Permalänk
Medlem

Redigera bort text på foto

I dag har det hänt, Jag har fått totalt hjärnstillestånd,
Hur får man bäst bort texten på tröjan utan att det syns och inte påverkar håret ?
Har gjort det tusen gånger men nu har det tydligen slaget slint.
Arbetar i PS.

Fuck you by mikael johansson, on Flickr

Rubrik smått justerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Tänkte du ha samma upplösning som originalet? För i så fall skulle jag säga att det är en omöjlig uppgift att få fram ett tillfredsställande resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Tänkte du ha samma upplösning som originalet? För i så fall skulle jag säga att det är en omöjlig uppgift att få fram ett tillfredsställande resultat.

Det var svaret jag inte ville ha, Men är rädd för att du har rätt.

Permalänk
Medlem

Jo precis. Texten är en för tjock del av tröjan.

Permalänk

Omöjligt är väl inget, det beror väl på hur mycket tid du vill lägga och på vilken nivå du börjar. Allt handlar ju om att bygga upp en mask. Du kan börja med att lära dig grunderna i friläggning, det finns säkert lite gratisvarianter men här är en bra start om du vill lära dig mer:

https://moderskeppet.se/kurser/kurs/frilaggning-i-photoshop/

Lite trist inställning att säga att något är omöjligt, är man skicklig på att frilägga är detta fallet inget stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av photonerd:

Omöjligt är väl inget, det beror väl på hur mycket tid du vill lägga och på vilken nivå du börjar. Allt handlar ju om att bygga upp en mask. Du kan börja med att lära dig grunderna i friläggning, det finns säkert lite gratisvarianter men här är en bra start om du vill lära dig mer:

https://moderskeppet.se/kurser/kurs/frilaggning-i-photoshop/

Lite trist inställning att säga att något är omöjligt, är man skicklig på att frilägga är detta fallet inget stort problem.

Har Inga problem med friläggning.. Det svåra är att få färgen att följa tröjan i färg och ljus.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@micke7406: Var ett tag sen jag arbetade med PS men går det inte att klona den svarta färgen på den vita texten?
Prova att klona den på ett lager. Visst frilägga går med men jag hade klonat bort den det går att retuschera det mesta i PS.

Ex:

Källa

Skrivet av photonerd:

Omöjligt är väl inget, det beror väl på hur mycket tid du vill lägga och på vilken nivå du börjar. Allt handlar ju om att bygga upp en mask. Du kan börja med att lära dig grunderna i friläggning, det finns säkert lite gratisvarianter men här är en bra start om du vill lära dig mer:

https://moderskeppet.se/kurser/kurs/frilaggning-i-photoshop/

Lite trist inställning att säga att något är omöjligt, är man skicklig på att frilägga är detta fallet inget stort problem.

Håller med det är inte så svårt i PS att fixa bort texten. Jag hade klonat och vid håren hade jag gjort en mask som jag målar över håren för att få bort den via texten eller ändra till liknande svart färg som tröjan har.

Permalänk

@micke7406: Ok om friläggningen är fixad så håller jag med övriga här, försök inte fylla i med bara en färg utan använd klonverktyg. Du kommer få köra upprepade kloningar med lämplig brush för att det ska bli snyggt.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att texten är så pass stor att det finns liksom inte mycket kvar att klona från med övertygande resultat. Antar att det helt beror på vad man tycker är godkänt och inte.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@hypermode: Jo visst texten är stor och håret är lite här och där och det är lite meckigt men det ska gå att få hyfsat snyggt.
Sen beror det lite på vad för teknik man använder att bara klona räcker inte.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Jag må vara en surgubbe men jag tycker inte hans jobb med tröjan är något att hänga i granen. Det fungerar för Youtube 1080p men ser man den bilden som den är kan man avgöra att det är övermålat och saknar precis all textur. I övrigt har han snällare ljus i bilden än TS. Jag är ingen redigeringsexpert dock skulle jag bli väldigt imponerad om någon kunde fixa bilden med ett resultat som håller för mer än thumb-storlek.

Permalänk
Skrivet av hypermode:

@Tiamat: Jag må vara en surgubbe men jag tycker inte hans jobb med tröjan är något att hänga i granen. Det fungerar för Youtube 1080p men ser man den bilden som den är kan man avgöra att det är övermålat och saknar precis all textur. I övrigt har han snällare ljus i bilden än TS. Jag är ingen redigeringsexpert dock skulle jag bli väldigt imponerad om någon kunde fixa bilden med ett resultat som håller för mer än thumb-storlek.

