Permalänk
Medlem

@Aktsu: Konkret sätter du fingret på vad jag till stora delar indirekt försöker förmedla.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Gå ur säger jag.

Det enda facken gör är att lägga sig och förstöra. Har varit med om att jag inte fått ett vikariat på den tiden jag och arbetsgivaren ville eftersom jag tidigare varit timanställd under studierna vilket gjorde att jag nådde upp i gränsen för vad facket tillåter. Jag vill inte bli påverkad av fackets katastrofalt dåliga förhandlare så låt mig skriva det avtal jag själv vill.

Unionen har även gjort en hel del saker på vänners arbetsplatser när de tvingat in kollektivavtal och kollektivavtalad tjänstepension, vilket innebar en försämring för de flesta. Arbetsgivaren ville ge valet till de anställda att stå kvar i den gamla lösningen om det gynnande dem (så att de inte skulle få sämre pension), det vägrade Unionen gå med på.

Haft mycket kontakt med olika personer från facken på högre nivå och jag är inte imponerad av vare sig deras kompetenser eller förhandlingsförmågor.

Roligt att du tror att facket bestämmer sådant, det är lagar som bestämmer hur saker och ting skall fungera. Däremot var det din arbetsgivare som tog beslutet att de inte ville anställa dig, utan de ville utnyttja din svagare position och ge dig flera otrygga anställningar.

Men för all del skyll på facket, sedan är det troligen så att dessa arbetsgivare har ljugit för sin personal och sagt att det blir bättre utan flexpension, för det är det ända som Unionen har "bråkat" om när det kommer till pension.

Men man kanske tycker att det är lite dumt att facket lägger sig i så att du kan få en högre pensions undsättning så att du på äldre dagar faktiskt kan ha råd att jobba lite kortare arbetsdagar om du vill göra det, eller annars bara få en högre allmän pension. Fy! Ush! facket är hemska.

Sedan i det avtalet som finns mellan Unionen och Arbetsgivarna så är det faktiskt frivilligt om man vill ha Flexpension som anställd eller inte, däremot är det lite mera jobb för arbetsgivaren att behandla folk olika då deras lönesystem oftast inte stöder detta. Så de flesta arbetsgivare gör valet att alla måste vara med i flexpensions systemet.

Men ett hemskt faktum där är att i längden tjänar alla på att vara med, men inte på väldigt kort sikt däremot.

Sedan är det så att i alla fack är det människor som ställer upp för sina kollegor som sköter förhandlingar med mera, och de gör detta utan att få lön för mödan. Det flesta har väldigt hög kompetens men det är inte enkelt att förhandla med arbetsgivaren då arbetsgivare enligt lag behöver bry sig längre än att förhandla. Men sedan skall man lägga till att facket förhandlar för kollektivets bästa in enskilda individer vilket vissa som gärna vill ha hela kakan och äta den inte gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Roligt att du tror att facket bestämmer sådant, det är lagar som bestämmer hur saker och ting skall fungera. Däremot var det din arbetsgivare som tog beslutet att de inte ville anställa dig, utan de ville utnyttja din svagare position och ge dig flera otrygga anställningar.

Nepp, det kollektivavtal som rådde hade en lägre gräns för visstidsanställning än den som lagen satt, så ja det var helt klart fackets fel. Facken skall inte lägga sig i vad jag förhandlar om, det gör jag bättre själv.

Skrivet av Gandir:

Men för all del skyll på facket, sedan är det troligen så att dessa arbetsgivare har ljugit för sin personal och sagt att det blir bättre utan flexpension, för det är det ända som Unionen har "bråkat" om när det kommer till pension.

Nu handlade det inte om flexpension utan om att ingå i ITP-planen eller ej, något som för många är en sämre plan. Vissa fick sin avsättning nedsatt med 40%, vissa stog helt utanför planen på grund av låg ålder.

Skrivet av Gandir:

Men man kanske tycker att det är lite dumt att facket lägger sig i så att du kan få en högre pensions undsättning så att du på äldre dagar faktiskt kan ha råd att jobba lite kortare arbetsdagar om du vill göra det, eller annars bara få en högre allmän pension. Fy! Ush! facket är hemska.

Sedan i det avtalet som finns mellan Unionen och Arbetsgivarna så är det faktiskt frivilligt om man vill ha Flexpension som anställd eller inte, däremot är det lite mera jobb för arbetsgivaren att behandla folk olika då deras lönesystem oftast inte stöder detta. Så de flesta arbetsgivare gör valet att alla måste vara med i flexpensions systemet.

Men ett hemskt faktum där är att i längden tjänar alla på att vara med, men inte på väldigt kort sikt däremot.

Sen den lilla delen som är flexpension spelar ju ingen roll när i detta fallet skulle pensionsavsättningen i princip halveras för många i och med övergången till den kollektivavtalade planen, för personer under 25 år skulle den helt utebli. Flexpensionen har ingenting med vilken plan som de anställda kan välja att tillhöra.

Om du faktiskt hade pratat med de som förhandlar på högre ort hade du insett hur det går till i förhandlingarna, deras förhandlingar är inte väl underbyggda med beräkningar utan de gissar och hoppas på det bästa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Gå ur säger jag.

Det enda facken gör är att lägga sig och förstöra. Har varit med om att jag inte fått ett vikariat på den tiden jag och arbetsgivaren ville eftersom jag tidigare varit timanställd under studierna vilket gjorde att jag nådde upp i gränsen för vad facket tillåter. Jag vill inte bli påverkad av fackets katastrofalt dåliga förhandlare så låt mig skriva det avtal jag själv vill.

Unionen har även gjort en hel del saker på vänners arbetsplatser när de tvingat in kollektivavtal och kollektivavtalad tjänstepension, vilket innebar en försämring för de flesta. Arbetsgivaren ville ge valet till de anställda att stå kvar i den gamla lösningen om det gynnande dem (så att de inte skulle få sämre pension), det vägrade Unionen gå med på.

Haft mycket kontakt med olika personer från facken på högre nivå och jag är inte imponerad av vare sig deras kompetenser eller förhandlingsförmågor.

Läs på lite hur det fungerade i början av industriellarevolutionen, dvs. innan facken började, så kanske du byter åsikt. Visst fack är inte perfekta med de har en viktigt funktion att skydda arbetaren mot arbetsgivaren. Utan fack och liknande kommer du snart bo i ett tält medan dina chefer pratar om delningsekonomi och hur förträffliga deras bonusar är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Läs på lite hur det fungerade i början av industriellarevolutionen, dvs. innan facken började, så kanske du byter åsikt. Visst fack är inte perfekta med de har en viktigt funktion att skydda arbetaren mot arbetsgivaren. Utan fack och liknande kommer du snart bo i ett tält medan dina chefer pratar om delningsekonomi och hur förträffliga deras bonusar är.

Varför skulle jag byta åsikt? Använder du samma argument för att berättiga andra saker i livet? Det var sämre förr innan detta fanns så nu skall vi använda det för alltid för annars blir det som förr! Så fungerar inte världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför skulle jag byta åsikt? Använder du samma argument för att berättiga andra saker i livet? Det var sämre förr innan detta fanns så nu skall vi använda det för alltid för annars blir det som förr! Så fungerar inte världen.

Så du menar att arbetsgivaren inte skulle köra över arbetarna om facket inte fanns? Svensk naivitet i sitt esse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Ingen förstår nyttan av facket förrän du hamnar i problem. Jag har haft stor nytta av facket i ett bråk angående en tjänstebil när jag sade upp mig. Från att jag skulle slänga upp 15000kr till att jag fick betala 0 kronor.

Att säga att facket är för kommunister är bull. Men du förstår inte innebörden förrän den dag du får problem och det kan svänga snabbt.

Det beror mycket på vilket förbund det gäller, ännu mera vilken handläggare man får.
För tio år sedan gick jag ur metall för att människorna på Gbg kontoret spottade och fräste, så snart man ville dem något. Man märker inget av deras atityd, så länge man knogar på och allt är frid och fröjd. Men dagen man blev arbetslös, ångrade jag bittert att jag betalat dessa as i över 15 år.

Jag gick ur med buller och bång!
Några år senare hamnade jag och en kompis hos en suspekt arbetsgivare som blåste oss båda två på våra semester pengar. kompisen gick till facket. Jag som inte var med, gick istället till kronofogden och via dem till tingsrätten, där jag fick mina pengar ett år försent.
När jag fått mina pengar, ringde kompisen till facket för att kolla hur det går med ärendet. Varpå handläggaren svarar.
- "Jag trodde att det hade löst sig, så jag har kastat pappren!"
Jag vet inte hur hans järncell arbetar. För om handläggaren inte gör nått, så lär det väl inte hända nått av sig själv heller.
Idag är kompisen INTE med i facket! Strax efter incidenten fick jag jobb som tjänsteman och gick med i Unionen. (Det är bara metall jag inte tål, pga egna erfarenheter.)
Som någon redan skrev, är det lagar och förordningar som styr, inte facket. Man kan kämpa själv.

Lite skillnad på avgiften också.
Om du jobbar över, så vill metall ha en bit av den pengen också. (?)
Medans där jag är med nu, kostar det en fast månads avgift, som dessutom inte är alls lika hög.

OCH när man snackar försäkringar som ingår i, eller man får förmånligt, bör man kontrollera att det verkligen är något som faller innanför ramarna för din situation. Det är ingen som säger att försäkringen inte kan tillämpas på din situation, så länge du betalar pengar till dem, det är först när skit händer och du skall ha ut pengar, som det kryper fram att det inte gäller...
Jag har jobbat med folk som läst på och konstaterat att INGEN av försäkringarna går att få ut på om nått händer.
Jag har själv ordnat en all-iclusive hemförsäkring med drulle och hela baletten, för billigare pengar än fackets försäkring.
Men det gäller givetvis min unika situation (Inte speciellt unik. Bor i lägenhet i centrala stan, ganska många som gör.)

Att vara med eller inte?
Solidaritet och sammanhållning, kan vara viktigt. Men många ställen där jag jobbat, har de fackliga representanterna ofta varit både lata och odugliga, satta där för att de inte duger till annat. Och då faller också hela idén med facket. Om det inte är "kämpar" som sitter där, så är det ju ingen som kämpar för mej. Vad är det då för idé?

Är det så TS känner? (Det gjorde jag.) Så gå ur, behåll bara A-kassan. (Blir jag arbetslös, räcker A-kassan inte till hyran en gång. Så man kan ju undra om det är någon idé med A-kassan idag. Den har ju inte följt med inflationen, i princip stått helt stilla i 40 år.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Så du menar att arbetsgivaren inte skulle köra över arbetarna om facket inte fanns? Svensk naivitet i sitt esse.

Aha, jag som inte är fackansluten och jobbar på ett bolag utan kollektivavtal är alltså överkörd? Ska vi jämföra våra arbetsvillkor? Undrar vem som är naiv egentligen. På många företag tror jag snarare facken håller nere löner och villkor än tvärtom. Facken må ha gjort nytta för 100 år sedan, men idag är det mest fackpampar som göds på bekostnad av de småföretag de driver till konkurs (exempelvis de små bagerierna som Hotell & restaurang har haft blockader mot). Fy f*n för fackförbund.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det blir svårt när det gäller kollektivavtalad tjänstepension, då skulle det behöva finnas 2 system för alla anställda som berörs av försämringen. Det kostar mycket i administration, samt att hitta en leverantör som vill leverera tjänsterna för det lilla på toppen blir svårt, avgifterna för detta lär bli högre och avgifterna faller på de anställda. Så även om man gör det komplext för arbetsgivaren och de tar ökade kostnader så får de anställda fortfarande lägre pensioner. Speciellt eftersom de kollektivavtalade planerna ofta innefattar löjliga krav på att endast 50% får placeras i fondförsäkring osv.

Min erfarenhet är som sagt att arbetsgivaren gärna betalar lite extra för att hålla bra personal nöjd, det handlar om struntsummor i slutändan. Facken däremot blir sura så fort någon skall få något bättre än någon annan, deras filosofi är att alla skall ha det lika dåligt.

Tror du att alla chefer har samma avtal som vanliga löneslavar?

Facket blir arg om någon får det sämre än vad som är rimligt.

Arbetsgivaren ger gärna några få "viktiga"/inflytelserika personer mer i fickan om det betyder att de kan spara pengar på alla andra anställda. Mer till chef mindre till arbetarslav.

Arbetsgivaren ljuger gärna för sin personal om de kan spara några kronor. För många småkronor per anställd blir i slutändan många kronor i budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Varför skulle jag byta åsikt? Använder du samma argument för att berättiga andra saker i livet? Det var sämre förr innan detta fanns så nu skall vi använda det för alltid för annars blir det som förr! Så fungerar inte världen.

För att du är egoistisk och tänker inte längre än näsan räcker. Det är tydligt att det finns en hel del indoktrinerat folk i Sverige som har gått på högerns skitsnack om arbetsgivare som bara vill väl och aldrig skulle utnyttja sina arbetare för högre profit eller bonusar...

Intelligenta varelser lär från tidigare erfarenhet och misstag för att kunna undvika att upprepa samma skit igen.

Liknande prat mot facken var väldigt vanliga bland IT folk på 2000 talet då alla var helt övertygade om att de var bäst och hela världen existerade bara för att göda deras ego och löner. Sedan kom krisen och oops plötsligt var skydd från facket och lagar man skulle ha. Du lever i ett samhälle med rättigheter för att någon annan slogs för de och betalade för det och det är ytterst korkat att ge bort allt de lyckade få till bara för att du inte kan tänka mer långsiktigt än några sekunder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Det beror mycket på vilket förbund det gäller, ännu mera vilken handläggare man får.
För tio år sedan gick jag ur metall för att människorna på Gbg kontoret spottade och fräste, så snart man ville dem något. Man märker inget av deras atityd, så länge man knogar på och allt är frid och fröjd. Men dagen man blev arbetslös, ångrade jag bittert att jag betalat dessa as i över 15 år.

Jag gick ur med buller och bång!
Några år senare hamnade jag och en kompis hos en suspekt arbetsgivare som blåste oss båda två på våra semester pengar. kompisen gick till facket. Jag som inte var med, gick istället till kronofogden och via dem till tingsrätten, där jag fick mina pengar ett år försent.
När jag fått mina pengar, ringde kompisen till facket för att kolla hur det går med ärendet. Varpå handläggaren svarar.
- "Jag trodde att det hade löst sig, så jag har kastat pappren!"
Jag vet inte hur hans järncell arbetar. För om handläggaren inte gör nått, så lär det väl inte hända nått av sig själv heller.
Idag är kompisen INTE med i facket! Strax efter incidenten fick jag jobb som tjänsteman och gick med i Unionen. (Det är bara metall jag inte tål, pga egna erfarenheter.)
Som någon redan skrev, är det lagar och förordningar som styr, inte facket. Man kan kämpa själv.

Lite skillnad på avgiften också.
Om du jobbar över, så vill metall ha en bit av den pengen också. (?)
Medans där jag är med nu, kostar det en fast månads avgift, som dessutom inte är alls lika hög.

OCH när man snackar försäkringar som ingår i, eller man får förmånligt, bör man kontrollera att det verkligen är något som faller innanför ramarna för din situation. Det är ingen som säger att försäkringen inte kan tillämpas på din situation, så länge du betalar pengar till dem, det är först när skit händer och du skall ha ut pengar, som det kryper fram att det inte gäller...
Jag har jobbat med folk som läst på och konstaterat att INGEN av försäkringarna går att få ut på om nått händer.
Jag har själv ordnat en all-iclusive hemförsäkring med drulle och hela baletten, för billigare pengar än fackets försäkring.
Men det gäller givetvis min unika situation (Inte speciellt unik. Bor i lägenhet i centrala stan, ganska många som gör.)

Att vara med eller inte?
Solidaritet och sammanhållning, kan vara viktigt. Men många ställen där jag jobbat, har de fackliga representanterna ofta varit både lata och odugliga, satta där för att de inte duger till annat. Och då faller också hela idén med facket. Om det inte är "kämpar" som sitter där, så är det ju ingen som kämpar för mej. Vad är det då för idé?

Är det så TS känner? (Det gjorde jag.) Så gå ur, behåll bara A-kassan. (Blir jag arbetslös, räcker A-kassan inte till hyran en gång. Så man kan ju undra om det är någon idé med A-kassan idag. Den har ju inte följt med inflationen, i princip stått helt stilla i 40 år.)

Har du tänkt på att engagera dig i fackets arbete? Gnälla är enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag är medlem i facket (byggnads) och har alltid varit det. Deläger ett företag som jag jobbat på de senaste åren och kommer fortsätta vara medlem i facket även om det för mig är fullständigt meningslöst sett till profit för egen del och jag kommer fortsätta rekommendera mina anställda att gå med i facket.

Facket har sina problem precis som alla andra företag/myndigheter/sammanslutningar. Så fort det finns fördelar/pengar att tjäna så blir det risk för röta. Men oavsett så har facket gjort mycket för den svenska arbetstagaren genom tiderna och utan dom har arbetstagare absolut inget att sätta mot diverse ruttna företag.

Min rekommendation är att du är med i facket, om inte för din egen skull så för alla andras. Ju fler i kollektiv ju starkare är ni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Jag är medlem i facket (byggnads) och har alltid varit det. Deläger ett företag som jag jobbat på de senaste åren och kommer fortsätta vara medlem i facket även om det för mig är fullständigt meningslöst sett till profit för egen del och jag kommer fortsätta rekommendera mina anställda att gå med i facket.

Facket har sina problem precis som alla andra företag/myndigheter/sammanslutningar. Så fort det finns fördelar/pengar att tjäna så blir det risk för röta. Men oavsett så har facket gjort mycket för den svenska arbetstagaren genom tiderna och utan dom har arbetstagare absolut inget att sätta mot diverse ruttna företag.

Jag tycker ärligt talat att den där attityden är lite föraktfull mot "arbetstagare". Varför skulle inte arbetstagare ha något att sätta emot? De kan väl, som du har gjort, starta egen firma (själva eller tillsammans med kollegor) ifall de inte tycker villkoren är tillräckligt bra? Eller byta anställning? En smart företagsledning ser naturligtvis till att belöna kompetent personal så att de ska stanna kvar, då företaget tjänar på att ha duktig personal.

Som jag sa tidigare så må facket ha varit nyttigt en gång i tiden, men nu tänker man mer på LO:s vägg med konkursade (pga LO) småföretag som vägrade skriva på kollektivavtal.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem

@Lorault: Att lämna de korrupta fackföreningarna är en utmärkt idé!
Jag själv anser att fackföreningarna endast borde hålla sig till att förhandla löner och representera arbetstagare i tvister. Hade de gjort detta hade jag varit fackansluten.
Istället bedriver fackföreningarna i Sverige politiska kampanjer, bedriver lögnmedia (Aftonbladet med flera), förtrycker och utesluter politiskt oliktänkande och hjärntvättar folk utefter sina politiskt korrekta och marxistiska agendor. Att lämna facket var för mig en hederssak.

Google-sökning: A-Kassa utan fackföreningsmedlemskap
Alfa-kassan är ett alternativ

Alfa-kassan grundades 1998 och är en av Sveriges arbetslöshetskassor. Alfa-kassan är idag den enda a-kassa som inte är organisationsanknuten eller inriktad på specifika yrkes- eller branschområden. Vi välkomnar alla, såväl arbetslösa som anställda och företagare.

Genom att vara ett komplement till de organisationsanknutna a-kassorna strävar Alfa-kassan efter att fler på arbetsmarknaden ska få tillgång till den inkomstrelaterade arbetslöshetsförsäkringen.

Vi administrerar både den allmänna grundförsäkringen och den frivilliga inkomstrelaterade försäkringen. Vi har dessutom fått i uppdrag av regeringen att betala ut grundersättning till de som inte är medlemmar eller anslutna till någon arbetslöshetskassa.

Vid prövning av ersättningsrätten tillämpar a-kassorna Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring. Tillsynsmyndighet för a-kassorna är Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF). Alfa-kassans stadgar kan du läsa här.

Alfa-kassan:

är öppen för alla yrkesgrupper
välkomnar både arbetslösa, anställda och företagare
är fristående från fackförbund och andra intresseorganisationer
betalar ut både grund- och inkomstrelaterad ersättning till anslutna
betalar dessutom ut grundersättning till den som inte är med i en a-kassa

Om Alfakassan
Permalänk
Medlem

För att alla kan inte starta egen firma.
Alla har inte tid/möjlighet/kunskap att sätta sig mot företag
Det är inte heller alla som kan byta företag.
osv osv osv, det finns hundratals anledningar till att en arbetstagare inte har något att sätta mot.

Givetvis finns det undantag men med hjälp av ett organiserat fackförbund har man mycket större möjlighet till att hjälpa den stora massan som behöver hjälp. Dom flesta enskilda orkar inte helt enkelt. Testa t.ex slåss med försäkringskassan, hur många hade inte velat haft hjälp att sköta hela den processen stället för att slita sitt hår?

Facket är inte perfekt hela tiden, och jag har svurit åt dom hundratals gånger. Men jag ser ändå poängen med dom. Jag är arbetare och jag tänker vara solidarisk med andra arbetare genom min fackavgift, genom att driva mitt företag solidariskt och genom min rösträtt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Jag tycker ärligt talat att den där attityden är lite föraktfull mot "arbetstagare". Varför skulle inte arbetstagare ha något att sätta emot? De kan väl, som du har gjort, starta egen firma (själva eller tillsammans med kollegor) ifall de inte tycker villkoren är tillräckligt bra? Eller byta anställning? En smart företagsledning ser naturligtvis till att belöna kompetent personal så att de ska stanna kvar, då företaget tjänar på att ha duktig personal.

Som jag sa tidigare så må facket ha varit nyttigt en gång i tiden, men nu tänker man mer på LO:s vägg med konkursade (pga LO) småföretag som vägrade skriva på kollektivavtal.

Håller med här, som arbetstagare har man ju en enorm makt, speciellt inom branscher där det är brist på kompetent personal.
Företag vill ju inte mista bra personal så har svårt att se varför de skulle börja behandla personalen som skit utan fackförbunden.
Sen har man väl lite skev bild som tjänsteman i ett bristyrke också...
Givetvis skulle de som har enkla jobb drabbas hårt som resturang/cafe/handels/städ etc.. där de anställda är enkla att ersätta.

Men jag är med i Unionen, inte för att få en slagskämpe och löneavtal(Unionens minimumnivå är förövrigt ett skämt..) utan för försäkringar samt inkomstgarantin.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

För att alla kan inte starta egen firma.
Alla har inte tid/möjlighet/kunskap att sätta sig mot företag
Det är inte heller alla som kan byta företag.
osv osv osv, det finns hundratals anledningar till att en arbetstagare inte har något att sätta mot.

Kan du ge hundratals anledningar till att ett företag vill ha missnöjd personal? Jobbar du bättre när du är missnöjd? Tror du det är positivt eller negativt för ett företag att ha missnöjd personal?

Skrivet av "Something":

Givetvis finns det undantag men med hjälp av ett organiserat fackförbund har man mycket större möjlighet till att hjälpa den stora massan som behöver hjälp. Dom flesta enskilda orkar inte helt enkelt. Testa t.ex slåss med försäkringskassan, hur många hade inte velat haft hjälp att sköta hela den processen stället för att slita sitt hår?

Facket är inte perfekt hela tiden, och jag har svurit åt dom hundratals gånger. Men jag ser ändå poängen med dom. Jag är arbetare och jag tänker vara solidarisk med andra arbetare genom min fackavgift, genom att driva mitt företag solidariskt och genom min rösträtt.

"Den stora massan som behöver hjälp". Så nobelt av dig. Du klarar dig utan hjälp såklart, då du är bättre än simpla arbetstagare i den stora massan. Se här vad hjälpt den enskilde blev av fackets ingripande http://www.corren.se/nyheter/linkoping/ingeborgs-anstallda-sa...

Jag gissar att för varje exempel på något bra något av facken gjort de senaste 10 åren, finns oräkneligt många skandaler och småföretagare som fått sitt livsverk förstört.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Min arbetsgivare har kollektivavtal och jag känner god förtroende på min arbetsgivare. Men jag funderar att lämna facket bara. Jag lämnar däremot inte a-kassan. Ska man gå ur facket? Vad är nackdelar?

Jag har aldrig varit med i facket " Metall " då jag anser detta va en sekt likt sossarna vänstern osv.
Å andra sidan har jag alltid kommit bra överens med mina arbetsgivare " 3st "
Då jag aldrig varit med i facket har jag en privat försäkring som täcker bättre än fackets och är betydligt billigare.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Håller med här, som arbetstagare har man ju en enorm makt, speciellt inom branscher där det är brist på kompetent personal.
Företag vill ju inte mista bra personal så har svårt att se varför de skulle börja behandla personalen som skit utan fackförbunden.
Sen har man väl lite skev bild som tjänsteman i ett bristyrke också...
Givetvis skulle de som har enkla jobb drabbas hårt som resturang/cafe/handels/städ etc.. där de anställda är enkla att ersätta.

Men jag är med i Unionen, inte för att få en slagskämpe och löneavtal(Unionens minimumnivå är förövrigt ett skämt..) utan för försäkringar samt inkomstgarantin.

Har full förståelse för att det kan vara förmånligt att vara medlem, finns säkerligen flertalet exempel där det lönar sig. Tycker dock man ska vara medveten om att fackrörelsen kan vara väldigt skadlig för små- och medelstora företag.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem

@"Something": Ber för övrigt om ursäkt för övrigt om min ton har varit hård, jag ogillar bara fackrörelsen skarpt.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Fackförbunden har gjort otroligt mycket för att vi vanliga "arbetare" skall kunna ha lite rättigheter när vi är på våra arbetsplatser-

Hur många år ska facket få leva på forna meriter, som dessutom arbetarna drivit igenom - INTE FACKET, som en enda entitet. Exempel; Gruvstrejken år 1969, som var helt vild och helt utan stöd från facket.

