Hjälp att finna bästa möjliga ljudet - hög budget

Permalänk

Hjälp att finna bästa möjliga ljudet - hög budget

Halloj, har sökt runt lite på google, men lyckas inte söka det jag letar efter riktigt, då alla testar är så varierande, med vad som är bästa ljuded, och oftast är det bäst ljud för pengarna.

Jag söker alltså märken jag ska kolla bland som är "top" klass. Det får gärna kosta,

Tänker på stora högtalare som man brukar ha vid TVn.

vilka märken är ljudets ferrari?? Och Menar kanske inte absoluta topklass som görs för hand med diamanter för flera miljoner, utan runt 100k klassen, (antar att man kan få rätt hyffsat för det)

De märken jag känner till boose, pioneer, bang olufsen, etc. Men som jag förstått detta så är dessa märken topklassen i varuhus som elgiganten etc, och det ska finnas en kategori över dessa?

Blev ett rörigt inlägg som fan, men försökte få ner mina tankar så noga jag kunde, hoppas nån där ute kan hjälpa till!

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Imo så är det inte riktigt så i ljudvärlden. Om du köper en bil för en mille jämnfört med en bil för 150k så är det ju en VÄLDIGT stor skillnad i fart, hastighet etc etc. Men vid ljudkvalité så planar det ju ut väldigt snabbt. 20-30 tusen max sen blir det ju inte mycket bättre vad det kommer till ljud.

Är ju givetvis dina pengar, men rekommenderar att du antingen eldar upp resten eller ger dom till undertecknad istället.

Permalänk
Medlem

Ingvar Öhman grejer är det absolut bästa jag hört och det får du billigare än 100k. Googla PI60s. Skrivs mycket på faktiskt.se om dem. Annars är Elac rätt bra. Akta dig för Canton.

Enda högtalare jag lyssnat på som har en närvarokänsla, dvs att ljudet känns som om det kommer från ett band som spelar i andra sidan rummet, och då har jag lyssnat på betydligt dyrare system på pausen ljud och bild. Skippa hifiklubben (finljudets OnOff).

Ingvar Öhman handlar men direkt av.

Permalänk

@Leffe_B: Tack för svar!

Kanske glömde det viktigaste o säga vad jag ska ha det till. Lyssnar sällan på klassisk musik med orkester, utan mest hårdare elektronisk och gillar action rullar! Så det är mest det jag ska ha det till!

EDIT: Vad menade du med (onoff) på hifiklubben?

Permalänk
Medlem

Låter mer som du ska ha discohögtalare

Vill du lägga ut mycket pengar kan du alltid köpa dyra kablar. Alla vet att ljudet blir bättre i direkt proportion till vinstmarginalen hos kabeltillverkaren. Egentligen undrar man varför folk har både högtalare och förstärkare när det är kablarna som är det som verkligen låter mest skillnad.

Köp en rulle dyr kabel.

( för er som ännu inte förstått att posten innehåller en gnutta ironi, hoppa över till nästan post i tråden )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga vilket som är bäst då alla tycker olika. Men jag personligen föredrar Cerwin Vega då jag älskar att känns basen genom hela kroppen. Sen är dom inte som ett par Dali till klassisk musik. Jag kör mest hård rock och Death metal.
Mitt råd är att åka till Hifi klubben och lyssna , som Hifi klubben säger........ Bra ljud köper man inte där det finns rea på brödrostar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Det är svårt att säga vilket som är bäst då alla tycker olika. Men jag personligen föredrar Cerwin Vega då jag älskar att känns basen genom hela kroppen. Sen är dom inte som ett par Dali till klassisk musik. Jag kör mest hård rock och Death metal.
Mitt råd är att åka till Hifi klubben och lyssna , som Hifi klubben säger........ Bra ljud köper man inte där det finns rea på brödrostar

Hifiklubben = bästa grejer inom ljud med andra ord?

EDIT: Ser att de har rätt saftig prisklass på ett märke som heter " bower wilkins" skulle man kunna kalla det för topklass märke?

Permalänk
Medlem

@steelrich: Nej hifi klubben är inte bästa stället för ljud, finns många andra bra ställen som säljer hifi. Sedan säljes inte allt genom återförsäljare heller utan många företag sköter återförsäljningen själva.

Edit. Sedan om du nu hittar något du gillar i butik måste du få ta hem och lyssna på det och se hur högtalarna fungerar i ditt hem. Sedan om du planerar att invertera 100k i ljud borde lite av det spenderas på att skapa en bättre akustik i rummet.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

@steelrich: Nej hifi klubben är inte bästa stället för ljud, finns många andra bra ställen som säljer hifi. Sedan säljes inte allt genom återförsäljare heller utan många företag sköter återförsäljningen själva.

