Köp AMD nu eller vänta på Coffee Lake?

Permalänk

Köp AMD nu eller vänta på Coffee Lake?

Hej!

Min dator hade grävt gravplats nu R.I.P.. nej men dom fungerar, men fungerar inte vid när jag spela :/ så jag känner att det är dags skaffa nytt men innan jag skaffa nytt setup så vill jag kolla med er först

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10739056/ AMD Ryzen.. jag hade tänkt köpa dem men är jag dum om jag inte vänta på Coffee Lake? Jag ha varit alltid fanboy av Intel.. Men nu se jag att AMD Ryzen är inte dum faktiskt.

Så min fråga är, bör jag vänta på Coffee Lake eller skaffa AMD Ryzen nu?!

Om jag ska ta Coffee Lake, kommer dom finnas i affär typ Inet den 5 oktober? Fråga är https://www.inet.se/produkt/5300079/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3... denna kommer passa ny moderkort som hör till 8700k? Ha fått veta att Coffee Lake stödjer endast 2666 mhz eller ha jag fel?

Hur mycket kommer priset hamna på moderkort och 8700k?

Som ni se länken, det är bara moderkort, processor och minnen.. ja jag ha resten saker färdig.. plocka ur min gammal SSD och HDD. Kylning är NZXT KRAKEN X61 som jag tänker använda den. Jag behåller min chassi. Ny nätagg är på väg. Så ni behöver bara tänka på moderkort, processor och minnen.

Tack förhand

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Avstängd

Vänta, kommer inte Kaffesjön runt den 5'e Oktober?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Så min fråga är, bör jag vänta på Coffee Lake eller skaffa AMD Ryzen nu?!

Personligen skulle jag vänta på Coffee Lake.

Skrivet av Dansken88:

Om jag ska ta Coffee Lake, kommer dom finnas i affär typ Inet den 5 oktober? Fråga är https://www.inet.se/produkt/5300079/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3... denna kommer passa ny moderkort som hör till 8700k? Ha fått veta att Coffee Lake stödjer endast 2666 mhz eller ha jag fel?

Är officiellt stöd upp till 2666 men du kommer säkerligen kunna överklocka dom hela vägen till 3200.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Vänta, kommer inte Kaffesjön runt den 5'e Oktober?

Ja det släpps den 5 oktober.. Därför frågade jag skaffa ryzen nu eller vänta kaffesjön

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

beror ju på vad du gör mest med datorn, intel är fortfarande kung vad gäller spelprestanda men ryzen är inte dålig utan bara lite sämre sämre

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Personligen skulle jag vänta på Coffee Lake.

Är officiellt stöd upp till 2666 men du kommer säkerligen kunna överklocka dom hela vägen till 3200.

Ok, varför skulle du vänta på Coffee Lake? Motivera lite

Överklocka dom i BIOS eller hur man gör? Jag ha ingen aning hur man gör..

jag skrev fel :)
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Skrivet av Mundii:

beror ju på vad du gör mest med datorn, intel är fortfarande kung vad gäller spelprestanda men ryzen är inte dålig utan bara lite sämre sämre

Mesta del spelar jag såklart.. Kanske möjligtvis streama också.. Jag spelar mycket BF1

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Mesta del spelar jag såklart.. Kanske möjligtvis streama också.. Jag spelar mycket BF1

https://www.techspot.com/review/1345-amd-ryzen-7-1800x-1700x/...

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Avstängd

Varför vänta på den? Om du inte känner att du måste ha Intel. Köp AMD Ryzen eller Threadripper nu. Priset på Ryzen 1800x är löjligt bra nu. Jag gav 5.400:- för den och tycker den var värd pengarna, vad kostar den nu 4.400? Galet bra pris.

"mestadels spel och streaming" Alright TR är överkurs. Så som sagt Ryzen.

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat. Kan dock vara för att jag har 0 erfarenhet med AMD processorer så lyssna inte på mig.

Permalänk

Skaffa en Ryzen, AM4 platformen är framtidssäker och du kan uppgradera utan att behöva köpa nytt moderkort.
Helt klart mer för pengarna.

Speciellt om det du gör är att spela och streama.
Bra kraft för dina pengar.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Dannemaen:

Varför vänta på den? Om du inte känner att du måste ha Intel. Köp AMD Ryzen eller Threadripper nu. Priset på Ryzen 1800x är löjligt bra nu. Jag gav 5.400:- för den och tycker den var värd pengarna, vad kostar den nu 4.400? Galet bra pris.

