Permalänk
Inaktiv
Skrivet av videopac:

Eftersom det är en psykisk åkomma så är det ju det du säger. Men, men.

Mina åsikter baseras på att blindtester inte ger utslag... det innebär att de som anser sig vara drabbade inte påverkas av strålningen utan av något annat. Antagligen är detta något annat rent mentalt betingat.

Visst, det kan komma någon/något "spökkraft/-fenomen" som skulle kunna förklara det hela men den kommer då att vara helt frikopplad från strålningen i alla fall.

Suck, jag skulle ju sluta. Nog nu! Usch!

Sluta gaffla på om dina blindtester. Det finns faktiska experiment som inte har något med den mänskliga faktorn att göra. Man kan se hur kroppen reagerar när man startar en sändare kontra stänger av den. På cellnivå. Som sagt Googla så finner du, jag anser inte att jag skall behöva söka upp allt åt folk när man kan göra det själv lika bra.
Jag har aldrig ens sagt att alla reagerar direkt av strålningen. Konsekvenserna kommer troligtvis för de flesta senare i livet. Sen finns det troligen en vissa människor som går omkring med olika fysiska "problem" som de inte kommer på orsaken till. Men de kommer inte på tanken att det kanske just beror på APn ovanför deras huvud, just för att sådana som dig har sagt att det med 100% säkerhet är ofarligt!

Permalänk
Medlem

Summan av kardemumman: "Alla gillar olika" trådskaparen mår dåligt av WIFI, jag mår dåligt utan.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Eftersom det är en psykisk åkomma så är det ju det du säger. Men, men.

Mina åsikter baseras på att blindtester inte ger utslag... det innebär att de som anser sig vara drabbade inte påverkas av strålningen utan av något annat. Antagligen är detta något annat rent mentalt betingat.

Visst, det kan komma någon/något "spökkraft/-fenomen" som skulle kunna förklara det hela men den kommer då att vara helt frikopplad från strålningen i alla fall.

Suck, jag skulle ju sluta. Nog nu! Usch!

Nej, det är inte det jag säger (skriver) men väl så du väljer att tolka det. Det är inte samma sak. Förmodligen skulle inga blindtester påvisa någon negativ inverkan av cigaretter heller (annat än möjligtvis hosta) men det förändrar inte att det i det fallet bevisligen finns sådana så det säger ingenting.

Sen kan jag vara ärlig med att jag tror att många som anser sig vara elöverkänsliga har lite andra problem också i livet, och genom bekanta med inblick i Elöverkänsligas Riksförbund så vet jag att så också är fallet med vissa personer. Men att från det dra slutsatsen att något är "bevisligen ofarligt" köper jag inte. Räcker väl att titta på vad Marie Curie och hennes dotter dog av för att konstatera att inte ens vetenskapsmännen (eller kvinnorna) alltid har full koll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Har nog snarare att göra med att vi förändrat hur vi hanterar "problematiska" barn.. Nu anpassar sig skolan efter eleven. Förr anpassades eleven efter skolan. Vi har också en hel del, bortom skolan, som uppmuntrar de med uppmärksamhetskrav. Sociala medier är ett fint exempel, men telefonen i sig är väl just det. Du ska alltid ha något för dig, du ska alltid babbla, osv.

Intolerant och allergi är ganska viktigt att skilja på. De som påstås ha problem med mjölk påstås vara intoleranta, vanligen. Intolerans är rätt harmlöst, vad jag vet. Mjölkallergi är dock en annan femma. Ena är laktos, och andra är ett mjölkprotein. Laktos-intolerans är i min erfarenhet bara ont i magen och talande bakdel. Detta sägs många ha utan att riktigt ha känt till det. Själv så sket jag i det, då skolan serverade så trist mat. Tillslut märkte jag inget. Men nog fick jag diagnosen i åldern då jag ännu inte kunde tala.

Hmm.. Håller med i viss mån. Inte av skälen du tänker på. Snarare att ingen längre bryr sig om att ha rätten till ett privatliv, att människor "inte" kommer kunna ersättas av automatiserade system, osv. Detta är för mig lite otroligt att företagen lyckats tysta ned. Ska dock inte ta den diskussionen vidare. Tänkte bara att du kanske skulle finna det intressant att jag dragit liknande slutsats med annan utgångspunkt.

Ptja.. I länken så står det att det motiverades med att vi inte är säkra på om det inte är skadligt. Så det är väl mer att tolka som en lag i förebyggande syfte. Snarare än att de vet att problem finns. Har du någon länk som bevisar det hela så läser jag gärna, men än så länge är jag skeptisk.

Edit: Visst ja.. Glömde själva trådens syfte..

Som jag har förstått det så är det snarare ovanligt att trådlösa kommunikationen verkligen stängs av. De brukar ofta sitta där och sända/ta emot även när de "stängts av". Ett väldigt vanligt säkerhetshål med blåtandsenheter, har jag läst/hört. Brukar tydligen bara vara en mjukvaruspärr. Vilket egentligen inte är så konstigt, då det inte är många som bryr sig om detta. I det läget finns det inte någon större mening att lägga pengar och tid på det området i kretsschemat.

Absolut, därför skrev jag mjölkallergi inte laktosintolerans. Jag tror inte mjölk överhuvudtaget är speciellt nyttigt för oss.

Om man kan tänka lite utanför det man matas med från media så inser man snabbt baksidorna med det digitala samhället. Folk verkar grymt ivriga på att få chip inlagda i sig också. Har ingen läst 1984?

Eftersom ett så stort land som Frankrike anser att det finns skäl att vara försiktiga så kanske vi andra i våra länder också borde vara försiktiga. Vi har inte haft den här typen av teknik så länge. Vi vet inte exakt vad den kan orsaka på sikt.

Det var det jag misstänkte lite, den är kanske inte avstängd på hårdvarunivå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kazurk:

Summan av kardemumman: "Alla gillar olika" trådskaparen mår dåligt av WIFI, jag mår dåligt utan.

Jag mår inte dåligt av det, känner inget speciellt. Men jag är mer orolig för den långsiktiga verkan. Om jag har fel, underbart. Har jag däremot rätt så har jag klarat mig bättre än er som sover med telefonen bredvid huvudkudden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Jag mår inte dåligt av det, känner inget speciellt. Men jag är mer orolig för den långsiktiga verkan. Om jag har fel, underbart. Har jag däremot rätt så har jag klarat mig bättre än er som sover med telefonen bredvid huvudkudden.

Hur har du gjort med alla andra aspekter i vardagen som skulle kunna ha påverkan på lång sikt? T.ex. avgaser, kemikalier i kläder/textilier, tungmetaller i fisk/ägg/whatever, mikroplaster. Inte ens i en stuga i mörkaste skogen är man säker.

Hur kommer det sig att du snöat in på just WIFI/BT?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon284015:

Dagens så kallade forskare i ett nötskal. Ingen vilja att lära sig något nytt, utan bara hålla kvar vid sådant som redan godtagits i de gamla stofilernas fina kretsar. Man kan ju bli utan funding ifall man forskar i något alltför kontroversiellt.

Hur får du då ihop att det finns forskning som bevisar motsatsen? ^^
Men ja, det är väl så att företag gärna.. "ber" blaskorna att skriva lite om viss forskning, och utelämna annan. It-jättarna lägger tydligen mycket "engeri" på detta.

Alltid knepigt att leta efter information utan något specifikt att söka efter, så jag uppskattar att du gav lite nyckelord, då jag nu funnit dessa: 1 2. Har dock långt kvar tills jag ens kan påbörja något försök att klura ut om påståendena stämmer.. Men rätt intressant, och nu har tvivlarna något att läsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Jag mår inte dåligt av det, känner inget speciellt. Men jag är mer orolig för den långsiktiga verkan. Om jag har fel, underbart. Har jag däremot rätt så har jag klarat mig bättre än er som sover med telefonen bredvid huvudkudden.

Lite som att på den yttersta dagen inse att kyrkan tydligen hade rätt och att man hamnat i hissen som bara går nedåt

Problemet med såna här diskussioner är att många gärna verkar vilja tolka in sina egna åsikter som fakta, ibland så gärna att dom inte ens läser vad folk skriver innan dom kastar sig över tangentbordet för att skriva en kommentar (och i ärlighetens namn, ibland är jag nog själv "en av dom"). Om du vill slippa så mycket elstrålning som möjligt tycker jag det är din ensak så länge du inte börjar såga ner mobilmaster och kräva att kommunen ska elsanera din bostad för 10 miljoner. Inte konstigare än att jag vill slippa TV program med "lättsam underhållning för idioter" och gör det genom att helt enkelt inte kolla på dom. Men i det fallet är det lite enklare att åstadkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Hur får du då ihop att det finns forskning som bevisar motsatsen? ^^

Var finns denna "forskning som bevisar motsatsen"? Utan att ha gjort några egna efterforskningar så förmodar jag att det forskare snarare kommit fram till är något i stil med att dom inte kunnat påvisa ett samband osv. De flesta seriösa forskare brukar vara rätt eftertänksamma typer som förstår skillnaden mellan ett bevis på något (eller det motsatta) och avsaknad av uppenbart samband.

I övrigt konstaterar jag att i denna tråd verkar medparten av foliehatterna faktiskt sitta på de som vill hävda att elöverkänslighet är en myt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Jag mår inte dåligt av det, känner inget speciellt. Men jag är mer orolig för den långsiktiga verkan. Om jag har fel, underbart. Har jag däremot rätt så har jag klarat mig bättre än er som sover med telefonen bredvid huvudkudden.

Mår dåligt/är orolig/kan inte sova med WIFI på. Du har problem med aktivt WIFI, jag har problem med inaktivt.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk

@anon284015: Intressant tråd. Håller med dig 100% om allt som du skrivit här. Är också medveten om att WIFI inte är bra för oss människor eller några som helst levande organismer. Det förstör effektivt på cellnivå. Sedan är det ju en annan fråga att det tagit hus i helvetet här. Lustigt att människor inte är mer medvetna om detta fenomen år 2017. Men det verkar vara som du beskriver det. Religion har bytts ut mot det heliga bredbandet och trådlös utrustning... För ojojoj om vi inte har bra uppkoppling/täckning där vi befinner oss idag. Verkligen ett i-lands problem. Har själv stängt av allt vad 5 Ghz/WIFI heter på modem och tv här hemma. Stängt all all BT. Använder bara trådat nätverk hemma. Använder iofs en äldre modell mobil, som strålar mycket mindre än dagens moderna smarttelefoner, men den ligger inte ens i samma rum som jag befinner mig i. Stänger också av den när den inte behövs. Sedan det här med härskartekniken att inom en ganska kort tid utnämnas till foliehatt för att ha dessa åsikter, det får man bjuda på.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Var finns denna "forskning som bevisar motsatsen"? Utan att ha gjort några egna efterforskningar så förmodar jag att det forskare snarare kommit fram till är något i stil med att dom inte kunnat påvisa ett samband osv. De flesta seriösa forskare brukar vara rätt eftertänksamma typer som förstår skillnaden mellan ett bevis på något (eller det motsatta) och avsaknad av uppenbart samband.

I övrigt konstaterar jag att i denna tråd verkar medparten av foliehatterna faktiskt sitta på de som vill hävda att elöverkänslighet är en myt

Satan.. Var inte beredd på att någon skulle köra samma vridning på det jag skrev..

Absolut, forskarna är generellt lite smartare än så. Det är snarare medier och sådant som tolkar lite hejvilt. Vad det "kan" bero på.. Ja, det "spekulerade" jag väl kring efter meningen du citerade

Oja, fanatikerna verkar snarare vara på den andra sidan. Jag är endast skeptisk. Detta då jag inte tidigare kommit över någon information som tyder på att detta är något att lägga tid på.

Att anta att vi kan ha fel är en av få riktigt bra saker att fästa sig vid. Är vi inte öppna för det, så kommer vi aldrig utvecklas. Att konstant överväga andra möjligheter är vad som tagit oss hit. Vi kan inte själva göra så med allt, hela tiden. Men det är just därför forskarna är så viktiga. Och det är en av orsakerna till att jag ibland slutar läsa "nyheter". De pysslar med propaganda. Oavsett hur subtilt det är, så förekommer det i nästan varje artikel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schluug:

Hur har du gjort med alla andra aspekter i vardagen som skulle kunna ha påverkan på lång sikt? T.ex. avgaser, kemikalier i kläder/textilier, tungmetaller i fisk/ägg/whatever, mikroplaster. Inte ens i en stuga i mörkaste skogen är man säker.

Hur kommer det sig att du snöat in på just WIFI/BT?

Jag undviker kemikalier så långt det går, käkar helst ekologiskt, undviker t.ex teflon, plast osv till viss del. Nu gällde detta Wifi, detta är ett teknik forum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

Hur får du då ihop att det finns forskning som bevisar motsatsen? ^^
Men ja, det är väl så att företag gärna.. "ber" blaskorna att skriva lite om viss forskning, och utelämna annan. It-jättarna lägger tydligen mycket "engeri" på detta.

Alltid knepigt att leta efter information utan något specifikt att söka efter, så jag uppskattar att du gav lite nyckelord, då jag nu funnit dessa: 1 2. Har dock långt kvar tills jag ens kan påbörja något försök att klura ut om påståendena stämmer.. Men rätt intressant, och nu har tvivlarna något att läsa

Ah, där formulerade jag mig dumt. Skall kanske säga mainstream forskare. De är nog mest drivna av vinstintresse.
Det finns ju alltid eldsjälar som lägger rykte och inkomst på spel för att forska inom kontroversiella ämnen. Som trådlösa signalers skadeverkan.
Intressanta länkar. Hinner inte läsa nu men skummade lite, där har skeptikerna absolut lite att ta in. Dock tror jag de hellre sticker huvudet i sanden än tar sig tid att läsa igenom detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Var finns denna "forskning som bevisar motsatsen"? Utan att ha gjort några egna efterforskningar så förmodar jag att det forskare snarare kommit fram till är något i stil med att dom inte kunnat påvisa ett samband osv. De flesta seriösa forskare brukar vara rätt eftertänksamma typer som förstår skillnaden mellan ett bevis på något (eller det motsatta) och avsaknad av uppenbart samband.

I övrigt konstaterar jag att i denna tråd verkar medparten av foliehatterna faktiskt sitta på de som vill hävda att elöverkänslighet är en myt

Han länkade faktiskt 2 sidor där som kan vara av intresse i frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av septembro:

@OldFatGamer: Intressant tråd. Håller med dig 100% om allt som du skrivit här. Är också medveten om att WIFI inte är bra för oss människor eller några som helst levande organismer. Det förstör effektivt på cellnivå. Sedan är det ju en annan fråga att det tagit hus i helvetet här. Lustigt att människor inte är mer medvetna om detta fenomen år 2017. Men det verkar vara som du beskriver det. Religion har bytts ut mot det heliga bredbandet och trådlös utrustning... För ojojoj om vi inte har bra uppkoppling/täckning där vi befinner oss idag. Verkligen ett i-lands problem. Har själv stängt av allt vad 5 Ghz/WIFI heter på modem och tv här hemma. Stängt all all BT. Använder bara trådat nätverk hemma. Använder iofs en äldre modell mobil, som strålar mycket mindre än dagens moderna smarttelefoner, men den ligger inte ens i samma rum som jag befinner mig i. Stänger också av den när den inte behövs. Sedan det här med härskartekniken att inom en ganska kort tid utnämnas till foliehatt för att ha dessa åsikter, det får man bjuda på.

Bra formulerat

Som IT-tekniker så är jag ständigt utsatt på jobbet, det kan jag inget göra åt. Därför är det extra viktigt att hemmet är så befriat som möjligt. Kör nätverk hemma via eluttaget. Stabilare, säkrare och snabbare än Wifi oavsett. telefonen har mobildata avstängt när det inte behövs. Man kan dock inte vara helt utan, ibland är det ett nödvändigt ont, tyvärr. Swish, bankärenden legitimering med bank id t.ex. Samhället blir mer och mer beroende av trådlöst. Man får göra så mycket man kan för att skydda sig där man kan.
Jojo, standardgrej när man tar upp något obekvämt, blir stämplad som byfåne eller tokot direkt av mobben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@OldFatGamer: Intressant tråd. Håller med dig 100% om allt som du skrivit här. Är också medveten om att WIFI inte är bra för oss människor eller några som helst levande organismer. Det förstör effektivt på cellnivå. Sedan är det ju en annan fråga att det tagit hus i helvetet här. Lustigt att människor inte är mer medvetna om detta fenomen år 2017. Men det verkar vara som du beskriver det. Religion har bytts ut mot det heliga bredbandet och trådlös utrustning... För ojojoj om vi inte har bra uppkoppling/täckning där vi befinner oss idag. Verkligen ett i-lands problem. Har själv stängt av allt vad 5 Ghz/WIFI heter på modem och tv här hemma. Stängt all all BT. Använder bara trådat nätverk hemma. Använder iofs en äldre modell mobil, som strålar mycket mindre än dagens moderna smarttelefoner, men den ligger inte ens i samma rum som jag befinner mig i. Stänger också av den när den inte behövs. Sedan det här med härskartekniken att inom en ganska kort tid utnämnas till foliehatt för att ha dessa åsikter, det får man bjuda på.

Man kunde få riktigt läskiga paper cuts från de religiösaböcker man läste.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazurk:

Summan av kardemumman: "Alla gillar olika" trådskaparen mår dåligt av WIFI, jag mår dåligt utan.

Om WiFi går ner när du inte använder det, märker du det ändå genom att du börjar må dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om WiFi går ner när du inte använder det, märker du det ändå genom att du börjar må dåligt?

Jag märker det inte, men mina barn....

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazurk:

Jag märker det inte, men mina barn....

Kan det vara så att du egentligen inte tål barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan det vara så att du egentligen inte tål barn?

Dåligt WIFI/barn/telefonsäljare/Jehovas vittnen...osv

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Grejjen är väl att folk försöker påpeka att om man inte bor i en faraday bur så hjälper det föga att stänga av wifi och BT. Eftersom dom två jämförelsevis är väldigt svaga gentemot all annan strålning som finns.

Wikipedia säger att det inte är bevisat:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_hypersensitiv...

Folkhälsomyndigheten likaså:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

WHO har heller inga bevis på samband:
http://www.who.int/peh-emf/publications/facts/fs296/en/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låt säga att TS inte gillar hissar. Visst, det finns ingen forskning på att dom trillar ner i tid och otid. Men TS tycker kanske inte om hissar, och åker därför inte hiss! Ingen hade argumenterat detta.

Nu är det wifi/BT TS inte tycker om. Jag bryr mig inte själv, men TS gör.
Jag tycker att du ska försöka öppna det små luckorna bak på TVn, med lite tur hittar du ett lite kort för trådlöst du kan ta bort utan att påverka garantin.
Är du sedan aktivt sökande efter strålning att stänga kanske det är värt att investera i en EMF-mojäng?
Möjligtvis kan du använda appen WiFiAnalyzer på mobilen och se om den hittar ett potentiellt aktiv nätverk i närheten?

Permalänk
Bildexpert 📺

Mikrovågor (som 2,4 GHz och 5 GHz för Wifi) alstrar värme en del material, exempelvis vatten. Vilket torde vara rätt uppenbart för alla som har använt en mikrovågsugn. En Wifi-antenn har (ifall jag googlar rätt) ungefär 5000-10000 ggr lägre utsändningsnivå, 100 milliwatt jämfört med magnetotronen i en mikrovågsugn och sprider dessutom energin betydligt mer jämfört med ugnen som koncentrerar energin.

Så möjligen skulle man kunna trycka en Wifi-antenn mot huden och känna en mild värme. Mikrovågor tränger inte särskilt långt ned genom huden, millimetrar endast och det är därför man kan blockera och försämra hastigheten på ett Wifi-nät genom att ställa sig på rätt plats. Något jag brukade roa mig med när jag testade en del produkter för 15 år sedan när man fortfarande kunde testa utan att störas av grannarnas nät.

Är det denna värmealstring som är det farliga med Wifi och Bluetooth? Värmealstringen från en annan människas emissioner på THz-bandet är ju långt högre än Wifi-antennernas nivåer. Så det måste vara något annat än värmen. Fast vad? Varför är då inte TV- och Radiomasterna på flera kilowatt och närliggande frekvenser föremål för samma oro?

Observera att jag inte har något emot att man vill minska på sådant man är orolig för. Jag tar andras oro på allvar oavsett källan. Problemet är att varje gång jag ber om en definition av farorna förskjuts diskussionerna istället mot allt möjligt som ADHD, GMO, Aspartam och mörkläggning och konspirationer i största allmänhet. Inte bara här i denna tråd alltså. Någon gång talades det också om CIA och Mossad, men då var det nog faktiska diagnoser in the making.

Gissar att när ingen längre törs tro att häxor, troll och knytt orsakar sjukdomar och olycka behöver man något annat att projicera sin oro på. Långt innan Wifi:n och ADHD blev en diagnos fick jag i alla fall lära mig att stökiga barn var resultatet av serietidningar och hårdrock.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon284015:

Fortfarande, det var inte jag som började.
...
Jag ville ha svar på en fråga om Wifi i min TV.

Irrelevant om du börjar eller ej. Ifall du inte vill diskutera en viss sak så bör du inte heller delta i den diskussionen. Ignorera frågor som inte har med det du vill veta att göra fungerar alltid bäst.

Skrivet av anon284015:

De som vill överbevisa mig har bevisbördan.
Syftet var inte att starta en diskussion. Men det är lätt att ryckas med av bara farten när fåren kommer bräkande ut ur sina fållor
Det är ju en typ av underhållning det här också

Den som kommer med ett påstående har bevisbördan. Folk funderade varför du vill stänga av Wifi, du svarade med påståenden att strålning är skadligt, vilket många inte fann rimliga/trovärdiga.

Att likna oliktänkande med får hjälper knappast till att minska sidospårsdiskussionen heller.

Skrivet av anon284015:

Ah, där formulerade jag mig dumt. Skall kanske säga mainstream forskare. De är nog mest drivna av vinstintresse.
Det finns ju alltid eldsjälar som lägger rykte och inkomst på spel för att forska inom kontroversiella ämnen. Som trådlösa signalers skadeverkan.
Intressanta länkar. Hinner inte läsa nu men skummade lite, där har skeptikerna absolut lite att ta in. Dock tror jag de hellre sticker huvudet i sanden än tar sig tid att läsa igenom detta.

Vetenskaplig forskning är inte en popularitetstävling utan bygger på referensgranskning. Det finns inget som är mainstream, bara mer eller mindre seriös forskning. Även om en sponsrad studie kommer med en slutsats som gynnar företaget som sponsrat den aktuella studien så spelar ingen roll så länge som andra forskarteam kan bevisa/motbevisa studien. Går inte resultatet att återskapa är studien inte tillräckligt seriös eller rent ut sagt felaktig, och kommer till slut att marginaliseras inom forskarvärlden.

Hur man studerar något vetenskapligt

Sen har jag sagt det någon gång tidigare, men jag anser att det är viktigare att vara kritisk än att vara öppen. Det gäller både mot det man ser och läser, men speciellt mot sig själv då risken annars är stor att man hamnar i en bubbla där man bara accepterar saker som bekräftar ens egna världsbild. "Varför är det här resultatet trovärdigare?" "Varför tycker jag det här låter bättre?" "Baserar jag mina åsikter på felaktiga antaganden?" etc.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

Irrelevant om du börjar eller ej. Ifall du inte vill diskutera en viss sak så bör du inte heller delta i den diskussionen. Ignorera frågor som inte har med det du vill veta att göra fungerar alltid bäst.

Den som kommer med ett påstående har bevisbördan. Folk funderade varför du vill stänga av Wifi, du svarade med påståenden att strålning är skadligt, vilket många inte fann rimliga/trovärdiga.

Att likna oliktänkande med får hjälper knappast till att minska sidospårsdiskussionen heller.

Vetenskaplig forskning är inte en popularitetstävling utan bygger på referensgranskning. Det finns inget som är mainstream, bara mer eller mindre seriös forskning. Även om en sponsrad studie kommer med en slutsats som gynnar företaget som sponsrat den aktuella studien så spelar ingen roll så länge som andra forskarteam kan bevisa/motbevisa studien. Går inte resultatet att återskapa är studien inte tillräckligt seriös eller rent ut sagt felaktig, och kommer till slut att marginaliseras inom forskarvärlden.

Hur man studerar något vetenskapligt

Sen har jag sagt det någon gång tidigare, men jag anser att det är viktigare att vara kritisk än att vara öppen. Det gäller både mot det man ser och läser, men speciellt mot sig själv då risken annars är stor att man hamnar i en bubbla där man bara accepterar saker som bekräftar ens egna världsbild. "Varför är det här resultatet trovärdigare?" "Varför tycker jag det här låter bättre?" "Baserar jag mina åsikter på felaktiga antaganden?" etc.

Forskning är i största grad styrt av politik och pengar. Visar ju bara hur naiv man är om man på riktigt sväljer allt som den etablerade vetenskapen klämmer fram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Mikrovågor (som 2,4 GHz och 5 GHz för Wifi) alstrar värme en del material, exempelvis vatten. Vilket torde vara rätt uppenbart för alla som har använt en mikrovågsugn. En Wifi-antenn har (ifall jag googlar rätt) ungefär 5000-10000 ggr lägre utsändningsnivå, 100 milliwatt jämfört med magnetotronen i en mikrovågsugn och sprider dessutom energin betydligt mer jämfört med ugnen som koncentrerar energin.

Så möjligen skulle man kunna trycka en Wifi-antenn mot huden och känna en mild värme. Mikrovågor tränger inte särskilt långt ned genom huden, millimetrar endast och det är därför man kan blockera och försämra hastigheten på ett Wifi-nät genom att ställa sig på rätt plats. Något jag brukade roa mig med när jag testade en del produkter för 15 år sedan när man fortfarande kunde testa utan att störas av grannarnas nät.

Är det denna värmealstring som är det farliga med Wifi och Bluetooth? Värmealstringen från en annan människas emissioner på THz-bandet är ju långt högre än Wifi-antennernas nivåer. Så det måste vara något annat än värmen. Fast vad? Varför är då inte TV- och Radiomasterna på flera kilowatt och närliggande frekvenser föremål för samma oro?

Observera att jag inte har något emot att man vill minska på sådant man är orolig för. Jag tar andras oro på allvar oavsett källan. Problemet är att varje gång jag ber om en definition av farorna förskjuts diskussionerna istället mot allt möjligt som ADHD, GMO, Aspartam och mörkläggning och konspirationer i största allmänhet. Inte bara här i denna tråd alltså. Någon gång talades det också om CIA och Mossad, men då var det nog faktiska diagnoser in the making.

Gissar att när ingen längre törs tro att häxor, troll och knytt orsakar sjukdomar och olycka behöver man något annat att projicera sin oro på. Långt innan Wifi:n och ADHD blev en diagnos fick jag i alla fall lära mig att stökiga barn var resultatet av serietidningar och hårdrock.

Det är just den där värmealstringen som skeptiker oftast plockar fram. NEJ det är inte den. Det finns 2 länkar i ett tidigare inlägg i tråden som har mycket info.

Permalänk
Medlem

@anon284015: Kan du ge förslag på några sökfraser jag kan använda på PubMed för att hitta stöd för din sak? Jag tror dig inte alls men det är en fråga jag mer än gärna blir överbevisad i.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Är det denna värmealstring som är det farliga med Wifi och Bluetooth?

Det kan ske en uppvärmning men det enda förutom omedelbara brännskador som verkar vara relaterat till radio är hos en del radaroperatörer och de har då utsatts för enormt mycket högre energinivåer än de som wifiprylar kan avge, det handlar väl iofs även då om en uppvärmning men inte så kraftig att man omedelbart blir bränd.
Radarsystem brukar dock som sagt ha en enorm utstrålad effekt, inte sällan i MW klassen till skillnad från wifi som oftast både har rundstrålande antenner och en maximal elektrisk effekt på 100mW.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon284015:

Ah, där formulerade jag mig dumt. Skall kanske säga mainstream forskare. De är nog mest drivna av vinstintresse.
Det finns ju alltid eldsjälar som lägger rykte och inkomst på spel för att forska inom kontroversiella ämnen. Som trådlösa signalers skadeverkan.
Intressanta länkar. Hinner inte läsa nu men skummade lite, där har skeptikerna absolut lite att ta in. Dock tror jag de hellre sticker huvudet i sanden än tar sig tid att läsa igenom detta.

Skrivet av anon284015:

Han länkade faktiskt 2 sidor där som kan vara av intresse i frågan.

Jag höll bara på och tramsade ang din formulering, vilket @improwise nog snappade upp och gav igen för

Mest hunnit skumma jag också, men de verkar i alla fall styrka din främsta orsak till minimering, kidsen. Såg också ut att vara en ganska vettig samling av publikationer som gjorts inom ämnet.
Jo, tyvärr så är troende ganska knepiga att utbilda. Nu har jag dock inte avgjort vilken av religionerna jag vill tro på riktigt. Gissar att jag kommer få min tidigare tanke bekräftad: inte bra, men inget jag nödvändigtvis behöver grubbla över.

Skrivet av anon284015:

Som IT-tekniker så är jag ständigt utsatt på jobbet, det kan jag inget göra åt. Därför är det extra viktigt att hemmet är så befriat som möjligt. Kör nätverk hemma via eluttaget. Stabilare, säkrare och snabbare än Wifi oavsett. telefonen har mobildata avstängt när det inte behövs. Man kan dock inte vara helt utan, ibland är det ett nödvändigt ont, tyvärr. Swish, bankärenden legitimering med bank id t.ex. Samhället blir mer och mer beroende av trådlöst. Man får göra så mycket man kan för att skydda sig där man kan.
Jojo, standardgrej när man tar upp något obekvämt, blir stämplad som byfåne eller tokot direkt av mobben.

Den här teffelonen kanske skulle vara något? Då får du bonusen att bestämma när du ska ge upp din rätt till privatliv. Lär väl passa extra bra nu. Jag såg nog din andra tråd om missnöjet med äpplet
Eller så gör du som jag själv överväger, struntar i all denna flashiga teknologin. Den är egentligen helt onödig. Och jag vill då att det gamla ska finnas kvar den dagen teknologin sviker. Det som ska vara kvar för min del är väl någon form av dator och en TV. Detta av den enkla anledningen att det inte är så mysigt att vara ute i "naturen" här i storstockholm, och jag därför behöver något att pyssla med..