Man betalar väl ändå för det man erbjuds i nuläget. Är det undermåligt får man antingen sänka avgiften eller börja agera. Att sluta vara så extremt politiskt bundna samtidigt som man säger att man inte är det vore också inte fel, för att sluta irritera medlemmar.

Då hade man kanske kunna få lite annat än inkompetenta sossar och kommunister högre upp i facket.

På min arbetsplats har facket lagt sig helt länge, nu för att visa lite stake har man ställt till det på andra sätt vilket skadar oss anställda lika mycket som arbetsgivaren. Nä fyfan vilka inkompetenta idioter, tyckte det var lustigt att den här tråden dök upp för jag är på väg att gå ur, och många med mig.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tror du att alla chefer har samma avtal som vanliga löneslavar?

Facket blir arg om någon får det sämre än vad som är rimligt.

Arbetsgivaren ger gärna några få "viktiga"/inflytelserika personer mer i fickan om det betyder att de kan spara pengar på alla andra anställda. Mer till chef mindre till arbetarslav.

Arbetsgivaren ljuger gärna för sin personal om de kan spara några kronor. För många småkronor per anställd blir i slutändan många kronor i budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, höga chefter har helt andra avtal. Oftast för att de kollektivavtalade planerna vad gäller förmånsbestämd pension inte ger något över 30 IBB så då krävs det antingen en helt speciell plan eller en plan som täcker upp över den brytgränsen. Oftast är dessa planer specifika då det rinner in så mycket pengar, så varje person har en specialgjord plan. Något som inte fungerar att administrera för varje enskild anställd. Och skall den egna planen helt ersätta ITP krävs det som jag nämnde tidigare att man ansöker om att avstå från ITP-planen med allt vad det innebär.

Skrivet av foxzox7:

Så du menar att arbetsgivaren inte skulle köra över arbetarna om facket inte fanns? Svensk naivitet i sitt esse.

Så du menar att du som arbetstagare inte har något värde? Du har ingenting att sätta emot med? Låter trist att värdera sig själv så lågt.

Skrivet av anon127948:

För att du är egoistisk och tänker inte längre än näsan räcker. Det är tydligt att det finns en hel del indoktrinerat folk i Sverige som har gått på högerns skitsnack om arbetsgivare som bara vill väl och aldrig skulle utnyttja sina arbetare för högre profit eller bonusar...

Intelligenta varelser lär från tidigare erfarenhet och misstag för att kunna undvika att upprepa samma skit igen.

Liknande prat mot facken var väldigt vanliga bland IT folk på 2000 talet då alla var helt övertygade om att de var bäst och hela världen existerade bara för att göda deras ego och löner. Sedan kom krisen och oops plötsligt var skydd från facket och lagar man skulle ha. Du lever i ett samhälle med rättigheter för att någon annan slogs för de och betalade för det och det är ytterst korkat att ge bort allt de lyckade få till bara för att du inte kan tänka mer långsiktigt än några sekunder.

Om något är det ju vänstern som är indoktrinerad, alla är ute efter att lura dem och de behöver stora starka facket för att tala för dem. Att tala själv går inte för då blir man överkörd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Kan du ge hundratals anledningar till att ett företag vill ha missnöjd personal? Jobbar du bättre när du är missnöjd? Tror du det är positivt eller negativt för ett företag att ha missnöjd personal?

"Den stora massan som behöver hjälp". Så nobelt av dig. Du klarar dig utan hjälp såklart, då du är bättre än simpla arbetstagare i den stora massan. Se här vad hjälpt den enskilde blev av fackets ingripande http://www.corren.se/nyheter/linkoping/ingeborgs-anstallda-sa...

Jag gissar att för varje exempel på något bra något av facken gjort de senaste 10 åren, finns oräkneligt många skandaler och småföretagare som fått sitt livsverk förstört.

Du är naiv. Jag vet inte vilken bransch du är i men någon vidare koll på hur det fungerar inom byggbranschen har du uppenbarligen inte. Det är säkerligen mångt mycket bättre för tjänstemän/IT/bristyrken som ovanstående redan sagt. Men inom Bygg är det rent vidrigt på många ställen.

Nöjd eller missnöjd spelar mindre roll om man är i behov av sitt jobb. Och det finns väldigt väldigt många människor som är i behov.
Det finns alltid någon annan som är villig att göra ditt jobb för mindre pengar/förmåner.

Jag klarar mig utan fackets hjälp eftersom jag har den positionen jag har., ska facket hjälpa mig i en konflikt med mig själv? Att du på något sätt tolkar det som att jag skulle tycka att jag är bättre än någon av mina anställda får stå för dig.

Facket är inte perfekt, vilket jag redan påpekat. Kom med nått nytt.
Dom senaste tio åren är dom absolut svagaste åren för facken sen dom startade i princip. Men cherry picking är bra i en diskussion har jag hört. För varje livsverk som har blivit förstör så finns det hundratusentals som fått mycket mycket bättre arbetssituationer tack vare facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Har du tänkt på att engagera dig i fackets arbete? Gnälla är enkelt.

Ja tydligen!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Lorault:
Jag tycker att hemförsäkringen, reseförsäkringen, olycksfalls försäkringen osv, är värt det. För att inte tala om rättsfalls försäkringen ifall du blir osams med din chef i framtiden. Eller blir stämd av tredje part på arbetet. Mitt fackförbund vill ha 320 kr i månaden, och jag finner det värt.

Bara mina tankar;

Lennart G
Transport

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

@"Something": Ber för övrigt om ursäkt för övrigt om min ton har varit hård, jag ogillar bara fackrörelsen skarpt.

Äsch, så kan du ju inte skriva när jag precis skrivit ett drygt svar

Jag får be om ursäkt i mellanspelet här då.

Som sagt, fackrörelsen har problem, precis som politiker m.m Men jag ser inte att den enskilde står bättre rustad för det. Jag tycker tvärtom att större engagemang och transparens är en bättre väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Selfish:
Jag tycker att hemförsäkringen, reseförsäkringen, olycksfalls försäkringen osv, är värt det. För att inte tala om rättsfalls försäkringen ifall du blir osams med din chef i framtiden. Eller blir stämd av tredje part på arbetet. Mitt fackförbund vill ha 320 kr i månaden, och jag finner det värt.

Bara mina tankar;

Lennart G
Transport

Kan tipsa om att jag löst försäkringen med samma premisser för 150kr/mån. Jag bor dock i lägenhet. Något dyrare om man bor i villa. Men 320 låter mycket, speciellt om det skall vara extra förmånligt avtal via facket?
Just sayin!

(Helt utanför facket. Som jag betalar 225kr/mån för.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sime:

Jag tycker ärligt talat att den där attityden är lite föraktfull mot "arbetstagare". Varför skulle inte arbetstagare ha något att sätta emot? De kan väl, som du har gjort, starta egen firma (själva eller tillsammans med kollegor) ifall de inte tycker villkoren är tillräckligt bra? Eller byta anställning? En smart företagsledning ser naturligtvis till att belöna kompetent personal så att de ska stanna kvar, då företaget tjänar på att ha duktig personal.

Som jag sa tidigare så må facket ha varit nyttigt en gång i tiden, men nu tänker man mer på LO:s vägg med konkursade (pga LO) småföretag som vägrade skriva på kollektivavtal.

Kan du visa någon gång i mänsklighetens historia där total frihet för arbetsgivare resulterade i något bra för arbetstagarna? En smart företagsledning ser till att maximera sina egna bonusar då de också är egoistiska liksom en hel del folk här inne. Vem bryr sig om företaget går under eller dess arbetare svälter på gatan om de får sina fina bonusar? Faktum är den att ytterst få människor kan kontrollera sin girighet och facken är ett sätt för arbetarna att öka sin makt mot företagen och försöka få civiliserade villkor.

Alternativet har vi redan känt på men tydligen behöver många få en upprepning av helvetet för att börja tänka lite längre än näsan räcker. Egoismen är det som förstör Sverige och inte invandrare och sossar som högern brukar köra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Kan tipsa om att jag löst försäkringen med samma premisser för 150kr/mån. Jag bor dock i lägenhet. Något dyrare om man bor i villa. Men 320 låter mycket, speciellt om det skall vara extra förmånligt avtal via facket?
Just sayin!

(Helt utanför facket. Som jag betalar 225kr/mån för.)

Sen får du inte glömma en viktig detalj!!!
Jobbar du över mycket så ska du betala mer i månadsavgift , detta gäller metall.
Nää mina pengar ska dom inte få , vill inte va med och stötta landsförrädaren Löfven & CO

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Sen får du inte glömma en viktig detalj!!!
Jobbar du över mycket så ska du betala mer i månadsavgift , detta gäller metall.
Nää mina pengar ska dom inte få , vill inte va med och stötta landsförrädaren Löfven & CO

Visst kan man ogilla politiker. Jag gillar inte heller Löfven, men att kalla dem för landsförrädare säger ju lite om nivån på ditt inlägg.