Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Finns en hel del:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=l=s3269298...

Själv skulle jag sätta en Ubiquiti Networks EdgeRouter X i elskåpet och en Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite som sätts på en bra plats utanför elskåpet.

Tack för tipset! Varför specifikt den lösningen? Det verkar finnas flera olika alternativ som är billigare, och kravet på hastighet är inte så stort över det trådlösa nätverket. Det finns också rum för elkabel i skåpet, så PoE är inte riktigt nödvändigt.

Jag har hittat en billig Dacota N300-router från Power som verkar passa in väl, förutom att jag inte riktigt vet vad jag ska tro om märket. Det är ju troligtvis fråga om billiga re-brandade kina-routrar... har någon erfarenhet av dem?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tack för tipset! Varför specifikt den lösningen? Det verkar finnas flera olika alternativ som är billigare, och kravet på hastighet är inte så stort över det trådlösa nätverket. Det finns också rum för elkabel i skåpet, så PoE är inte riktigt nödvändigt.

Jag har hittat en billig Dacota N300-router från Power som verkar passa in väl, förutom att jag inte riktigt vet vad jag ska tro om märket. Det är ju troligtvis fråga om billiga re-brandade kina-routrar... har någon erfarenhet av dem?

Den gamla devisen "du får vad du betalar för" gäller. Min kära mor hävdade alltid att en "videobandspelare från Funai minsann var precis lika bra som en från Sony som var 3000 kr dyrare". Det var en katastrof....

Ubiquiti gör bra, stabila saker som levererar bra throughput till ett vettigt pris. Du får SMB produkter till ett billigt pris med framtida konfigurations och inställningsmöjligheter. Det finns även gott om forum och guider på nätet.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Vi hemma behöver en ny rejäl router.

Tja.

Vi hemma har alla tagit beslutet att vi behöver en ny router. Vi har just nu telias orginal fiber router men den når inte varken till vardagsrummet eller täcker hela ovan våningen. Vi har nuvarande ett ungefär på 400/400 och 5 ping/ms om det skulle spela någon roll.

Vi har helt enkelt ingen anning viken vi ska köpa men vill gärna få tips. Helst inte så dyr antar jag.
Vi vill ha ungefär 5 portar att dra sladdar ifrån och en bra trådlös nätverk

Permalänk
Skrivet av Sando:

Tack för tipset! Varför specifikt den lösningen? Det verkar finnas flera olika alternativ som är billigare, och kravet på hastighet är inte så stort över det trådlösa nätverket. Det finns också rum för elkabel i skåpet, så PoE är inte riktigt nödvändigt.

Jag har hittat en billig Dacota N300-router från Power som verkar passa in väl, förutom att jag inte riktigt vet vad jag ska tro om märket. Det är ju troligtvis fråga om billiga re-brandade kina-routrar... har någon erfarenhet av dem?

PoE är för att driva WIFI modulen (slippa mer kabel än nödvändigt) Vet inte vilket material ditt elskåp är gjort i, men är det plåt bör du inte köra med router med WIFI (utan ha det utanför lådan). Speciellt om det är trångt lär inte en router med externa antenner få plats (alltså ännu sämre täckning inomhus om routern bara har inbyggda antenner).

Verkar som priset för Ubiquiti Networks EdgeRouter X gått upp lite i pris sen jag titta sist.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av saizz:

Tja.

Vi hemma har alla tagit beslutet att vi behöver en ny router. Vi har just nu telias orginal fiber router men den når inte varken till vardagsrummet eller täcker hela ovan våningen. Vi har nuvarande ett ungefär på 400/400 och 5 ping/ms om det skulle spela någon roll.

Vi har helt enkelt ingen anning viken vi ska köpa men vill gärna få tips. Helst inte så dyr antar jag.
Vi vill ha ungefär 5 portar att dra sladdar ifrån och en bra trådlös nätverk

Ni behöver inte bara router utan kanske även switch, är fåtal svindyra routers som har mer än 4 portar.

Vad för pris har du tänkt dig?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

förlåt. Jag vet inte exakt vad portar är men är inte det dom ni sätter i ett nätverksladden som du sätter i datorn. Dvs är att vi har switshar till datorerna men vi behöver byta ut den till en bättre trådlös router för all teknik som telefon iPad för att de ska fungera i hela huset.

Permalänk
Medlem

Fiberinstallation

Hej

Får snart fiber i villan, äntligen. Sitter nu på segt ADSL med kablar till datorer och till en gammal router som fungerar som wifi accesspunkt i andra ändan av huset.

Nu har jag lovat fixa trådlöst när fibern blir installerad. Har fått kundutrustningen på väggen i ett rum i ena änden av huset. Ca 125 kvm stort och tyvärr är ju den lite väl mycket längst bort. Vi som ska använda allt är en familj med tonårsbarn och det är online-spel, streaming och musik från flera.

Fått tips om Ubiquiti men inte mer än så.
Vad behöver jag?

En router att koppla in till fiberkonverteraren? Behövs switch? Accesspunkter? Finns sådana med PoE ser jag och tolkar det som att de får ström via tp-kabeln?
Måste jag ha ett: https://www.dustinhome.se/product/5010994708/amplifi-high-den... (kopplas de 2 "mesh" i vägguttaget?)

eller räcker det med ex: https://www.dustinhome.se/product/5010872872/edgeroutert-x och en AP-AC Lite?

Det jag önskar få hjälp med är att få ett hyfsat med wifi även i andra änden av kåken, ca 25m och någon vägg längre bort, bra flyt så 3-5 personer kan vara uppkopplade och strömma samtidigt (vilket är omöjligt med skitmodemet från adsl-leverantören).
I dagsläget ingen tanke på tv via fiber men om jag gör det så går det från fiberkonverteraren till box eller från routern?

Bonusfråga då vi har 3 stationära datorer också. Värt med någon form av usb-trådlös grej eller är det internt nätverkskort som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar som priset för Ubiquiti Networks EdgeRouter X gått upp lite i pris sen jag titta sist.

EdgeRouter X har kostat 690 kronor och EdgeRouter X SFP 890 kronor i typ ett år (i butiker jag skulle köpa ifrån), innan det vet jag inte.

Permalänk
Medlem

@saizz: Ni behöver inte någon ny router, det ni behöver är en eller flera strategiskt placerade accesspunkter, som naturligtvis kopplas in med nätverkskabel för bästa funktion och hastighet för att få full täckning i hela huset. Behöver ni fler portar att koppla in allt på så köper man bara en switch som kopplas efter Telias router och sedan kopplas alla nätverkskablar i switchen.

Permalänk
Medlem

@dege: Grundprincipen är att allt som kan anslutas med kabel ska göra det. Varje trådlös enhet som kopplas in på en accesspunkt delar på dess bandbredd.

Wifi är ett trevligt komplement, ingen primär metod för att ha ett hemmanätverk. Framförallt inte om det finns behov av att spela online samt strömma media samtidigt från flera användare samtidigt.

Permalänk
Skrivet av saizz:

@Broken-arrow:

förlåt. Jag vet inte exakt vad portar är men är inte det dom ni sätter i ett nätverksladden som du sätter i datorn. Dvs är att vi har switshar till datorerna men vi behöver byta ut den till en bättre trådlös router för all teknik som telefon iPad för att de ska fungera i hela huset.

Om du har 5 enheter med sladd, bör du behålla switchen och komplettera med en router i så fall.

Finns ju par olika sorter i olika prisklasser, så hur mycket vill du ge?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej!
Nu är det så att det är dags för en ny router hos oss. Just nu har vi en D-Link DIR-635 som är ca 10 år gammal och vi känner att det helt enkelt inte är tillräckligt snabbt eller stabilt. Då vi planerar att ha den nya routern i många år framöver är det viktigt att den är modern och har höga hastigheter som vi kommer vara nöjda med även i framtiden. Detta är kraven:

802.11 AC
Minst 800 Mbps (teoretiskt) i 5 GHz nätverket.
Ska finnas ett 2.4 GHz nätverk för de enheter som inte stöder 5 GHz.
MU-MIMO
Gbit ethernet
Helst ska den inte se ut som ett rymdskepp. Gärna lite diskretare design.
Tyst (vår nuvarande router har ett konstant tjut som är väldigt irriterande)
Maxpris ca 2000 kr men gärna mindre

Jag har ju märkt när jag har läst en massa recensioner att den teoretiska maxhastigheten aldrig uppnås, men att vissa kommer hyfsat nära och andra routers inte ens i praktiken når upp till en tiondel av deras teoretiska maxhastighet. Jag vill såklart ha en router som i praktiken faktiskt uppnår höga hastigheter, åtminstone 300-400 Mbps trådlöst (på nära avstånd). Ubiquiti Amplifi verkar ju vara en riktigt bra router, men nackdelen är ju att den inte har MU-MIMO. Även Linksys Velop verkar riktigt bra, men den kostar ju en hel del också (men det kanske är värt det?).
Vi använder nästan bara Wifi och är i princip aldrig uppkopplade med sladd (förutom möjligen när vi precis köpt ett stort spel på Steam och behöver tanka ned många GB), så det är extremt viktigt att just Wifi:t är snabbt och stabilt.

Har ni några bra rekommendationer på routers ni tror vi skulle bli nöjda med givet våra krav?
Tack på förhand!

Permalänk

Hej!

Jag har precis köpt en Linksys WRT1900ACS (extrapris 1390, väldigt lägligt) till mitt hemnätverk efter att ha gjort lite research online, och valt mellan denna och AC68U från Asus. Jag bor i en liten studentetta med en uppkoppling på 100/10 men kände att det kanske var lika bra att köpa något mer rejält för framtiden. Senaste dygnet har jag dock börjat ifrågasätta huruvida jag verkligen behöver en så kraftfull router, och dess funktioner. Jag gillar tanken av att kunna installera adblock och VPN direkt i routern, men är egentligen osäker på hur mycket funktionalitet jag behöver - samma sak kanske kan göras på billigare routers? Kommer folk hemma hos mig kunna dra nytta av ac-standarden, kommer jag ens behöva sådan kapacitet på 100/10? Den här routern ska ju vara gjord för att användas med öppen mjukvara, men kan inte de flesta routers tankas med det? Hur mycket går jag miste om med grundgränssnittet? Osv.

Med det sagt skulle jag alltså behöva lite tips och vägledning, vad tycker ni att jag ska göra? Hur använder jag den till sin fulla potential? Ska jag behålla, nedgradera eller kanske byta till annan modell? Tack!

Permalänk
Skrivet av JakeHimself:

Hej!

Jag har precis köpt en Linksys WRT1900ACS (extrapris 1390, väldigt lägligt) till mitt hemnätverk efter att ha gjort lite research online, och valt mellan denna och AC68U från Asus. Jag bor i en liten studentetta med en uppkoppling på 100/10 men kände att det kanske var lika bra att köpa något mer rejält för framtiden. Senaste dygnet har jag dock börjat ifrågasätta huruvida jag verkligen behöver en så kraftfull router, och dess funktioner. Jag gillar tanken av att kunna installera adblock och VPN direkt i routern, men är egentligen osäker på hur mycket funktionalitet jag behöver - samma sak kanske kan göras på billigare routers? Kommer folk hemma hos mig kunna dra nytta av ac-standarden, kommer jag ens behöva sådan kapacitet på 100/10? Den här routern ska ju vara gjord för att användas med öppen mjukvara, men kan inte de flesta routers tankas med det? Hur mycket går jag miste om med grundgränssnittet? Osv.

Med det sagt skulle jag alltså behöva lite tips och vägledning, vad tycker ni att jag ska göra? Hur använder jag den till sin fulla potential? Ska jag behålla, nedgradera eller kanske byta till annan modell? Tack!