"mestadels spel och streaming" Alright TH är överkurs. Så som sagt Ryzen.

Threadripper, där lär svida min plånbok och sambo kommer inte vara glad om jag köper den haha

Dock jag ha alltid kör Intel.. är Intel fanboy så jag vill se vad Coffee Lake erbjuda så bra..

Om Coffee Lake är inte tillräcklig bra så kommer jag skaffa Ryzen.. Jag är lite faktiskt osäker nu..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Skrivet av Anton341:

Jag hade väntat. Kan dock vara för att jag har 0 erfarenhet med AMD processorer så lyssna inte på mig.

Ok..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Skrivet av Ytbehandlad:

Skaffa en Ryzen, AM4 platformen är framtidssäker och du kan uppgradera utan att behöva köpa nytt moderkort.
Helt klart mer för pengarna.

Speciellt om det du gör är att spela och streama.
Bra kraft för dina pengar.

Det är visst positivt fan jag ha ångest.. haha

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dansken88:

Threadripper, där lär svida min plånbok och sambo kommer inte vara glad om jag köper den haha

Dock jag ha alltid kör Intel.. är Intel fanboy så jag vill se vad Coffee Lake erbjuda så bra..

Om Coffee Lake är inte tillräcklig bra så kommer jag skaffa Ryzen.. Jag är lite faktiskt osäker nu..

Sant, var lite snabb med att svara TR är inte nödvändigt precis. Som sagt om du känner att du måste ge pengarna till Intel, Okay. Jag hade köpt det som ger mest för pengarna och fungerar klockrent. Jag upplever att mitt system gör det hade gjort samma köp igen. Lite synd att 1800x sänkts med en hel tusenlapp sen jag köpte den, det är det enda jag kan klaga på. Kalas för dig däremot, den är fn för billig.

Har även en Intel-burk som fungerar fint den med (4790k), men tyckte det var kul att testa nytt och blev inte besviken.

Permalänk
Skrivet av Dannemaen:

Sant, var lite snabb med att svara TR är inte nödvändigt precis. Som sagt om du känner att du måste ge pengarna till Intel, Okay. Jag hade köpt det som ger mest för pengarna och fungerar klockrent. Jag upplever att mitt system gör det hade gjort samma köp igen. Lite synd att 1800x sänkts med en hel tusenlapp sen jag köpte den, det är det enda jag kan klaga på. Kalas för dig däremot, den är fn för billig.

Har även en Intel-burk som fungerar fint den med (4790k), men tyckte det var kul att testa nytt och blev inte besviken.

Förstår att det är billigt så kommer den höja priset igen? Lite ångest nu haha..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Kanske AMD sänker priserna om Coffe Lake visar sig prestera bättre. Så oavsett vilken man väljer kan det vara värt att vänta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dansken88:

Förstår att det är billigt så kommer den höja priset igen? Lite ångest nu haha..

Nej, det är ingen "kampanj" på den, utan de har sänkt priset på den helt enkelt. Tror det var i samband med att TR också släpptes.

Permalänk
Skrivet av Dansken88:

Det är visst positivt fan jag ha ångest.. haha

Göre bara.
Join teh Red Side.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Kan du vänta så vänta. Kan du inte vänta så köp. Det är en knapp vecka kvar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Gå för ryzen.. Längre livad socket å plattform. Mera för pengarna dessutom

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Threadripper, där lär svida min plånbok och sambo kommer inte vara glad om jag köper den haha

Dock jag ha alltid kör Intel.. är Intel fanboy så jag vill se vad Coffee Lake erbjuda så bra..

Om Coffee Lake är inte tillräcklig bra så kommer jag skaffa Ryzen.. Jag är lite faktiskt osäker nu..

Intel bjuder på samma som alltid. marginal prestandshöjning om du inte vill slåppa din garanti på CPU:n genom delid eller dyrt vattenkylning. Kör du inte e-sports och MÅSTE har ALL THE FPS i spel så är Ryzen en bättre satsning då du kommer har en plattform som är garanterat att hålla mer än 1 processor generation.

Skulle också säga att titta kanske på R5 1600 i fall det är inte garanterat med streaming. då få du samma antal kärnor som Covfefe Lake utlåva men till priset av en upplåst i5 så har du pengar över till anat. plus R5 klara också att streama.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Störtnöjd med min Ryzen med, men, priserna kan ju komma att justeras vid Kaffesjö releasen, sen kan de ju vara riktigt bra med. Dock är 1800X extra billig just nu samt sockeln kommer ha långt liv.

