Hjälp att finna bästa möjliga ljudet - hög budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Det var vad jag sa i mitt första svar, att Ingvar Öhman (Ino Audio) är det bästa jag hört (för rimliga summor) Pi60s spelar skiten ur högtalare för det dubbla, ingen verkade nappa dock.

Problemet med Ino är (i varje fall tidigare) att det är väldigt långa leveranstider. Förhoppningsvis är det förbättrat. Att man dessutom måste boka in en provlyssning innan beställning komplicerar det ytterligare.

Som högtalare betraktat har jag lyssnat på ett par olika system och jag tycker de är väldigt bra.

Permalänk

@Choffe: Nej, försökte bara förmedla musik kategorin, så inte massa frågor kmr " beror på vilken låt"

Menar lite hippa låtar, dagens större artister, Rihanna, drake, justin, tiesto osv..

En fråga som kan dock kan passa på och ställa, källan kmr vara spotify och youtube, vet att man kan ändra kvaliten till "hög" på spotify, dugen den kvaliten, eller ska jag kanske leta efter lite billigare kit om jag ändå inte får ut allt potential?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av steelrich:

Förstår att rummet är viktigt att möblera lätt, det är det lätta antar jag.

Såg tidigare en kommentar om att det är svårt o märka skillnaden på ljud för 50k vs långt över 50k.

Hittar högtalare från BW som heter 800d, det är ett par som ser ut som två jättar.

Sedan finns det en version som heter 804 D3, för 86k, menas det att för ett otränat öra så är det svårt och höra skillnad på de två högtalarna i ett blindtest om man sätter på en låt som tex spelas på NRJ?

Om du lyssnar på NRJ så kan det vara svårt att höra skillnad om det inte är enorma skillnader, det de sänder är ju kraftigt komprimerat och filtrerat, använder du däremot en bra insignal så lär du höra skillnader.
Det är ju tex omöjligt att höra att 800 går djupare i basen om du utgår från en signal som i sig saknar djupbas osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

bor du i hus? tänkte du ha ett dedikerat rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@buddaz: Det var faktiskt exakt ett sånt här svar jag var ute efter när jag startade tråden, tack som fan. "toppmärken att leta bland "

Har tyvärr svårt att få ner exakt det jag vill .. tyvärr..

Kan man säga att alla dessa är kategoriserade "över" toppmärkena på elgiganten/media markt, tänker på märken som boose, och harman kardon, eller lirar alla dessa större namn i samma liga?

Harman är idag mer vad man skall en koperation som äger flera olika märken.

Bose inriktning är för de som vill ha små Lifestyle högtalare medan dess nisch på hörlurar är NC.

Alla dessa märken har produkter allt från några tusen upp till och över 100k. De billigare är en nerskaling från dess High end. High End betyder mer lyx än hifi. De bättre märken hittar du aldrig på Elgiganten. Det har att göra med att produktionen är i en liten skala eftersom det skall vara lönsamt för producenten.

Hifiklubben innehar enbart 2 triktigt bra märken. Hifiklubben agerar som en mellanhand. De är inte dåliga däremot får man vara skeptisk var gång och inte svälja allt de säger i sin PR.

De övriga märken som har nämnts får du helt enkelt besöka andra butiker. Vissa utav dessa butiker kan vara lite dryga och vill ibland bara sälja till en viss person.

Det bästa tipset är lyssna sig fram. Alla märken låter olika även fast principen för att få fram ljud är den samma. Det har att göra med val utav material och konstruktion.

Jag har ingen superanläggning däremot kostar den ändå mycket om man ser till vad jag använder och mycket är köpt på rea och lite prutning. Jag har ändå lyckats höra på en del mycket på grund utav intresse när det dyker upp någon demo på lokal butik.

Spotify är en enkel lösning däremot slöseri om du tänkt lägga så mycket på enbart högtalare. Det kommer fungera däremot är det som att köra Ferrari i enbart 50km/h.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@buddaz:

"Hifiklubben innehar enbart 2 triktigt bra märken."

Vilka är dessa 2 märken?

Om man skriver om trådstart frågan till,

"Vilka högtalare hade du köpt till din favoritkusin, med vetskapen om att han lyssnar på all sorts musik, och tänker inte sätta upp ljuddämpade mattor för att få bästa effekten." Budget runt 100k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@buddaz:

"Hifiklubben innehar enbart 2 triktigt bra märken."

Vilka är dessa 2 märken?

Om man skriver om trådstart frågan till,

"Vilka högtalare hade du köpt till din favoritkusin, med vetskapen om att han lyssnar på all sorts musik, och tänker inte sätta upp ljuddämpade mattor för att få bästa effekten." Budget runt 100k.

Dali och B&W

Själv kör jag KEF R serien.

Finns inget rätt svar på din fråga.

Återkommer med ett system.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av djperryboy:

Finns väl en del bra märken när det kommer till ljud. Sennheiser är bra men för mig så är det Pioneer som gäller för hela slanten när det kommer till ljud.

Sennheiser gör såvitt jag vet inte ens högtalare... På deras hemsida finns det en endaste högtalare, och det är PA, vilket TS absolut inte ska ha.

Skrivet av djperryboy:

Creative 5.1- och 7.1- system är ju de mest kända hemmabiopaketen om det är det som du är ute efter.

Jag antar att du är ute efter surround/3D-ljud https://developer.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/s...

Om du är allmänt intresserad av musik och ljud så gå gärna med i min facebook-grupp:
https://www.facebook.com/groups/1864415590495631/

Och här är en låt som jag har gjort. https://soundcloud.com/djperryboy/keep-rising

Va? Creative hemmabio? Nu kan du väl ändå inte vara seriös. Creative måste väl göra de fjuttigast högtalarna på marknaden.
Och hur kom Microsoft HoloLens med i diskussionen?
Ser inte hur din Facebook-grupp eller låt på Soundcloud tillför något till TS diskussion heller tyvärr.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att TS borde satsa på några lite större högtalare om det är elektronisk musik och film som gäller. Visst, ett par lite mindre högtalare kan låta fantastiskt bra men kommer inte ha det där rätt trycket och pondusen som en större högtalare.

Bygger man själv så kan man få en riktigt brutal anläggning för 100 papp, men då krävs det ju att man kan bygga lådor och så också (eller möjligtvis anlita någon annan). Hör med Ingvar (INO) vad han har att erbjuda i den där prisklassen. Du kan även höra med Ingvar Ahlberg på Halland Audio Design. Han är väldigt duktig på att bygga högtalare med lite pondus och kraft i men som ändå låter bra. Jag har ett par av dom minsta högtalarna han har gjort och det är ändå ett sjuhelvetes drag i dom. Dom gick på runt 11k som byggsats men väljer du något lite mer high-end och större så borde du nog kunna komma undan med under 50k för ett par färdigbyggda högtalare tror jag. INO blir väl möjligen lite dyrare men det är extremt bra grejer det också, han vet verkligen vad han sysslar med.

Du kan läsa lite om Halland Audio Design här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77206

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av steelrich:

@buddaz:

"Hifiklubben innehar enbart 2 triktigt bra märken."

Vilka är dessa 2 märken?

Om man skriver om trådstart frågan till,

"Vilka högtalare hade du köpt till din favoritkusin, med vetskapen om att han lyssnar på all sorts musik, och tänker inte sätta upp ljuddämpade mattor för att få bästa effekten." Budget runt 100k.

Varför skaffa så bra/dyra högtalare om man ändå inte bryr sig om akustiken, det är bortkastade pengar, det ger oftast mycket bättre ljud att satsa 70-80 000 på akustik och resten på högtalarna än att köpa högtalare för 100 000 om inte rummet redan är iordninggjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Förstår att rummet är viktigt att möblera lätt, det är det lätta antar jag.

Tvärtom skulle jag säga. Att möblera/inreda ett rum för bästa ljudkvalitet är en halv vetenskap i sig - och något som ofta förbises.

Att fråga vilka högtalare som låter bäst är lite som att fråga vilken maträtt som smakar bäst - det beror nästan helt på individuell smak, och endast i viss mån på pris.

För att säkert veta vad som passar just dig bäst så behöver du prova olika högtalare på just den plats där de skall stå.
Eller så kan du köpa godtyckliga högtalare av något välkänt märke för 10k-20k. De kommer antagligen att låta tillräckligt bra för att du skall bli nöjd.

Permalänk
Inaktiv

Tänk även på att rummet som de ska stå i kan ha bra&dåliga egenskaper, man måste kika över det om man ska göra det korrekt.

Permalänk
Medlem

Tycker alla här gömmer det viktigaste, KABLARNA! Kablarna måste klangas med akustiken i rummet! TS har gett sig ut på djupt vatten med sitt nya planerade inköp.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[B550-F]|[5800X3D]|[4x16GB 3200MHz]|[7800XT]|[1TB 970 Evo Plus]|[RM750X v2]

Permalänk
Medlem

KEF Q950
REL Ti7 x2
Primare Pre32/A32
Lite kablar
CA 100k

Hade lagt lite mer pengar på att driva högtalarna och 2st sub för att få bra tryck i basen. Bara ett alternativ om vad jag hade gjort med 100k. Sedan lagt lite pengar på tjocka canvas tavlor med mera. Man behöver inte fylla rummet med tråkiga saker. Det räcker långt med möbler.

En annan.
Rotel RC 1572
Rotel RB 1590
Canton Vento 896 DC
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Har du konkreta förslag på märken som är en nivå högre än "BW" på hifiklubben?

haha det finns många tillverkare som bygger högtalare på "samma nivå" och "högre nivå" än b&w, va du nu menar med det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kozmos:

haha det finns många tillverkare som bygger högtalare på "samma nivå" och "högre nivå" än b&w, va du nu menar med det.

Nej det finns inte många, en del är på samma nivå men det finns ingen som är på nån direkt högre nivå, däremot finns det de som bygger större högtalare för det är ju infrabasen som saknas och den kräver ju att det blir stort och B&W har ju inga stora modeller i sortimentet.
Jag skaffade mina 801or just för att jag ville ha nått som hade lite mindre mått och dagens största modeller är inte så mycket större de heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte vill fixa rummet hade jag satsat på en Lyngdorf TDAI-2170, och ett par B&W 704 till det Totalpris 70k. Säg 80k efter du har köpt streamer och diverse kablar.

Men som du märker får du lika många olika rekommendationer som hur många människor som svarar på tråden... Åk och lyssna!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det finns inte många, en del är på samma nivå men det finns ingen som är på nån direkt högre nivå, däremot finns det de som bygger större högtalare för det är ju infrabasen som saknas och den kräver ju att det blir stort och B&W har ju inga stora modeller i sortimentet.
Jag skaffade mina 801or just för att jag ville ha nått som hade lite mindre mått och dagens största modeller är inte så mycket större de heller.

Ja för oss konsumenter är väl 100 000kr systemen och än dyrare dels en statuspryl, en inredningspryl men också mycket smak och tycke. B&Ws ljudideal är rätt långt ifrån Focals eller Klipsch. Det är väl snarare när man jämför en konsumenthögtalare med en studiohögtalare man egentligen ska börja jämföra på riktigt.

Permalänk
Medlem

Rummet spelar stor roll för ljudet, Provade mina högtalare i nedervåningens vardagsrum och där hade de ett betydligt fylligare ljud än i mitt lilla rum på vinden med 2 m till tak. Så även om man provlyssnar högtalare så är det inte alls sagt att de låter lika där hemma som de gjorde i affären.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det finns inte många, en del är på samma nivå men det finns ingen som är på nån direkt högre nivå, däremot finns det de som bygger större högtalare för det är ju infrabasen som saknas och den kräver ju att det blir stort och B&W har ju inga stora modeller i sortimentet.
Jag skaffade mina 801or just för att jag ville ha nått som hade lite mindre mått och dagens största modeller är inte så mycket större de heller.

Var på demo förra veckan. De visade ett par coola högtalare från Advangarte Acoustic kan vara fel stavning. Stora feta hornhögtalare. Synd bara att de spelade klassisk musik. Tyckte faktiskt de lät bättre en Klipsch Palladium som är enda jag hört tidigare som kör horn i diskanten.

Jag tycker som sådan att dessa fina märken bygger enbart stort när man närmar sig absoluta High End. I övrigt har jag nog bara sett Tannoy och JBL som kör stora element i mellanklassen.

Hade gärna velat lyssna på ett par 800 bara det att ingen butik jag har i närheten demar sådana högtalare.

Tycker det är skoj att åka och lyssna på demo event. Självklart lite nörd. Intresserar mig istället på att lyssna på bra musik än att leta brister.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Var på demo förra veckan. De visade ett par coola högtalare från Advangarte Acoustic kan vara fel stavning. Stora feta hornhögtalare. Synd bara att de spelade klassisk musik. Tyckte faktiskt de lät bättre en Klipsch Palladium som är enda jag hört tidigare som kör horn i diskanten.

Jag tycker som sådan att dessa fina märken bygger enbart stort när man närmar sig absoluta High End. I övrigt har jag nog bara sett Tannoy och JBL som kör stora element i mellanklassen.

Hade gärna velat lyssna på ett par 800 bara det att ingen butik jag har i närheten demar sådana högtalare.

Tycker det är skoj att åka och lyssna på demo event. Självklart lite nörd. Intresserar mig istället på att lyssna på bra musik än att leta brister.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hörde JBL Everest D66000 på arkenmässan för ett par år sedan. Det var antagligen den högtalare jag lyssnat på som jag gillat mest. Fantastisk dynamik och ett sjuhelvetes drag i dom om man vågar vrida upp volymen lite. Det var samma år som jag satt och snackade med han den där token i guldörat-dokumentären, och då visste jag inte ens vem han var.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag hörde JBL Everest D66000 på arkenmässan för ett par år sedan. Det var antagligen den högtalare jag lyssnat på som jag gillat mest. Fantastisk dynamik och ett sjuhelvetes drag i dom om man vågar vrida upp volymen lite. Det var samma år som jag satt och snackade med han den där token i guldörat-dokumentären, och då visste jag inte ens vem han var.

Det som var bäst denna gång var Audiovector R11 med Gryphon som visades upp med hjälp utav far/son Audiovector. Fy helsikes rytmh. Inga som helst problem att hantera all sorters musik. Som sagt man får bara slanta upp ca 2 miljoner för högtalaren.

Själv kommer jag nog aldrig upp på den nivån. För närvarande kör jag vidare med KEF R100. Tänkt byta, tror jag istället kommer leta efter de små sista bitarna. Som ett bättre försteg, bättre ström, stativ, en liten kvalitativ sub och en ny CD spelare. Listan kan göras lång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det finns inte många, en del är på samma nivå men det finns ingen som är på nån direkt högre nivå, däremot finns det de som bygger större högtalare för det är ju infrabasen som saknas och den kräver ju att det blir stort och B&W har ju inga stora modeller i sortimentet.
Jag skaffade mina 801or just för att jag ville ha nått som hade lite mindre mått och dagens största modeller är inte så mycket större de heller.

Det va nog svårt att tolka mitt inlägg för jag själv visste inte riktigt vad han menade med det men jag tycker det verkar som status och lyxfaktor väger tyngre än ljudet för honom.
Det finns ju en drös aktörer som gör onödigt dyra högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kozmos:

Det va nog svårt att tolka mitt inlägg för jag själv visste inte riktigt vad han menade med det men jag tycker det verkar som status och lyxfaktor väger tyngre än ljudet för honom.
Det finns ju en drös aktörer som gör onödigt dyra högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja finish kostar otroligt mycket utan att förbättra ljudet det minsta, det är därför de flesta högtalare man kör i studios inte är i fanerversionerna utan bara är målade i mattsvart.
Det är iofs trevligt om en större högtalare även är en vacker möbel om den byggs så att den syns och inte integreras i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja finish kostar otroligt mycket utan att förbättra ljudet det minsta, det är därför de flesta högtalare man kör i studios inte är i fanerversionerna utan bara är målade i mattsvart.
Det är iofs trevligt om en större högtalare även är en vacker möbel om den byggs så att den syns och inte integreras i rummet.

Ja det kan jag hålla med om, för hemmabruk vill man väl oftast ha högtalare med lite finish särskilt om man delar hemmet med en tjej, från egen erfarenhet så har de en tendens att tycka att de flesta högtalare är stora och fula ;P

Permalänk

@kozmos:

Känns lite som att det pågår häxjakt pga jag nämnt att det ska va "dyrt".

Och det finns en del sanningen i det ja, Ni som uttrycker er på detta sätt, har ni kläder för att hålla er varma och klocka för att hålla koll på tiden?

Vill inte dra igång något tjafs, men förstår inte allt neg kring det.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@kozmos:

Känns lite som att det pågår häxjakt pga jag nämnt att det ska va "dyrt".

Och det finns en del sanningen i det ja, Ni som uttrycker er på detta sätt, har ni kläder för att hålla er varma och klocka för att hålla koll på tiden?

Vill inte dra igång något tjafs, men förstår inte allt neg kring det.. :/

Menade inget negativt, var och en får köpa vad dem vill det är irrelevant vad min personliga åsikt är.
Det jag ville ha sagt från början är att det finns mycket dyra högtalare att välja bland, inte enbart b&w

Jämför du högtalare med en ferrari så är det ju givetvis så jag ser det, ferrari har blivit mer av en lyxbil i supersport segmentet, finns absolut bättre bilar om du enbart vill ha körglädje och prestanda där inte allt lull lull är prioriterat pga kostnader, vikt, prestanda.

Permalänk
Medlem

Sen hade jag ju inte baserat ett beslut på vad andra i ett forum säger om du verkligen ska betala större summor för något, det bästa är ju att pallra dig ner till en mässa och besöka lite affärer så du har lite olika alternativ att välja mellan som många andra i tråden redan har sagt.

Permalänk

@kozmos:

Då förstår jag hur du menar!

Yes självklart ska jag det, och har redan gjort, ska försöka skriva ihop vad jag upplevt, men varit grymma tips i tråden, och Grabbarna på hifiklubben har bekräftat allt ni sagt i stort sätt.