Har du konkreta förslag på märken som är en nivå högre än "BW" på hifiklubben?

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett par högtalare som först och främst ska ha hög skrytfaktor och vara ljudtryckskapabla så kolla på JBL:s stora monitorer, typ 4343. Annars är säkert B&W som säljs på hifiklubben bra eftersom fler vanliga Svenssons känner igen märket.

Tyvärr är det förhållandevis lätt att betala 100k för ljud som en annan högtalare levererar för 15k. Ljudåtergivning går inte riktigt* att mäta och speca på samma sätt som typ datorprestanda, så det finns inget entydigt svar på vad som är "the shit". Och alla ljudintresserade har sina idéer och vanföreställningar. Vad som är "bra" beror också i viss mån på ljudmiljön de ska användas i.

*Mycket går att mäta, men är man tillräckligt erfaren och smart för att tolka mätresultaten med god noggrannhet är sannolikheten stor att man hellre konstruerar sina egna högtalare.

Permalänk
Medlem

Finns en uppsjö med högtalare för finsmakare i den prisklassen, dock tror jag du kastar bort pengar för det du vill ha dem till då de definitivt ger ett större lyft till musik med exaktare klanger, större "rum/närvaro" etc. Kort sagt (och förkortat): tänk dig att höra en orkester live där alla klanger/toner återges mer exakt och kan urskiljas individuellt.

Kolla in t ex Cerwin Vega (som nämnts tidigare)
Klipsch RP-280F med en Klipsch RP-450C center. (personlig favorit och ägare)
Släng in deras 15" Sub och du flyttar huset.
(eller rp-280FA så finns även inbyggda Dolby Atmos högtalare)
Bowers & Wilkins 683 S2
Canton finns det folk som gillar, dock inga jag personligen gillar.

En bra förstärkare är viktigt det med, för kombination för hemmabio är jag själv såld på Yamaha, deras "värsting" Yamaha RX-A3070 är svår att bli besviken på 😎

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

@steelrich: Märken och märken, kan vara en bra start men bara för att BMWs M-modeller är grymma betyder inte det att en 2-serie active tourer är bra. BW som nämnt tidigare gör fina saker sedan finns dynaudio, B&O beolab 50 ska vara bland de bästa högtalarna man kan köpa nu men dom kostar mer än 100k. JBL har även gjort än del trevliga högtalare. Finns nog inget bättre än Naim Audio när det kommer till förstärkare. Själv är jag inte insatt i denna prisklassen av högtalare riktigt än då de är utan för min prisklass.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Om du är beredd att lägga 100 000 på högtalare så bör du lägga lite på rummet också samt på förstärkare.

När det gäller B&W så tyckre jag personligen att de är väldigt bra (har 802N som huvudhögtalare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@Leffe_B: Tack för svar!

Kanske glömde det viktigaste o säga vad jag ska ha det till. Lyssnar sällan på klassisk musik med orkester, utan mest hårdare elektronisk och gillar action rullar! Så det är mest det jag ska ha det till!

EDIT: Vad menade du med (onoff) på hifiklubben?

Till hård elektronisk musik så älskar jag KEF Blade men kanske lite över din budget,

Permalänk

Tack för alla svar i tråden!! Börjar förstå att det inte är lika lätt o jämnföra som bilar.

"Focal" säger det er nånting? Allmänn åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@steelrich: Märken och märken, kan vara en bra start men bara för att BMWs M-modeller är grymma betyder inte det att en 2-serie active tourer är bra. BW som nämnt tidigare gör fina saker sedan finns dynaudio, B&O beolab 50 ska vara bland de bästa högtalarna man kan köpa nu men dom kostar mer än 100k. JBL har även gjort än del trevliga högtalare. Finns nog inget bättre än Naim Audio när det kommer till förstärkare. Själv är jag inte insatt i denna prisklassen av högtalare riktigt än då de är utan för min prisklass.

Om du inte är insatt så varför skriver du massa strunt?
Finns säkerligen över 100 märken som är betydligt bättre än Naim Audio och varför skulle beolab 50 ska vara bland de bästa högtalarna ?
Något du läst någonstans förmodar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Tack för alla svar i tråden!! Börjar förstå att det inte är lika lätt o jämnföra som bilar.

"Focal" säger det er nånting? Allmänn åsikt?

Till din musiksmak NEJ.
Provlyssna på Elac de faller dig nog mer i smak.

Permalänk

@micke7406:

Förstår jag det hela rätt att dunka dunka inte kräver lika fina "grejer" som kostar mindre då det är lättare att få spela så bra det går och spela.

vill man däremot höra mozarts senaste HIT, så går det att producera "fingrejer" på ett helt annat sätt, vilket gör det hela dyrare?

Vad rekomenderas Focal till för musik/andvändningsområde?

Permalänk

Vad som låter bra är mycket individuellt så är du beredd att lägga så mycket pengar föreslår jag att du går in i en seriös hifi/hembio butik där du kan få hjälp med att provlyssna några alternativ. Nu skriver du inte vilken stad du befinner dig i så det är inte så lätt att ge dig tips på butiker.

För övrigt som flera tidigare påpekat så påverkar förstärkare och rums akustik också en hel del så försök att titta på en helhetslösning.

Permalänk
Medlem

Som några varit inne på redan. Vad ska du lyssna på?
Är det film, som både har massa explosioner och musik samt dialog? är det mer dialogbaserad tv?
Är det musik, vilken musik isåfall?

Olika högtalare levererar olika typer av ljud, även inom samma serier är det då storlekar på element etc. som gäller också. För stora och tröga element kommer utan en väldigt bra slutsteg inte klara att levera ljud tillräckligt snabbt.
Vill man ha mycke bas för sin musik kommer det kanske inte alls passa bra för dialog på tv.

För musik är det "stereo" som regerar. Då är det väldigt bra högtalare som är kanske mest lämpligast för många. Och sedan bra elektronik för att leverera ljudet till högtalarna.

För tv kanske man vill ha dessutom 2st väldigt bra subbar för att leverera det tryck man vill ha samt en hel hög av högtalare för att distribuera ljudet från olika håll.

Det är faktiskt svårt att kombinera dessa 2 världar. Men köper man från en större serie kan man alltid växa. Tex börja med 2st frontar för att leverera musik, sedan en eller 2 subbar som bara används för tv. Sedan växa med en center, bakre högtalare etc. som kanske kan vara lite billigare modeller från samma serie, och bara använda dessa vid tv.

Jag märker tex att min B&W CM2-serie (Nu ersatt av B&Ws 700-serie) inte levererar märkvärdigt bra vid TV, men såfort det blir musik i en film eller serie, då verkligen lyfter atmosfären i rummet. Speciellt om det är tex klassisk eller akustisk musik med ett flertal olika ljudkällor i musiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

@micke7406:

Förstår jag det hela rätt att dunka dunka inte kräver lika fina "grejer" som kostar mindre då det är lättare att få spela så bra det går och spela.

vill man däremot höra mozarts senaste HIT, så går det att producera "fingrejer" på ett helt annat sätt, vilket gör det hela dyrare?

Vad rekomenderas Focal till för musik/andvändningsområde?

Till din musiksmak så blir Focal bara Platt och tråkigt, Dom har ganska mjukt mellanregister som ger luftigare karaktär på sång osv och är inte så förlåtande som många andra märken är. Och som skrevs här ovan, Du måste åka runt och provlyssna själv och bilda dig en uppfattning och allra helst låna med dig ett par hem och lyssna i din miljö,
Att jobba med akustiken i dit rum är även det minst lika viktigt.

Permalänk
Inaktiv

Låter mer som att TS är ute efter märkeshögtalare än bra ljud.

Skall du köpa högtalare: GÅ OCH LYSSNA PÅ DEM. Är de fina nog och låter bra, köp. Är de för dyra, för fula eller låter för dåligt, köp inte. Skit i vad det är för märke på den.

Köper du högtalare för 10k och uppåt finns det inte billighetsmärken och vad som helst kan egentligen låta helt perfekt för dig.

Är du ute efter någon statuspryl, köp en BW och berätta för dina polare att den var skitdyr, ingen kommer titta ner på det.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha högtalare till elektronisk musik och film, satsa på ett par klipsch RF-7 från tyskland (Ca 20000:-)

Permalänk

Rekommendera ljud till andra är lite som att rekommendera andra upplevelser som smak,lukt osv det är inte helt lätt då sådant är subjektivt. Att hitta "Ferrari" bland högtalare är alltså upp till den som lyssnar på dom. Det finns egentligen ingen högre gräns på högtalare, du kan hitta högtalare som kostar miljoner om du vill. Det är också viktigt att ha rätt komponenter som förstärkare alt. för-förstärkare, slutsteg osv. Många som köper dyrare högtalare lägger minst lika mycket om inte mer på elektroniken runt omkring.

The sky is the limit så att säga och vad som är bäst kan bara du svara på. Mitt tips är att åka och lyssna, lyssna och lyssna på högtalare. Bor du i Stockholm finns det ett rejält knippe med butiker som säljer lite finare hi-fi produkter. Paus ljud och bild, Reference audio, Ljudmakarn Hifi-klubben osv. Ett annat tips är att besöka diverse hifi-mässor som hålls årligen.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Skulle nog aldrig köpa "finljud" nytt.
Det finns mycket pengar att spara i att köpa begagnat då det finns så mycket att välja på.
Några shyssta B&W i 800-serien uppåt eller något vintage med JBL hade jag siktat på.
Sen hade jag nog satsat på någon riktigt saftig rörförstärkare, men allt är en smaksak. Testa dig fram, lyssna själv.

Permalänk

Pioneer!!!

Finns väl en del bra märken när det kommer till ljud. Sennheiser är bra men för mig så är det Pioneer som gäller för hela slanten när det kommer till ljud.

EDIT: Det beror ju på om du är ute efter kvalitet eller bas. Jag är ingen snubbe som gillar att dån-döna bas. Jag vill ha en bra balansering av samtliga ljud. En pulserande bas är riktigt nice men det handlar om varje ljuds kvalitet. Det är inte högtalarna i sig som är det viktigaste och absolut inte vilka kablar du har. Det viktiga är att du kan montera systemet som du vill ha det och att det är smidigt att använda för dig. Och om allt är integrerat på ett bra sätt med varandra så underlättar det betydligt. Men det är också ljudet i sig som har betydelse. Filmljudet/musiken etcetera är det som betyder mest. Är låten inte bra gjord och du har världens renaste ljudsystem så låter ju låten bara ännu sämre. Men ja om du ska se på filmer med högkvalitativa ljudeffekter så är det Pioneer jag skulle rekommendera. Sen behöver du inte bry dig så mycket om prislappen, det är ju ljudets kvalitet du vill åt, inte ett högt pris. Sätt dig in lite mer i musik och ljudbranschen så
kan du bedöma själv vad som är bra eller dåligt. Enklaste sättet är att kolla på DJ's och musikskapare på Youtube så ser du vilka märken proffsen använder.

Creative 5.1- och 7.1- system är ju de mest kända hemmabiopaketen om det är det som du är ute efter.

Jag antar att du är ute efter surround/3D-ljud https://developer.microsoft.com/en-us/windows/mixed-reality/s...

Om du är allmänt intresserad av musik och ljud så gå gärna med i min facebook-grupp:
https://www.facebook.com/groups/1864415590495631/

Och här är en låt som jag har gjort. https://soundcloud.com/djperryboy/keep-rising

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter ett hemmabiosystem så rekommenderar jag att kolla in Zeos guide på reddit. https://www.reddit.com/r/Zeos/comments/5zt8mw/guide_surround_... Han gör många recensioner på Youtube och visar exakt vad man ska köpa. Har själv valt mitt hemmabiosystem efter hans rekommendationer och jag är mycket nöjd

Permalänk
Avstängd

Är ingen ljudfanatiker själv men känns som att TS helt enkelt bara har för mycket pengar som hen måste köpa högtalare för. Gå in på https://www.hifiexperience.se/ och beställ något i den prisklassen du tycker är ok och sen kör du på det.
Själv kör jag Sonos för funktionen och ett par små B&W som är både snygga och spelar bra för min smak.
Samma sak gäller för folk som lägger ut köptrådar på datorer för 50 000kr och uppåt, du kan få allt och sen bara en fråga varför du ska ha just tre 1080 ti kort för. Köp för så mycket du tycker du har råd med och är det högtalare för 1 miljon eller dator för 100 000kr så köp det. Du kommer förmodligen bli mycket lyckligare än den som har högtalare för 5000kr och en dator för 10000kr.😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

d

@Stefflo:

Förstår vad du menar, men visst spelar väl ett par BW för 100k bättre än sonos?

Min polare har ett par sonos och tkr inte det är mkt bättre ljud i de än mina nuvarande creative högtalare från elgiganten...?

Permalänk
Medlem

Om det är någon pryl man ska lägga ned extremt mycket research på är det ljudprylar annars är det nästan garanterat att du kommer bli missnöjd, speciellt om man lägger såna där summor. Bor du i en större stad åk runt och provlyssna det finns många hifibutiker.
Det är väldigt individuellt det där med ljudet. . Dock om du kan få tag i ett par PI60s som nån skrev slå till ;D