Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bantat windows till pensionär med liten ssd

Permalänk

Bantat windows till pensionär med liten ssd

Jag måste ominstallera windows på min pappas dator som kom med windows 7 och undrar vilken version jag ska välja.

Enligt asus ska nyckel till windows10 finnas på moderkortet och därmed inte efterfrågas vid installation.

Vilken version är smidigast och tar minst plats?

Jag tror han också skulle föredra gui'n som finns hos de äldre windows funktionerna med startmeny etc.

Windows 7 8 10? N, Anniversary Edition, Hemmagjort?

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Medlem

@pacifisten
Win 10 utan tvekan. Tar absolut minst plats när det gäller uppdateringar osv, och kommer ha stöd för allting till skillnad från äldre OS.

Rent tekniskt är det ingen skillnad mellan win7 o 10 när det gäller startmeny, det handlar bara om att lära sig söka på program så är man all set. Går annars att installera t.ex classic shell för att få tillbaka det äldre gränssnittet.

Vilken variant av Win10 du ska installera står mellan Home eller Pro, och det beror på vilken variant som var installerad på datorn tidigare/licensen kopplad till.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

@pacifisten
Win 10 utan tvekan. Tar absolut minst plats när det gäller uppdateringar osv, och kommer ha stöd för allting till skillnad från äldre OS.

Rent tekniskt är det ingen skillnad mellan win7 o 10 när det gäller startmeny, det handlar bara om att lära sig söka på program så är man all set. Går annars att installera t.ex classic shell för att få tillbaka det äldre gränssnittet.

Vilken variant av Win10 du ska installera står mellan Home eller Pro, och det beror på vilken variant som var installerad på datorn tidigare/licensen kopplad till.

På MS hemsida kan jag välja mellan

Creators Update
-Win10
-Win10 N
-Win10 Single Language (går inte att välja svenska)

Anniversary Update
-Win10
-Win10 N
-Win10 Single Language (går inte att välja svenska)

N verkar vara utan mediplayer och annat krafs som jag antar han inte behöver?

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacifisten:

På MS hemsida kan jag välja mellan

Creators Update
-Win10
-Win10 N
-Win10 Single Language (går inte att välja svenska)

Anniversary Update
-Win10
-Win10 N
-Win10 Single Language (går inte att välja svenska)

N verkar vara utan mediplayer och annat krafs som jag antar han inte behöver?

N är precis som du tror utan Mediaplayer och liknande, kan dock vara bra att ha om han vill spela upp media. Single Language har inte svenska så vill du ha svenska går det bort. Creators eller Anniversary är bara vilken uppdatering som du liksom utgår från. Creators är senaste så kör på den, tar du Anniversary så kommer den att vilja uppgradera till Creators ändå och det tar bara tid och plats på disk. Ungefär som på W7 där man kunde välja att ta ner den med SP1 eller utan, men du ville ju ändå ha SP1 så det var ju lika bra att ta den som hade det installerat direkt.

Permalänk
Skrivet av WoG:

@pacifisten
Win 10 utan tvekan.

Skrivet av snajk:

Creators är senaste så kör på den

Tack för hjälpen

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk

Windows 10, sen köper du start10 för typ 40kr eller nåt. Så har du en fin startmeny sen.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Kan man inte på något sätt ta bort app fönstret och enbart ha applistan..Gillar nämligen själva listan men INTE DEN STORA app fönstret..Eller måste man installera tredje parts program ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

classic shell kanske är ett alternativ...
http://www.classicshell.net/

Permalänk
Medlem

Windows 10 Classic Shell tillåter dig att fixa till startmenyn som du vill ha den

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kan man inte på något sätt ta bort app fönstret och enbart ha applistan..Gillar nämligen själva listan men INTE DEN STORA app fönstret..Eller måste man installera tredje parts program ?

Är ju bara att 'dra bort' alla ikoner så får du en vanlig smal lista..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Är ju bara att 'dra bort' alla ikoner så får du en vanlig smal lista..

Aha tack

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz