Permalänk
Medlem

Ram-minnen till Ryzen 5 1600x

Jag har införskaffat moderkortet ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 men har lite problem med att förstå vilka RAM-minnen som fungerar om jag vill köra dem i 2666 out of the box och utan någon konfigurering eller överklockning. Någon som kan hjälpa mig på vägen? Stämmer det också att jag endast kan använda 2 ramminnen som max om jag vill nå 2666 och att användandet av 4 ramminnen skalar ner hastigheten?

En ytterligare fundering, vad betyder SS och DS?

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att inga minnen kommer köras i 2666MHz utan handpåläggning. Du måste starta datorn, hoppa in i BIOS, och aktivera XMP.

4 minnen vet jag inget specifikt om, för Ryzen, men det vanliga är att system är mer "gnälliga" med timmings osv. Det borde gå att köpa minnen som är certifierade i 4-pack. Personligen hade jag nog bara köpt dubbelt så stora minnen, och haft utrymme för uppgraderingar längre fram.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Ok, och det ska jag nog klara. Har du någon aning om vad som menas här med Dual Channel där det står antingen 2 pcs eller 4 pcs?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad jag läst/hört någonstans så om man vill lyckas med överklockning på RAM ihop med Ryzen så ska man undvika att köra fyra modulskit.

Permalänk
Inaktiv

@sweda:

Dessa:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10793851/

De har lägre latency och är billigare än LPX 2666MHz.
Som @-=Mr_B=- skrev så behöver du gå in i BIOS och aktivera XMP.

Permalänk
Medlem

@sweda:

Om jag förstår manualen för moderkortet ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 rätt så är det bästa alternativet att köpa 2st ram stickor och montera dom i Memory Slot A2 och B2

Edit: Dual Channel betyder kortfattat att 2st ram stickor kan samarbeta tillsammans som en enhet och det ger i ibland några % bättre prestanda, här är är en längre och bättre förklaring https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-channel_memory_architectu...

Edit 2: Jag kan så lite om SR och DR (Single och Dual) rank men du kan läsa mer om detta på denna sida https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_rank

Och du kan även kolla denna Sweclockers tråd som förklarar Single och Dual rank https://www.sweclockers.com/forum/trad/1438876-dual-channel-d...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweda:

Har du någon aning om vad som menas här med Dual Channel där det står antingen 2 pcs eller 4 pcs?

Det där är listan med officiellt testade minnes kombinationer. 4pcs = 4 minnen, av just den sorten, men den lagrade profilen. Så, 4 sådana + aktivering av XMP för 2666MHz, ska fungera.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Mina LPX minnen kan jag köra i 2666mhz på det moderkortet vanligt i DOCP(xmp). Allt högre än det kräver högre dram voltage och att man justerar procODT.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av anon285887:

@sweda:

Dessa:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10793851/

De har lägre latency och är billigare än LPX 2666MHz.
Som @-=Mr_B=- skrev så behöver du gå in i BIOS och aktivera XMP.

Jag köpte dessa och jag fick massa skumma fel,bytte till 3200mhz varianten med ryzen stämpel på sedan funkade det perfekt.
På mina var det hynix minnen, har man tur får man samsung så det kan ju vara värt att testa, men nu kostar ju dessa 1599 och de med ryzen stämpel kostade 1749 tror jag och dessa funkade med xmp 3200 rakt av utan pill så det är ju upp till var och en.

Permalänk
Inaktiv

@BABOON_ASS:

Jag hade tänkt köra med LPX 3000MHz till mitt Ryzenbygge, så ska jag köra med 3200MHz istället?

Permalänk

@anon285887: de kommer med olika minnesmoduler verkar det som,jag fick hynix och min dator var helt cp tills jag bytte ut minnena,en del får Samsung o dessa går ju bättre.
Jag chansade först eftersom netonnet hade dom på rea 1349,men det sket sig i mitt fall.

Permalänk
Medlem

@anon285887: Kör på dessa
(eller flare X) om du har råd, och de passar din kylare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

@sweisdapro: 3200mhx lpx med Ryzen stämpel funkar fint annars om du vill spara några hundra, 1749 tror jag det var.
Mina gick utan knussel i 3200 xmp iaf.

Permalänk
Inaktiv

@sweisdapro:

De verkar vara najs! Får köpa de på Black Friday.

Permalänk
Inaktiv

@BABOON_ASS:

Antingen Ripjaws V eller LPX 3200MHz, vi får se.

Permalänk

@BABOON_ASS: Skulle du kunna länka dessa minnen som ska ha Ryzen-stämpel? Inte säker på att jag hittar rätt..

Permalänk