Jag har själv gjort detta flera gånger för att ta bort loggor för att senare kunna sälja bilder som stockphoto, alltså resultatet har blivit av sådan kvalitet att kunder utan problem betalar flera tusen för en sådan bild, högupplöst. Jag är ganska duktig på retuschering men inte något freak. Phlearn är faktiskt väldigt duktig, du får tänka på att han gör en tuturial här och snabbar på processen något. Jag kan utan att överdriva lägga två-tre timmar på att få bort en logga så i slutändan skulle jag säga att det handlar om avvägning av tid mot nytta och hur mycket man måste lära sig om PS från början. Det går att lägga ut detta på en tredjepart också. Och nej, jag tänker inte göra ett försök på den aktuella bilden.

Permalänk
Medlem

@photonerd: Jasså det låter ju fantastiskt. Förstår att du inte tar på dig detta som ett obetalt uppdrag men kan du kanske ge exempel på någon liknande bild vad gäller problemstorlek och retusch?

Permalänk
Skrivet av hypermode:

@photonerd: Jasså det låter ju fantastiskt. Förstår att du inte tar på dig detta som ett obetalt uppdrag men kan du kanske ge exempel på någon liknande bild vad gäller problemstorlek och retusch?

Nej kolla Phlearnvideon igen, han kan detta bättre än jag. Faktum är att jag använde många av hans videos för några år sen för att komma igång. Jag försöker inte hävda att jag är kung på detta, bara att det går med lite tålamod och resultatet blir bättre än att de flesta kan hitta spår av att man ändrat om man inte vet exakt vad man ska leta efter.

Permalänk

Det är en annan sak att se exakt hur någon jobbar och senare kunna gå in och peka på detaljer eller misstag som inte stämmer till 100 %. Men standardfallet är att en kund inte har en aning om hur originalet såg ut och då spelar det mindre roll. Jag kan dock förstå vad du menar till viss del att Aaron i Phlearn-videon inte får till det helt perfekt men det är inte riktigt tanken med videon heller.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@hypermode: Tja som andra har sagt det är en tutorial de flesta proffs fixar det snyggt sen att det inte är exakt som originalet är en annan sak men kunden ser sällan skillnader. Men det tar 3-4 timmar att fixa till höll på mycket med sånt förr retuscherade bilder och avancerad fotomontage.

Skrivet av photonerd:

Det är en annan sak att se exakt hur någon jobbar och senare kunna gå in och peka på detaljer eller misstag som inte stämmer till 100 %. Men standardfallet är att en kund inte har en aning om hur originalet såg ut och då spelar det mindre roll. Jag kan dock förstå vad du menar till viss del att Aaron i Phlearn-videon inte får till det helt perfekt men det är inte riktigt tanken med videon heller.

Håller helt med kunden ser sällan de små felen
Ja videon är bara ett exempel som snabbt visar hur man kan göra, finliret får man göra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

@eurodance: Jo visst texten är stor och håret är lite här och där och det är lite meckigt men det ska gå att få hyfsat snyggt.
Sen beror det lite på vad för teknik man använder att bara klona räcker inte.

https://www.youtube.com/watch?v=OtfGrD226cs

Vill inte vara elak men det såg ju förjävligt ut.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@micke7406: Hm det var ett exempel eftersom du hade glömt av hur du brukar göra. Om det inte hjälpte dig så gör det inte det var en snabb guide lol. Tro fan att det såg för jävligt ut han visar ju vilka tekniker man kan använda sig av det finns givetvis andra med.

Skrivet av photonerd:

Jag har själv gjort detta flera gånger för att ta bort loggor för att senare kunna sälja bilder som stockphoto, alltså resultatet har blivit av sådan kvalitet att kunder utan problem betalar flera tusen för en sådan bild, högupplöst. Jag är ganska duktig på retuschering men inte något freak. Phlearn är faktiskt väldigt duktig, du får tänka på att han gör en tuturial här och snabbar på processen något. Jag kan utan att överdriva lägga två-tre timmar på att få bort en logga så i slutändan skulle jag säga att det handlar om avvägning av tid mot nytta och hur mycket man måste lära sig om PS från början. Det går att lägga ut detta på en tredjepart också. Och nej, jag tänker inte göra ett försök på den aktuella bilden.

Du läste säkert vad han sa med det går att få snyggt. Känns som en tautologi av ord som menar samma sak av av vad jag och photonerd har sagt.