Intel Core i7-8700K, i5-8600K och i3-8350K "Coffee Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Titta på statistiken från steam. Någonstans mellan 5,3% och 6,6% kör med en upplösning över 1080p... 56,8% kör 1080p.

oj! :s det hade jag aldrig gissat. Men då gör det ju några hundra fps, 1080p mmm nostalgi

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

i vilken upplösning tänkte du på i sådana fall? 1080p eller 1440p?
för det verkar inte skilja mycket i 1440p och är just den upplösningen jag tänkt köra

Beror vilken fps du strävar efter, antar att det är 60fps då du inte skriver det. Köp en i3:a.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

https://www.inet.se/kampanj/4021/intel-coffee-lake

Inet har i3:or till exempel. Eller dem kanske inte är Coffee Lake?

*** raderat ***

*** raderat *** Du har inte hittat en 8700k som kan köpas det finns inte ens 8700 eller 8600k så ta ditt trollande någon annanstans.

§ 1.5
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

8700k ser ut att vara brutal Cpu, ny 2600k hehe. Synd bara att de inte har lött ihop den.

Permalänk
Medlem

Tackar för recensionen.

Vilket jävla monster 8700k är!

En ny herre på gamingtäppan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

http://techreport.com/review/32642/intel-core-i7-8700k-cpu-re...

3600 CL16 minnen på den.

Test på både 3200 och 3600 minnen finns, och i7an behåller försprånget även där, ser faktiskt inte ut att ta in speciellt mycket vad jag kunnat se hittills.

Dessa tester tycker jag blir mer intressanta för jag skulle aldrig köpa så långsamma minnen som Sweclockers testar med.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Beror vilken fps du strävar efter, antar att det är 60fps då du inte skriver det. Köp en i3:a.

144+ fps helst när man tänkt köra även 144hz i många spel, men det verkar inte skilja något alls som det verkar mellan high end cpuer i just 1440p rätta mig om jag har fel?
är med denna skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync jag tänkte köra.

visst i 1080p och ner så är det ju stor skillnad, stämmer inte detta?

Permalänk
Medlem

Synd att behöva spendera så mycket extra på moderkort och kylare. Känns som Ryzen fortfarande är mer prisvärd när man tar med det i beräkningen. Dat single thread performance tho...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite dåligt att ni ej har med I5 4690k. Men ni har I5 3570k. Förövrigt väldigt bra test som alltid, tackar för denna läsning!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Undra vilka minnen man ska ha till 8700k 3000 eller 3200?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Någon som hittat test då de använder minst 3200Mhz minnen när de testat 8700K???

Du kan kolla in TechReport, de kör med de snabbaste minnen de har tillgång till och kan få plattformen startar med. Rent praktiskt blev det DDR4-3600 (16-16-16-36 2T) för Kaby Lake och Coffee Lake. Man kör med DDR4-3200 (15-15-15-35 1T) på Ryzen.

Rätt uppenbart att spel trots allt har viss skalning förbi 4C/8T, i7-8700K är 9 % i medel och 4 % i medan snabbare än i7-7700K (GTX1080Ti i 1920x1080 "ultra"). Att median och medel skiljer så pass mycket orsakas av att två titlar presterar väsentligt bättre på i7-8700K, dessa är Crysis 3 och Watch Dogs 2.

Prestanda per kärna spelar dock en långt större roll, i7-8700K är 34 % i medel och 32 % i median snabbare jämfört med R7-1800X.

Föga oväntat testar Digital Foundry just RAM-hastighetens inverkan. De har en tabell i slutet av artikeln där det visar skalningen med DDR4-2133, 2666 och 3200. Där ser man att vissa spel skalar riktigt bra med RAM medan andra inte ser någon större skillnad (fast möjligheten finns att de spel som inte skalar har en flaskhals skilt från CPU, i det läget hjälper knappast snabbare RAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trevligt att temperaturerna inte verkar ha blivit sämre trots övergången från 4 till 6 kärnor; var lite orolig över att bara all-core turbo funktionen på moderkort skulle dra upp temperaturen nära/över 90°C. Verkar som en riktigt bra produkt i mitt tycke, och en riktigt skön lansering... bortsett från tillgången. Sitter själv på en 7700K så är ju inte direkt i tankar att uppgradera, men kan tänka mig att det känns segt om man suttit och väntat på denna release en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

144+ fps helst när man tänkt köra även 144hz i många spel, men det verkar inte skilja något alls som det verkar mellan high end cpuer i just 1440p rätta mig om jag har fel?
är med denna skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync jag tänkte köra.

visst i 1080p och ner så är det ju stor skillnad, stämmer inte detta?

I tester så brukar det köras på Ultra och överlag höga inställningar. Även om du kör 1440p så kan du sänka vissa inställningar för att kunna hålla 150fps.

