Permalänk
Medlem

8700k, 7900x eller Amd 1950x.

Jag får spader!
För några månader sen köpte jag ny laptop och valde då att sälja av min stationära dator då jag trodde det skulle räcka med den. Jag har nu insett att det inte fungerar med bara laptopen och ska då bygga en ny stationär...suck. Nu tänker jag bygga något rejält som förhoppningsvis ska hålla ett bra tag. Har ett kit Corsair dominator 2x16gb på 3000mHz som får följa med, blir ev ett kitt till sen.

Frågan är då vilket alternativ som är bäst för ett "framtidssäkert" bygge. Använder datorn för CAD, Revit, Tekla, Photoshop, Lightroom m.m och även spel ibland.

Tips mottages gärna.
Mvh Alex

Permalänk

För spel skulle jag rekommendera 8700k då 6 snabbare cores gynnar dig mera. Men du verkar göra mera annat med den där flera cores gynnar mera (de kostar dock mycket mera). När det kommer till framtidssäkra och vi kollar på moderkortet så har Intel varit ganska oschysta med att bevara bakåtkompatibiliteten den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

@urban12345: Jo intel har krånglat till det ett tag nu.. hade en 6800k innan som jag var ganska nöjd med men hade varit kul med antingen snabbare kärnor eller fler. Har tidigare kört med Amd men länge sen dem haft något spec intressant att erbjuda, TR är första på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Jag får spader!
För några månader sen köpte jag ny laptop och valde då att sälja av min stationära dator då jag trodde det skulle räcka med den. Jag har nu insett att det inte fungerar med bara laptopen och ska då bygga en ny stationär...suck. Nu tänker jag bygga något rejält som förhoppningsvis ska hålla ett bra tag. Har ett kit Corsair dominator 2x16gb på 3000mHz som får följa med, blir ev ett kitt till sen.

Frågan är då vilket alternativ som är bäst för ett "framtidssäkert" bygge. Använder datorn för CAD, Revit, Tekla, Photoshop, Lightroom m.m och även spel ibland.

Tips mottages gärna.
Mvh Alex

Nu verkar ju tillgången på 8700k bli lite sådär i början. Men min fråga är vad "använder" betyder? Använder du dessa program i ditt yrke eller som hobby/på-sidan-av-inkomst?

Sen beror det på hur du använder programmen. CAD = 2d-ritningar i autocad eller feta 3D-modeller baserade på några hundra tusen punkter som en 3D-kamera fått fram. Revit är väl också en form av CAD eller kommer jag helt ihåg fel? Photoshop kan ju vara rätt lättdrivet eller hur tungt som helst osv.

När du kommit fram till arbetsbelastning i programmen så gäller det att luska ut hur mycket tid du sitter i programmen och vart du kan tjäna mest tid.

Ja, det är helt enkelt svårt att rekommendera något dyrt system då vi inte vet så mycket än. Att välja mellan så olika plattformar handlar ju även om annat ån CPU-val. Ska du köra med mer än 10 hårddiskar+SSDer så måste du nog gå på en HEDT-plattform t.ex. Då spelar det som ingen roll om 8700k är det smartaste valet.

Men mitt troliga tips är att köra på 8700k om du får tag i den. Dom CAD-program jag kört med vinner mer på singeltrådad prestanda än massor av multitrådat. Det förutsätter ju att du inte behöver ECC-ram t.ex. (Vilket du inte verkar behöva) för då är det bara threadripper som gäller. Även att du kör med normalt antal hårddiskar och grafikkort. En 8700k kommer räcka lika länge som dom andra två isf.

Långt svar... jag vill inte sova. 🤓

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Väljer du 8700k kan du behöva vänta ett tag. Swec släppte en artikel idag om att tillgången förväntas vara låg fram tills början på nästa år.

Permalänk
Medlem

Man får försöka hugga en 8700K, lyckas man inte med det vettefan alltså. Inte sugen på att sitta på integrerad grafik till årskiftet (mitt mobo har lagt av och är ej sugen på att köpa ett nytt z97 board.)

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

@heatm: Använder datorn för modellering av byggnader, konstruktioner och andra modeller. Min tidigare 6800k har fungerar väldigt bra under en längre tid men den är nu såld..
Var faktiskt snabb med att beställa en 8700k på Elgiganten när den släpptes tidigt men kan inte komma ifrån att den känns väldigt blaha (lite trisst). Frågan är hur stor skillnad jag faktiskt kommer märka på att köra 7900x? Kanske bättre med en threadripper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@heatm: Använder datorn för modellering av byggnader, konstruktioner och andra modeller. Min tidigare 6800k har fungerar väldigt bra under en längre tid men den är nu såld..
Var faktiskt snabb med att beställa en 8700k på Elgiganten när den släpptes tidigt men kan inte komma ifrån att den känns väldigt blaha (lite trisst). Frågan är hur stor skillnad jag faktiskt kommer märka på att köra 7900x? Kanske bättre med en threadripper?

Du kommer klara dig bra med en 8700k även om plattformen såklart är tråkig. Så jag förstår dig. Men 8700k är rätt så mycket snabbare än en 6800k tack vare bra mycket högre frekvenser. Tvivlar på att den lägre minnesbandbredden kommer märkas så mycket. Köp snabba minnen, 3200 MHz+ och du är golden.

Om du kommer märka skillnad med en 7900x vet jag inte riktigt. Hur mycket tid arbetar datorn med cpu-beräkningar? Går det timmar där du inte kan använda den och är dom arbetena flertrådade? Om inte, så kastar du pengar i sjön. Om svaret är ja så kan du korta ner väntetiden.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Att jämföra en CPU som kostar 4000kr med 2st som kostar 10,000kr är ju knasigt... För mellanskillnaden plus nån tusing kan du ju köra 1080Ti i SLI. Jag tror inte varken 7900X eller 1950X väger upp det i spel iaf, lol.

"Framtidsäkert" är väldigt relativt också. 6000kr sparade kan nästan byta en mobo+CPU kombo om 3 år - du behöver inte "framtidssäkert" om du jämför dessa specifika CPUs.

Permalänk
Medlem

@heatm: 8700k har nu kommit så får nog bli att köra på den även om plattformen som sagt känns tråkig.. har ett sett Corsair dominator 2x16gb 3000mHz minnen som får funka tills priserna på ddr4 lugnar sig. Jag kom tillslut fram till att Threadripper inte kändes vettig pga den relativt låga klockfrekvensen och dåligt med möjlighet för överklock. Dock har jag inte helt släppt tanken på en 7900x eller kanske z390 om den blir en ersättare till x299 plattformen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alexander_s:

Frågan är hur stor skillnad jag faktiskt kommer märka på att köra 7900x? Kanske bättre med en threadripper?

Svårt att sia om då de flesta förmodligen inte kör de programvaror du gör, vare sig de som har 8700k eller 7900x... Kanske du kan hitta några proffstester på nätet om du matar in rätt nyckelord i din favorit-sökmotor?

Har en nyinköpt 7900x (två veckor gammal nu), och den är....fet. Jääkligt fet. Men såklart, den kostar tiotusen spänn. Osäker på vad 8700k ryker på - hälften kanske? Sannolikt måste en normal människa inte lägga ut 10 lax bara på processorn; du kan ju plugga in åtminstone 64GB RAM till 8700:an så det borde inte vara någon större black om foten på dig, och de flesta normala program är inte minnesbandbreddsbegränsade heller. Särskilt inte om du har entusiast-dimmar inpluggade. Eller iallafall inte så länge du primärt bara kör ett tyngre program åt gången.

Om du kör mycket som jobbar på samma gång (tex strömmar ditt CAD:ande till Twitch medans du jobbar osv ), så kanske 8700:an kan slå i taket vad gäller rå-prestanda. Då är det 9700 som gäller. Eller threadripper. Det är en finfin propp det också, och mer prisvärd får man väl säga än Intels motsvarande.

Skulle själv gärna kört threadripper, men jag ville ha AVX 512 och möjlighet att köra snabba dimmar utan att behöva fippla så mycket. Min 9700 driver åtta 3600MT dimmar utan att gnälla. Vet inte om TR fixar 3000 ens om man fyller alla socklar. Men egentligen är det oviktigt för normala människor. 4 minneskanaler är fett med prestanda även i standardhastighet.

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet så är det viktigast med bra enkeltrådad prestanda, jag har typ aldrig nytta av ens 4 kärnor. 6 kärnor + HT bör räcka till det mesta om man överklockar.

Har varit sugen på att skaffa i9-7940x delvis för videoredigering men det är ovärt om man inte har eget företag(...)

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.