Kreatin och kosttillskott // Kan det bli för gammalt ?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@King Grub: självklart blir det någonstans "diminishing returns" såg om vad hon sa och hon syftade på att överintag inte är bra. Hon rekommenderade vanlig husmanskost och det kan man ju diskutera i en annan tråd eftersom vanlig husmanskost har förändrats drastiskt på de sista 20 åren angående socker tillsatser m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Han får båda men han ställer frågan hur bra det är med shakes etc. och hon svarar det hjälper föga så vidare du inte dopar dig då det är på tok alldeles för höga doser för att kroppen att ta upp.

Tillägg: professorn heter Karin Henriksson-Larsén.

Du kan ju dra till med en timestamp så man faktiskt får veta när det sägs?

Sen beror ju det helt på intaget i övrigt. Att kategoriskt säga att "shakes funkar inte för de innehåller för mycket protein" kan ju inte bli annat än fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Man blir fin av kreatin

.

Av rätt sort, inte den vätskebindande möget..bloated till max.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det överförenklas hejvilt när det ska pratas vetenskap med den breda massan.
Sedan är det ju lite märkligt att ens försöka prata med den som ännu inte rest sig ur soffan och den seriöse bodybuildern samtidigt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mithras:

Nu vet jag inte "dosen" som personen i fråga får i sig. Det kan mycket väl vara så att han får mer än 2 gram protein / kg och därmed är det bortkastat, vilket faktiskt stämmer.

Men den där myten som går omkring att proteinshakes inte hjälper övh. är byggd på inget annat än okunskap och är väldigt irriterande. Allt handlar om mängd. Självklart blir det onödigt om du drar 3 shakes om dagen och därmed får i dig 80 gram bara av shakesen och sedan på det äter stora feta portioner med protein varje dag, men i verkligheten är det så att de absolut flesta som går på gymmet får i sig för lite protein, inte för mycket. Sedan undrar de varför de inte ser några "gains". Då ställer man frågan "vilket pulver tar du och hur äter du?" "äter som vanligt och inga pulver för de fungerar inte, det är bara skitsnack". Sedan ber man dem att räkna lite på hur mycket proteiner de får i sig och så märker de att de knappt kommer upp till 1.5gram / kg.

Han har en burk som han läser på och säger att V6 vitamin hade 3400% av normalt intag så ja vet inte vad han hade där.
Sen håller jag absolut med om att proteinet är A och O. Jag måste ha protein eftersom min mage redan är dålig och då jag inte får i mig allt tillräckligt så tar jag dessa. Men sen att jag tar 5-10 per dag inte en chans max 2 st.

Tillägg det ska vara B6 inte V6.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Chrisj: ca 12:00 men de talar generellt om kosttillskott. Sen talar de inte alls om protein där my bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Han har en burk som han läser på och säger att V6 vitamin hade 3400% av normalt intag så ja vet inte vad han hade där.
Sen håller jag absolut med om att proteinet är A och O. Jag måste ha protein eftersom min mage redan är dålig och då jag inte får i mig allt tillräckligt så tar jag dessa. Men sen att jag tar 5-10 per dag inte en chans max 2 st.

B6 antar jag att du menar? En del vitamintillskott har ju definitivt tveksam effektivitet, men som nämnts i tråden tidigare, proteintillskott och kreatin är två av de få lagliga som faktiskt har en effekt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni har kommit fram till något svar angående hållbarheten, men jag googlade samma sak när jag hittade en gammal burk kreatin och hamnade i den här tråden på Kolozzeum:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=571500&postcoun...

Skrivet av Degussa:

To the best of our knowledge creatine is not degraded at room temperature
at all. Creatinine is only formed in water. This reaction is a elimination
of water (not an oxidation) and is the only reaction of creatine in water
at room temperature. The reaction is reversible and the equilibrium depends
on the pH of the solution.

För övrigt kan man läsa lite om kreatin på Tyngre.se (tycker att deras artiklar är trevliga och dom har oftast källhänvisningar)
http://tyngre.se/tags/KREATIN

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Chrisj: ja absolut B6 sry och ja kreatin och protte fungerar i rätt dosering annars blir det pengar i sjön p g a "diminishing returns".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Han har en burk som han läser på och säger att V6 vitamin hade 3400% av normalt intag så ja vet inte vad han hade där.
Sen håller jag absolut med om att proteinet är A och O. Jag måste ha protein eftersom min mage redan är dålig och då jag inte får i mig allt tillräckligt så tar jag dessa. Men sen att jag tar 5-10 per dag inte en chans max 2 st.

Tillägg det ska vara B6 inte V6.

Ja men självklart är det ju en helt annan femma om vi snackar om vitaminerna som finns intryckta i de flesta pulver. Där kan jag nog till och med hålla med om att det finns för mycket drit runtom. Speciellt om man ska börja kolla på annat än endast protein- och kolhydratstillskott, samtliga PWO'n är ju helt löjgliga. Det blir oftast endast väldigt dyrt urin man köper i sådana lägen.

Men man få ju skilja på protein som kosttillskott och på resterande lullull som dessa:

https://www.gymgrossisten.com/the-butcher-500-g

https://www.gymgrossisten.com/epic-muscle30caps

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mithras:

Ja men självklart är det ju en helt annan femma om vi snackar om vitaminerna som finns intryckta i de flesta pulver. Där kan jag nog till och med hålla med om att det finns för mycket drit runtom. Speciellt om man ska börja kolla på annat än endast protein- och kolhydratstillskott, samtliga PWO'n är ju helt löjgliga. Det blir oftast endast väldigt dyrt urin man köper i sådana lägen.

Men man få ju skilja på protein som kosttillskott och på resterande lullull som dessa:

https://www.gymgrossisten.com/the-butcher-500-g

https://www.gymgrossisten.com/epic-muscle30caps

Ja jag får verkligen be om ursäkt för min otydlighet jag syftade på de med vitaminer och allt annan skit som finns med proteinpulver och dylikt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Tiamat:

@griid: håller helt med mycket av all kosttillskott idag är pengar i sjön. Sen visst placebo effekten har en viss påverkan. En professor i SVT hävdade samma sak. (De fungerar endast om du preppar dvs dopar dig och detta är inte lagligt eftersom doserna är alldeles för höga för att kroppen ska kunna nyttja dem.) *Är från en annan källa som inte var med i detta program mitt misstag.

Sen ett användande av kosttillskott med högt protein kan resultera till diarréer
/magont protte-prutar är ett genant men välkänt problem.

Ett förtydligande behövs här det är uppdelat i två stycken. Det första syftar till "all kosttillskott" där "mycket" är inte bra (syftar här på vitamin exemplet). Professorn talar allmänt om kosttillskott inte kreatin eller protein vad jag uppfattar.

Stycke två min egna erfarenhet och andra som jag känner får diarréer och magont av just protein. Det står inget om att jag säger att protte eller kreatin inte fungerar eller att det är dåligt!

Tvärtom protein fungerar för även folk som har anorexi/bulimi.

*Min revidering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att försöka hävda att kosttillskott i form av proteiner inte har en påverkan är rentav korkat. Det krävs inte mer än gymnasiebiologi för att lära sig grundläggande delar om hur proteiner bygger muskler.

Dessutom är det mer eller mindre vetenskapligt bevisat att man bör få i sig som 1.6 - 2 gram protein / kg kroppsvikt för bäst resultat via Kent University där de genomförde väldigt enkla tester för att bevisa detta.

Väger man då 80 kg och ska få i sig som minst 130 gram proteiner om dagen så blir det väldigt jobbigt att inte använda sig av kosttillskott. (Kyckling har ca 25 gram protein / 100. Det innebär att man måste äta ett halvt kilo kycklingfilé för att få i sig 100 gram).

Sen är det klart att du kan äta istället för att dra en shake, men då blir det jävligt mycket mat och jävligt mycket pengar.

Njae, jag håller inte med. Får ju 300g böner för 10:- räcker ett tag. ägg kostar ju 1-2:- st.
1 ägg innehåller 13g protein. Enligt din beräkning räcker det med 10st ägg. Krasst räknat 10:-

jag har helt slutat med kosttillskott

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Njae, jag håller inte med. Får ju 300g böner för 10:- räcker ett tag. ägg kostar ju 1-2:- st.
1 ägg innehåller 13g protein. Enligt din beräkning räcker det med 10st ägg. Krasst räknat 10:-

jag har helt slutat med kosttillskott

Det du/jag räknade på, var det absolut lägsta (1.6gram) för en kille på 80 kg, dvs minsta möjliga. Av egen personlig erfarenhet så vet jag om att jag behöver ligga på mellan 1.9 - 2.1 gram för att se bra resultat

Sedan vet jag inte om dina matvanor, men att äta mer än 3-4 ägg om dagen anser jag är ganska mycket mat. Att äta 10 om dagen är ju ganska mycket, men visst klarar du det så kör hårt. Dessutom så kostar ägg 2-3 kr/ägg på ICA, men det är väl irrelevant. Att äta så många ägg är inte alls en bra idé med tanke på allt annat innehåll i äggen, som t.ex. 11 gram fett per ägg (vilket gör 110 gram fett om dagen om du ska äta 10 st.) samt kolesterolet.

Vita bönor innehåll 21gram/100 gram, så nej, 300 gram räcker ju inte ens en dag.

Men som sagt, orkar man äta sådär mycket mat, så är det varsågod. Vill du leva på bönor och ägg varje dag i kopiösa mängder, så be my guest. Personligen blir det enklare att äta "vanligt" och sedan lägga på en shake om dagen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det du/jag räknade på, var det absolut lägsta (1.6gram) för en kille på 80 kg, dvs minsta möjliga. Av egen personlig erfarenhet så vet jag om att jag behöver ligga på mellan 1.9 - 2.1 gram för att se bra resultat

Sedan vet jag inte om dina matvanor, men att äta mer än 3-4 ägg om dagen anser jag är ganska mycket mat. Att äta 10 om dagen är ju ganska mycket, men visst klarar du det så kör hårt. Dessutom så kostar ägg 2-3 kr/ägg på ICA, men det är väl irrelevant. Att äta så många ägg är inte alls en bra idé med tanke på allt annat innehåll i äggen, som t.ex. 11 gram fett per ägg (vilket gör 110 gram fett om dagen om du ska äta 10 st.) samt kolesterolet.

Vita bönor innehåll 21gram/100 gram, så nej, 300 gram räcker ju inte ens en dag.

Men som sagt, orkar man äta sådär mycket mat, så är det varsågod. Vill du leva på bönor och ägg varje dag i kopiösa mängder, så be my guest. Personligen blir det enklare att äta "vanligt" och sedan lägga på en shake om dagen.

Jo shake är bra,men jag blev så anti all aspartam/fenylallanin/stevia etc. provade naturell ett tag, men det smakade helvete verkligen
Jag käkar mycket bara. Gröt,ägg mathavre, mycket lax. 1-2 ggr/vecka nöt eller gris. Äter en hel del sojakorv och ibland lite qourn-produkter. Men shake är nog skönt och mer praktiskt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av drwlz:

Vet inte om ni har kommit fram till något svar angående hållbarheten, men jag googlade samma sak när jag hittade en gammal burk kreatin och hamnade i den här tråden på Kolozzeum:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=571500&postcoun...

För övrigt kan man läsa lite om kreatin på Tyngre.se (tycker att deras artiklar är trevliga och dom har oftast källhänvisningar)
http://tyngre.se/tags/KREATIN

Ja det finns så mycket källor på nätet som man vet inte vad det är. Är själv akademiker inom en annan diskurs så bara för att någon har en källa så behövs även den granskas o s v. Med det sagt så läste jag igenom en på tyngre.se de har samma devis som jag har:

"När det gäller eventuella bieffekter från kreatin så har det publicerat några artiklar de senaste åren och alla har kommit fram till att det inte finns några kända faror för personer över 18 som är friska (11, 16, 17, 18).* Riskgruppen är personer med någon form av njurskada eller med njurproblem i släkten där man fortfarande varnar för användning."

*min kursivering

Källa I

Nu syftade någon på att dessa anekdotiska berättelser var i polemik. Jag skulle inte rekommendera en polare som har njurproblem med kreatin utan att rådfråga en läkare först. Charlataner finns det överallt en blind tro är lika farlig som en som inte har tro.

Just det med satellitcellerna är intressant angående om man ska kalla det muskelminne eller inte vilket min läkare inte höll med. En gammal härlig debatt sen 80-90 talet.

Hittade att de faktiskt håller på med en forskning om muskelminne på GIH i höst 2017 ska den finnas tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det du/jag räknade på, var det absolut lägsta (1.6gram) för en kille på 80 kg, dvs minsta möjliga. Av egen personlig erfarenhet så vet jag om att jag behöver ligga på mellan 1.9 - 2.1 gram för att se bra resultat

Sedan vet jag inte om dina matvanor, men att äta mer än 3-4 ägg om dagen anser jag är ganska mycket mat. Att äta 10 om dagen är ju ganska mycket, men visst klarar du det så kör hårt. Dessutom så kostar ägg 2-3 kr/ägg på ICA, men det är väl irrelevant. Att äta så många ägg är inte alls en bra idé med tanke på allt annat innehåll i äggen, som t.ex. 11 gram fett per ägg (vilket gör 110 gram fett om dagen om du ska äta 10 st.) samt kolesterolet.

Vita bönor innehåll 21gram/100 gram, så nej, 300 gram räcker ju inte ens en dag.

Men som sagt, orkar man äta sådär mycket mat, så är det varsågod. Vill du leva på bönor och ägg varje dag i kopiösa mängder, så be my guest. Personligen blir det enklare att äta "vanligt" och sedan lägga på en shake om dagen.

Vita bönor innehåller väl ändå inte 21gram protein per 100 gram?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Vita bönor innehåller väl ändå inte 21gram protein per 100 gram?

Nej, 22 gram per 100 gram enl...

http://matkalkyl.se/se-vitabonortorkade.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vita bönor innehåller väl ändå inte 21gram protein per 100 gram?

http://iform.se/nyttig-mat/superfood/topp-10-har-finns-det-fl...

Proteinrik mat TOPP 10: BÖNOR OCH LINSER

per 100 gram

Sojabönor: 34 g
Röda linser: 27 g
Bruna linser: 25 g
Mungbönor: 24 g
Vita bönor: 21 g
Kikärter: 20 g
Bruna bönor: 19 g

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

http://iform.se/nyttig-mat/superfood/topp-10-har-finns-det-fl...

Proteinrik mat TOPP 10: BÖNOR OCH LINSER

per 100 gram

Sojabönor: 34 g
Röda linser: 27 g
Bruna linser: 25 g
Mungbönor: 24 g
Vita bönor: 21 g
Kikärter: 20 g
Bruna bönor: 19 g

Det där kan säkert stämma men jag har svårt att ta en sida som skriver in russin, torkad aprikos och torkade fikon under "proteinrika snacks" på allvar. Speciellt när de hoppar chips som har typ samma kcal mängd per 100 men mer protein. Om man nu ändå ska äta saker som knappt innehåller protein och har väldigt hög kcal för att få i sig sin protein.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det där kan säkert stämma men jag har svårt att ta en sida som skriver in russin, torkad aprikos och torkade fikon under "proteinrika snacks" på allvar. Speciellt när de hoppar chips som har typ samma kcal mängd per 100 men mer protein. Om man nu ändå ska äta saker som knappt innehåller protein och har väldigt hög kcal för att få i sig sin protein.

Då föreslår jag att du själv tar reda på den fakta du efterfrågar från egen vald googlesöksresultat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Jo, torkade. Men 100g torkade är ju typ 300g kokta? Så det är väl rätt i sak, men då är vi itllbaka på det som nämndes innan att det blir en jäkla massa mat om man ska ha i sig typ 160g protein därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Då föreslår jag att du själv tar reda på den fakta du efterfrågar från egen vald googlesöksresultat.

Det gjorde jag, http://matkalkyl.se/se-vitabonoritomatsaskonserv.php tänkte inte på de torkades innehåll dock utan tänkte snarare på ätbart skick. Då hamnar de lite närmare där jag trodde att de låg.

https://www.zeta.nu/produkter/stora-vita-bonor/

Utan tomatsås. 6g protein per 100g böna. Så ska jag ha 90 av mina 170 gram för dagen från vita bönor så ska jag mumsa i mig 1,5kg. Då börjar vi ju faktiskt snacka ganska ansenliga mängder bönor.

Permalänk
Medlem

Sojabönor är dom enda med fullvärdigt protein.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det gjorde jag, http://matkalkyl.se/se-vitabonoritomatsaskonserv.php tänkte inte på de torkades innehåll dock utan tänkte snarare på ätbart skick. Då hamnar de lite närmare där jag trodde att de låg.

https://www.zeta.nu/produkter/stora-vita-bonor/

Utan tomatsås. 6g protein per 100g böna. Så ska jag ha 90 av mina 170 gram för dagen från vita bönor så ska jag mumsa i mig 1,5kg. Då börjar vi ju faktiskt snacka ganska ansenliga mängder bönor.

Haha ja fast det blir ju skeva jämförelser att jämföra konserverade. Nåja. Det du säger ger ju mitt argument i botten mer kött på benen, nämligen att det blir både dyrt och jobbigt att äta samma mängd protein i ren mat som det finns i pulver.

Så vi har samma slutsats; Att äta upp sina 2 gram protein per kroppvikt kilo blir relativt jobbigt väldigt snabbt. Alltså är det enklare att dra en eller två shakes om dagen

Speciellt om man är som jag och äter väldigt lite och dåligt under dagarna och inte har så mycket tid till att spendera en-två timmar om dagen framför spisen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Haha ja fast det blir ju skeva jämförelser att jämföra konserverade. Nåja. Det du säger ger ju mitt argument i botten mer kött på benen, nämligen att det blir både dyrt och jobbigt att äta samma mängd protein i ren mat som det finns i pulver.

Så vi har samma slutsats; Att äta upp sina 2 gram protein per kroppvikt kilo blir relativt jobbigt väldigt snabbt. Alltså är det enklare att dra en eller två shakes om dagen

Speciellt om man är som jag och äter väldigt lite och dåligt under dagarna och inte har så mycket tid till att spendera en-två timmar om dagen framför spisen.

Precis, håller helt med dig i sak. Vart bara så förvånad över att se ett 20+ värde på vita bönor när jga är van att se dem under 10 i affären.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Jo, torkade. Men 100g torkade är ju typ 300g kokta? Så det är väl rätt i sak, men då är vi itllbaka på det som nämndes innan att det blir en jäkla massa mat om man ska ha i sig typ 160g protein därifrån.

Jag brukar halvera den torkade mängden produkt så får jag tillagad och färdig maträtt.

Nu är jag iof ingen större fantast av just vita bönor men vi kan ju jämföra med bruna bönor... torkade resp färdigkokta.

Bruna torkade bönor innehåller 22 gram protein per 100 gram.
http://matkalkyl.se/se-brunabonortorkade.php

Bruna bönor kokta (färdiglagat) innehåller 8 gram protein per 100 gram.
http://matkalkyl.se/se-brunabonorkokta.php

En vuxen behöver ca 60 - 80 gram protein per dygn men dricker du ex 1 liter 3% mjölk så får du i dig 30 gram protein bara genom mjölken.

Brukar köpa Felix bruna bönor i 1/2 kg korv (enl bild nedan) och den innehåller 30 gram protein per förpackning. Steker man dessutom några hg rimmat fläsk till detta och dricker en liter mjölk så har jag redan fixat hela dagens proteinintag.

Permalänk
Medlem

@vinylsamlaren: 8x2=16 8x3=24 så x3 är nog närmare sanningen. Sen har vi väl olika proteinbehov. Jag behöver norr om 100g protein per dag och märker en rätt tydlig skillnad i återhämtning om jag äter mindre. Sen är 1 liter mjölk ändå en del.