Det är därför jag tycker 720p testerna är mest intressant för där ser man verkligen vilken cpu som orkar kräma ur mest. Kollar du 720p testerna och cpun orkar hålla fps:en en bit över 150fps så går det ofta justera inställningarna i högre upplösning och få liknande resultat.

Ju högre du går vad gäller upplösning och grafikinställningar överlag ju mer tar GPU över och blir flaskhals tillslut.

Därför jag frågade om vilken fps du strävade efter, jag går alltid efter fps före hur höga inställningar jag kan köra. Hackar det blir inte spelen njutbara enligt mig

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Ingen som har provat att flasha ett Z370 bios på Z270?

Permalänk
Medlem

Fan. En 8700k vore inte fel...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Enda som imponerade på mig är Core i7-5775C..Sådan gammal cpu och fortfarande bland dom bästa

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@bosteed: Kommer inte funka det är olika Pin layout det är därför det inte går att använda Coffee Lake i Z270 moderkort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Lite ovanligt trög med uppdateringar i prisjakt?

Permalänk
Datavetare

Die shot på de 149 mm² som utgör en i7-8700 krets. Tack till Wiki Chip

Egentligen noll saker inte redan var känt här. Det är "gamla" ringbuss-designen, totalt 12 MB L3$ som är inkluderande med L1$/L2$ (det till skillnad från SKL-X där L1$/L2$ är exkluderande mot L3$, d.v.s. det finns i den ena eller den andra).

Båda cache-designerna har fördelar och nackdelar, "gamla" cache-designen är generellt sett bättre i fall som använder flera kärnor men där kärnorna måste kommunicera relativt ofta (väldigt vanligt på skrivbordet). SKL-X är bättre i fall där man jobbar med många oberoende uppgifter (vanligt på servers).

Den stora nackdelen med "gamla" cache-designen är att den skalar illa förbi 8-10 kärnor, vilket är då blev en flaskhals för Xeons.

Angående Z170/Z270 vs Z370, @THB har en tråd där det diskuteras varför det inte är kompatibelt. I korthet, det kräves lite fler pinnar för strömförsörjning för Coffee Lake.

Handlar rimligen om kostnadsbesparing. Kan man använda samma sockel rent mekaniskt sparar man utvecklingskostnad, maskiner hos moderkorts tillverkarna etc. AMD gör samma sak med Epyc och ThreadRipper, samma sockel men elektriskt inkompatibla.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av tvelander:

fick tag på en 8700k på webbis
Tog slut på 11 sekunder.

Satt och förnyade sidan en gång i sekunden, dom var väl ca 5-6 min försenade när 8xxx började komma upp. 8700k var den sista dom la upp. Dom hade 6 eller 7st om jag minns rätt

kanske hade fått in fler, men personalen hade väl förtur antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Die shot på de 149 mm² som utgör en i7-8700 krets. Tack till Wiki Chip

De skulle ha ersatt den interna gpun som nästan ingen använder med 4 extra kärnor istället.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen mera bang for the buck än tidigare generation. Med det sagt, 8700k verkar i genomsnitt prestera som en Ryzen 1700 fastän den kostar +30% mer.

För mig är ~3.8k för mycket för en processor, har inte det behovet heller, så jag skulle isåfall skjuta in mig på i5:an. Men den presterar sämre än till och med en Ryzen 1600 i alla test, fastän den är 50% dyrare.

Summa summarum, har svårt att se hypen om man inte bestämt sig för att vara fanboy av något skäl. Skönt att få det svart på vitt, lägger en order på ett Ryzen 1700-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Meh. utan att imponera, så hade folk förväntat sig något annat ? En överklockad Ryzen 1700 är fortfarande mer prisvärd och samma sak kan sägas om 1600x.

med Ryzen + knappt 4-5 månader bort, så! med dålig tillgång samt att ett byta i moderkort kommer krävas för varje generation Intel CPUer så ser jag Coffe Lake som något som kan stanna på hyllan.

Ser onekligen ut så ja! Vem spelar i 720p liksom?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ArtMan:

De skulle ha ersatt den interna gpun som nästan ingen använder med 4 extra kärnor istället.

Du har helt klart rätt i att få använder den. Personligen är jag (och flera på jobbet) nöjd att den är kvar då vi faktiskt använder den interna GPU.

iGPUn fungerar lysande för kontorsarbete, hemmaservern eller Linux datorn (visst kan man spela på Linux, men finns lite mer att välja på på Windows).

Vidare är Intels GPU faktiskt mer en GPGPU-krets som kan användas för att rendera grafik, i OpenCL står sig Intels iGPU riktigt bra mot rejält mycket törstigare kretsar från Nvidia/AMD. Framförallt Nvidias konsument GPUer är verkligen det omvända, deras design är primärt fokuserad på grafik, men det går att köra GPGPU.

Självklart inga mirakel, d.v.s. inte så att matchar Vega64 eller 1080Ti, men för många GPGPU-uppgifter är den i nivå med instegsmodeller av dGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har helt klart rätt i att få använder den. Personligen är jag (och flera på jobbet) nöjd att den är kvar då vi faktiskt använder den interna GPU.

iGPUn fungerar lysande för kontorsarbete, hemmaservern eller Linux datorn (visst kan man spela på Linux, men finns lite mer att välja på på Windows).

Vidare är Intels GPU faktiskt mer en GPGPU-krets som kan användas för att rendera grafik, i OpenCL står sig Intels iGPU riktigt bra mot rejält mycket törstigare kretsar från Nvidia/AMD. Framförallt Nvidias konsument GPUer är verkligen det omvända, deras design är primärt fokuserad på grafik, men det går att köra GPGPU.

Självklart inga mirakel, d.v.s. inte så att matchar Vega64 eller 1080Ti, men för många GPGPU-uppgifter är den i nivå med instegsmodeller av dGPU.

De skulle skeppa i3:or med integrerade gpu:s för folk som har nytta av dessa medan i5:or samt i7:or skulle fått fler kärnor istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreX:

Ser onekligen ut så ja! Vem spelar i 720p liksom?

Konsol bönder

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Det är verkligen mera bang for the buck än tidigare generation. Med det sagt, 8700k verkar i genomsnitt prestera som en Ryzen 1700 fastän den kostar +30% mer.

För mig är ~3.8k för mycket för en processor, har inte det behovet heller, så jag skulle isåfall skjuta in mig på i5:an. Men den presterar sämre än till och med en Ryzen 1600 i alla test, fastän den är 50% dyrare.

Summa summarum, har svårt att se hypen om man inte bestämt sig för att vara fanboy av något skäl. Skönt att få det svart på vitt, lägger en order på ett Ryzen 1700-system.

En i7 8700 utan K har turbo upp till 4.6Ghz på en kärna och 4.3Ghz på alla kärnor om jag inte minns fel. Då har den också 6c/12t och turbon är högre än maxxad överklock på 1700 som snittar 4-4.1Ghz. Det är väl ca 300kr prisskillnad dessutom, så 8700 över 1700 är ett givet val imo.

Visa signatur

i7 8700 | Asus DC2 290x | MSI Z370A Pro | Fractal Design Define R4 Windowed | EVGA GQ750W | 8GB RAM 2800MHZ |1TB HDD 250 GB SSD

Acer Predator 144Hz | Mionix Naos 3200 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Plantronics Backbeat Pro

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Det är verkligen mera bang for the buck än tidigare generation. Med det sagt, 8700k verkar i genomsnitt prestera som en Ryzen 1700 fastän den kostar +30% mer.

För mig är ~3.8k för mycket för en processor, har inte det behovet heller, så jag skulle isåfall skjuta in mig på i5:an. Men den presterar sämre än till och med en Ryzen 1600 i alla test, fastän den är 50% dyrare.

Summa summarum, har svårt att se hypen om man inte bestämt sig för att vara fanboy av något skäl. Skönt att få det svart på vitt, lägger en order på ett Ryzen 1700-system.

Den presterar som en R1700 i flertrådat. Men är helt överlägsen R1700 i spel. Så för oss som inte har en workstation för flertrådat. Och en ren speldator. Så är väl det här en bra processor? Jag sitter fortfarande på en gammal oöverklockad Core I7 950 "Bloomfield". Så för mig är egentligen nästan vilken ny CPU som helst, en uppgradering. Men 8700k är den bästa för spel, och är snabbare än 7800x i allt. Är snabbare än alla sexkärniga Rysen. I flertrådat är den på jämn nivå med lägre klockade 8 kärniga Ryzen. Som förvisso är billigare. Men jag köper ny burk så sällan, så priset saknar nästan betydelse för mig.

Permalänk
Avstängd

8700k är inte värt pengarna, för samma prestanda i ultra settings som 7700k!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ArtMan:

De skulle skeppa i3:or med integrerade gpu:s för folk som har nytta av dessa medan i5:or samt i7:or skulle fått fler kärnor istället.

Fast fler kärnor är i många lägen väsentligt mycket mer användbart under Linux jämfört med Windows.

T.ex. så presterar Ryzen 7 20-25 % bättre i Geekbench 4 under Linux jämfört med Windows, är samma sak som utförs men när det handlar om multitrådade program som utnyttjar OS-tjänster kan det bli hyfsat stor skillnad.

Kör Ubuntu server på min Ryzen 5 1600. Där drog GTX1030 upp priset ~900 kr (passiv modell, ett icke-problem i detta fall då jag dels specifikt ville ha en Ryzen och specifikt ha en Nvidia GPU för att kunna lära mig CUDA-programmering, ville även ha en minimalt bygge så har prioriterat passiv kylning och kompakthet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer