Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Muppen beskriver det korrekt enligt dig eftersom att du delar hans uppfattning, vad ni båda gör fel är att ni tror att resten utav planeten tycker precis som ni i denna frågan vilket är ett felaktigt antagande.

Han beskriver helt korrekt hur det funkar med att rösta blankt vs att inte rösta alls. Det är helt enkelt inte frågan om godtyckligt tyckande utan om den rimliga tolkning som görs av dessa sätt att agera. Om du vill leva i tron att din din icke-röst tolkas som nåt annat än att du skiter i vilket så står det dig givetvis fritt att leva i den villfarelsen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Orättvist och för dyrt!

Skrivet av Frispel:

Varför är det mer rättvist att man betalar per hushåll än per individ? Min mor som bor ensam med rätt knackig pension kommer att betala mindre nu medan de som har två inkomster kommer att betala aningen mer än tidigare. Är det orättvist?

Använd föreställningsförmågan: Det existerar hushåll i många olika variationer = 2 personer kan faktiskt BÅDA har låga inkomster och JA det är orättvist! Att betala aningen mer som du skriver, spelar säkert ingen större roll i de högre lönekategorierna. Men om exempelvis i ett hushåll båda sitter med låga pensioner/inkomster svider det rejält!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Mja 7,7 miljoner skattebetalare hade vi 2015, även om man självklart även måste gå in på till vilken nivå det handlar om så tror jag verkligen inte att det går på ett ut och att lägga ned radio&tv-tjänst (även om deras budget ser väldigt olika ut verkar de ha motsvarande någonstans kring 10-15% av antalet anställda SVT har) bör som sagt även det skapa en rejäl skillnad för slutnotan, även om referensbeloppen lätt blir tämligen absurda när vi talar om så höga belopp.

Edit: Skulle iofs vara rätt intressant att ta del av statistik kring hur många som blir bötfällda för utebliven avgift och vad den totalsumman landar på.

Utan att sätta sig in mer i var exakt nivågränserna går, hur inkomstnivåerna ser ut, etc, så är det ju givetvis svårt att säga nåt precist, men jag tycker nog inte det finns nåt belägg (ännu iaf) för att det blir dyrare. Det verkar iaf för mig som att man siktar på ett nollsummespel, dvs att helt enkelt flyttar licensavgiften till skatt. Fast givetvis kan jag ju ha fel

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Jag skrev det här inte för att hacka på just dig, utan för att jag tycker det är viktigt att du inte lurar andra att tänka lika tokigt som du gör.

Det är lugnt du får hacka på hur mycket du vill på egen risk.
Och det är precis samma sak jag känner när jag hör dig säga åt folk att de måste rösta även om de känner att de inte vill egentligen då de börjat inse att det inte leder till någonting.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Jag försöker inte övertala nån att rösta på nåt parti alls, men att som du gör uppmana folk att inte rösta alls är direkt felaktigt - eftersom det raderar deras demokratiska inflytande.

Gillar du inget parti alls - ok - men rösta då blankt istället, så skickar du den signalen.

Jo du fortsätter att föda det nuvarande status quo genom att övertala folk att fortsätta rösta i det (blankt eller på ett parti det kvittar).

Det jag har sagt är vad jag står för, drar andra den slutsatsen också är det väl bra men det är inte så att jag försöker rekrytera folk till min sak.

Och för sista gången nej jag tänker inte rösta blankt, antingen dyker det upp ett alternativ jag känner att jag kan lägga min röst på eller så får jag starta ett eget parti och om jag inte lyckats med de andra två alternativen så blir det inget deltagande från min sida i något val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det är lugnt du får hacka på hur mycket du vill på egen risk.
Och det är precis samma sak jag känner när jag hör dig säga åt folk att de måste rösta även om de känner att de inte vill egentligen då de börjat inse att det inte leder till någonting.

Jo du fortsätter att föda det nuvarande status quo genom att övertala folk att fortsätta rösta i det (blankt eller på ett parti det kvittar).

Det jag har sagt är vad jag står för, drar andra den slutsatsen också är det väl bra men det är inte så att jag försöker rekrytera folk till min sak.

Och för sista gången nej jag tänker inte rösta blankt, antingen dyker det upp ett alternativ jag känner att jag kan lägga min röst på eller så får jag starta ett eget parti och om jag inte lyckats med de andra två alternativen så blir det inget deltagande från min sida i något val.

Men snälla rara - försök läsa vad jag skrivit istället för att försöka hävda att vad du tror trumfar fakta - för det gör det inte.

Det leder visst nånstans att rösta - det har jag redan visat för dig genom flera exempel.
Sen om du inte bryr dig tillräckligt mycket för att uppmärksamma det är inte demokratins fel, utan det handlar ju mer om att du inte är politiskt insatt eller har orealistiska förväntningar om att allt skall bli som just du vill över en natt.
Men Sverige förändras genom politiska beslut hela tiden vare sig du fattar det eller inte.
Och att inte rösta alls - som du argumenterar för - kan ju i vilket fall absolut inte skynda på nån utveckling i någon riktning.

Att rösta blankt är en signal att du är en väljare som gjort det aktiva valet att gå och rösta men inte tycker att något parti är värt din röst - det är så blankrösten är avsedd att tolkas och det är så den tolkas.

I senaste valet var valdeltagandet 85,81%

Om valdeltagandet varit 100% men icke-röstarna istället röstat blankt hade dessa blankröstare alltså utgjort 14,19% - och med det varit tredje största "parti".

Om det hänt hade varenda parti stått på kö för att lista ut vad alla dessa blankröstare - som är aktiva nog för att rösta men som inte tycker nåt parti duger - vill ha.

Men när folk inte röstar alls - som du uppmanar till - så leder till istället till att partierna TOTALT IGNORERAR dessa väljare som ointresserade latmaskar som bara skiter i den demokratiska processen.

Alltså:

De som röstar på ett parti försöker påverka på det sättet.
De som inte vill stödja nåt parti men röstar blankt uppmanar fortfarande partierna att förändra sig genom att visa att deras röst kan bli deras i nästa val.

Medan de som likt dig inte röstar alls uppmanar partierna att ignorera dem genom att signalera att de är för lata för att bry sig överhuvudtaget.

Så jo - det är precis folk som du som uppmuntrar status quo genom att inte på något sätt försöka påverka det politiska systemet i någon riktning överhuvudtaget.

Den enda signal du skickar är ju en stor fet gäspning - vilket alla politiska partier naturligtvis ignorerar, för hur fan tror du de skall kunna tolka det annars?

Du kan "stå" för vad som helst som du säger - men det förändrar ju ingenting för det är ingen annan som har nån som helst aning om vad du tycker att din icke-röst står för!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur kan du tolka mitt inlägg som att jag är överraskad? Det jag gjorde var att förklara att alla partier låg bakom det, eftersom vissa inte ens läser en kort artikel innan de ska in och kommentera.

Varför behövde du ens påpeka det om du vet att det inte finns några tydliga exempel på partier som för högerpolitik?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Men snälla rara - försök läsa vad jag skrivit istället för att försöka hävda att vad du tror trumfar fakta - för det gör det inte.

Det leder visst nånstans att rösta - det har jag redan visat för dig genom flera exempel.
Sen om du inte bryr dig tillräckligt mycket för att uppmärksamma det är inte demokratins fel, utan det handlar ju mer om att du inte är politiskt insatt eller har orealistiska förväntningar om att allt skall bli som just du vill över en natt.
Men Sverige förändras genom politiska beslut hela tiden vare sig du fattar det eller inte.
Och att inte rösta alls - som du argumenterar för - kan ju i vilket fall absolut inte skynda på nån utveckling i någon riktning.

Att rösta blankt är en signal att du är en väljare som gjort det aktiva valet att gå och rösta men inte tycker att något parti är värt din röst - det är så blankrösten är avsedd att tolkas och det är så den tolkas.

I senaste valet var valdeltagandet 85,81%

Om valdeltagandet varit 100% men icke-röstarna istället röstat blankt hade dessa blankröstare alltså utgjort 14,19% - och med det varit tredje största "parti".

Om det hänt hade varenda parti stått på kö för att lista ut vad alla dessa blankröstare - som är aktiva nog för att rösta men som inte tycker nåt parti duger - vill ha.

Men när folk inte röstar alls - som du uppmanar till - så leder till istället till att partierna TOTALT IGNORERAR dessa väljare som ointresserade latmaskar som bara skiter i den demokratiska processen.

Alltså:

De som röstar på ett parti försöker påverka på det sättet.
De som inte vill stödja nåt parti men röstar blankt uppmanar fortfarande partierna att förändra sig genom att visa att deras röst kan bli deras i nästa val.

Medan de som likt dig inte röstar alls uppmanar partierna att ignorera dem genom att signalera att de är för lata för att bry sig överhuvudtaget.

Så jo - det är precis folk som du som uppmuntrar status quo genom att inte på något sätt försöka påverka det politiska systemet i någon riktning överhuvudtaget.

Den enda signal du skickar är ju en stor fet gäspning - vilket alla politiska partier naturligtvis ignorerar, för hur fan tror du de skall kunna tolka det annars?

Du kan "stå" för vad som helst som du säger - men det förändrar ju ingenting för det är ingen annan som har nån som helst aning om vad du tycker att din icke-röst står för!

Jag har läst vad du har skrivit men jag anser att det inte finns en chans att dagens politiker t ex ens skulle vilja få ut pengar ur politiken vilket är ett huvudkrav ifrån min sida och till stor del det enda, dvs sära på politikerna och näringslivet helt och på så sätt få tillbaka demokratin där de verkligen bryr sig om vad väljarna vill.
Och hade det inte varit så att pengarna styr i politiken hade jag hållt med dig på de flesta punkterna om valdeltagning men när pengamotivet finns med i bilden är det svårt för mig iallafall att tro på ändring genom att rösta blankt.
I princip behövs det ett helt nytt parti för att få igenom något sådant då de gamla partierna är alldeles för beroende redan för att förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Varför behövde du ens påpeka det om du vet att det inte finns några tydliga exempel på partier som för högerpolitik?

En person skyller det på regeringen, eftersom han uppenbarligen inte läst artikeln. Jag påpekar att alla partier låg bakom. Då börjar du skriva att jag var överraskad över förslaget. Ser inte hur du kom fram till det bara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

I princip bra, men skatten borde såklart ingå i vanliga skatten man betalar och inte vara en specifik post.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

TV är en samhällstjänst. Bra att alla som diktat upp ursäkter nu också får betala.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Mer vettigt att lägga detta på skatten istället, däremot borde de bara sända lite nyheter kanske 3-4h/dag samt sända viktig samhällsinformation vid kris etc..
Hade hellre betalt 200:-/år(om det nu skulle räcka) för upplägget ovan och 1100:-/år för mera samhällsnyttigt som t.ex sjukvård, tandvård, polis, skola etc..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kent2:

TV är en samhällstjänst. Bra att alla som diktat upp ursäkter nu också får betala.

Dags att kliva ur åttiotalet nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tydligen, såfall ljuger min granne.

Japp så kan det vara.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Den här tråden är ju som en dålig tv-såpa, handlingen rör sig liksom inte framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Det som var mest skrämmande i denna nyhet är ju att 30% av Sveriges arbetsföra befolkning tjänar under 130k före skatt/år

Det kan ju bero på studenter osv som endast sommarjobbar. De räknar ju med alla som deklarerar aktivt och inte alla som arbetar 100%.

Arbetar man 100% och tjänar under 130k skulle jag också förstå din oro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag har läst vad du har skrivit men jag anser att det inte finns en chans att dagens politiker t ex ens skulle vilja få ut pengar ur politiken vilket är ett huvudkrav ifrån min sida och till stor del det enda, dvs sära på politikerna och näringslivet helt och på så sätt få tillbaka demokratin där de verkligen bryr sig om vad väljarna vill.
Och hade det inte varit så att pengarna styr i politiken hade jag hållt med dig på de flesta punkterna om valdeltagning men när pengamotivet finns med i bilden är det svårt för mig iallafall att tro på ändring genom att rösta blankt.
I princip behövs det ett helt nytt parti för att få igenom något sådant då de gamla partierna är alldeles för beroende redan för att förändras.

Men frågan du måste ställa är ju då:

Blir politikerna mer benägna att göra som du vill av att du ignorerar dem helt och inte röstar alls?

Din enda röst är naturligtvis inte avgörande i sig själv men som sagt - om alla som inte röstade i förra valet istället röstat blankt hade de varit 14,19% av alla avgivna röster, istället för de 0,89% som faktiskt röstade blankt.

0,89% skiter partierna i, för det är så lite att det inte kan påverka nåt egentligen - men om det tredje största "partiet" i 2014 års val varit blankröstarna?
Då kan jag lova dig att varenda politisk journalist, statsvetare och parti skulle ägnat massor av tid och uppmärksamhet åt att försöka lista ut vad alla de här blankröstarna egentligen vill.

Du skulle haft debattprogram i TV, spaltmeter av tidningsartiklar och partikonferenser som alla bara diskuterade vad blankröstarna ville och hur de befintliga partierna - eller kanske helt nya partier - skulle kunna fånga deras intresse.

Men istället har du praktiskt taget noll intresse för dig och alla andra icke-röstare - eftersom det alltid funnits en sån grupp oavsett hur den politiska situationen sett ut och de därför skrivits av som ointresserade och/eller helt enkelt lata väljare.

Om de politiska journalisterna, statsvetarna och de politiska partierna alla tror att du och alla andra icke-röstare inte bryr sig ett skit och aldrig kommer bry er ett skit - vad har de då för anledning att nånsin bry sig om er?

Du kan tycka att de borde bry sig om dig och att de borde tolka din icke-röst som den protest som du avser den vara - men det är inte så de faktiskt tolkar den.

Om du däremot röstade blankt skulle det tolkas så - så om ditt mål är att signalera ditt missnöje är det blankt du skall rösta.

Medan en icke-röst alltid har tolkats och alltid kommer att tolkas enbart som totalt ointresse och/eller ren lathet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Hur gör jag för att tillhöra dom 10% som slipper betala?

Skickades från m.sweclockers.com

Leva på socialbidrag som enda inkomst kanske?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Blir många frågetecken kring detta men tror att det är rätt väg gå. Vi slipper massa icke jobb som bara är parasiter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Leva på socialbidrag som enda inkomst kanske?

Med tanke på hans moral skulle jag svara, flytta från Sverige istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrihog:

Använd föreställningsförmågan: Det existerar hushåll i många olika variationer = 2 personer kan faktiskt BÅDA har låga inkomster och JA det är orättvist! Att betala aningen mer som du skriver, spelar säkert ingen större roll i de högre lönekategorierna. Men om exempelvis i ett hushåll båda sitter med låga pensioner/inkomster svider det rejält!

Samtidigt så har tvåmanshushållet troligen lägre hyra per person (högre grundhyra men delat på två) plus att man generellt har vissa fördelar av stordrift, xempelvis vid fasta utgifter i hemmet och matinköp. Jag kan tycka att detta faktiskt är aningen mer rättvist då alla betalar efter inkomst, utan rabatt för att man bor ihop med någon. Minskningen för ensamhushåll (som rimligen bör ha sämre ekonomi rent genrellt) är större än övningen för flerpersonshushåll.

Kan din föreställningsförmåga hjälpa dig att förstå vad jag menar? Eller är du för låst vid att detta är orättvist?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fextreme_fa:

Med tanke på hans moral skulle jag svara, flytta från Sverige istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på det han skrev så kanske han helt enkelt är en av dem som inte har TV-mottagare i hemmet... Då är det ju helt galet att man ska tvingas betala.
Man behöver inte dra in moralpaniken riktigt så fort.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Med tanke på det han skrev så kanske han helt enkelt är en av dem som inte har TV-mottagare i hemmet... Då är det ju helt galet att man ska tvingas betala.
Man behöver inte dra in moralpaniken riktigt så fort.

Det är kanske dags för en del att inse att public service inte bara består av vad som mottas genom TVmottagaren... Huruvida man har en tvmottagare eller ej säger inte längre någonting om ens mediavanor.
Många verkar ha missat det här men public service är så mycket mer. Det består inte bara av SVT och för rätt många år sedan så blev utbudet bra mycket större för public service på internet än vad som erbjuds via de äldre distribustionssätten.

Tillgängligheten över flera distributionssätt betyder givetvis inte att alla nyttjar utbudet från public service ändå. Men det är en helt annan fråga och att referera till huruvida någon har TVmottagare eller ej är ett tämligen förlegat sätt att se på vad public service är i dagsläget. TVmottagaren är fortfarande relevant i beskrivningen för betalmodellen specifikt som är relaterat till radiotjänst för närvarande men det är ju inte riktigt samma sak ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Vi har som flera påpekat haft denna skatt i Finland än längre tid. I princip tycker jag det är bra, men jag håller inte med storleken på skatten. En bra, kritiserande och grävande journalistik borde alltid finnas i ett samhälle. Svårigheten är förstås att kontrollera och upprätthålla att kvaliteten bibehålls samt att rapporteringen är oberoende.

Det som jag är emot är att man måste betala för andras underhållning. Det borde var och en kunna sköta via reklamfinansierade- eller betaltjänster. Detta inkluderar också sportevenemang.

Om man kapade rejält kunde man säkert komma ner till endast en kanal som mest skulle visa nyhetsprogram, debatter, valrapportering samt pedagogiska barnprogram. Allt annat skräp kunde enligt mig kastas ut. På så sätt skulle man säkert kunna få ner avgiften till högst en fjärdedel, och det skulle kännas vettigare.

Obs! jag hade inte TV eller betalade TV-licens i ca. 10 år innan det blev satt på skatten. Efter det skaffade jag en gammal tjock-TV som mest har använts för retro-TV-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag har läst vad du har skrivit men jag anser att det inte finns en chans att dagens politiker t ex ens skulle vilja få ut pengar ur politiken vilket är ett huvudkrav ifrån min sida och till stor del det enda, dvs sära på politikerna och näringslivet helt och på så sätt få tillbaka demokratin där de verkligen bryr sig om vad väljarna vill.
Och hade det inte varit så att pengarna styr i politiken hade jag hållt med dig på de flesta punkterna om valdeltagning men när pengamotivet finns med i bilden är det svårt för mig iallafall att tro på ändring genom att rösta blankt.
I princip behövs det ett helt nytt parti för att få igenom något sådant då de gamla partierna är alldeles för beroende redan för att förändras.

Som utbildad Statsvetare kan jag bara säga att @Kermit_Mupp har helt rätt i sin argumentation mot dig och att du har faktiskt helt fel i hur du presenterar dina argument. Att sen hänvisa till en komiker från hans stand-up och argumentera för det han säger där som fakta är också helt galet då han inte är en trovärdig källa på hur demokrati fungerar.

Som jag nu förstår det du menar, är egentligen att du totalt dissar det demokratiska system som vi har, och därför inte vill bidra på något sätt till den. Genom att t ex. rösta, för då stödjer du själva systemet, som du tycker är fel. Har egentligen inget med själva partierna i sig att göra, då de är en biprodukt av själva systemet.

Du verkar egentligen inte vilja ha partier etc, utan att vi ska rösta på samhällsmedborgare som på fritiden (efter sina vanliga jobb) håll på med politik.

Om det stämmer, vilket för mig verkar vara det du argumenterar för, är det nobelt, dock inte realistiskt. Hela det politiska systemet skulle kollapsa om det enbart utgjordes av personer som gjorde detta på sin fritid. Jag tror personer underskattar hur mycket tid som läggs ner på allting, speciellt på en nationell nivå. På den kommunala nivån är det faktiskt mest fritidspolitker som sitter med beslut etc, eller i alla fall gör det enbart på deltid. Det är få på kommunal nivå som sitter med politiken på heltid. Om du sätter dig in i hur det verkligen fungerar tror jag att du skulle bli överraskad.

Sen menar jag inte på att systemet är perfekt. Det finns det inget system som är. Schweiz är väl det land som anses vara mest demokratiskt och där folket har ett väldigt stort inflytande, och kan påverka väldigt många beslut. Där är vi inte.

Sen tycker jag det är fel av många svenskar som inte är insatta att kritisera det amerikanska systemet. Det är en annan typ av demokrati, men fortfarande en demokrati. Det är en republik, och är därför inte uppbyggt som Sverige eller många andra länder. Däremot om man tittar på Stor Brittanien så har de ett mer snarlikt system om än inte exakt. Man får mer tänka hur det skulle se ut i EU om vi skulle rösta på en president. Om det var majoriteten som styrde direkt skulle denna president enbart behöva kampanja i Tyskland, Frankrike, och England, alltså de länder med stor befolkning, så kommer man vinna. Sverige med liten minoritet kommer inte få en syl i vädret vid sådana omröstningar. Det är för att motverka dessa konsekvenser som de amerikanska systemet är byggt som det är byggt. Enligt många experter är det ett väldigt representativt system.

Anledningen till att det är på tapeten att kritisera elektorsystemet är enbart för att Hillary förlorade. Så kommer det alltid vara. Den som förlorar kommer att hitta på orsaker till varför den förlorar. Trump kritiserade samma system tidigare när de kanske skulle missgynna honom, och han hyllar det sen när det gynnade honom. Objektivt sätt funkar det väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Med tanke på det han skrev så kanske han helt enkelt är en av dem som inte har TV-mottagare i hemmet... Då är det ju helt galet att man ska tvingas betala.
Man behöver inte dra in moralpaniken riktigt så fort.

Jag har ingen tv, och tjänar man över 130k per år så förstår jag inte problematiken med att betala.
Ska vi sluta betala skatt för allt man inte använder så kommer samhället fallera totalt.
Jag vill endast betala 4% skatt för jag har ingen bil och använder ingen infrastruktur för det och det finns en massa andra saker hag inte använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har sett några som har nämnt att alla 8 partier stödjer förslaget och kommenterat att "till och med" SD stödjer det.

Här nedan kan man se Paula Bielers svar på flera förfrågningar kring SDs hållning i frågan.

Väldigt intressant tycker jag.

https://www.facebook.com/paula.bieler.1/posts/101592700297006...

Här är också en motion som de tydligen lägger årligen: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/me...

Jag är principiellt emot public-service i den form vi har det idag då jag tycker att det borde vara prenumerations baserad för de som använder det. Jag är inte mycket för SVT/SR, både på grund av lögnen att det är opartiskt och obundet, och att det inte har något vinstintresse.

En organisation kommer alltid att påverkas av de som arbetar där. Oavsett vad som står i stadgarna, eller direktiven. Därför kan inte ett mediehus vara oberoende/opartiskt om inte alla medlemmarna/anställda är det också. Detta är en omöjlighet. Sen kan man på olika grader sträva efter att vara detta. Men om vi sen har en granskningsnämnd som inte ens kollar upp sakligheten eller faktan i sändningarna (trots att detta är vad de flesta tror att de gör) anser jag att systemet är väldigt missvisande. De som arbetar där har ett egenintresse av att de får in mer pengar. Högre löner, finansiering till fler projekt etc. Detta för mig är detsamma som vinstintresse. Skillnaden ligger i att pengarna bara inte lämnar företaget.

Dessutom om vi pratar om rent ekonomiska termer, så utklassar budgeten för SVT/SR flera andra mediehus trots att de inte når ut till ens bråkdelen av användare. Är det rimligt? BBC i Stor Brittanien tar ut £145.5 per hushåll och år. Varför ska SVT ha så mycket mer?

Även i motionen som Paula nämner pratas det om att avgiften ska reflektera kostnaderna, men då måste man också prata om rimligheten att SVT ska äga 6+ kanaler och att alla dessa räknas som public service. Från början var det 2 kanaler, för att det inte fanns några andra kanaler att se på. För public service behövs enbart en kanal. Man kan lätt hävda att man behöver ta ut mer i avgift för att man ska skapa en till kanal, och då kommer kostnaderna öka, och då rimligtvis behöver avgiften höjas. Vilket är det man har gjort över åren. Frågan ligger i rimligheten.

Dessutom som många påpekar, så som det är just nu så ligger kostnader per hushåll, och man tar bort behovet av en stor administration som har jagat och administrerat avgiften (Radiotjänst) som man nu kan lägga ner. Trots detta är avgiften i slutändan högre. Man kommer definitivt få in mer pengar med detta förslag än det nuvarande.

Jag anser att om detta ska ligga på skatten ska det rimligtvis vara individuellt. Annars blir det konstigt. Däremot borde den rimligtvis också vara mycket lägre. Det är detta som jag har sett som argument från andra när de argumenterat för att lägga det på skatten. Då kan avgiften vara lägre. Så blir nu inte fallet för de flesta hushåll.

Edit: För att jämföra. I England har man också en tv-licens avgift, vilket är den jag tror vår är modellerad efter. Den kostar £145.5/år/hushåll. De får in ca på £3,7 miljarder. De har 348 miljoner som tittar varje vecka, globalt för att vara tydlig. För ca 40 miljarder kr når de ut till 348 miljoner personer. SVT/SR når ut till ca 5 miljoner i veckan baserat på 50% räckvidd (http://mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-titta...) med en budget på 3,8 miljarder.

För 10 gånger högre budget, når BBC ut till 70 gånger fler personer. Producerat mer eget material, och högre kvalitet på det mesta. Det är även mindre partiska och politiska.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag har ingen tv, och tjänar man över 130k per år så förstår jag inte problematiken med att betala.
Ska vi sluta betala skatt för allt man inte använder så kommer samhället fallera totalt.
Jag vill endast betala 4% skatt för jag har ingen bil och använder ingen infrastruktur för det och det finns en massa andra saker hag inte använder.

Skickades från m.sweclockers.com

Problematiken är inte att betala, det är en principsak.

Samma argument påpekas alltid i dessa trådar, även tidigare i denna tråden, och de fallerar alltid. Du kan inte jämföra infrastruktur med ren underhållning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Söderbäck:

Det är kanske dags för en del att inse att public service inte bara består av vad som mottas genom TVmottagaren... Huruvida man har en tvmottagare eller ej säger inte längre någonting om ens mediavanor.
Många verkar ha missat det här men public service är så mycket mer. Det består inte bara av SVT och för rätt många år sedan så blev utbudet bra mycket större för public service på internet än vad som erbjuds via de äldre distribustionssätten.

Tillgängligheten över flera distributionssätt betyder givetvis inte att alla nyttjar utbudet från public service ändå. Men det är en helt annan fråga och att referera till huruvida någon har TVmottagare eller ej är ett tämligen förlegat sätt att se på vad public service är i dagsläget. TVmottagaren är fortfarande relevant i beskrivningen för betalmodellen specifikt som är relaterat till radiotjänst för närvarande men det är ju inte riktigt samma sak ;).

Jag skriver tv-mottagare då det är det enda kriteriet radiotjänst har. Vad som ska beskattas är en helt annan diskussion.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Jag skriver tv-mottagare då det är det enda kriteriet radiotjänst har. Vad som ska beskattas är en helt annan diskussion.

Ja men det är ju precis det här jag menar. Du blandar ihop vad gamla stela radiotjänst använt för faktureringsmodell med vad public service har att erbjuda i olika distributionskanaler. Utbud och möjlighet till åtkomst av public service är helt enkelt inte samma sak som radiotjästs faktureringsmodell.

Man kan ta del av hela public service totalt utan innehav av TVmottagare så det spelar ingen som helst roll om man har TVmottagare hemma eller ej när det kommer till åtkomst av public service tjänster.
På 90talet var det så, men världen har ändrats jättemycket sedan internets inträde och det gäller även var public service finns och verkar i nuläget.

Hela den här diskussionen vi har just nu belyser snarare hur sned fakureringsmodellen för public service har varit. Att endast fakturera de med TVmottagare har ju varit heltokigt för det är ju inte alls representativt i sin helhet för var materialet finns eller hur public service används längre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Problematiken är inte att betala, det är en principsak.

Samma argument påpekas alltid i dessa trådar, även tidigare i denna tråden, och de fallerar alltid. Du kan inte jämföra infrastruktur med ren underhållning.

Jag håller helt med dig att det är en principsak, men omvänt att om det fattas ett beslut att en skatt skall tas ut så betlar man den som sig bör (om man hör till gruppen som ska betala den) tills den tas bort eller ändras. Man försöker inte göra massa fuffens för att undvika skatten.

Jag pratar inte om just public service, jag är själv emot detta eftersom jag inte har en tv och tycker att alla andra kanalerna som finns är bättre än SVT/SR och kan fylla deras plats om vi skulle ta bort dem, även om de är vinstdrivande osv. Men jag accepterar att jag måste betala den ändå.

Argumenterar endast emot påståendet "hur gör jag för att slippa betala skatten?", inte om skatten är nödvändig.

Så jag håller med dig mem samtidigt pratar vi om lite skilda saker.

Skickades från m.sweclockers.com