Hur kan en hårddisk bli för kall?

Permalänk
Medlem

Hur kan en hårddisk bli för kall?

För varm kan jag förstå, men för kall?

Temperaturen i min lägenhet är 24-25 grader. I mitt nyinstallerade hårddiskkabinett har jag än så länge två HDD. En av dessa flaggas det för i CrystalDiskInfo.

Vad beror det på och bör jag vara orolig?

Permalänk
Medlem

det där är väl hälsovärde? inte relaterat till temp, bör stå under vad det är den reagerar på i nån lista?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det där är väl hälsovärde? inte relaterat till temp, bör stå under vad det är den reagerar på i nån lista?

Du har nog rätt, lurades av att varningen står så nära °C angivelsen plus att den var lägre än de övriga.

Här är en ny skärmdump där det verkar som Reallocated Sectors Count är det som ger utslag. Hur allvarligt är det?

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du byter ut disken eller åtminstone inte lagrar viktig data där.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

En sektor som är relokerad - ha koll på den och se om värdet ökar - observera den ökar bara om du skriver på disken och disken hittar dåliga sektorer, inte läser.

hittills har du inte haft läsfel som inte kunna rättas med ECC, därav noll i 1 och C6

Antal läsfel ser du på C3 och har en del av dem 5BCh eller 1468 st.

Ökar C5 och C6 så har den stött på svårlästa sektorer och när C6 ökar - data som du förlorat och har gett "media error" eller "IO-error" när du försökt läsa och gör att 01 också ökar.

C5 går inte till 0 förrän de dåliga sektorerna är överskrivna med en dataskrivning från host och eventuellt i processen reallokeras till reservsektorer.

---

som nämt - disken bör bara användas till oviktig data som är lätt att ersätta den dagen disken ger upp på riktigt - vilket kan vara allt i från veckor - månader till 5 år...

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Tack för god redogörelse. Ska hålla ögonen öppna.

Permalänk
Medlem

@Pontus54 Kan dock tillägga att mjo.. en HDD kan vara för kall. Vissa märken/modeller gillar inte 25 och under, utan vill hellre ha 30-40. Inget som kommer "gå sönder" på en dag, men de kan påverka lagren för motorn negativt då det är en vätska som ska smörja. Blir denna för varm/kall (tänk olja i din bil tex), så kommer den inte smörja optimalt.

WD vet jag är ett ex på disk som inte gillar <30 grader. Seagate tex vill gärna ha 25-30... så det är lite varierande också. Beror troligen på hur deras flytande lager är byggd och blandningen av den.

Hellre 25 än 55+ dock...