Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

@Pontus54: Nytt agg innan du provar annat oavsett.
Edit:
http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=10050
verkar va liknande fel på X 600.

Hm, om jag köper ny nätdel, vad rekommenderar ni då. Det måste vara modulärt så att jag inte behöver dra alla sladdar på nytt till moderkortet. Att sätta in rätt i den nya nätdelen är tillräckligt komplicerat för mig. Däremot behöver det inte vara passivt.

Om jag får igång datorn igen kommer jag bara att använda nådatiden till att göra ett snyggt avslut. När det är klart kommer jag nog att pensionera den för gott och plocka ut de delar som eventuellt kan vara till användning. Därför vill jag nog inte lägga ner för mycket pengar på en ny nätdel.

Inet-lista

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pontus54:

Hm, om jag köper ny nätdel, vad rekommenderar ni då. Det måste vara modulärt så att jag inte behöver dra alla sladdar på nytt till moderkortet. Att sätta in rätt i den nya nätdelen är tillräckligt komplicerat för mig. Däremot behöver det inte vara passivt.

Om jag får igång datorn igen kommer jag bara att använda nådatiden till att göra ett snyggt avslut. När det är klart kommer jag nog att pensionera den för gott och plocka ut de delar som eventuellt kan vara till användning. Därför vill jag nog inte lägga ner för mycket pengar på en ny nätdel.

Inet-lista

Du måste dra om elkablarna om du byter nätdel, det finns ingen standard för hur modulära kablar kopplas och du kommer att förstöra datorn om du återanvänder kablaget från en annan nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste dra om elkablarna om du byter nätdel, det finns ingen standard för hur modulära kablar kopplas och du kommer att förstöra datorn om du återanvänder kablaget från en annan nätdel.

I så fall faller det modulära kravet.

Ny Inet-lista

Vad rekommenderar ni om jag bara ska använda datorn under någon månad medan jag räddar vad som räddas kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

Vad rekommenderar ni om jag bara ska använda datorn under någon månad medan jag räddar vad som räddas kan.

Det PSU't du tänker ha i nästa dator, är min rekommendation...

Jag har alltid varit svag för FSP, de tillverkar PSU åt många av de annars stora och välkända märkena, och på senare tid har det blivit mycket Seasonic, som jobbar på samma sätt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

OK, jag tänkte testa skruvmejsel-tricket. På den här bilden har jag dragit ut det block (vet inte vad det kallas men tror att det är något ASUS-påhitt) en bit för att blotta pinnarna.

Sen har jag markerat med rött de två pinnar jag antar att ni menar att jag ska låta en skruvmejsel röra vid samtidigt.

Pinnar

Några annat att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus54:

OK, jag tänkte testa skruvmejsel-tricket. På den här bilden har jag dragit ut det block (vet inte vad det kallas men tror att det är något ASUS-påhitt) en bit för att blotta pinnarna.

Sen har jag markerat med rött de två pinnar jag antar att ni menar att jag ska låta en skruvmejsel röra vid samtidigt.

Pinnar

Några annat att tänka på?

Det ser inte rätt ut. Du har markerat två ground pinnar från pc speakern.
Pinnarna du ska sammankoppla är markerade med PWRSW. Enligt manualen sida 29 är det de markerade pinnar under svarta blocket du ska sammankoppla (markerade med röda linjer och en blå cirkel). Det går bra att sammankoppla motsvarande pinnar på moderkortet eller trycka ner igen det vita blocket och sammankoppla pinnarna jag har markerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Det ser inte rätt ut. Du har markerat två ground pinnar från pc speakern.
Pinnarna du ska sammankoppla är markerade med PWRSW. Enligt manualen sida 29 är det de markerade pinnar under svarta blocket du ska sammankoppla (markerade med röda linjer och en blå cirkel). Det går bra att sammankoppla motsvarande pinnar på moderkortet eller trycka ner igen det vita blocket och sammankoppla pinnarna jag har markerat.
https://cdn-06.minfil.org/z6v7B5c9be/c8a8d504-1507069975/Skruvmejsel.jpg

DET FUNGERADE!
DET FUNGERADE!
DET FUNGERADE!
DET FUNGERADE!

Jag kunde inte tro mina ögon när datorn drog igång. Den tror att det det är den 1 januari 2005 men vad gör det. Tror att mitt byte av batteri fick den att förlora BIOS-inställningar för jag var tvungen att gå in i BIOS och välja Boot-HD.

Varmt tack till alla som haft tålamod och hjälpt mig.

Permalänk
Medlem

Jo, jag misstänkte starkt att det var så då samma sak hänt mig. I det fallet berodde det på att kontakten lossnade på nåt sätt när jag flyttade den. Skruvmejsel är typ universalverktyget för datornördar..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE