Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

OBS vs Nvidias streamfunktion

Permalänk
Medlem

OBS vs Nvidias streamfunktion

Någon som vet vilken streamfunktion som segar ned datorn minst, OBS eller Nvidias inbyggda?

På min egen dator där prestandan sällan är ett problem kör jag alltid OBS eftersom konfigurationsmöjligheterna är oändligt mycket bättre. Dottern har dock bara en lite tröttare i5a i sin dator, och där upplever jag det som att FPS:en i alla spel blir märkbart lägre när vi slår på OBS. Med Nvidias streamfunktion flyter spelen dock på som vanligt... dock med en känsla av lagg på streamen istället (när man tittar på den), som om vissa frames skippas i outputen till streamfunktion.

Någon som har en aning om hur det funkar? Drar Nvidia experience ned på streamkvaliten när datorn inte orkar, kanske? Går det att få streamsen från Nvidia att flyta bättre? (kanske bara jag som har det här problemet?)

Finns det något sätt jag kan få OBS att suga mindre kraft på min i5a? Att köra samma upplösning på input som på output har jag läst, men något mer man bör tänka på? Skippa cam, tjänar man något på det? Bitrates m.m., gör de någon skillnad?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Vad är det för ett nvidiakort?
Jag provade med shadowplay i början och det märktes knappt.. med obs sjunker dock prestandan en aning på mitt 970 men är ändå spelbart

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

har för mig att shadowplay typ anpassar efter ledig bandbredd.

och du kan använda obs med Nvidias kodare den heter NVenc i obs.

personligen föredrar jag att använda quick sync i obs dvs inbyggda intel grafikchippet i cpu som ändå bara ligger oanvänt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du får sämre kvalitet med både Quicksync och NVENC gentemot 264 på samma bitrate. Finns gott om videos om det på YT. Dock så tar ju QS/Nvenc knappt någon CPU prestanda överhuvudtaget.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Du får sämre kvalitet med både Quicksync och NVENC gentemot 264 på samma bitrate. Finns gott om videos om det på YT. Dock så tar ju QS/Nvenc knappt någon CPU prestanda överhuvudtaget.

Finns det någon annan nackdel förutom kvalitén när du använder dig utav NVENC?
Jag provade detta för första gången här om dagen när jag streamade Playerunkown: Battleground (vilket ändå är ett relativt krävande spel) och lyckades streama det utan att lagget ingame (för mig) blev för jobbigt.

Innan har jag provat att streama med x264 men spelet bara hoppade fram så det är inte ett alternativ för mig och mina komponenter just nu.

Använder mig utav en i5 6400 samt ett GTX 1070.
Antar att svaret jag letar efter är om det blir några andra problem med NVENC eller inte? Eftersom att du säger att det knappt tär på din CPU alls, kan NVENC slita på din GPU över tid om all kraft läggs på den? Har inte kollat temp skillnad med NVENC kontra 264.

Permalänk
Medlem

@Spetch: Tror inte det finns några andra nackdelar. Är ju inte så att den tar 90% av GPUn när den jobbar. Har du SLI kan du ställa in i OBS vilken GPU som sköter NVENC. Provade det senast igår, och när jag satte den på min andra GPU (en GTX 770) så låg den på ca 6-10% när jag recorda med OBS.
Så kör på du om du känner att det fungerar bra!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Spetch:

Finns det någon annan nackdel förutom kvalitén när du använder dig utav NVENC?
Jag provade detta för första gången här om dagen när jag streamade Playerunkown: Battleground (vilket ändå är ett relativt krävande spel) och lyckades streama det utan att lagget ingame (för mig) blev för jobbigt.

Innan har jag provat att streama med x264 men spelet bara hoppade fram så det är inte ett alternativ för mig och mina komponenter just nu.

Använder mig utav en i5 6400 samt ett GTX 1070.
Antar att svaret jag letar efter är om det blir några andra problem med NVENC eller inte? Eftersom att du säger att det knappt tär på din CPU alls, kan NVENC slita på din GPU över tid om all kraft läggs på den? Har inte kollat temp skillnad med NVENC kontra 264.

Enligt Nvidia själva så ska inte Shadowplay ge någon märkbar förlust av prestanda, men det finns en liten "decay" där - Enligt vissa tester rör dig sig om någon enstaka procent hit och dit.

Så har du 60fps precis så kan du förvänta dig att få 58-60 med NVENC påslagen under inspelning. Både AMD och Nvidia grafikkort som stödjer NVENC/AMD VCE har inbyggda delar som hanterar specifikt dessa typer av video encodings/decodings, så det är bara bandbredden som delas med GPU-kärnan

Det man bör ha i åtanke att även om man streamar/spelar in i samma bitrate som om man körde h264 (CPU encoding) så blir kvalitén fortfarande inte lika bra. Men på en stream med max 3500kbps så tycker jag inte det spelar roll för fem öre, och du kan spela in i 50mpbs för offline sparande om du t.ex. ska ladda upp på YouTube för motsvarande h264 kvalité (1min = 375Mb då).

TL:DR;
Det är GPU-delens NVENC/AMD VCE chip som gör jobbet helt enkelt, så varken GPU eller CPU bör påverkas nämnvärt.
Nackdelen är att du tappar lite kvalité, men det är knappt märkbart och värt det alla gånger om man inte sitter på minst en i7.a ur senare generation (4xxx och uppåt, eller Ryzen 5 & uppåt) som klarar CPU encoding utan att påverka spelupplevelsen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@Spetch: Tror inte det finns några andra nackdelar. Är ju inte så att den tar 90% av GPUn när den jobbar. Har du SLI kan du ställa in i OBS vilken GPU som sköter NVENC. Provade det senast igår, och när jag satte den på min andra GPU (en GTX 770) så låg den på ca 6-10% när jag recorda med OBS.
Så kör på du om du känner att det fungerar bra!

Skrivet av Yatagarasu:

Enligt Nvidia själva så ska inte Shadowplay ge någon märkbar förlust av prestanda, men det finns en liten "decay" där - Enligt vissa tester rör dig sig om någon enstaka procent hit och dit.

Så har du 60fps precis så kan du förvänta dig att få 58-60 med NVENC påslagen under inspelning. Både AMD och Nvidia grafikkort som stödjer NVENC/AMD VCE har inbyggda delar som hanterar specifikt dessa typer av video encodings/decodings, så det är bara bandbredden som delas med GPU-kärnan

Det man bör ha i åtanke att även om man streamar/spelar in i samma bitrate som om man körde h264 (CPU encoding) så blir kvalitén fortfarande inte lika bra. Men på en stream med max 3500kbps så tycker jag inte det spelar roll för fem öre, och du kan spela in i 50mpbs för offline sparande om du t.ex. ska ladda upp på YouTube för motsvarande h264 kvalité (1min = 375Mb då).

TL:DR;
Det är GPU-delens NVENC/AMD VCE chip som gör jobbet helt enkelt, så varken GPU eller CPU bör påverkas nämnvärt.
Nackdelen är att du tappar lite kvalité, men det är knappt märkbart och värt det alla gånger om man inte sitter på minst en i7.a ur senare generation (4xxx och uppåt, eller Ryzen 5 & uppåt) som klarar CPU encoding utan att påverka spelupplevelsen.

Okej, perfekt svar - tack så mycket till er båda!