Laptop sönder, posten? Måste jag betala undersökningsavgift?

Permalänk
Medlem

Laptop sönder, posten? Måste jag betala undersökningsavgift?

Hej,

Vi lämnade in dator för skärmen slutade fungera, helsvart bild. Datorn fungerade med HDMI kabel till extern skärm vid den tiden.

Sen fick vi tillbaka datorn och den fungerade i fyra dagar. Nu verkar det vara en intern spricka i skärmen på insidan för på utsidan ser man inget fel. Det blir massa artefakter.

Nu har vi lämnat in den för andra gången och som svar måste jag betala 4900kr för att reparera skärmen och datorn kostade 8000kr.
Annars måste jag betala 990kr arbetsavgift. Garantin går ut nästa månad.

Jag känner att det inte är mitt fel och dem på verkstaden som affären skickade datorn till säger att det kan ha varit en penna som stött mot datorn. Jag kan inte tänka mig att vi har gjort något.

Syns inget när den är avstängd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om skärmen fungerade när ni fick tillbaka den första gången, och sprickan visade sig några dagar senare tror jag att ni får svårt att visa att det var någon annans fel än ert eget. När det gäller undersökningsavgiften bör ni ha skrivit på ett papper där det står att ni måste stå för den. Om ni har gjort det så är det bara att gilla läget, tyvärr!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@twk: Vad jag minns skrev vi bara på ett papper med beskrivning på felet och artikel nummer, telefon nummer och namn. Ingen information om kostnad eller så.

Det är ingen spricka som man ser dock.

Kan det inte hända att den skadades under leverans och sen kanske på grund av värmen gjorde att spricka blev större tills den gick sönder? Känns så skumt att den fungerade och nästa dag när man satt på den så uppstod felet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid byta skärmen själv om du känner för det, och det blir mycket billigare. Har själv gjort detta på min laptop och det gick snabbt och smärtfritt.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Har ni barn eller liknande som kan ha råkat sätta sig på datorn eller tappat något på locket?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

@twk: Vad jag minns skrev vi bara på ett papper med beskrivning på felet och artikel nummer, telefon nummer och namn. Ingen information om kostnad eller så.

Det är ingen spricka som man ser dock.
https://preview.ibb.co/joVD8k/Resized_20170904_172703.jpg

Kan det inte hända att den skadades under leverans och sen kanske på grund av värmen gjorde att spricka blev större tills den gick sönder? Känns så skumt att den fungerade och nästa dag när man satt på den så uppstod felet.

På det papper ni skrev på står säkerligen att de tar ut en felsökningsavgift om de anser att det är ett fel som inte går på garantin.