Köp AMD nu eller vänta på Coffee Lake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Båda lär hålla mer än 1 generation ändå. Min i5-760 plattform rullar fortfarande på helt ok för spel. Alla (de flesta) behöver inte byta CPU varje gång en ny generation kommer ut.

Jag tror att vad som menas är att 8xxx-serien kommer släppas med Z370-moderkorten, dessa kommer endast ha stöd för 8xxx-seriens processorer (som jag förstått det), sen kommer intel släppa Z390 mindre än ett år senare, som kommer husera både 8xxx-serien och minst en nästkommande serie. Det innebär att Z370-plattformen endast kommer "leva" en generation, och alla som köper den är låsta till 8xxx-serien och måste uppgradera både CPU och moderkort när de vill uppgradera (kanske inte ett stort problem, men ska jämföras med att jag, t.ex, 2020 kan ploppa i AMDs topp-ryzen då och bara köra, efter en bios-update)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

@Bernd_P1: Hade ju varit trevligt om man kunnat använda 6700k/7700k till de nya

Rent fysisk är det ju samma socket. Så finns ingen anledning varför det inte skulle funka. Men intel vill ju inte att det ska funka och då funka det inte

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Att vänta en vecka är inte farligt vare sig du bestämmer dig för att köpa intel eller ryzen. Varför vänta då?

1) Tester kan visa att intel ger fin prestanda per krona. Då är det synd att ångra sig i efterhand.

2) nya cpuer kan röra om på prissättningen på befintliga cpuer vilket kan göra att du ökar chanserna för att hitta en bra deal.

3) En vecka är knappast lång tid att vänta, ser folk titt som tätt som väntar år på nästa del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kör på amd så får du lödd ihs och slipper byta moderkort lika ofta som du byter kalsonger och tappar lite singeltrådat mot multitrådat men kan få en cpu som är sjukt prisvärd som tex 1600an för 2 lök och duger gott till spel kockar bra kan köras på cheap moderkort och 1700/1800 må va bra men jag tycker dom är overkill för spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Med mindre än en vecka kvar, så vore det rätt dumt att inte vänta se vad Coffee Lake har att erbjuda dig. Sedan köpa det som passar dig bäst.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Igen. Marginal prestandökning mellan olika intel generationer. Så visst behöver man inte uppgradera varje generation.
Men du måste erkänna att der är förjävligt av intel att åter igen använder sig av lga 1151 men nu ska det “magisk” inte funka med nya cofeve lake serien bara så dem kan tvinga folk att köpa nytt igen.
Och tror inte på det när folk tar upp strömen som anledning. Då skulle ju i alla fall fortfarande samtliga cpu:er som har upp till 4 kärnor funka. Skulle inte förvåna mig om det dyker upp sen nåt väg att kringgår det som sen snabbt plockas bort av intel.

Håller med om att det verkar suspekt att köra samma 1151 sockel men att de nya CPUerna inte ska gå att köra. Z1->Z2 funkade iaf att uppdatera mobo drivers vilket kändes ok. Nu... Ja, det ser inte snyggt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tror att vad som menas är att 8xxx-serien kommer släppas med Z370-moderkorten, dessa kommer endast ha stöd för 8xxx-seriens processorer (som jag förstått det), sen kommer intel släppa Z390 mindre än ett år senare, som kommer husera både 8xxx-serien och minst en nästkommande serie. Det innebär att Z370-plattformen endast kommer "leva" en generation, och alla som köper den är låsta till 8xxx-serien och måste uppgradera både CPU och moderkort när de vill uppgradera (kanske inte ett stort problem, men ska jämföras med att jag, t.ex, 2020 kan ploppa i AMDs topp-ryzen då och bara köra, efter en bios-update)

Fetstilta är väl inte helt spikat? Sist jag såg något om det så var det att Ryzen 2 inte kommer vara på Zen2 arkitekturen och att Zen2 när den rullas ut inte nödändigtvis är på AM4, även om det är fullt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Fetstilta är väl inte helt spikat? Sist jag såg något om det så var det att Ryzen 2 inte kommer vara på Zen2 arkitekturen och att Zen2 när den rullas ut inte nödändigtvis är på AM4, även om det är fullt möjligt.

Dags att uppgradera sig

http://www.sweclockers.com/nyhet/24489-amd-zen-2-till-process...

Zen 2 kommer på AM4 socket.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Rent fysisk är det ju samma socket. Så finns ingen anledning varför det inte skulle funka. Men intel vill ju inte att det ska funka och då funka det inte

Är ju tyvärr nästan ingen som lär bry sig om det sen ändå. Men blir ju tråkigt för de som har 6700k när moderkorten går sönder. och moderkorten inte säljs längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Varför 1800X över en vanlig 1700? Är XFR verkligen så bra?

Det duger säkert lika gott med en 1700, men jag hade med dagens pris ändå gått på 1800 då den i mina ögon nu ligger så lågt i pris.
Jag kör den konstant i 4Ghz utan minsta problem (Ghz är inte allt numer dock) kunde lika gärna köra den med original setup men eftersom den går lika stabilt i 4 konstant så kör jag den i det. Jag kommer även skaffa HTC-vive framöver och tänkte att jag kanske då tjänar iaf något på att ta 1800an.

Permalänk

hahaha så många bra svar jag fått.. Tack för er fina åsikt och bra argumentera.. Jag tror nog att jag kommer vänta till Coffee Lake släpps.. Men fråga är kommer processor och moderkort till Inet den 5 oktober?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemaen:

Det duger säkert lika gott med en 1700, men jag hade med dagens pris ändå gått på 1800 då den i mina ögon nu ligger så lågt i pris.
Jag kör den konstant i 4Ghz utan minsta problem (Ghz är inte allt numer dock) kunde lika gärna köra den med original setup men eftersom den går lika stabilt i 4 konstant så kör jag den i det. Jag kommer även skaffa HTC-vive framöver och tänkte att jag kanske då tjänar iaf något på att ta 1800an.

Den kostar ju dock 1500kr mer, för i grunden samma processor (bortsett XFR) så det känns som overkill. Eller så missar jag nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Den kostar ju dock 1500kr mer, för i grunden samma processor (bortsett XFR) så det känns som overkill. Eller så missar jag nåt.

Tror de är bättre binnade, i princip alla 1800x når 4GHz och en del 4.1GHz+, vilket inte är lika vanligt på 1700(x)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Båda lär hålla mer än 1 generation ändå. Min i5-760 plattform rullar fortfarande på helt ok för spel. Alla (de flesta) behöver inte byta CPU varje gång en ny generation kommer ut.

Men säg att du hade haft möjlighet att stoppa i en Sandybridge eller ivy bridge i7 i ditt moderkort. Hade inte det varit väldigt trevligt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Visst, om det stödde SATA 6gbit och DDR4. Nu är ju tyvärr den 7 år gamla plattformen inte redo för saker som släpptes efter den och i det avseendet ganska obsolet. Har en 7700K också men i5-760n tuffar på likväl för det.