Permalänk
Medlem

Köpråd NAS

Hej!

Har gått i funderingar att skaffa en NAS. Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta och skulle därför behöva lite hjälp att välja rätt samt lite info om vad som är möjligt.

Den skall till 99% användas till lagringsutrymme för film och tv-serier som sedan skall streamas till androidboxar och firestix via Kodi.

Önskvärda funktioner:

Nedladdning av torrents som kan styras enkelt från en android-telefon som inte är på samma nätverk
Automatiskt stängning av ned/uppladdning om min VPN droppar (som körs via Asus 66u).
Möjlighet att se filmerna direkt via webbläsare från annat nätverk
Möjlighet att strömma 4k (åtminstone inom det interna nätverket)
Möjlighet att snabbt och enkelt kryptera och avkryptera innehållet på diskarna via en androidtelefon
USB-kontakt för anslutning av extern HDD

Budget ligger på runt 3000, jag har några gamla diskar som jag skulle kunna använda men om man kan få med diskar inom budgeten så vore det naturligtvis önskvärt.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma behov. Så vi kan väl dela med oss om vi hittar något nån annanstans.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag har exakt samma behov. Så vi kan väl dela med oss om vi hittar något nån annanstans.

Absolut, hoppas nån har något svar bara.

Permalänk
Medlem

Synology´s Nasar är riktigt bra.

https://www.netonnet.se/art/dator/extern-lagring/nas/synology...

Klarar Plex, Torrent etc etc, VPN server, mail server m.m. m.m.

Permalänk

Jag hade samma begov som dig, jag byggde ihop en egen burk och installerade Xpenology på den. Vänligt användarvänlig för en nybörjare och mycket möjligheter (anser jag). Känns dock som 3000 blir svårt om du ska ha med diskar också, då de kostar en slant!

Permalänk
Medlem

Xpenology är ju bra men kanske inte relevant om man vill vara någorlunda uppdaterad...

Permalänk
Medlem

Hej!

Hoppas att det är okey att hoppa in i tråden eftersom vi alla verkar fundera på samma sak och vi kan dela info med varandra. Jag är också inne på någon NAS, mitt nr 1 önskemål är att den ska ha minst 3-4 hårddisk platser.
Vilka skulle ni rek. ?

Tack på förhand
Med vänlig hälsning Zoltrix

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Jag hade samma begov som dig, jag byggde ihop en egen burk och installerade Xpenology på den. Vänligt användarvänlig för en nybörjare och mycket möjligheter (anser jag). Känns dock som 3000 blir svårt om du ska ha med diskar också, då de kostar en slant!

Har du något tips på någon uppsättning inom budgeten? Diskar har jag som sagt ett par gamla jag kan använda mig av så länge.

Permalänk
Medlem

Asustor alla gånger. Kommer precis från en Synology och de är snarlika i interface. Asustor har hdmi till bra pris!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zormac:

Har du något tips på någon uppsättning inom budgeten? Diskar har jag som sagt ett par gamla jag kan använda mig av så länge.

Denna helt klart, kompetent maskin för en billig prislapp https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Önskvärda funktioner:

Nedladdning av torrents som kan styras enkelt från en android-telefon som inte är på samma nätverk
Automatiskt stängning av ned/uppladdning om min VPN droppar (som körs via Asus 66u).
Möjlighet att se filmerna direkt via webbläsare från annat nätverk
Möjlighet att strömma 4k (åtminstone inom det interna nätverket)
Möjlighet att snabbt och enkelt kryptera och avkryptera innehållet på diskarna via en androidtelefon
USB-kontakt för anslutning av extern HDD

Allt utom 2 & 3 fungerar väl egentligen på "alla" NASar i dag. 2 vet jag inte hur man skulle konfigurera överhuvudtaget, och 3 funkar väl med Plex, om man köper deras tjänst. Jag misstänker att du även vill ha CPU kapacitet för transcoding, och ungefär där diskvalificerar de flesta färdiga enheter sig. Du får göra som så många andra. HP's MicroServer, uppgradera CPU och minne, köra FreeNAS, och Plex. Fortfarande ingen självklar lösning för hur man konfigurerar VPN-biten så att det sköter sig själv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Denna helt klart, kompetent maskin för en billig prislapp https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Vilket OS rek du till denna lilla burk?

