Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Blindtest - Vilken kameras färger föredrar du?

Permalänk
Medlem

Nr 2 ser ut att ha mest naturliga färger resterande ser något överdrivna ut. nr 4 ser nästan lite för blek ut.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Har räknat röster på alla tre forum nu och lägger inte till några nya.
Det är en del intressanta skillnader mellan detta forum för teknikintresserade, det för "vanligt folk" och det för kreatörer.

Likt förra gången är det bara här på sweclockers som en del inte klarar av titta, tänka, svara. Utan istället försöka analysera fram ett "korrekt" svar. Eller försöka påstå att jag gjort fel.

Jag gissar att det är för de känner sig obekväma när de står inför det faktum att bildkvalitet är en subjektiv känsla. Det är inte mätbart. Inte ens upplösning är så enkelt att högre är bättre. Det beror alltid på.
Och det rimmar illa med teknikintresset. Foto handlar inte om siffror.

Men skitsamma, kommer inte debatera det. Tycker du jag är en idiot så sover jag endå gott om natten

Postar resultatet om nån timme.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta
Du hävdade att detta är ett korrekt test av kamerans egenskaper. Där har du fel. (läs tråden)
Sov gott.

Permalänk
Medlem

Nr 5

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Men skitsamma, kommer inte debatera det. Tycker du jag är en idiot så sover jag endå gott om natten

Jag tvivlar inte på att du sover gott. Ignorance is bliss.

Permalänk
Medlem

Vi har ett resultat!

Här är kamerorna i tested.

Den enda som saknas på bilden är den som tog bilden, Fuji X-Pro2.

Så i ordning från sämst till bäst after att ha räknat ihop röster från all tre ställen.

(Hade jag räknat varje forum separat så hade det blivit helt olika, Alla topp-3 skiljde sig åt.)

På sista plats med 7.7% av rösterna hade vi,
Sigma DP3 Quattro

Näst sist med 10.4% fanns,
Fujifilm X-Pro2 (35mm f1.4)


Lillasyster Fuji X70 låg strax därefter på 11.7%

Bronspengen gick till mitt 280 kronors fynd, Sigma DP1. 
(den som någon kallade blaj i förra testet )

Silver och 18.2% till Tyskland och Leica X1, ännu en modern vintage kamera.

Men nummer ett blev den som normalt kallas kungen av gatufoto och svartvita bilder, 
36.4% av rösterna föll på Ricoh GRii

Tack för medverkan allihop, detta var lärorikt för i vart fall mig.
/M

Permalänk
Medlem

yay alla fel hade jag

Permalänk
Medlem

Men vilken av bilderna i första inlägget togs av vilken kamera?

Permalänk
Medlem

Så vilket foto i förstainlägget var av vilken kamera?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Mycket intressant test! Förvånad över att fujifilm kom så lång ner. De brukar ju annars hyllas för deras "jpeg direkt ur kameran" prestanda. Som ovan säger, skulle du kunna möda dig med att para ihop siffrorna från första inlägget med bilderna? (så slipper vi lata räkna själva haha)

Permalänk
Medlem

Nummer 1 tycker jag är finast, tycker även den ser mest onaturlig ut, men vem sa att naturligt betyder fint.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har räknat röster på alla tre forum nu och lägger inte till några nya.
Det är en del intressanta skillnader mellan detta forum för teknikintresserade, det för "vanligt folk" och det för kreatörer.

Likt förra gången är det bara här på sweclockers som en del inte klarar av titta, tänka, svara. Utan istället försöka analysera fram ett "korrekt" svar. Eller försöka påstå att jag gjort fel.

Jag gissar att det är för de känner sig obekväma när de står inför det faktum att bildkvalitet är en subjektiv känsla. Det är inte mätbart. Inte ens upplösning är så enkelt att högre är bättre. Det beror alltid på.
Och det rimmar illa med teknikintresset. Foto handlar inte om siffror.

Men skitsamma, kommer inte debatera det. Tycker du jag är en idiot så sover jag endå gott om natten

Postar resultatet om nån timme.

Det finns ingenting med ditt test som visar att bildkvalité är subjektivt. Du har liksom gjort ett subjektivt test där du fått subjektiva svar - knappast något att dra slutsatser ifrån.

För övrigt finns det både tekniska och estetiska aspekter. Tekniskt finns det rent objektiva mått, som visar hur nära kameran återger verkligheten. Beträffande just färger kan du fota en färgkarta och se hur stora avvikelserna blir. För all del ganska meningslöst för den som inte fotar jpeg. I ditt "test" förefaller bilderna överensstämmelse med verkligheten som den enda vettiga frågan att försöka avgöra med tanke på att det inte är frågan om någon vidare estetik.

