Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Under ett arbetsliv betalar man en årslön i fackavgift

Nej, det gör "man" inte. Inte generellt i alla fall. Om du har en låg lön och/eller en väldigt hög fackavgift, så kanske.

Som exempel: 45 år i Unionen x 12 x 225 = 121.500.

Men du har en poäng. Ju lägre lön man har, desto högre procentuell del av nettoinkomsten utgör avgiften. Och då gör man klokt att tänka över värdet av den (o alla andra fasta utgifter) extra noga.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Tanis:

Nej, det gör "man" inte. Inte generellt i alla fall. Om du har en låg lön och/eller en väldigt hög fackavgift, så kanske.

Som exempel: 45 år i Unionen x 12 x 225 = 121.500.

Men du har en poäng. Ju lägre lön man har, desto högre procentuell del av nettoinkomsten utgör avgiften. Och då gör man klokt att tänka över värdet av den (o alla andra fasta utgifter) extra noga.

276.000kr på 46 år inom transport, 394.000kr brutto alltså.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Nej, det gör "man" inte. Inte generellt i alla fall. Om du har en låg lön och/eller en väldigt hög fackavgift, så kanske.

Som exempel: 45 år i Unionen x 12 x 225 = 121.500.

Men du har en poäng. Ju lägre lön man har, desto högre procentuell del av nettoinkomsten utgör avgiften. Och då gör man klokt att tänka över värdet av den (o alla andra fasta utgifter) extra noga.

Sparar man 225 kr per månad i 45 år har man med en rimlig avkastning (5% vilket är relativt lågt) runt 410k, vilket ändå är en okej årslön för många.

Permalänk
Medlem

@Svaniis: Jag instämmer, dessutom så är facket närmast ett skämt, dom förhandlar fram ökningar om ett fåtal procentenheter, det är det bästa dom kan åstadkomma för sina medlemmar samtidigt som dom lyfter skyhöga ersättningar.

Ett hån är vad det är, hur man kan skaka hand på 2% ökning och hålla hålla god min måste bygga på en total avsaknad av självrespekt, yrkesheder, och integritet.

Jag förhandlar min lön direkt mot min arbetsgivare på egen hand avsevärt bättre, eftersom jag har ett värde för dem som vida överstiger vad facket anser att jag är värt för dem.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Hur många år ska facket få leva på forna meriter, som dessutom arbetarna drivit igenom - INTE FACKET, som en enda entitet. Exempel; Gruvstrejken år 1969, som var helt vild och helt utan stöd från facket.

Man betalar väl ändå för det man erbjuds i nuläget. Är det undermåligt får man antingen sänka avgiften eller börja agera. Att sluta vara så extremt politiskt bundna samtidigt som man säger att man inte är det vore också inte fel, för att sluta irritera medlemmar.

Då hade man kanske kunna få lite annat än inkompetenta sossar och kommunister högre upp i facket.

På min arbetsplats har facket lagt sig helt länge, nu för att visa lite stake har man ställt till det på andra sätt vilket skadar oss anställda lika mycket som arbetsgivaren. Nä fyfan vilka inkompetenta idioter, tyckte det var lustigt att den här tråden dök upp för jag är på väg att gå ur, och många med mig.

Så om du anser att de är så inkompetenta, varför engagerar inte du dig i ditt lokala fackförbund för att få in kompetens?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Sparar man 225 kr per månad i 45 år har man med en rimlig avkastning (5% vilket är relativt lågt) runt 410k, vilket ändå är en okej årslön för många.

Jo men räknar man på det sättet så blir förstås varenda krona man sparar idag värd ett antal kronor om 45 år. Det är inte riktigt ett ärligt sätt att räkna IMHO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Svaniis: Jag instämmer, dessutom så är facket närmast ett skämt, dom förhandlar fram ökningar om ett fåtal procentenheter, det är det bästa dom kan åstadkomma för sina medlemmar samtidigt som dom lyfter skyhöga ersättningar.

