så får man anpassa sig efter det.

Men det handlar ju om förväntningar, hur länge man planerar att ha telefonen och som jag skrev, krav.
Vill man prompt casha en mobil och inte har någon form av "avbetalning" så kanske en nalle för 2000 räcker.
Men då hoppas jag att man ändå att man tänker till innan man köper något.

Apple har ju billiga lurar för runt 3500 som man klarar sig bra med, funkar inte det så är begagnat marknaden het och nallarna har ju support i flera år framöver vad det gäller säkerhetsuppdateringar.

Vill man inte ha Apple så finns det ju även några Androider som får uppdateringar hyffsat länge, tar man sedan en snabb till på bolagets miljöpolicy osv så kan man även få en telefon som tillverkas schysst och kanske har ett bra andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag är rätt fascinerad av människor som faktiskt gråter om att telefonerna är dyra.

För 17 år sedan så kostade en budgetmobil från Nokia ca 4000 kronor (modell 3310) och en lite ballare ca 6-7000 kronor (modell 8210) som visserligen subventionerades något om man signerade upp sig på ett 12 månaders abonnemang (och då var även telefonen låst).
Det man använde telefonen till då var att ringa och sms;a, that's it.

Idag köper du en telefon för dubbla priset som ersätter många prylar, inklusive i vissa fall din dator och som lever betydligt längre än de telefoner folk maniskt bytte telefon var 12;e månad.

Jag är mer fascinerad att folk privat köper en laptop för 10000 spänn som dom i många fall använder mkt mindre än en smart telefon.

Skillnaden är att slitaget på en mobil är enormt varför det nästan är att betrakta som en slit och släng produkt. Vet inte hur många jag sett som köpt iphone på avbetalning och sedan tvingas leva med den trots att de kört slut på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reverend benny:

Jag är rätt fascinerad av människor som faktiskt gråter om att telefonerna är dyra.

För 17 år sedan så kostade en budgetmobil från Nokia ca 4000 kronor (modell 3310) och en lite ballare ca 6-7000 kronor (modell 8210) som visserligen subventionerades något om man signerade upp sig på ett 12 månaders abonnemang (och då var även telefonen låst).
Det man använde telefonen till då var att ringa och sms;a, that's it.

Idag köper du en telefon för dubbla priset som ersätter många prylar, inklusive i vissa fall din dator och som lever betydligt längre än de telefoner folk maniskt bytte telefon var 12;e månad.

Jag är mer fascinerad att folk privat köper en laptop för 10000 spänn som dom i många fall använder mkt mindre än en smart telefon.

Jag har sedan min första iPhone 3G haft mina telefoner i 3 år och sedan sålt dom för ungefär 1/3 till 1/2 av priset jag köpte dom för när det är dags att byta.
Och då har jag ju även fått uppdateringar som hållit nallen fräsch.

Så 10 000 för en telefon...det är inte speciellt dyrt om man tänker på vad den används till, tiden den lever, restvärde, hur avancerad den är och vad dom kostade för några år sedan.

Jag håller med dig vissa delar. Alltså 10 000kr för personer med bra jobb är inte så mycket.
Men 10 000kr extra där och där blir snabbt mycket pengar och man tvingas prioritera. För den stora skaran är då inte en mobil för 10 000kr som inte är så väldigt mycket bättre än en för 2000kr värt pengarna. Man kan hela tiden diskutera vilken kostnad som är rimligast, men att enbart köpa dyra produkter och något och sitta med crap av resten känns fel.

Så har man fin bostad, bil, dator etc så vill man såklart ha en mobil som följer denna standard. Men bor man som mig i en hyreslägenhet, ja då bör man fundera på att spara pengarna till en bostad först. Men sedan kan det finnas anledningar. Som kameran på de billiga mobilerna är riktigt crap, men jag tycker den även är riktigt dålig på de bästa mobilerna. Och grundproblemet är att en mobil är kass att fotografera med p.g.a. dens form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

bor man som mig i en hyreslägenhet, ja då bör man fundera på att spara pengarna till en bostad först.

Mycket klokt resonerat. Hoppas verkligen att alla ungdomar i tråden läser detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Skillnaden är att slitaget på en mobil är enormt varför det nästan är att betrakta som en slit och släng produkt. Vet inte hur många jag sett som köpt iphone på avbetalning och sedan tvingas leva med den trots att de kört slut på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Definera "kört slut"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller med dig vissa delar. Alltså 10 000kr för personer med bra jobb är inte så mycket.
Men 10 000kr extra där och där blir snabbt mycket pengar och man tvingas prioritera. För den stora skaran är då inte en mobil för 10 000kr som inte är så väldigt mycket bättre än en för 2000kr värt pengarna. Man kan hela tiden diskutera vilken kostnad som är rimligast, men att enbart köpa dyra produkter och något och sitta med crap av resten känns fel.

Så har man fin bostad, bil, dator etc så vill man såklart ha en mobil som följer denna standard. Men bor man som mig i en hyreslägenhet, ja då bör man fundera på att spara pengarna till en bostad först. Men sedan kan det finnas anledningar. Som kameran på de billiga mobilerna är riktigt crap, men jag tycker den även är riktigt dålig på de bästa mobilerna. Och grundproblemet är att en mobil är kass att fotografera med p.g.a. dens form.

Men du är ju inne på det jag skrev...det handlar om krav.

I de flesta fall så har mobilen ersatt, MP3 spelaren, Kameran, Laptopen, GPS;en, hemtelefonen osv. Och den tillför även väldigt mkt mer än så.
Om det är så att "superkamera" är högst upp på listan och man bara vill ha en telefon så visst, kör något billigare, kanske beggat, och lägg krutet på en separat bra kamera.
Sitter själv i en hyreslya men anser att jag använder min mobil så otroligt mkt och vill ha något bra. Kör en iphone 6S och är nöjd med den och kommer nog vänta tills nästa år med att byta till en 8;a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Mycket klokt resonerat. Hoppas verkligen att alla ungdomar i tråden läser detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, kan bara hålla med. Spara är något som man bör göra och något man ibland känner glömts bort.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att min kostnad per timme för min mobil är väldigt låg. Använder den kanske 4-5 timmar per dag. Antingen "aktivt" genom messenger, prata i telefon, tinder eller safari, men också "passivt" genom spotify, podcast, ljudbok och väckarklockan. Dock även om kostnaden är liten så finns det inte direkt någon anledning gör mig att köpa en lur för 10 000 när en lur för 2 000 kan göra dessa funktioner minst lika bra...

Ja har inte köpt någon lur som kostat över 2 000 sen jag köpte min hyc legend, vilket nog var ~2009-2010. Sedan dess har jag haft zte blade 3 som kostade 1300 med 1 år spotify inkluderat, lumia 925 som kostade någon krona över 2000, dvs 2222. Sedan xiamoi 3 pro som kostade 1200. Nu har jag dock en iphone 6s som jag fått av jobbet, men det är inte överdrivet mycket mer den kan göra än vad min xiamoi inte kunde...

Så även om kostnad per timme är låg så finns det ingen anledning att betala för mycket ändå...

Permalänk
Medlem

Som jag skrev innan, du kan sälja av din iPhone efter 3 år och kanske få tillbaka 1/3 del av priset (om du är normalanvändare och misshandlat den).
Sen får man väl fundera på varför saker kostar det dom gör. Varför kostar en Bosch skruvdragare mer än en CoTech hos Claes Olsson osv.
När det gäller mobiler så har vi även olika krav som även dom ändras beroende på hur tekniken utvecklas.

Har man inte specifika krav som bara täcks in av de dyrare telefonerna så kan man klara sig med billigare varianter helt klart. Och de flesta tillverkare har ju detta.
Det jag hoppas är att folk ändå ser över sitt behov och tänker mer än ett år framåt vilka beslut man än tar, mobil, bil osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Definera "kört slut"?

Ofta spräckt skärm, usla batterier och andra viktiga funktioner som inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jo, kan bara hålla med. Spara är något som man bör göra och något man ibland känner glömts bort.

Ja, men det är återigen många idag som drar så bra deg att dom både har ett boende, en sommarstuga, en bil, ett pensionssparande och ett "allmänt sparande / investerande".
Säg att man efter allt det fortfarande går plus, vad ska man göra då? Spara ännu mer? När ska man använda alla pengar man sparat? Den dagen man ligger i kistan?

Sen gnälls det som fan på "avbetalningar". Alla ni som gnäller, betalar ni 24 månaders abonnemang hos er telefonleverantör, ränta hos banken för bolånet och Internetuppkopplingen i förskott up front?

Dock håller jag med @Remmer, 2 år är för lång tid. Min lur är bara nått år gammal och den är slut. Därför jag har "problem" nu, behöver en ny lur förmodligen innan X levereras.
Och nej, jag har inte tappat den, badat den, whatever. Antingen fick jag ett måndagsex eller så är min teori att lurarna inte byggs för att hålla, vem skulle då köpa nya.
3 symptom:
1) Touch id funkar cirka 50% av försöken
2) Batteriet laddar ur på en halv dag av att knappt använda den. Använder jag den konstant är jag glad om jag får typ 1 timme.
3) Touch-delen av skärmen har börjat glappa på nått sätt, registrerar inte alltid, eller inkorrekt, där man trycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, men det är återigen många idag som drar så bra deg att dom både har ett boende, en sommarstuga, en bil, ett pensionssparande och ett "allmänt sparande / investerande".
Säg att man efter allt det fortfarande går plus, vad ska man göra då? Spara ännu mer? När ska man använda alla pengar man sparat? Den dagen man ligger i kistan?

Sen gnälls det som fan på "avbetalningar". Alla ni som gnäller, betalar ni 24 månaders abonnemang hos er telefonleverantör, ränta hos banken för bolånet och Internetuppkopplingen i förskott up front?

Dock håller jag med @Remmer, 2 år är för lång tid. Min lur är bara nått år gammal och den är slut. Därför jag har "problem" nu, behöver en ny lur förmodligen innan X levereras.
Och nej, jag har inte tappat den, badat den, whatever. Antingen fick jag ett måndagsex eller så är min teori att lurarna inte byggs för att hålla, vem skulle då köpa nya.
3 symptom:
1) Touch id funkar cirka 50% av försöken
2) Batteriet laddar ur på en halv dag av att knappt använda den. Använder jag den konstant är jag glad om jag får typ 1 timme.
3) Touch-delen av skärmen har börjat glappa på nått sätt, registrerar inte alltid, eller inkorrekt, där man trycker.

Det beror väl på varför man köper mobilen. Om man nu har det bra och är intresserad av mobiler är det inget konstigt. Elektronik är en relativt billig hobby. Poängen är att man måste inse att man köper mobilen som ett intresse och inte för att mobilen är bra i sig. Livet blir tråkigt utan hobbys,ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående iPhone X. Varför gör de inte skärmarna i 16:9?

Blir ju i stort sett som tidigare telefoner men med menyknapparna på skärmen istället för på underramen. Det blir en ökning i skärmstorlek endast på pappret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Angående iPhone X. Varför gör de inte skärmarna i 16:9?

Blir ju i stort sett som tidigare telefoner men med menyknapparna på skärmen istället för på underramen. Det blir en ökning i skärmstorlek endast på pappret.

Hänger inte riktigt med på vad du menar?
Hemknappen på iPhone X är ju ersatt av en "gesture", så hela skärmen används ju som användbar yta.

https://youtu.be/ZCQuasiJgYM?t=196

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hänger inte riktigt med på vad du menar?
Hemknappen på iPhone X är ju ersatt av en "gesture", så hela skärmen används ju som användbar yta.

Skärmformatet på iphonex är 19:9 så när man ska se på youtube och dylikt blir det svarta kanter på sidorna. All TV numera är i 16:9 vilket även skärmarna på de flesta mobilerna är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Usch vad besviken jag är ...

Visst, iPhone X är trevlig - men nästan 12 000kr för i princip samma sak som redan Samsung m.fl. erbjuder för 4000kr mindre.

Och iPhone 8 .. Alltså kom igen, 720p-upplösning år 2017 och ta 8000kr? Fyfan.

Vem ser skillnad på 720p och 1080p på en 4,7tums skärm? Drar bara onödigt på batteriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

1) Touch id funkar cirka 50% av försöken
2) Batteriet laddar ur på en halv dag av att knappt använda den. Använder jag den konstant är jag glad om jag får typ 1 timme.
3) Touch-delen av skärmen har börjat glappa på nått sätt, registrerar inte alltid, eller inkorrekt, där man trycker.

Vad har de sagt när du har försökt reklamera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har de sagt när du har försökt reklamera den?

Köpte loss den från mitt förra jobb när jag slutade där så har inte orkat reklamera eftersom jag inte är ursprungsköparen. Jag kommer ju då alltså behöva försöka få fatt på någon där som ska orka engagera sig i det hela.

Jag hade dock väldigt icke-ekonomiskt tänkt lösa det hela genom att köpa en ny lur nu i september, men den planen sket sig när dom droppar X först i november.
Eventuellt att jag nu istället försöker ta mig till Apple Store i Täby och se om dom kan hjälpa till.

Batteriet kommer dom nog döma ut som normalt slitage. Touch-id knappen även samma sak där.
Däremot så borde man nog kunna yrka på att skärmen är helt orimligt dålig eftersom mobilen har precis 0 externa skador eller repor på sig.

Men som sagt, jag köpte loss den så billigt att jag ansåg den förbrukad. Alternativt att man lagar upp och försöker sälja den på blocket, men även det blir ju svårt då jag inte har något kvitto eller nånting.

@Remmer okej video köper jag, men det är ju långt ifrån enda anledningen till att man vill ha en större skärm. Jag gissar på att dom eventuellt kan ha satt ration efter att man enklare ska komma åt i bredd med enhandsnavigering? Alternativt att det är något annat i design eller tillverkningsprocess som gör denna size mer praktisk.
Men givet, det suger ju om man får banners på sidorna vid video.

EDIT:
https://www.phonearena.com/news/Samsung-Galaxy-S8-display-Wha...
S8:an ligger ju alltså på 18,5:9...
Står nog fast vid att "tanken" är att all annan användning som _inte_ är video gagnas mer av höjd än 16:9 ratio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Ofta spräckt skärm, usla batterier och andra viktiga funktioner som inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det så att man är oaktsam och inte har någon försäkring så får man skylla sig lite själv. Att man inte är rätt om sina saker är ju bara tragiskt och visar väl på hur man ser på pengar.
Hade nog övervägt att köpa ett rugged skal eller liknande om man vet om att man är oaktsam.