Netgear Nighthawk X6 fungerar ej med Telia

Permalänk

Netgear Nighthawk X6 fungerar ej med Telia

Tjena!

Har precis fått in fiber i villan (Telia öppen fiber) via en mediaomvandlare, där jag har Telia 250.

Har därefter kopplat in Telia-routern och den fungerar som den ska, dock tyckte jag att räckvidden på den var rätt kass så var och köpte en Netgear Nighthawk X6 AC3200. När jag kopplar in den, på samma sätt som Telia-routern, så kommer jag ej åt nätet.

Har testat med en gammal Asus-router och den fungerar också, så verkar bara vara Netgear-routern som spökar.

Är det någon som vet om det är något som krockar vid telia-fiber -> Netgear eller är det routern som troligtvis har någon inställning som måste ses över?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Tjena!

Har precis fått in fiber i villan (Telia öppen fiber) via en mediaomvandlare, där jag har Telia 250.

Har därefter kopplat in Telia-routern och den fungerar som den ska, dock tyckte jag att räckvidden på den var rätt kass så var och köpte en Netgear Nighthawk X6 AC3200. När jag kopplar in den, på samma sätt som Telia-routern, så kommer jag ej åt nätet.

Har testat med en gammal Asus-router och den fungerar också, så verkar bara vara Netgear-routern som spökar.

Är det någon som vet om det är något som krockar vid telia-fiber -> Netgear eller är det routern som troligtvis har någon inställning som måste ses över?

Tack på förhand!

Tålamod... Du måste låta Mac låset släppa. Kan ta 30 minuter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kastroullen:

Tjena!

Har precis fått in fiber i villan (Telia öppen fiber) via en mediaomvandlare, där jag har Telia 250.

Har därefter kopplat in Telia-routern och den fungerar som den ska, dock tyckte jag att räckvidden på den var rätt kass så var och köpte en Netgear Nighthawk X6 AC3200. När jag kopplar in den, på samma sätt som Telia-routern, så kommer jag ej åt nätet.

Har testat med en gammal Asus-router och den fungerar också, så verkar bara vara Netgear-routern som spökar.

Är det någon som vet om det är något som krockar vid telia-fiber -> Netgear eller är det routern som troligtvis har någon inställning som måste ses över?

Tack på förhand!

Du har inte provat att nollställa inställnigarna på den? Jag installera en Nighthawk åt en polare för ett tag sedan och det enda jag gjorde var att koppla in den och välja Wifi lösenord.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Tålamod... Du måste låta Mac låset släppa. Kan ta 30 minuter!

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, var kanske för snabb haha. Ska testa koppla in den med nät och vänta ett tag! Tack

Skrivet av SimpanDirr:

Du har inte provat att nollställa inställnigarna på den? Jag installera en Nighthawk åt en polare för ett tag sedan och det enda jag gjorde var att koppla in den och välja Wifi lösenord.

Har testat att hålla i reset-knappen ett antal sekunder, men samma. Får upp den på datorn osv, men får att nätverk saknas. Men ska, som ovan tipsade om, koppla in den och vänta ett tag. Kanske det löser problemet!

Tack!

Permalänk

Uppdatering:

Har nu haft den på i drygt 2h, och fortfarande samma. Även efter omstart/reset osv.

Kan ej gå in på routerns inställningar, då den säger att internet saknas. Wifi till mobilen, som jag kommer åt dock utan nät, kopplas ständigt på och av.

Vad kan vara problemet tror ni? Går det att lösa?

Permalänk
Medlem

@Kastroullen: ring och be leverantören släppa enheten du hade innan, (det kan bli strul när man byter flera olika enheter så det inte släpper automatiskt efter 30 min, så den nya enheten få ett ip) testa även att göra en reset på din router innan du ansluter den igen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

@Kastroullen: ring och be leverantören släppa enheten du hade innan, (det kan bli strul när man byter flera olika enheter så det inte släpper automatiskt efter 30 min, så den nya enheten få ett ip) testa även att göra en reset på din router innan du ansluter den igen.

Ska testa reseta den innan jag kopplar på internet. Annars får jag kontakta Telia imorgon och se om de kan göra Något!

Tack för svaret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kastroullen:

Uppdatering:

Har nu haft den på i drygt 2h, och fortfarande samma. Även efter omstart/reset osv.

Kan ej gå in på routerns inställningar, då den säger att internet saknas. Wifi till mobilen, som jag kommer åt dock utan nät, kopplas ständigt på och av.

Vad kan vara problemet tror ni? Går det att lösa?

Du ska kunna logga in i routern oavsett om den har internetanslutning eller inte, är inte dhcp aktivt på datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Tjena!

Har precis fått in fiber i villan (Telia öppen fiber) via en mediaomvandlare, där jag har Telia 250.

Har därefter kopplat in Telia-routern och den fungerar som den ska, dock tyckte jag att räckvidden på den var rätt kass så var och köpte en Netgear Nighthawk X6 AC3200. När jag kopplar in den, på samma sätt som Telia-routern, så kommer jag ej åt nätet.

Har testat med en gammal Asus-router och den fungerar också, så verkar bara vara Netgear-routern som spökar.

Är det någon som vet om det är något som krockar vid telia-fiber -> Netgear eller är det routern som troligtvis har någon inställning som måste ses över?

Tack på förhand!

Kanske inte svaret du vill ha, men hade det inte varit smidigare med accesspunkter om räckvidden var dålig?
Nu kanske du ville byta telias router ändå.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Kanske inte svaret du vill ha, men hade det inte varit smidigare med accesspunkter om räckvidden var dålig?
Nu kanske du ville byta telias router ändå.

Accesspunkter, är det några typer av förlängningar? Hade absolut varit ett alternativ! Har du något förslag på sådana som är vettiga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska kunna logga in i routern oavsett om den har internetanslutning eller inte, är inte dhcp aktivt på datorn ?

Har testat logga in via datorer, både sladdade och trådlösa, samt mobiler men kommer inte åt routern riktigt. Har inte haft netgear innan så det kanske krävs något annat.

Ska kolla upp det där med dhcp! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Öppna cmd, skriv ipconfig /all, kolla efter "Standard gateway", där är ditt routers ip.
Kan vara 192.168.0.1 eller 192.168.1.1, gå in med lösenord du fått i manualen (såvida du inte redan har ändrat det), leta efter WAN inställning, sedan ska du se MAC adress, välj clone. Då kopierar den ditt datorns mac adress, spara och låta den starta om. Sedan bör det funka direkt för dig.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

@Kastroullen: unifi är riktigt bra ap. så nästa gång du byter router bygger du vidare på unifi, genom att köpa deras router samt cloudkey.
(så kan du sköta allt från mobilen) Kan du inte dra en kabel till den är det en förlängare du får köra på eller om du vill behålla hastigheten kan man skapa en brygga med tex air max. (rekommenderar dock att du drar kabel till ap)

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Tack för all hjälp och tips! Det verkar ha kommit igång nu på morgonen med nighthawk routern så ska testa den lite. Skulle den inte fungera som jag vill så blir det en ap.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det strular och inte kan lämna tillbaka Nighthawken så går den att köra som en AP:
https://kb.netgear.com/24104/How-do-I-change-my-Nighthawk-rou...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W