AMD kanske tänker lite..

Permalänk
Medlem

@Dansken88: Svårt att välja haha
Köpte en 6700k nu när det var rea. Jämför den med min Ryzen 1700 i 3,9 ghz mot 6700k i 4.3ghz.
Battlefield 1 så är fps rätt lika på båda, förutom att jag får lägre lägsta fps på 6700k mot Ryzen har inte gått ner på 100 så mycket som 6700k gör.
Rainbow six siege så får jag 200 fps + i spelets bench . Men när jag väl spelar så har jag 198 fps med Ryzen och 139 ungefär för det mesta med min 6700k så jag blir väldigt knäckt här hahahah

Tempen på bägge cpuerna är riktigt bra under 60 i spel .
Dock körs Ryzen cpun på en 120mm kylare medans i7an körs på en 240 kylare Tempen skiftar en del upp och ner så fick sänka volten hehe ^^

Men vänta på kaffe cpun om du vill det, är ju ingen som tvingar att köpa Ryzen men det är en riktigt bra cpu för den som vill det.
Min 1700 är fortfarande det bästa jag haft på länge, jag må va nöjd med 6700k men än så länge är Ryzen Cpun bättre i mina ögon.

Och varför köpa 6700k när 8700k runt hörnet? Har kollat runt lite på nätet och 6700k är ungefär lika bra som 7700k klockad så var därför jag valde den för priset . 2649kr.

Men köp vad du vill och vänta om du vill haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemaen:

Varför vänta på den? Om du inte känner att du måste ha Intel. Köp AMD Ryzen eller Threadripper nu. Priset på Ryzen 1800x är löjligt bra nu. Jag gav 5.400:- för den och tycker den var värd pengarna, vad kostar den nu 4.400? Galet bra pris.

"mestadels spel och streaming" Alright TR är överkurs. Så som sagt Ryzen.

Varför 1800X över en vanlig 1700? Är XFR verkligen så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Intel bjuder på samma som alltid. marginal prestandshöjning om du inte vill slåppa din garanti på CPU:n genom delid eller dyrt vattenkylning. Kör du inte e-sports och MÅSTE har ALL THE FPS i spel så är Ryzen en bättre satsning då du kommer har en plattform som är garanterat att hålla mer än 1 processor generation.

Skulle också säga att titta kanske på R5 1600 i fall det är inte garanterat med streaming. då få du samma antal kärnor som Covfefe Lake utlåva men till priset av en upplåst i5 så har du pengar över till anat. plus R5 klara också att streama.

Båda lär hålla mer än 1 generation ändå. Min i5-760 plattform rullar fortfarande på helt ok för spel. Alla (de flesta) behöver inte byta CPU varje gång en ny generation kommer ut.

Permalänk
Medlem

Har priset något betydelse för dig? 8700 verkar ju hamna ca 1 000kr över Ryzen 1700. Prestandaökningen du kommer få i spel med en 8700 kommer med största sannolikhet inte matcha prispåslaget (jag förutsätter OC på båda CPUer). För egen del lutar det eventuellt åt att köpa en 8700 just för att den kommer vara aningen bättre i spel och prisskillnaden inte är en viktig faktor för mig. Men vill du kunna uppgradera din CPU om två år utan att också byta moderkort så blir det ytterligare ett pluspoäng till Ryzen i och med att Zen2 kommer att passa på samma moderkort, om jag inte är helt ute och cyklar.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Båda lär hålla mer än 1 generation ändå. Min i5-760 plattform rullar fortfarande på helt ok för spel. Alla (de flesta) behöver inte byta CPU varje gång en ny generation kommer ut.

Igen. Marginal prestandökning mellan olika intel generationer. Så visst behöver man inte uppgradera varje generation.
Men du måste erkänna att der är förjävligt av intel att åter igen använder sig av lga 1151 men nu ska det “magisk” inte funka med nya cofeve lake serien bara så dem kan tvinga folk att köpa nytt igen.
Och tror inte på det när folk tar upp strömen som anledning. Då skulle ju i alla fall fortfarande samtliga cpu:er som har upp till 4 kärnor funka. Skulle inte förvåna mig om det dyker upp sen nåt väg att kringgår det som sen snabbt plockas bort av intel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att vänta. Dels för att se vad det blir för pris på dem när de verkligen säljs och dels för att de kan sätta press på AMD:s priser också, vilket jag tror de lär göra

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Hade ju varit trevligt om man kunnat använda 6700k/7700k till de nya