Kör original på min R7000 med Man måste inte byta WF.

Hur som är ju du rätt framtidssäker ADblock och VPN (vad jag vet), har jag inte i min router och vad jag vet är det inte så vanligt att komma med. Jag skulle inte vara missnöjd med köpet även med 100 Mbit (har du två datorer kan du ju flytta filer trådat mellan dessa i över 100Mbit eller om du går upp i hastighet till 250 eller mer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vi har nu bestämt oss för att byta ut vår router. Den vi har nu är en vi har fått från Ownit och den är verkligen inte bra. Just nu måste vi starta om routern väldigt ofta pga. att den slutar fungera.

Vi är 5 i familjen och de flesta enheterna är trådlöst anslutna(mobiler, bärbara datorer, konsoler osv.). Så ett krav är att det ska fungera bra med det. Vår lina in är 100 mbit så det ska den också kunna klara, men hastigheten är inte det viktigaste egentligen, vill mer ha stabilt.

Jag kan inte jättemycket om routrar men vill iaf ha en som ha kan hantera 2.4 - och 5 ghz. Eftersom att vi bor i lägenhet borde 5ghz hjälpa med stabiliteten inbillar jag mig.

Budgeten är ca 1000kr, men om man kan få en som täcker våra behov billigare fungerar det såklart också.

Jag har blivit tipsad om TP-Link Archer C2, den är lite billigare ca 500kr. Skulle ni också rekomendera den eller är det värt att lägga extra pengar för någon annan?

Tacksam för era synpunkter!

Permalänk
Skrivet av emil_lime93:

Vi har nu bestämt oss för att byta ut vår router. Den vi har nu är en vi har fått från Ownit och den är verkligen inte bra. Just nu måste vi starta om routern väldigt ofta pga. att den slutar fungera.

Vi är 5 i familjen och de flesta enheterna är trådlöst anslutna(mobiler, bärbara datorer, konsoler osv.). Så ett krav är att det ska fungera bra med det. Vår lina in är 100 mbit så det ska den också kunna klara, men hastigheten är inte det viktigaste egentligen, vill mer ha stabilt.

Jag kan inte jättemycket om routrar men vill iaf ha en som ha kan hantera 2.4 - och 5 ghz. Eftersom att vi bor i lägenhet borde 5ghz hjälpa med stabiliteten inbillar jag mig.

Budgeten är ca 1000kr, men om man kan få en som täcker våra behov billigare fungerar det såklart också.

Jag har blivit tipsad om TP-Link Archer C2, den är lite billigare ca 500kr. Skulle ni också rekomendera den eller är det värt att lägga extra pengar för någon annan?

Tacksam för era synpunkter!

Förlåt för dubbelpost. Men tror jag satsar på en Asus RT-AC66U, såg att den har blivit rekommenderad här innan. Så helt fel kan det inte bli, eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Hej

Ska flytta till hus utan fiber och behöver skaffa en ny router.

Mina krav (jag kan mycket lite om detta så vissa saker kanske alla routrar klarar av):

  • Ska ta 4G.

  • Jag ska kunna koppla in min airport extreme via kabel för att förlänga nätverket.

  • Får gärna ha lite kraftigare antenner för att ta emot 4G då vi inte har den bästa signalstyrkan.

  • Har förstått att vissa kan ha riktade antenner för att rikta in sig på en specifik mast, antar att det är positivt?

  • Ska ha minst fyra ethernetportar

  • Ska vara relativt enkelt att öppna portar och andra enklare inställningar

  • Får inte kosta ett öre mer än 3.000 kr, men då ska den vara riktigt bra. Jag är egentligen bara bekväm med att gå upp till 2.000 kr.

Om det spelar roll kommer använda oss utav Tele2, åtminstone på prov. Tre har en mast som är betydligt närmare oss men med Tele2 kan jag få 200Gb för 320 kr, samma datamängd på tre skulle kosta 650 kr...

Edit:
Det som kommer vara uppkopplat med ethernet är:

  • En server (freenas)

  • En stationär dator, (förhoppningsvis, beror på kabeldragningen)

  • En airport extreme

  • En raspberry pi (förhoppningsvis)

4G routern kommer troligtvis vara på ovanvåningen då jag antar att styrkan är bäst där. Tanken är sen att den kommer skicka vidare signalerna till min Airport på nedervåningen som sedan får huvudansvaret att stå för wi-fi.
Det som ska vara uppkopplat till wi-fi är:

  • En bärbar dator

  • Två telefoner

  • En iPad

  • En chomecast

  • Gästers enheter

Permalänk
Medlem

Hej!
Letar efter en router till en liten etta! Finns så många och vet inte hur värt det är att lägga ner mycket pengar på en bra. Den kommer främst användas till mobilen och laptopen för slösurf/netflix/plugg. Gaming har jag min stationära till och där antar jag routern inte spelar någon roll.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Letar också efter router. Har 100/10 fiber, ska vara till en etta så ingen imponerande räckvidd krävs. Snabbt, stabilt och billigt efterfrågas. Kommer bara använda 1 ethernet-port. Vilken prisklass bör jag satsa på? Aldrig tidigare handlat router.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det något som gör en viss router "lämplig för" ADSL eller fiber som säljaren i denna annons hävdar?

https://m.blocket.se/helsingborg/Asus_DSL_AC68U_samt_Asus_RT_...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Ja, DSL- betyder att den har inbyggt ADSL-modem och alltså främst är till för att sitta i telefonuttaget (WAN-porten är rj11 vilket gör att en vanlig nätverkskabel inte passar).

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Andreaz1:

Ja, DSL- betyder att den har inbyggt ADSL-modem och alltså främst är till för att sitta i telefonuttaget (WAN-porten är rj11 vilket gör att en vanlig nätverkskabel inte passar).

Jaha jag missade helt att den ena hette DSL, trodde båda var AC. Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Letar också efter router. Har 100/10 fiber, ska vara till en etta så ingen imponerande räckvidd krävs. Snabbt, stabilt och billigt efterfrågas. Kommer bara använda 1 ethernet-port. Vilken prisklass bör jag satsa på? Aldrig tidigare handlat router.

Dessa två är ju inte schweineteuer och det finns väl ännu billigare, men hyfsat moderna produkter (802.11 ac) av en stor tillverkare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3876150,3000165

Har själv en typ fyra år gammal Asus RT-AC56U som funkat stabilt utan att ha behövt härja med mjukvara.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Hai!

Jag har en NETGEAR ProSafe VPN Firewall FVS338 för tillfället, som jag för övrigt varit sjukt nöjd med, igång 24/7 i över nio år utan några som helst problem. Men tyvärr klarar den bara 100/10, och i månadsskiftet byter jag till 250/250. Så jag behöver hjälp av er, vad bör jag köpa för router/brandvägg/VPN? Kör enbart trådat, så Wi-Fi är ingen prio. Tacksam för hjälp!

Mvh

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Hai!

Jag har en NETGEAR ProSafe VPN Firewall FVS338 för tillfället, som jag för övrigt varit sjukt nöjd med, igång 24/7 i över nio år utan några som helst problem. Men tyvärr klarar den bara 100/10, och i månadsskiftet byter jag till 250/250. Så jag behöver hjälp av er, vad bör jag köpa för router/brandvägg/VPN? Kör enbart trådat, så Wi-Fi är ingen prio. Tacksam för hjälp!

Mvh

Lätt val, Ubiquiti EdgeRouter X. Kostar 690, klarar 250/250 utan minsta lilla problem (kom ihåg att slå på hwnat för säkerhets skull). Bara att sätta den i rullning och den fortsätter av sig själv i all evighet utan behov av omstarter and whatnot. Har haft denna och EdgeRouter X SFP i typ ett år nu utan minsta lilla problem.

Edit: Om behov av wifi skulle uppkomma vid senare tillfälle så är det bara att komplettera med en accesspunkt.

Permalänk
Medlem

@MarcusHuddinge: Gött mos, beställde precis en sådan! Tack så mkt

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7... Är den här sidan något pålitlig? Letar begagnad router som klarar mitt 1000/1000-internet trådat men det verkar så svårt att hitta några artiklar med siffror på WAN-LAN. Allt är så fokuserat på trådlöst vilket knappt är relevant för mig då jag bor ensam i liten lägenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7... Är den här sidan något pålitlig? Letar begagnad router som klarar mitt 1000/1000-internet trådat men det verkar så svårt att hitta några artiklar med siffror på WAN-LAN. Allt är så fokuserat på trådlöst vilket knappt är relevant för mig då jag bor ensam i liten lägenhet.

Den kan nog stämma någorlunda.

Lite svårt att hitta någon router som klarar 1000/1000.
De flesta nya top modeller klarar av det åt ett av hållen men försöker man köra bägge samtidigt så kroknar de.
Det är denna som visar vad de klarar max samtidigt:
https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7...

Den billigaste routern som verkligen klarar 1000/1000 är nog Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite, men den har inget Wifi i sig så då behövs det en AP också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prelatur:

Den kan nog stämma någorlunda.

Lite svårt att hitta någon router som klarar 1000/1000.
De flesta nya top modeller klarar av det åt ett av hållen men försöker man köra bägge samtidigt så kroknar de.
Det är denna som visar vad de klarar max samtidigt:
https://www.smallnetbuilder.com/old-tools/charts/router/bar/7...

Den billigaste routern som verkligen klarar 1000/1000 är nog Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite, men den har inget Wifi i sig så då behövs det en AP också.

Tack för svar. Jag har förstått att det är väldigt få eller inga som klarar 1000/1000 åt båda hållen samtidigt men det känns inte som att det är något jag faktiskt kommer att behöva ändå? Det är ju i stort sett aldrig som jag faktiskt laddar ner och upp samtidigt. Jag har hört bra omdömen om ERL men den är dyr för att inte ha Wi-Fi även om jag redan har en sådan router. Jag håller utkik efter vad som dyker upp begagnat. Smålänning och student som man är... Är mest intresserad av något bättre än min nuvarande lilla Netgearhistoria som bara klarar 100/100.

Permalänk
Medlem

Hej Alles!

Är ute efter att sätta upp ett mesh-nätverk och kollar lite på Linksys Velop och Netgear Orbi (inte äkta mesh?).

Lite background:
Hoppas på att man får Fiber inom något år men sitter i dag på adsl som ger runt 15 Mbit/s ner och 1 Mbit/s upp. Så inget fancy alltså. Dålig teckning där jag bor så trådlöst har alltså gått bort.

Jag är dock mycket för smarta hem och köpte en Vera Plus för något år sedan som jag tycker har fungerat bra med många möjligheter om man orkar sig på knådandet.

Har i dag en Asus RT-AC68U, via en Telia router som är bryggad, som krämat på bra men känns som att det vore dags att "byta upp sig" för att kunna följa visionen "enkelt, snyggt och bra prestanda". Vissa delar får man ju naturligtvis tulla på.

Uppkopplat

  • Vera Plus med philips hue lampor samt lite fibaro grejer, cat6 kablat från asusroutern

  • Tv med internetaccess samt en en telia tv-box, en cat6 kabel från telia routern till tv-boxen medan tvn kör trådlöst

  • diskmaskin, trådlöst

  • 2-4 telefoner, beror på hur många som kommer på besök

  • 2 surfplattor

  • 2 st datorer, trådlöst

  • chromecast ultra, ja lite overkill men när man kastar lokalt sparat är det guld.

Används till

  • smarta hem -lösningar

  • slösurf, streaming till enheter (typ netflix, chromecast), datorspelande

Använder inte VPN än så länge då det mesta är uppsatt så att man kan komma åt det på annat sätt. Nej det är inte en öppen lösning med användare som heter user och lösenord som är Pa$$w0rd ;P

Hur som helst vore jag tacksam för input.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC