Permalänk

Skärmar slocknar efter 20-30min

Hej! Allt funkar fint i 20-30 minuter, tills skärmarna bara slocknar samtidigt som ljudet dör, men datorn inte stängs av.

Problemet uppstod samtidigt som jag installerade nya drivers, så jag provade med drivesweeper utan någon förändring, och installerade om windows utan någon förändring. Det är inte heller överhettning. Min processor (i5 3570K) ska ha integrerad grafik men jag kan inte få det att funka (tänkte prova om samma sak hände när jag använde det).

Vet inte hur jag ska felsöka nu, jag kan ju ta ut gpun men har ingen annan dator att prova den i eftersom sambon har vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@belieberslayer: Sker detta när du använder datorn eller när datorn bara står?
I så fall så är det någon "Sleep" inställning.

Apropå processorns inbyggda grafik, så är det nog något du måste gå in i BIOS och aktivera för att få det att fungera.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@belieberslayer: Sker detta när du använder datorn eller när datorn bara står?
I så fall så är det någon "Sleep" inställning.

Apropå processorns inbyggda grafik, så är det nog något du måste gå in i BIOS och aktivera för att få det att fungera.

Det händer när jag använder datorn. Och multi monitor är enabled i BIOS

Permalänk
Medlem

@belieberslayer: Har du gjort en Malware sökning sedan dess?
Kan ju varit någon skit som kom med när du installerade nya drivrutiner som sen ligger och spökar på någon annan disk så att det återkom när du installerade om Windows.

Vad har du förresten för komponenter i datorn?
Kan ju vara nätaggregatet som spökar också.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@belieberslayer: Har du gjort en Malware sökning sedan dess?
Kan ju varit någon skit som kom med när du installerade nya drivrutiner som sen ligger och spökar på någon annan disk så att det återkom när du installerade om Windows.

Vad har du förresten för komponenter i datorn?
Kan ju vara nätaggregatet som spökar också.

Hmm jag har ju haft ESET i ett år, och när jag körde med malwarebytes hittades inget. Förutom 770 och i5 3570k så är det ett 550w fractal design och några minnen som jag inte minns vart jag hittat. Diskarna är relativt nya, en SSD och två HDD. Nätagget är nog bara 1,5år gammalt eller så.

Permalänk
Medlem

@belieberslayer: Tror du behöver gå igenom systemet bit för bit.
Testa att ta ur grafikkortet helt, nollställ BIOS och sen koppla in skärmen i moderkortet. Så bör det ju hoppa igång.

Tar du drivrutinerna från Nvidia direkt eller från tillverkaren till ditt kort? Använd Nvidias i så fall. Testat Nvidias beta drivrutiner?