Ett hån är vad det är, hur man kan skaka hand på 2% ökning och hålla hålla god min måste bygga på en total avsaknad av självrespekt, yrkesheder, och integritet.

Jag förhandlar min lön direkt mot min arbetsgivare på egen hand avsevärt bättre, eftersom jag har ett värde för dem som vida överstiger vad facket anser att jag är värt för dem.

Mvh

Så nu får facket skit för att det "bara" blir ett par procent per år? Du kanske skulle fundera på om det faktiskt är motparten i diskussionen som ska skuldbeläggas? Vilka skyhöga ersättningar lyfter de förtroendevalda? Fackliga aktivas ersättning räknas inte ens med i F-kassan och dom har knappast några "skyhöga" ersättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men räknar man på det sättet så blir förstås varenda krona man sparar idag värd ett antal kronor om 45 år. Det är inte riktigt ett ärligt sätt att räkna IMHO.

Vad är fel i den beräkning? Sjäkvklart måste man räkna med avkastning över 45 års tid. Om du sparar 225 kr i månaden är det i runda slängar så mycket pengar man sitter med efter 45 år, stora frågan är vad värdet på pengarna är då. Kan vi anta att man kan 5% i realavkastning över tid? Inte helt orimligt att man kan det faktiskt.

Räknar du inte med avkastning bör du bränna varenda spänn du får i lön nu och aldrig spara, för om 45 år har inflationen ätit upp värdet av dem ändå.

Permalänk
Medlem

@Lorault:
Jag kände samma sak som du för några år sedan och gick ur facket.
Men betalar såklart a-kassa.
Kan med all säkerhet säga att det inte har påverkat min löneutveckling negativt en enda krona.
Kunde faktiskt inte varit nöjdare över min löneutveckling på detta företag.
(Källa är att kollegor med liknande erfarenhet och tjänst men fackmedlemmar har haft sämre löneutveckling än mig)

En av anledningarna att jag gick ur var även att jag inte fick hjälp eller svar på de frågor jag hade till facket angående lönestatistik och uppsägningstid.
Fick t.om felaktigt svar på uppsägningstid.

Men jag tror för din del att beslutet landar på vad du har för relation med facket.
Känner du att du använder förmånerna och aktivt får hjälp med din löneutveckling tror jag att avgiften betalar av sig.
Men det gjorde den inte för mig bara.

Permalänk
Medlem

Facket är inte där för att förhandla lönen. De är där när arbetsgivaren inte sköter sina förpliktelser. Tyvärr är det många unga som inte har förstått den historiska innebärden av fackföreningsrörelsen och hur det egentligen är den som hjälpt till att bygga upp arbetsmiljön.

Tror ni företagen bryr sig om er egentligen? Så länge de tjänar pengar på er är ni bra att ha. När ni inte gör det.....ja vad ska de då med er till?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Jag visade just denna tråden för min tjej som jobbar som arbetsrättsjurist och central förhandlare på ett av sveriges större tjänstemannaförbund. Hon himlade med ögonen och bad mig hälsa att det är "deras morsor som kommer ringa och gråta ut när det skitit sig för sonen på jobbet"*. En arbetsrättsjurist kostar mellan 2500-5000 kr/timmen om man skulle behöva ta hjälp av en sådan. En genomsnittlig förhandling tar ca 10 timmar att genomföra om det inte är något konstigt. Är du medlem i ett fackförbund så driver de en felaktig uppsägning hela vägen till AD om det skulle behövas utan extra kostnad för medlemmen (och då pratar vi inga 10 timmar längre).

* Ja, det händer. Ofta.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halogen:

Jag visade just denna tråden för min tjej som jobbar som arbetsrättsjurist och central förhandlare på ett av sveriges större tjänstemannaförbund. Hon himlade med ögonen och bad mig hälsa att det är "deras morsor som kommer ringa och gråta ut när det skitit sig för sonen på jobbet"*. En arbetsrättsjurist kostar mellan 2500-5000 kr/timmen om man skulle behöva ta hjälp av en sådan. En genomsnittlig förhandling tar ca 10 timmar att genomföra om det inte är något konstigt. Är du medlem i ett fackförbund så driver de en felaktig uppsägning hela vägen till AD om det skulle behövas utan extra kostnad för medlemmen (och då pratar vi inga 10 timmar längre).

* Ja, det händer. Ofta.

Driva en felaktig uppsägning, lycka till med den karriären.. Just sånt visar att fackförbund främst är till för vissa typer av arbetare, andra hänger mer löst hela tiden, blir man av med jobbet är det enbart att ringa någon av de andra arbetsgivare som står i kö.
Liksom råkar man ut i en konflikt med arbetsgivaren så ska konflikten försökas lösas, är det att arbetsgivaren vill bli av med en så byt bara jobb.

Nej det finns andra saker som att arbetsgivare skiter i arbetsmiljölagen och tvingar anställda göra farliga saker, ja då är facket bra. Fast samtidigt detta intresserar facken oavsett om man är medlem eller inte och man kan åka snålskjuts.
Arbetsgivare vill ej betala ut lön för övertid, ja det kan hända många och då är det bra att vara med i facket. (fast räkna på fackavgiften och hur ofta det inträffar att lönen uteblir)

Permalänk
Medlem

Jag var på väg en gång att gå ur facket just för att jag inte gillar att dom är så hårt politiskt kopplade och att det blev mycket pengar sett över tid. Men efter att jag räknade på försäkringsrabatter och andra inkomstförsäkringar så var det inte lönt att gå ur. Jag hade förlorat pengar och trygghet som jag ville ha på att gå ur.
Så TS får helt enkelt räkna själv vad han tycker saker o ting är värda och sen vikta det mot vad han betalar i avgift.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Driva en felaktig uppsägning, lycka till med den karriären.. Just sånt visar att fackförbund främst är till för vissa typer av arbetare, andra hänger mer löst hela tiden, blir man av med jobbet är det enbart att ringa någon av de andra arbetsgivare som står i kö.
Liksom råkar man ut i en konflikt med arbetsgivaren så ska konflikten försökas lösas, är det att arbetsgivaren vill bli av med en så byt bara jobb.

Nej det finns andra saker som att arbetsgivare skiter i arbetsmiljölagen och tvingar anställda göra farliga saker, ja då är facket bra. Fast samtidigt detta intresserar facken oavsett om man är medlem eller inte och man kan åka snålskjuts.
Arbetsgivare vill ej betala ut lön för övertid, ja det kan hända många och då är det bra att vara med i facket. (fast räkna på fackavgiften och hur ofta det inträffar att lönen uteblir)

Nja. En felaktig uppsägning kan hända vem som helst egentligen, inte bara slöfockar. Ibland har det ingenting med prestationen att göra alls. Har du oturen att råka ut för en felaktig uppsägning så har facket rätt att utverka skadestånd, det har du inte som privatperson. Bryter arbetsgivaren mot regelverket så kan du ha rätt att yrka på skadestånd, men den rätten måste utverkas av ett fackförbund eftersom en felaktig uppsägning är ett brott mot MBL som reglerar samarbetet mellan arbetsgivare och fack.

Intressant också att du nämner övertidsersättning, det är en ersättning som regleras i kollektivavtal, och för att ett sådant ska kunna finnas på arbetsplatsen så krävs det en facklig motpart för arbetsgivarorganisationen. Inga medlemmar - inget fack - inget kollektivavtal.

Arbetsmiljö är för övrigt reglerat i EU-lag numera och är inte längre en facklig fråga på samma sätt som det var förr. Du kan vara arbetsmiljöombud på jobbet utan att vara fackligt ansluten och som sådan företräder du samtliga anställda oavsett facklig tillhörighet. Men absolut, historiskt sett har det varit en viktig fråga.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Min arbetsgivare har kollektivavtal och jag känner god förtroende på min arbetsgivare. Men jag funderar att lämna facket bara. Jag lämnar däremot inte a-kassan. Ska man gå ur facket? Vad är nackdelar?

Någon har säkert sagt allt jag kommer säga.
Först: Om du moraliskt kan motivera att nära dig på andra, som en parasit, kör. Du låter andra driva på lönebildningen och förbättrad arbetsmiljö och utnyttjar vinsten bara.
Andra: Du har ingen möjlighet att hävda kollektivavtalet gentemot arbetsgivaren, är bara facket som kan hävda det åt sina medlemmar.

Permalänk
Medlem

Skulle ni säga att det är olika viktigt att vara medlem i ett fackförbund beroende på ens ålder? Enligt min uppfattning är man mer utsatt som ung och ny i arbetsvärlden. Har erfarenhet av en syster som behandlats oerhört felaktigt tillsammans med ett flertal unga okunniga kollegor på Volvo för ett par år sedan.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

.
Tror ni företagen bryr sig om er egentligen? Så länge de tjänar pengar på er är ni bra att ha. När ni inte gör det.....ja vad ska de då med er till?

Jag förstår inte problemet? Om du belastar företaget så ska du sparkas. Du är där för att företaget behöver fylla en tjänst och utföra ett jobb som nyttjar företaget i slutändan. Det är ingen jäkla välgörenhet där du kan komma och belasta företaget mer än vad du bidrar och sen förvänta dig lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl väldigt kopplat till din specifika situation om du ska gå ur facket eller inte. Ingen här kan ge dig ett välgrundat svar. Du får undersöka vad du förlorar på det och hur mycket pengar du sparar och sen väga det mot varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halogen:

Nja. En felaktig uppsägning kan hända vem som helst egentligen, inte bara slöfockar. Ibland har det ingenting med prestationen att göra alls. Har du oturen att råka ut för en felaktig uppsägning så har facket rätt att utverka skadestånd, det har du inte som privatperson. Bryter arbetsgivaren mot regelverket så kan du ha rätt att yrka på skadestånd, men den rätten måste utverkas av ett fackförbund eftersom en felaktig uppsägning är ett brott mot MBL som reglerar samarbetet mellan arbetsgivare och fack.

Precis alla som du säger kan bli uppsagd p.g.a. helt felaktiga saker, bland de värsta tillhör uppsägning p.g.a. region, sexuell läggning, nytt handikap eller vägran att utföra saker som sexuella handlingar. Det är dock inte så vanligt att råka ut för dessa saker.
Min poäng var alltså att man inte kan bli felaktig uppsagd så inih-lvete milt sagt, utan att för en stor skara i landet så handlar det om en konflikt och då är det bättre att bara byta arbetsgivare.
Att däremot börja blanda in tredje part, ja är det någon av de extrema sakerna som jag nämnde så är det självklart.
Men andra orsaker som inte direkt är uppenbara lagbrott, så är det för den stora skaran med bra jobb bättre att enbart att byta jobb. Resultatet av detta blir bättre på alla sätt och vis och man får en ny arbetsgivare som vill ha en. Jobba kvar hos en arbetsgivare som ville säga upp en, ja det blir bara dåligt.
Det är nu idag och var även mitt under rådande finanskris extremt brist på duktiga personer och det är vanligt att anställda som tipsar om en duktig kandidat att anställa får bonus på 10-20 000kr. Det finns garanterat ännu högre bonus på finare jobb, men jag pratar om knegarjobb som typ systemutvecklare med 10 år erfarenhet.

Skrivet av Halogen:

Intressant också att du nämner övertidsersättning, det är en ersättning som regleras i kollektivavtal, och för att ett sådant ska kunna finnas på arbetsplatsen så krävs det en facklig motpart för arbetsgivarorganisationen. Inga medlemmar - inget fack - inget kollektivavtal.

Nu sysslar jag ej med juridik, men jag kan lite företagsekonomi.
Övertidsersättning brukar i sverige regleras i kollektivavtal, om inget kollektivavtal finns så kan arbetsgivaren ändå ge övertidsersättning, det finns inga lagar som hindrar detta.
Nå just lönefrågor är facket bra, även om man där ska tänka vad man gör. Vill arbetsgivaren ej betala ut lön så är det dags att söka en ny arbetsgivare, men även om man gör detta så vill man ej skänka bort lön som man ej har fått.

Skrivet av Halogen:

Arbetsmiljö är för övrigt reglerat i EU-lag numera och är inte längre en facklig fråga på samma sätt som det var förr. Du kan vara arbetsmiljöombud på jobbet utan att vara fackligt ansluten och som sådan företräder du samtliga anställda oavsett facklig tillhörighet. Men absolut, historiskt sett har det varit en viktig fråga.

Jag ser facket som golvfolket som ser hur arbetsmiljön tillämpas, även om olika företag beroende på bransch har olika kontrollanter som kommunen skickar ut. Är det bristande arbetsmiljö så finns det många vägar att gå, att prata med skyddsombudet innan man blandar in kommunen är vettigt. Och mitt förtroende för dessa miljönissar från kommunen är inte stort, de gillar att ta betalt för sitt jobb och komma med dumma saker. -Kalla fakta ikväll med avlopp var ett bra exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du får gärna kalla det beskyddarverksamhet, för det är just vad vi gör, tillvaratar medlemmarnas intressen på jobbet.
Vi välkomnar "tjuvåkare" som medlemmar, men innan dess har vi inget intresse att jobba för dem.

Naturligtvis springer inte jag och övriga styrelsen runt och kallar dem svartfötter utan försöker i möjligaste mån att få dem
att gå med i klubben. En stark, enad klubb har bättre förhandlingsläge.

Det är just denna sak som är orsaken varför man behöver fackföreningar. En enad del av arbetsmarknaden är alltid bättre än en splittrad sådan där arbetsgivaren till hundra procent sitter och dikterar villkoren för arbetarna.

Detta känns lite som folk är bortskämda med de rättigheter och de säkerheter som faktiskt finns på svensk arbetsmarknad och därför sitter och spyr galla över facket som om de vore något ont.

Skrivet av gabriel15:

Vill man ha mer makt får man göra folket svaga helt enkelt det är därför det är bättre att Sverige och alla länder är fattiga så eliten har mer att säga till om.

Akassan är också ett skämt som borde vara olagligt.Har man ett jobb man riskerar att förlora så får man nästan skylla sig själv att man valt att gå den vägen.

Ursäkta? Så det är folks fel om man får en långvarig sjukdom? Är det kanske ens fel om man skadar sig på jobbet till den grad att man inte kan jobba? Är det ens fel om ett företag ser att det är enklare att exportera företaget än betala för ens jobb? Den där kommentaren är bara konstig eftersom det finns så många faktorer som man inte har någon kontroll över. Ska man få skylla sig själv då? A-Kassans funktion är inget skämt. Den finns för en orsak.. däremot kan man ha olika synpunkter på dess kriterier.

Skrivet av Nätälskare:

Vadå ogrundade. Det är personliga erfarenheter(?). Du kan ifrågasätta det hur mycket du vill, det förändrar inte deras åsikt om facket eftersom det förmodligen skett.

Jag talar inte för att alla ska dra sig ur facket utan att man gör det som är bäst för sig själv. Har man nytta av facket så finns det skäl att stanna, håller dom dig tillbaka och skapar problem finns inga skäl att stanna. Något som är bra är om alla arbetare på en arbetsplats talar med varandra om sina löner och slår sig ihop. Många företag skulle vara tvungna att ge rättvisare löner, har man inte övertag i förhandlingar som arbetstagare så kan facket vara bra men det är inte universellt.

Vad du fått erfara borde räknas som anekdotisk bevisföring. Alltså att det antagligen gäller dig och inte en population i stort. För om facket var så värdelös åt majoriteten av arbetarna så hade inte fackföreningar som LO blomstrat. De hade framförallt inte haft över 1,5 miljoner medlemmar.

Skrivet av Nätälskare:

Hur många som har problem med facket är ointressant för mig. Poängen (väldigt tydlig sådan om du frågar mig) i mitt första inlägg är just att man inte är någon dålig människa för att man vill dra sig ur facket när dom orsakar problem. Eller det kan ju faktiskt ha att göra med att man inte håller med. I vilket fall som helst så tycker jag det är väldigt konstigt att folk inte tycks kunna acceptera att inte alla vill vara med i facket.

Det finns många organisationer, politiker med mera som man kan undra varför dom beter sig som dom gör och man inte riktigt ser poängen. Vad tjänar dom på det exempelvis. Men sitta här och spekulera är jag inte så speciellt intresserad av och det har inte med vad jag pratade om att göra.

Håller jag iof med om. Om man personligen vill dra sig ur så har man nog sina orsaker.. att däremot sitta och baktala hela fackväsendet är bara kontraproduktivt dock.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag förstår inte problemet? Om du belastar företaget så ska du sparkas. Du är där för att företaget behöver fylla en tjänst och utföra ett jobb som nyttjar företaget i slutändan. Det är ingen jäkla välgörenhet där du kan komma och belasta företaget mer än vad du bidrar och sen förvänta dig lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du blir sjuk, sjukskriven. Du är borta 2 veckor. Tycker inte arbetsgivaren är bra. Hejhej!

Du blir gravid och väntar barn, arbetsgivaren sparkar dig med något svepskäl att det är arbetsbrist.

Du är invandrad till Sverige, har fått ett nytt bra jobb men arbetsgivaren har ett problem med att du är av annan etnicitet. Du får gå på grund av något annat påhittat skäl.

Vem ska driva dina frågor, du?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Om du blir sjuk, sjukskriven. Du är bort 2 veckor. Tycker inte arbetsgivaren är bra. Hejhej!

Du blir gravid och väntar barn, arbetsgivaren sparka dig med något svepskäl att det är arbetsbrist.

Du är invandrad till Sverige, har fått ett nytt bra jobb men arbetsgivaren har ett problem med att du är av annan etnicitet.

Vem ska driva dina frågor, du?

Får man dock inte göra enligt svensk lag. Har svårt att se att det ens skulle hålla i en arbetsmarknadsdomstol.

Skrivet av Jackbob:

Jag förstår inte problemet? Om du belastar företaget så ska du sparkas. Du är där för att företaget behöver fylla en tjänst och utföra ett jobb som nyttjar företaget i slutändan. Det är ingen jäkla välgörenhet där du kan komma och belasta företaget mer än vad du bidrar och sen förvänta dig lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att företag inte på egen hand bestämma om man fyller en tjänst eller inte och man ska framförallt inte få sparkas hur som helst. Uppsägningstider är något som företag generellt fuskar enormt mycket med och facken får jobba hårt varje dag för att motverka detta. Sedan har man en anställning så ska man självfallet förvänta sig den lön man lovats.

Skrivet av Specias:

Men snälla du, LAS (Lagen om anställningsskydd) är lagstadgat. Finns den på arbetsplatsen så gäller den alla, oavsett om man är med i facket eller ej. Punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt men facket kan hjälpa en att driva det vidare till subventionerat pris. För om du står utanför facket så står du helt själv med att bevisa att företaget brutit mot LAS.

Skrivet av Svaniis:

Under ett arbetsliv betalar man en årslön i fackavgift, jag går hellre i pension vid 64 än att betala för något jag själv kan diskutera med min arbetsgivare.

Och då får du acceptera att du slåss motvinds. För som ensam person har företagen all makt. Mot facket har de väldigt limiterad makt. Så om du känner dig benägen att förhandla själv.. go ahead. Däremot så är chansen hyfsat stor att du kommer att få motstånd.

Skrivet av Aeig:

@Svaniis: Jag instämmer, dessutom så är facket närmast ett skämt, dom förhandlar fram ökningar om ett fåtal procentenheter, det är det bästa dom kan åstadkomma för sina medlemmar samtidigt som dom lyfter skyhöga ersättningar.

Ett hån är vad det är, hur man kan skaka hand på 2% ökning och hålla hålla god min måste bygga på en total avsaknad av självrespekt, yrkesheder, och integritet.

Jag förhandlar min lön direkt mot min arbetsgivare på egen hand avsevärt bättre, eftersom jag har ett värde för dem som vida överstiger vad facket anser att jag är värt för dem.

Mvh

Någonsin slagit dig att det är en förhandling? Utan facket hade du inte få någon ökning alls.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Facket är inte där för att förhandla lönen. De är där när arbetsgivaren inte sköter sina förpliktelser. Tyvärr är det många unga som inte har förstått den historiska innebärden av fackföreningsrörelsen och hur det egentligen är den som hjälpt till att bygga upp arbetsmiljön.

Tror ni företagen bryr sig om er egentligen? Så länge de tjänar pengar på er är ni bra att ha. När ni inte gör det.....ja vad ska de då med er till?

Det går dock åt båda hållen. Jag är bara där för att tjäna pengar, precis som företagets existens bygger på vinst. Frågan är vad som får dig att tro att någon skulle tro att företagen bryr sig? Du uttrycker dig rena självklarheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och då får du acceptera att du slåss motvinds. För som ensam person har företagen all makt. Mot facket har de väldigt limiterad makt. Så om du känner dig benägen att förhandla själv.. go ahead. Däremot så är chansen hyfsat stor att du kommer att få motstånd.

Någonsin slagit dig att det är en förhandling? Utan facket hade du inte få någon ökning alls.

Om man nu inte slår sig ihop med sina arbetskamrater då, vilket är att rekommendera oavsett om man är med i facket eller ej.

Skrivet av Xinpei:

Vad du fått erfara borde räknas som anekdotisk bevisföring. Alltså att det antagligen gäller dig och inte en population i stort. För om facket var så värdelös åt majoriteten av arbetarna så hade inte fackföreningar som LO blomstrat. De hade framförallt inte haft över 1,5 miljoner medlemmar.

Håller jag iof med om. Om man personligen vill dra sig ur så har man nog sina orsaker.. att däremot sitta och baktala hela fackväsendet är bara kontraproduktivt dock.

Jag har specifikt uttryckt att antalet inte intresserar mig. Har inte påstått att en majoritet har problem med facket. Inte heller har jag påstått att facket är värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Om man nu inte slår sig ihop med sina arbetskamrater då, vilket är att rekommendera oavsett om man är med i facket eller ej.

Arbetskamrater är bara enstaka personer i grupp. Man kommer inte ha samma utgångspunkt som om man har facket i ryggen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Arbetskamrater är bara enstaka personer i grupp. Man kommer inte ha samma utgångspunkt som om man har facket i ryggen.

Hur vet du det? Talar du inte med dina kollegor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag visade just denna tråden för min tjej som jobbar som arbetsrättsjurist och central förhandlare på ett av sveriges större tjänstemannaförbund. Hon himlade med ögonen och bad mig hälsa att det är "deras morsor som kommer ringa och gråta ut när det skitit sig för sonen på jobbet"*. En arbetsrättsjurist kostar mellan 2500-5000 kr/timmen om man skulle behöva ta hjälp av en sådan. En genomsnittlig förhandling tar ca 10 timmar att genomföra om det inte är något konstigt. Är du medlem i ett fackförbund så driver de en felaktig uppsägning hela vägen till AD om det skulle behövas utan extra kostnad för medlemmen (och då pratar vi inga 10 timmar längre).

* Ja, det händer. Ofta.

Kan säga att om det händer mig så går jag till en annan arbetsgivare och är lite arg. Skulle vara helt bränd på arbetsmarknaden om jag börjar processa och driver fallet vidare, det är inget som ser meriterande ut vid framtida anställningar direkt. Är väldigt specifika fall som kanske handlar om någon skada som skett som man inte får upprättelse för som gör att man skall driva sådana saker.

Skrivet av leos4:

Någon har säkert sagt allt jag kommer säga.
Först: Om du moraliskt kan motivera att nära dig på andra, som en parasit, kör. Du låter andra driva på lönebildningen och förbättrad arbetsmiljö och utnyttjar vinsten bara.
Andra: Du har ingen möjlighet att hävda kollektivavtalet gentemot arbetsgivaren, är bara facket som kan hävda det åt sina medlemmar.

Första: Han klarar gissningsvis av att förhandla sin lön och förmåner bättre själv. T.ex. är ju de 2% facket förhandlar om inte något jag skulle acceptera, jag förhandlar hellre själv och får mycket mer än så.
Andra: Klart man har möjlighet att hävda kollektivavtalet mot arbetsgivaren, men då indirekt eftersom anställningsavtalen oftast säger att övriga förmåner följer kollektivavtalet. Alltså har man avtalat om att följa kollektivavtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Om du blir sjuk, sjukskriven. Du är borta 2 veckor. Tycker inte arbetsgivaren är bra. Hejhej!

Du blir gravid och väntar barn, arbetsgivaren sparkar dig med något svepskäl att det är arbetsbrist.

Du är invandrad till Sverige, har fått ett nytt bra jobb men arbetsgivaren har ett problem med att du är av annan etnicitet. Du får gå på grund av något annat påhittat skäl.

Vem ska driva dina frågor, du?

Varför skulle jag inte driva mina frågor? Jag är inte ett dugg rädd för att bli sparkad för jag är fullständigt övertygad om att arbetsgivare är väldigt nöjd med mina insatser och tvärtom vill att jag ska stanna kvar över allt annat.

Är man så dålig på att arbeta så att arbetsgivaren tar första bästa tillfälle att sparka dig pga av att du blev sjuk 2 veckor så kan man inte varit något att ha från första början. Ingen arbetsgivare sparkar en duktig arbetare av något svepskäl som att dom var sjuk, arbetsgivare vill ha duktiga arbetare över allt annat.

Jag är inte emot facket, inte alls egentligen. Men om du letar efter empati hos mig för arbetare som inte bidrar till sitt arbete så kommer du tyvärr inte hitta ett dugg.

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Jag förhandlar min egen lön till 100% tillsammans med min arbetsgivare, därför att jag är värdefull för dem. Facket har inte något ÖHT att göra med min löneökning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Om du blir sjuk, sjukskriven. Du är borta 2 veckor. Tycker inte arbetsgivaren är bra. Hejhej!

Du blir gravid och väntar barn, arbetsgivaren sparkar dig med något svepskäl att det är arbetsbrist.

Du är invandrad till Sverige, har fått ett nytt bra jobb men arbetsgivaren har ett problem med att du är av annan etnicitet. Du får gå på grund av något annat påhittat skäl.

Vem ska driva dina frågor, du?

arbetsgivaren måste förvisso påvisa saklig grund för uppsägning pga arbetsbrist, men efteråt ligger bevisbördan på dig och facket att bevisa att allt inte gått rätt till. Nu kommer facket högst troligtvis sluta ta strid för dig eftersom dem vet att såvida du inte har helt glasklara uppenbara bevis är fallet omöjligt att ro i hamn.

Det är ytterst svårt att bevisa att arbetskraftsbrist är ett svepskäl för någonting annat.

Visa signatur

=)