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Det finns en guide på Pcföralla hur man gör en NAS av en en RPI, någon som har erfarenhet av det? Undrar om prestandan räcker till? De har ju billiga RPI på EG denna veckan.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoltrix:

Vilket OS rek du till denna lilla burk?

Xpenology

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Microserver med Windows/Linux.. Kötta på med så stora diskar du behöver bara... Klar. Varför startas det en sån här tråd per dag i forumet? Kan ingen söka längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det finns en guide på Pcföralla hur man gör en NAS av en en RPI, någon som har erfarenhet av det? Undrar om prestandan räcker till? De har ju billiga RPI på EG denna veckan.

Denklarar definitivt inte transcoding, och lagring blir i så fall singeldrive över USB, så ingen redundans.

Skrivet av Peppar2014:

Xpenology

Som någon sade tidigare i tråden:

Skrivet av Spiffman:

Xpenology är ju bra men kanske inte relevant om man vill vara någorlunda uppdaterad...

Skrivet av Zoltrix:

Vilket OS rek du till denna lilla burk?

Min rekomendation har du redan fått, så jag behöver ju inte skriva det igen...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Allt utom 2 & 3 fungerar väl egentligen på "alla" NASar i dag. 2 vet jag inte hur man skulle konfigurera överhuvudtaget, och 3 funkar väl med Plex, om man köper deras tjänst. Jag misstänker att du även vill ha CPU kapacitet för transcoding, och ungefär där diskvalificerar de flesta färdiga enheter sig. Du får göra som så många andra. HP's MicroServer, uppgradera CPU och minne, köra FreeNAS, och Plex. Fortfarande ingen självklar lösning för hur man konfigurerar VPN-biten så att det sköter sig själv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Denklarar definitivt inte transcoding, och lagring blir i så fall singeldrive över USB, så ingen redundans.

Som någon sade tidigare i tråden:

Min rekomendation har du redan fått, så jag behöver ju inte skriva det igen...

Du kanske blandar ihop mig med Zormac

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Du kanske blandar ihop mig med Zormac

Nä. Jag har, i den här tråden, rekommenderat HP's Microserver, en minnes & CPU uppgradering, så den klarar transcoding, och FreeNAS / Plex för den faktiska funktionen. När du sedan frågar om vad Peppar rekommenderar för OS till samma system, påpekar jag bara att min rekommendation redan finns i tråden.
Vi rekommenderar inte riktigt samma lösning, men utgår från samma hårdvara.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat/tittat på FREEnas, Xpenology, Färdig nas från qnap eller synology, landade jag i Unraid och eget strömsnålt bygge. unraid ligger mellan freenas och xpenology när det handlar om enkelhet enligt mig. Använder nu nasen till betydligt fler saker än jag först hade tänkt mig. Jag rekommenderar att iaf testa unraid. Enkelt att lägga på en usb och testa på valfri burk. Du behöver bara en tom disk + usb sticka för att leka runt och känna på det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Klarar Synologys NAS'ar göra backup eller synk av datorn när man inte är hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ford-p:

Klarar Synologys NAS'ar göra backup eller synk av datorn när man inte är hemma?

Japp

Permalänk
Medlem

Då har jag bestämt mig för att köpa Microservern, om jag inte skall köra raid är FreeNAS ett bra alternativ då eller rekommenderar ni något annat OS?

Vilken CPU och vilka minnen skulle jag behöva köpa till för att klara transcoding?

Har läst någonstans att den endast klarar 3 TB-diskar men sett att många kör 4 TB, vad är det som gäller? Klarar den 8 TB-diskar?

Edit: Sett att några kör OS från den interna SD-läsaren, spelar det någon roll vilket SD-kort man använder?

Permalänk
Medlem

Här har du den absolut billigaste och bästa "NAS:en" på marknaden:
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Bara att köra in vilket OS du vill i den och rulla

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Då har jag bestämt mig för att köpa Microservern, om jag inte skall köra raid är FreeNAS ett bra alternativ då eller rekommenderar ni något annat OS?

Vilken CPU och vilka minnen skulle jag behöva köpa till för att klara transcoding?

Har läst någonstans att den endast klarar 3 TB-diskar men sett att många kör 4 TB, vad är det som gäller? Klarar den 8 TB-diskar?

Fråga här istället:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1212554-nya-hp-microser...

Men lite snabbt:
Transcodning kräver inget minne knappt och Plex är ett 32-bitars program men jag skulle rkeommendera dig att ha minst 8GB minne i burken.
Den klarar av 8TB diskar, jag har själv satt i en sådan - den klarar upp till 10TB diskar med.

CPU:n beror på till vad du ska köra transcning m.m, jag har en e3-1265l v2 CPU då klarar jag av ca 6st transconingar samtidigt av 1080p.
Köpte min billigt på ebay.

OS: Jag kör Windows Server 2016, men Ubuntu är också bra enligt mitt tycke.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Fråga här istället:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1212554-nya-hp-microser...

Men lite snabbt:
Transcodning kräver inget minne knappt och Plex är ett 32-bitars program men jag skulle rkeommendera dig att ha minst 8GB minne i burken.
Den klarar av 8TB diskar, jag har själv satt i en sådan - den klarar upp till 10TB diskar med.

CPU:n beror på till vad du ska köra transcning m.m, jag har en e3-1265l v2 CPU då klarar jag av ca 6st transconingar samtidigt av 1080p.
Köpte min billigt på ebay.

OS: Jag kör Windows Server 2016, men Ubuntu är också bra enligt mitt tycke.

Tack för snabbt svar!

Är billigt ca 1500 som den här eller kan man hitta bättre om man har lite is i magen tror du?
http://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-Processor-E3-1265L-v2-4-Co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Tack för snabbt svar!

Är billigt ca 1500 som den här eller kan man hitta bättre om man har lite is i magen tror du?
http://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-Processor-E3-1265L-v2-4-Co...

Jag köpte min för kring 1350kr så tror nog det där är ett bra pris.
Jag kan starkt rekommendera denna CPU för då har du kraft inför framtiden m.m också.

Men kom ihåg att alla filmer du kollar på via plex Transcodas inte, och ibland kanske inte ljudet te.x transcodas osv.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Ja den där HP Microserver verkar ju vara ett bra alternativ även om den fått lite blandad kritik. Framtidssäker också, i med en bättre cpu bara och ännu mer minne.
Jag antar att den fungerar bra för vardagligt bruk som streamer av h264, utan ny cpu men 8 Gb minne.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Här har du den absolut billigaste och bästa "NAS:en" på marknaden:
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Bara att köra in vilket OS du vill i den och rulla

Hej!

Tänkte just fråga ang. vilket OS man ska använda sig av? För och nackdelar med era OS-tips?
Det jag är ute efter att använda den till är att bara lagra filer (bilder, dokument och mina program) som alla i hemmet kan komma åt via PC, Mac, laptop, iPad. Går det även att koppla in en skrivare till så att den blir också centralt styrd.

Det jag använder idag är Synology och gillar gränssnittet men vill byta "upp" mig.
Tack på förhand

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Hej!

Tänkte just fråga ang. vilket OS man ska använda sig av? För och nackdelar med era OS-tips?
Det jag är ute efter att använda den till är att bara lagra filer (bilder, dokument och mina program) som alla i hemmet kan komma åt via PC, Mac, laptop, iPad. Går det även att koppla in en skrivare till så att den blir också centralt styrd.

Det jag använder idag är Synology och gillar gränssnittet men vill byta "upp" mig.
Tack på förhand

Skrivaren kan du bara koppla in i USB porten och dela ut sen.

Ja, alternativen som finns är ju Windows Server 2016 Standard (Finns billiga licenser på ebay och reddit.)
Eller att du kör någon *nix (linux) dist, då skulle jag rekommendera Ubuntu.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Ja den där HP Microserver verkar ju vara ett bra alternativ även om den fått lite blandad kritik. Framtidssäker också, i med en bättre cpu bara och ännu mer minne.
Jag antar att den fungerar bra för vardagligt bruk som streamer av h264, utan ny cpu men 8 Gb minne.

Ja, Plex te.x kan max ta 4GB minne och därför är det att rkeommendera att använda 8GB minne, men 4GB minne duger med dock så kommer det märkas på prestandan.

Jag själv har uppgraderat CPU och RAM och den klarar av allt man kastar på den.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V