Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

@Kioskvältaren: Ladda ner W10 på en USB och se om du kan göra det från den.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Kioskvältaren: Ladda ner W10 på en USB och se om du kan göra det från den.

Har ingen giltig nyckel och det är farmors dator så vill inte pirata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kioskvältaren:

Har ingen giltig nyckel och det är farmors dator så vill inte pirata.

Använd dig av media creation tool från MS (skriver ingen länk för jag har för mig att det redan finns i denna tråd).

För då behövs ingen nyckel om det var aktiverat, när det kommer till biten där det frågas efter nyckeln väljer du "skip", när sedan installationen är klar kommer det att aktiveras automatiskt (internet krävs dock naturligtvis för det).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kioskvältaren:

Har ingen giltig nyckel och det är farmors dator så vill inte pirata.

Ok trodde det redan fanns W10 på burken och därför var licensen klar.
Det är inte att pirata om man laddar ner W10 från MS egna länkar

Permalänk
Medlem

Hjälp tack!

Jag köpte ett Windows 7 OEM för ett par år sen som jag förra året uppgraderade till Windows 10 utan problem.
Nu har jag byggt en speldator till min systerson med det moderkortet (och DDR3 + CPU) och byggt min nya dator med Windows 10 installerat på min SSD.
Min systersons dators Windows 7 gick att aktivera då jag köpt en nyckel till denne. Däremot går det inte att aktivera mitt Windows 10 nu och jag undrar hur jag går tillväga för att aktivera detta igen?
Felsökningen gör noll då den säger att jag skulle aktiverat en maskinvara på mitt konto vilket jag inte ens kommer åt nu.

PS: (Jag vet att OEM är till endast ett moderkort men det ska väl gå att kringå?) DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJMar:

Hjälp tack!

Jag köpte ett Windows 7 OEM för ett par år sen som jag förra året uppgraderade till Windows 10 utan problem.
Nu har jag byggt en speldator till min systerson med det moderkortet (och DDR3 + CPU) och byggt min nya dator med Windows 10 installerat på min SSD.
Min systersons dators Windows 7 gick att aktivera då jag köpt en nyckel till denne. Däremot går det inte att aktivera mitt Windows 10 nu och jag undrar hur jag går tillväga för att aktivera detta igen?
Felsökningen gör noll då den säger att jag skulle aktiverat en maskinvara på mitt konto vilket jag inte ens kommer åt nu.

PS: (Jag vet att OEM är till endast ett moderkort men det ska väl gå att kringå?) DS

Jo det går att kringgå, men kan vara så att man då inte kan aktivera på det första moderkortet, dvs man flyttar aktiveringen från ett moderkort till ett annat.

Men om det finns W7 på datorn så tillåter fortfarande MS fri uppgradering till W10 via denna sidan.
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Permalänk

hej på er! nu har jag provat 2 gånger att uppgradera till senaste windows 10 creators update från tidigare w10 version och båda gångerna har jag fått samma fel, jag kan inte köra några program som administratör, allt annat verkar funka.
jag frågade om detta på annat håll och fick bara svaret att fler har haft strul med att köra collectors update och att jag ska rulla tillbaka till förra versionen.
nån som har annat tips?

Permalänk

? ingen som kan detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spac3man:

? ingen som kan detta?

Kan detta hjälpa?
https://partnersupport.microsoft.com/en-us/par_clientsol/foru...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej

Jag skaffade mig en windows 10 på usb och har försökt installera det på datorn i 3 timmar nu.

Har en ssd och två vanliga hårddiskar. Alla tre är formaterade. Så fort jag väljer vilken disk windows ska installeras på och trycker nästa så tar det stopp. Ingenting mer än att timglaset dyker upp händer. Det råkar inte vara någon som kan tänkas veta hur det går att lösa?

RED: Precis när jag skrivit startade jag om datorn och lyckades sedan utöka den partition installeringen gjort på disken och nu kunde jag gå vidare till nästa steg. Här är det dock totalstopp igen. Den verkar inte vilja "kopiera windows-filer" står och tuggar på 0%

Kom förbi det inledande problemet
Visa signatur

Jag har ett jävla svartbygge som dator!

Permalänk
Medlem

@Syjunta: Nu vet jag inte vad som krånglar för dig men men du kan testa om något av detta löser problemet.

Koppla bara in din SSD på första SATA porten på moderkortet (SATA 0 eller SATA 1), dom övriga hårddiskarna kan du koppla in efter windows installationen.

Ta bort alla partitioner som finns på din SSD i början av windows installationen så att hela utrymmet blir "Inte allokerat" (Unallocated), nu kan du klicka direkt på Nästa (Next) och installera windows som denna video visar, kolla från 2 min in i denna video https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Använd USB 2.0 port för USB minnet för att undvika eventuella problem med USB 3.0.

Ladda hem och skapa ett nytt Windows 10 USB installationsmedia med hjälp av verktyget MediaCreationTool som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Hur bootar du Windows 10 USB installationsmedia, jag har ASUS moderkort då trycker jag på funktionstangenten F8 när datorn startar för att få upp en bootmeny där jag kan välja boota USB minnet, då kan jag ha SSD som första bootenhet i BIOS och behöver inte ändra på bootordning under windows installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee:

Jag har också asus. Den bootar upp med stickan först. Och den sitter i en 2.0
SSDn ligger på första sataporten och de andra diskarna är utdragna.
Det finns inget på disken alltså oallokerat.

När jag trycker på nästa i installationen händer ingenting förutom att timglaset ploppar upp.
Sen händer ingenting.

Om jag nu startar om datorn och bootar upp installationen igen kommer det finnas en 500mb stor partition. Utökar jag den partitionen att omfatta hela disken så kommer jag åtminstone förbi den skärmen men då fastnar jag på nästa del där den inte kan kopiera filerna.

Måste jag köpa mig en ny usb enkom för att ladda ner en ny installationsmedia? En kan tycka att den jag köpt ska fungera :/ och hur ska jag lyckas med det när windows inte vill installera....

La till bild
Visa signatur

Jag har ett jävla svartbygge som dator!

Permalänk
Medlem

@Syjunta: Har du testat att byta SATA kabeln till SSDn?

Jag har ingen egen erfarenhet av köpta USB med Windows 10, men om du har tillgång till en annan dator som har Windows 7 eller nyare så hade jag valt att köpa ett nytt USB minne och och skapat ett USB installationsmedia med verktyget MediaCreationTool.

Du kan även testa om det är något fel på din SSD genom att installera Windows 10 på någon av dom andra hårddiskarna.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee:

Tack för svaren. Har testat det också :/

Bokade en samtalstid med någon från microsoft supporten imorgon.
Löser det sig inte då vet jag inte vad jag ska hitta på.

Tack janee.

Visa signatur

Jag har ett jävla svartbygge som dator!

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har windows 10 på båda mina datorer, en OEM nyckel på min stationära och på den bärbara var det förinstallerat när jag köpte datorn. Ska formatera båda.

Är inloggad med mitt MS konto på båda datorerna, räcker det att jag installerar om Windows och loggar in med mitt konto så känner de automatiskt igen mina datorer och aktiverar dem?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

@Sewerin: Ja eftersom du inte byter moderkort så kommer Windows 10 aktiveras automatiskt när du är uppkopplad till internet.

Om du inte loggar in på Microsoft kontot under Windows 10 installationen så kommer den troligen aktiveras med hårdvara ID eller med OEM licensnyckeln som finns i någon krets på den bärbara datorn.

Om du får problem med aktiveringen eller byter moderkort så kan du scrolla ner och läsa vad som står under rubriken "Använda aktiveringsfelsökaren efter en större maskinvaruändring" https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee

Permalänk

God kväll!

Har precis köpt en ny dator med följande spec:

Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass 599 kr 1 st 599 kr
Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3 849 kr 1 st 849 kr
AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB 2 149 kr 1 st 2 149 kr
Corsair RM550x 550W 979 kr 1 st 979 kr
Samsung 850-Series EVO 250GB 949 kr 1 st 949 kr
Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Svart 89 kr 2 st 178 kr
Palit GeForce GTX 1060 6GB Dual 2 890 kr 1 st 2 890 kr
Fraktfritt Sweclockers 0 kr 1 st 0 kr
Crucial 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Ballistix 1 499 kr 1 st 1 499 kr
Seagate Barracuda 3TB 7200rpm 64MB 929 kr 1 st 929

Byggde ihop den igår och började installera windows 10 genom att boota från USB.
Vid installationen fastnade den på windowsloggan som kommer upp. Jag hade hört om vissa som haft detta problem och att det hade laddat efter några timmar. Så jag drog på jobbet men 8 timmar senare var det fortfarande fruset.

Saker som jag ändrat i BIOS än så länge:

Windows 10 features -> Windows 10
Storage boot option control -> UEFI only

Och lite annat smått och gott som inte är relevant.

Men inte fan funkar det.
USBn jag använder är btw sandisk 3.0. Har använt både USB 3.0 och vanliga USB-portarna på moderkortet...

Har nu även testat att återinstallera ison på usbn och boota igen, hjälpte ej. Har också bränt en skiva med ison och slängt in en dvd-läsare i nya datorn och bootat från den, samma skit..

Någon som kan hjälpa mig med installationen? Börjar bli lite desperat :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Watain666: Är AHCI påslaget i bios?
Har du uppdaterat till senaste bios?

Permalänk
Medlem

@Watain666: Du kan testa att installera Windows 10 med bara 1 st 8GB DDR4, det kan vara något fel på en av ram stickorna eller så är BIOS(UEFI) inte kompatibelt med ram minnet.

Och du kan testa stänga av fastboot i BIOS(UEFI).

Du kan även testa använda Rufus för att lägga Windows 10 ISOn på USB minnet https://rufus.akeo.ie/ jag brukar välja inställningen GPT partitionschema och UEFI i Rufus för en Windows 10 installation.

Edit: Hur bootar du USB minnet, du kan trycka på funktionstangenten F12 när datorn startar för att få upp en boot meny.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ska byta hårdvara på datorn och har windows 10 32 bit på c- hårddisken. Har köpt windows 10 64 bit som ligger på dvd. Är det några problem att köra över den befintliga Windowsinstallationen ?

Permalänk
Medlem

@anton studs: Man kan välja att formatera disken under installationsprocessen.

Permalänk
Medlem

Låter bra det, tack

Permalänk

Problem efter uppdatering

Jag har kört win 10 ganska länge, igår passade jag på att köra en uppdatering eftersom jag var trött på alla påminnelser. Uppdateringen fastnar på 27%, väntar väldigt länge men det händer inget..

Till slut stänger jag av datorn på strömbrytaren. När jag startar om datorn så får jag först upp den vanliga bilden där det står gigabyte (där man går in i bios) sen efter så står det bara och snurrar med texten ”återställer den tidigare versionen av Windows”. När det snurrat ett tag så startar datorn om och samma flöde upprepar sig hela tiden.

Eftersom jag inte kommer in i Windows eller till välkomstskärmen så kan jag heller inte starta i felsäkert läge, återställa datorn till tidigare tidpunkt etc.. jag vill helst slippa att formatera om och installera Windows på nytt eftersom jag har en del filer jag inte vill bli av med..

Någon som har något tips? Skulle bli galet glad om det fanns en lösning!

Datorn är uppgraderad i våras, i7, gtx1080, 16 gig ram, 550 w från corsair mm om det skulle spela någon roll.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Markus1991: Finns ju ett läge i W10 där du gör en recovery utan att förlora filerna, det är väl bara själva windows mappen som installeras om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1991:

Eftersom jag inte kommer in i Windows eller till välkomstskärmen så kan jag heller inte starta i felsäkert läge, återställa datorn till tidigare tidpunkt etc.. jag vill helst slippa att formatera om och installera Windows på nytt eftersom jag har en del filer jag inte vill bli av med..

Någon som har något tips? Skulle bli galet glad om det fanns en lösning!

Du kan installera om utan att formatera, man väljer bara samma disk/partition där Windows redan finns, installations programmet kommer då att skapa en backup av den gamla installationen som heter Windows.old och där kommer allt från den tidigare installationen ligga.
Dock så naturligtvis kommer inga program som var installerade fungera, utan måste installeras om, men alla filer i te.x Dokument mappen (Mina Dokument) är det bara att kopiera/flytta.
Var dock medveten om att Windows.old mappen kommer att raderas automatiskt efter en viss tid (har för mig det är 30 dagar), så kopiera/flytta det du vill ha kvar snarast möjligt.

Dock så om uppdateringen du körde innbar att Windows uppdaterades till en nyare version, te.x från 1607 till 1703, så kommer troligtvis det redan finns en Windows.old mapp, och eftersom det bara kan finnas en sådan mapp, så skrivs den över om du gör ovanstående, så kontrollera detta först, genom att te.x installera Windows på en annan disk, eller koppla in disken på en annan dator.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma irriterande fel - med 1709 (Creators update Fall).

Hittade den här guiden som funkade för mig:

http://www.thewindowsclub.com/repair-corrupt-windows-image-er...

Permalänk
Skrivet av Bengti:

Jag hade samma irriterande fel - med 1709 (Creators update Fall).

Hittade den här guiden som funkade för mig:

http://www.thewindowsclub.com/repair-corrupt-windows-image-er...

Stort tack för tipset!

Men hur kommer du åt administrative Command Prompt. när du inte kommer in i Windows? Går det trycka win+x direkt vid uppstart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Högerklicka på Startmeny-knappen och välj Kommandotolken (Administratör) - eller om den inte finns - Windows Powershell (Administratör)

Ojdå - läste för snabbt - kommer du inte in alls i Windows så vet jag inte riktigt vad man ska göra - måste nog Googlas om det först.

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis en systemreparation på skiva eller pinne kan du ju köra den. Verkar vara enklast om du kommer in i BIOS.

Permalänk
Skrivet av Bengti:

Har du möjligtvis en systemreparation på skiva eller pinne kan du ju köra den. Verkar vara enklast om du kommer in i BIOS.

Nja, jag har win 7 skiva, det är allt... Bios kommer jag in i. Men får väl försöka fixa win 10 på nytt.

Är det något speciellt man ska tänka på om man ska lägga in det på USB och boota från USB?

Skickades från m.sweclockers.com