Ska det sen diskuteras estetik får allt ribban läggas högre än att jämföra några ointressanta testbilder från olika kameror.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan 2an efter att man såg tomaten.

Permalänk

Vilken kamera tog vilken bild?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Wall of text

Vilken kamera tog respektive bild i förstainlägget?

Permalänk
Medlem

Har inte tittat i tråden sedan resultat inlägget. Har inte läst allt men det är en hel del humor.
Ber om ursäkt till de som kände sig stötta av att ha fel.

Permalänk
Medlem

3

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Nummer 2 tycker jag ser mest naturlig ut och som det bästa alternativet för redigering. 6:an är för matt och 1:an har för mycket kontrast och skrikande färger, särskilt för att vara före korrigering. Bild 3-5 tycker jag var väldigt lika varandra

Men frågan som alla andra också ställer sig: Vilken kamera tog vilken bild?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har inte tittat i tråden sedan resultat inlägget. Har inte läst allt men det är en hel del humor.
Ber om ursäkt till de som kände sig stötta av att ha fel.

Men HALLÅ, berätta vilken kamera som tog vilken bild nu då! Du kan ju inte bara komma in och lägga en kommentar om att folk är butthurt och inte ge oss resultaten på riktigt. Vissa av oss klarar inte av ouppklarade resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har inte tittat i tråden sedan resultat inlägget. Har inte läst allt men det är en hel del humor.
Ber om ursäkt till de som kände sig stötta av att ha fel.

Hur ska någon veta om de har rätt eller fel när du fortfarande inte gett något resultat? Du har berättat vilken kamera som fick flest röster men inte vilken av bilderna vi röstat på som kameran har tagit.

Permalänk
Medlem

Nr 2.
Kollade in rödlöken och det är bara på 2an den ser naturlig ut.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Resultat från samtliga forum och identitet på kamerorna kommer senare idag.

85 dagar senare lyser svaret ännu med sin frånvaro...

Skrivet av ronnylov:

Hur ska någon veta om de har rätt eller fel när du fortfarande inte gett något resultat? Du har berättat vilken kamera som fick flest röster men inte vilken av bilderna vi röstat på som kameran har tagit.

Det vet han inte själv. Därav rökridån med kamerauppställningen och diversebilderna...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Eftersom han visat ett sånt ointresse för att delta konstruktivt i trådarna efter att han skapat dem, har jag har haft på känn att nissetutan endast gör dessa trådar i syfte att försöka driva trafik till sin egen verksamhet och bygga renommé/närvaro på nätet i olika forum, snarare än att hans intresse är att initiera och delta i ett utbyte med forumets medlemmar. Att han kommer tillbaka och nekrofilerar med rent nonsens 85 dagar efter att fullständigt ha fallerat i sin sociala 'plikt' mot forumet stärker bara det intrycket (vi pratar med varandra här på forumet, men han vänder sig bort och lyssnar inte efter att ha inlett en diskussion, alternativt slänger iväg en halvrelevant kommentar).

Jag föreslår att vi helt enkelt ignorerar honom fortsättningsvis.

(PS. Ingen idé att hetsa upp sig över att jag använder ordet plikt, vuxna människor förstår vad som avses.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

6, men seen har jag en riktigt kass tn panel också.

Samma här, gillade 1an o 6an men mest 6an och sitter även jag på en rätt kass TN panel. Får öppna upp dem på OLEDen hemma och se vad jag tycker där ikväll.

Skrivet av guermantes:

Eftersom han visat ett sånt ointresse för att delta konstruktivt i trådarna efter att han skapat dem, har jag har haft på känn att nissetutan endast gör dessa trådar i syfte att försöka driva trafik till sin egen verksamhet och bygga renommé/närvaro på nätet i olika forum, snarare än att hans intresse är att initiera och delta i ett utbyte med forumets medlemmar. Att han kommer tillbaka och nekrofilerar med rent nonsens 85 dagar efter att fullständigt ha fallerat i sin sociala 'plikt' mot forumet stärker bara det intrycket (vi pratar med varandra här på forumet, men han vänder sig bort och lyssnar inte efter att ha inlett en diskussion, alternativt slänger iväg en helvrelevant kommentar).

Jag föreslår att vi helt enkelt ignorerar honom fortsättningsvis.

(PS. Ingen idé att hetsa upp sig över att jag använder ordet plikt, vuxna människor förstår vad som avses.)

Nu svarade jag på tidigare inlägg innan jag läste ditt men efter en snabb läsning i tråden och att ha sett hans tidigare tråd tror jag du har helt rätt.