Om man ska gräva ner en 50 m cat6 ska man ha skärmad eller inte?

Permalänk

Om man ska gräva ner en 50 m cat6 ska man ha skärmad eller inte?

Är det något mer man ska tänka på när man gräver ner en kabel 50 meter?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig gjort något sådant men jag skulle nog ha dragit den genom ett rör för att skydda den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det något mer man ska tänka på när man gräver ner en kabel 50 meter?

Hade helt klart lagt det i ett rör (brandsäkert såklart).
Ska det grävas ner utomhus?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Ska det grävas ner utomhus?

Nä, jag tror den ska grävas ner i kattlådan/jättelånga blomrabatten inomhus, haha.
Jag ursäktar mig själv ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det något mer man ska tänka på när man gräver ner en kabel 50 meter?

Inte om övrig utrustning är skärmad.
Då är det onödigt och rent av.dåligt vad jag fått höra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt i tråden skulle jag lägga kabeln i ett nedgrävningsrör. Och om du ändå ska gräva ned kabeln skadar det väl inte att välja en skärmad? Inte för att jag tror behovet är jättestort så länge du inte drar annat i samma rör (typ el)... Men det vore ju trist om du snålar in på kabelkostnaden och i efterhand upptäcker att skärmad kabel hade varit bäst.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Nä, jag tror den ska grävas ner i kattlådan/jättelånga blomrabatten inomhus, haha.
Jag ursäktar mig själv ut.

Catlådan?

Permalänk
Avstängd

Själv skulle jag ha använt en PEM-slang som skyddsrör
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEM-plastrorsystem/PEM-slan...

Sen oskärmad eller skärmad har vi tjötat om i ett antal trådar, oskärmad skulle jag köra med om man inte har en större kraftledning i närheten man gräver.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Skärmning är en potentiellt dålig ide.
Jag antar att det skall grävas mellan två hus, dom har antagligen inte samma jordpotential och då kan det vara mindre bra att använda en tunn skärm till att jämna ut potentialskillnaden.
Sedan är rör en bra ide.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Skärmning är en potentiellt dålig ide.
Jag antar att det skall grävas mellan två hus, dom har antagligen inte samma jordpotential och då kan det vara mindre bra att använda en tunn skärm till att jämna ut potentialskillnaden.
Sedan är rör en bra ide.

Potentiellt dålig haha. elektrikerskämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Nä, jag tror den ska grävas ner i kattlådan/jättelånga blomrabatten inomhus, haha.
Jag ursäktar mig själv ut.

Kör på, du gör som du vill!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av iBigs:

Som tidigare sagt i tråden skulle jag lägga kabeln i ett nedgrävningsrör. Och om du ändå ska gräva ned kabeln skadar det väl inte att välja en skärmad? Inte för att jag tror behovet är jättestort så länge du inte drar annat i samma rör (typ el)... Men det vore ju trist om du snålar in på kabelkostnaden och i efterhand upptäcker att skärmad kabel hade varit bäst.

Jo faktiskt skadar det om den är skärmad om övrig utrustning inte är för skärmade kablage och korrekt jordat, skärmningen behöver vara ansluten i båda ändar för att göra nytta. Om den inte är ansluten i båda ändar är det risk att den gör mer skada än nytta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det något mer man ska tänka på när man gräver ner en kabel 50 meter?

Du måste ha en bra spade
http://www.fiskars.se/produkter/tradgardsarbete/skyfflar-och-...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det något mer man ska tänka på när man gräver ner en kabel 50 meter?

Varför behöver du gräva ner den så djupt? Räcker det inte att gräva ner den ett par decimeter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det något mer man ska tänka på när man gräver ner en kabel 50 meter?

Märk ut var kabeln är nedgrävd på en tomtritning. Alltid fördelaktigt om man är lite lätt dement eller den dagen man flyttar och någon annan kan ha glädje av informationen.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Det bästa är ett 50 mm kabelskyddsrör/slang med slät insida som skydd för kabeln.
Sen drar du en oskärmad kabel eller helst fiber.

Skärmat är onödigt i en hemmamiljö. En vanlig kraftledning stör inte ethernet överhuvudtaget.
Det är standard på kontor att man drar data och kraft i samma kabelkaneler (tex thorsman kanal som man sätter både el och datauutag i)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jo faktiskt skadar det om den är skärmad om övrig utrustning inte är för skärmade kablage och korrekt jordat, skärmningen behöver vara ansluten i båda ändar för att göra nytta. Om den inte är ansluten i båda ändar är det risk att den gör mer skada än nytta.

1. En ledning med skärm skall alltid ha sin skärm ansluten annars har man byggt sig en kondensator i kabeln som dessutom fungerar som en antenn och kan då ha en konstant störning.

2. En ledning med skärm skall alltid vara ansluten i en ände för att vara säker på att inga potentialskillnader uppstår. Annars riskerar man istället något mer än noll volt ständigt i skärmen vilket i sin tur fungerar som en konstant störning.

Så det borde står så här istället:

Citat:

Jo faktiskt skadar det om den är skärmad om övrig utrustning inte är för skärmade kablage och korrekt jordat, skärmningen behöver vara ansluten i en ände för att göra nytta. Om den är ansluten i båda ändar är det risk att den gör mer skada än nytta.

Normalt förlägger man fiber mellan byggnader för p.g.a. avstånd samt noll risk för potentialskillnader. Största fel man upptäckt ute är när datorerna är jordade och man kört med skärmade patchkablar även mellan uttag och dator eller när man kört med skärmade patchkablar och datanätet ej är jordat och datorn likaså ej jordad(laptop på batteridrift där det saknas WiFi).

Potentialskillnader inom datanät är dock vanligast på ställe där "hemmasnickrare" varit ansvariga för projektering/inköp samt där flera byggnader är inblandade men där man använder skärmat kopparnät mellan nätverksswitcharna precis i gränsen mellan byggnaderna för att undvika att man kommer över dom heliga metrarna innan testinstrumentet ger varning/fel p.g.a. avståndet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

I stand corrected, som det heter

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Gräv inte ner cat, gräv ner fiber istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dra kabeln igenom PVC rör eller slang. Skärmad.

Permalänk
Medlem

Ska det dras koppar så är ju typ E4934502 kabeln för dig. Det bästa hade dock varit en fiber.

Permalänk

Lägga 40 meter nätverkskabel i marken vad ska man tänka på?

Cat6 skärmad, hur djupt ska man lägga den och vilka plaströr kan ni rekommendera?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

PVC 35-45 cm bör räcka. Jag körde 25 cm med trädgårdsslang hos en jag känner. Har funkat i 10 år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

PVC 35-45 cm bör räcka. Jag körde 25 cm med trädgårdsslang hos en jag känner. Har funkat i 10 år.

trädgårdsslang var fan en bra ide

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Dock jävligt svårt o dra igenom kabeln, köp en grov diameter och kör en vajer igenom är nästan ett måste. Eller tryckluft blåsa.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

50 mm kabelskyddsrör/slang är "rätt" sätt att göra det på

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra 30-40cm.

Kabelskyddsrör Ø 50 mm finns på de flesta byggvaruhus.
Tex http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabels...

Permalänk
Skrivet av mwi:

Jag skulle köra 30-40cm.

Kabelskyddsrör Ø 50 mm finns på de flesta byggvaruhus.
Tex http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabels...

Okey tack blir nog sådant

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem

@blue eyed devil *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av frankof:

Skärmning är en potentiellt dålig ide.
Jag antar att det skall grävas mellan två hus, dom har antagligen inte samma jordpotential och då kan det vara mindre bra att använda en tunn skärm till att jämna ut potentialskillnaden.
Sedan är rör en bra ide.

Nu blir jag förvirrad ska man inte ha skärmad säger du?

Jag kommer gräva själv så ska alltså inte ligga i med el eller något annat...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none