Hjälp - SSD'n passar inte!!!??? (bild)

Permalänk
Medlem

Hjälp - SSD'n passar inte!!!??? (bild)

Har precis fått hem en ny SSD disk till min Alienware laptop. Använder en ganska sunkig SSD från WD så tänkte att jag skulle använda den till lagring och en ny Samsung Evo 960 att ha operativsystemet på.

När jag skruvat upp laptopen fick jag mig dock en liten överraskning. Det första jag märkte var att SSD'n såg ut att vara "felvänd". Jag skulle behöva vända den uppochned så märket och alla kretsar skulle vara nedåt istället för uppåt för att skåran ska gå in på rätt ställe. Så jag vände den upp och ned och försökte få in den, då märkte jag att den verkar vara typ en halv mm för bred och att den inte går in!!!

Bild: https://ibb.co/jk6AVm

Har jag köpt fel sorts SSD? Trodde det bara fanns en storlek och det var one size fits all för laptops.

HJÄLP!

Permalänk
Medlem

@DaXia: Ja, du har tyvärr köpt fel sorts SSD. Den Samsung disken är en snabb NVME disk vilket inte passar i den m.2 sata porten. Du behöver en m.2 SATA disk ist för en m.2 NVME disk.

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk
Medlem
Skrivet av onlinus:

@DaXia: Ja, du har tyvärr köpt fel sorts SSD. Den Samsung disken är en snabb NVME disk vilket inte passar i den m.2 sata porten. Du behöver en m.2 SATA disk ist för en m.2 NVME disk.

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!

Köpte den på net-on-net. Tror ni jag får byta den nu när jag har brutit förpackningen!!!???

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!

Köpte den på net-on-net. Tror ni jag får byta den nu när jag har brutit förpackningen!!!???

Ångerrätt gäller 14 dagar. Så länge du varit varsam med förpackningen kan du skicka tillbaka. Kontakta dem, eller kolla in på hemsidan hur de hanterar ångerrätt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!

Köpte den på net-on-net. Tror ni jag får byta den nu när jag har brutit förpackningen!!!???

ja få du. bra om du fortfarande har kvar förpackningen ändå och kan återlämna det i det. som andra har sagt så gäller fortfarande ångerrätten och netonnet bruka var rätt bra på goodwill med kunderna. säg som det är att du har köpt fel format och behöver återlämna det pga det och att du vill har ett tillgodo kvitto så du kan gå in och köpa rätt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!

Köpte den på net-on-net. Tror ni jag får byta den nu när jag har brutit förpackningen!!!???

Brukar inte vara nått problem med byte på non,,så länge du har kvar kvitto och förpackning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onlinus:

@DaXia: Ja, du har tyvärr köpt fel sorts SSD. Den Samsung disken är en snabb NVME disk vilket inte passar i den m.2 sata porten. Du behöver en m.2 SATA disk ist för en m.2 NVME disk.

Det stämmer att det är fel M.2 men det finns inget som heter M.2 SATA. Laptopen har en M.2 med en "B key" medan samsung SSd har en "M key" sen beror det på moderkortet om den har stöd för NVME.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Blir väl till att bila ner till netonnet imorgon och hoppas att dom tar emot den.

Permalänk
Medlem

@DaXia: Det du ska kolla efter vid köp av M.2 SSDn är B Key, M key eller B + M key. Skillnaden är vilken bandbredd eller rutt som de tar. Det brukar stå på den svarta kanten alldeles vid kontakerna vad som går in.

En annan sak att kolla på är bland annat namnet 2280. Det syftar på att SSDn är 22mm bred och 80mm lång. En 2242 skulle därför vara kortare i längd. Vissa moderkort kan tillåta flera längder.

I ditt fall så tror jag du enbart kan använda den där WD M.2 SSDn. Samsungen får du eventuellt lämna tillbaka då den enbart tar en M key.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@DaXia: Det du ska kolla efter vid köp av M.2 SSDn är B Key, M key eller B + M key. Skillnaden är vilken bandbredd eller rutt som de tar. Det brukar stå på den svarta kanten alldeles vid kontakerna vad som går in.

En annan sak att kolla på är bland annat namnet 2280. Det syftar på att SSDn är 22mm bred och 80mm lång. En 2242 skulle därför vara kortare i längd. Vissa moderkort kan tillåta flera längder.

I ditt fall så tror jag du enbart kan använda den där WD M.2 SSDn. Samsungen får du eventuellt lämna tillbaka då den enbart tar en M key.

Tack!

Jag hade tidigare en samsung 850 evo som fungerade bra och jag funderar på att köpa en sådan igen. Jämfört med en WD ssd, vilket märke tycker du är bättre (mer pålitligt) när det kommer till programvara och funktioner som TRIM och kryptering etc?