Permalänk
Medlem

Dual channel dual rank

Hej!

Har byggt ihop en liten dator i sommar. Blev nöjd, den fungerar bra och är sval och tyst.

Jag har en fråga angående single vs dual rank med dual channel.

Min rigg:
MSI h110 pro-vh
I3 6100 stockkylare
8gb ram, kingston huperx fury dual rank (HX421C14FB/8)
ASUS GTX 960 strix
240 + 120gb SSD
Be quiet power 8 500w

Min fråga gäller ramen. Som ni ser har jag en sticka. Jag undrar om det är någon skillnad på vilken sticka jag köper till. Det finns två olika hyperx fury; en single rank och en dual rank. Jag har nu en dual rank - måste jag då köpa en identisk eller spelar det någon roll?

Samtidigt undrar jag om det är bättre med single eller dual rank, både som ensam sticka och som två stickor (dual channel). Har försökt läsa mig till lite, men fått lite motstridiga uppgifter och åsikter. Vet dock att dual channel kan verkligen göra skillnad (därav mitt intresse för framtida uppgraderingar).

Hoppas texten är klar och ni förstår mina frågor. Annars får vi reda ut mina tankar lite. Tack på förhand för alla kloka svar!

Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

@SimonW86:
Ska inte spela någon roll om minnena är samma vid dual channel, dock så klockas minnena alltid till det som är lägst (man kan till och med köra med olika storlek, vilket då körs i hybrid dual channel).
Så för att få "äkta dual channel" måste minnena vara likvärdiga, behöver dock inte vara samma märke.

Lite om Dual, Triple, Quad Channel

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Jag (tror) jag har förstått att mn kan köra olika märker mm, men samma storlek, CL mm för att få dual channel. Men det är inte 100 att det fungerar.

Min fråga är mer specifikt inriktat på "rank".

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SimonW86:

Tack för svaret.

Jag (tror) jag har förstått att mn kan köra olika märker mm, men samma storlek, CL mm för att få dual channel. Men det är inte 100 att det fungerar.

Min fråga är mer specifikt inriktat på "rank".

Rank har med antalet chip som sitter på kortet(stickan) och huruvida en chipselect behövs eller ej för att adressera hela minnesrymden eller ej.

Inget man egentligen behöver bry sig om i dagsläget. Dual channel på blandad rank fungerar utan problem.

Prestandan är den samma men singlerank kräver färre minnesbilder. De som sitter på stickan har dubbelt så hög densitet istället. Detta är oftast en kostnadsfråga varvid två till synes identiska stickor kan skilja sig i rank.

Single rank Har större förutsättningar att kunna klockas högre då det är lägre sannolikhet att ett chip av de som sitter på är ett rötägg och ligger på gränsen av maxfrekvens.

Det var värre förr när det var olika minneskontrollers på moderkortet och det kan påverka om man har mycket stora mängder ramplatser. (Tänk stora servrar).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin