Intel lanserar SSD Optane 900P med 3D Xpoint

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

8-16 GB RAM, 64-128 GB X-point, SSD/HDD för resten, skulle vara roligt att se hur mycket bättre boot tider på typ linux blir med X-point minne.

Boot och sleep funktioner som måste cacha mycket kanske blir bättre? Borde också snabba upp backuper om man har en massa filer som man måste sålla genom.

Från http://gadgets.ndtv.com/laptops/news/intel-optane-ssd-900p-la...

Citat:

ntel is launching the Optane SSD 900P at CitizenCon, an ongoing community event based around the massively mutiplayer online space simulation game Star Citizen. The game's developer, Roberts Space Industries, says that it is optimised Star Citizen for the Optane SSD 900P. Specifically, Star Citizen takes advantage of the ability to read multiple files concurrently, reducing load times for huge amounts of texture and mesh data even at the highest possible settings.

Gissningsvis blir nog flera här på Sweclockers som kommer vänta på oberoende tester, med höga förhoppningar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

Intel är kapitalstarka annars känns det nu som en flopp innan de har fått igång tillverkningen så de blir ännu snabbare och billigare. Man får ge Optane några år och se vad som händer.

Samtidigt vill jag inte ha ett nytt Samsung läge med diskar, att en aktör ligger långt före utan förhoppningsvis kommer de andra också att bli snabbare.

Den stora skaran här på swec är väl egenligen disken ej intressant för att köpa, då tom en 960 evo för dem är bortkastade pengar.

Annars visst bra siffror, jag vill dock se den spöa min ramdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Intel är kapitalstarka annars känns det nu som en flopp innan de har fått igång tillverkningen så de blir ännu snabbare och billigare. Man får ge Optane några år och se vad som händer.

Samtidigt vill jag inte ha ett nytt Samsung läge med diskar, att en aktör ligger långt före utan förhoppningsvis kommer de andra också att bli snabbare.

Den stora skaran här på swec är väl egenligen disken ej intressant för att köpa, då tom en 960 evo för dem är bortkastade pengar.

Annars visst bra siffror, jag vill dock se den spöa min ramdrive.
http://i.imgur.com/U4LeLWb.png

Eller så kan du ju prestandamäta ditt L1 cache, jätteanvändbart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Eller så kan du ju prestandamäta ditt L1 cache, jätteanvändbart.

Nej jag kör testet emot processor registrerarna, jag ska först bara hitta en cpu som kan lagra 100GB data i dessa register.

Min poäng är att Optane är dyra, det är ej många som har behov av dem, av den skara som har behov så kan många som mig slänga upp en ramdrive för vissa lösningar. Om ramdriven är liten så blir det t.o.m billigare, det dock blir lite dyrt när man ska upp i 500GB. Sedan har det andra nackdelar.

Men som sgat, jag tror Optane kan bli bra i framtiden, just nu tror jag Intel går back på den, men de har pengar att satsa på att förbättra den.

Permalänk
Medlem

Nej Intel! 280 GB och 480 GB för de priset? De kommer inte räcka långt. :/ 1TB eller 2TB hade varit mer relevant i den prisklassen samt att de räcker längre innan de bli fullt.

Intel SSD Optane 900P väntas finnas tillgänglig inom kort med ett pris på 389 USD för 280 GB-modellen och 599 USD för 480 GB-modellen, motsvarande 4 100 respektive 6 300 kronor inklusive moms.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sAAb:

Boot-tiden borde ju få sig en skjuts. Där kanske man kommer ner under sekunden nu?

Finns Linux-version som bootar långt under sekunden från "vanlig" flash. Detta är inbyggda system som kör Linux. Ett specifikt exempel jag känner till där man jobbat med boot-tid är för instrumentpanel i bil där OSet är Linux, inte så kul om instrumentpanelen kommer igång fem sekunder efter man vridit om nyckeln....

Höll på med Linux-kernel utveckling ett tag, då hade jag en testplattform som bootade till bash-prompt på <200 ms (fast då byggdes user-land in i kärnan som ett initramfs ).

Problemet i det läget är inte diskhastighet, det är att få bort alla former av väntande i boot-processen samt att köra allt som går parallellt.

Är verkligen boot-tiden ett problem idag? Min RPi3 bootar på några sekund från SD-kort (det in i textläge då jag har den som server), Windows-datorn ungefär lika snabbt (den har i.o.f.s. NVMe).

Finns dock vissa program som har irriterande lång starttid, t.ex. vissa spel och Visual Studio (som tur är finns Visual Studio Express och Emacs!). Men där verkar inte huvudproblemet vara diskhastighet, verkar vara andra saker som begränsar (men skulle rent teoretiskt kunna vara latens).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Finns Linux-version som bootar långt under sekunden från "vanlig" flash. Detta är inbyggda system som kör Linux. Ett specifikt exempel jag känner till där man jobbat med boot-tid är för instrumentpanel i bil där OSet är Linux, inte så kul om instrumentpanelen kommer igång fem sekunder efter man vridit om nyckeln....

Höll på med Linux-kernel utveckling ett tag, då hade jag en testplattform som bootade till bash-prompt på <200 ms (fast då byggdes user-land in i kärnan som ett initramfs ).

Problemet i det läget är inte diskhastighet, det är att få bort alla former av väntande i boot-processen samt att köra allt som går parallellt.

Är verkligen boot-tiden ett problem idag? Min RPi3 bootar på några sekund från SD-kort (det in i textläge då jag har den som server), Windows-datorn ungefär lika snabbt (den har i.o.f.s. NVMe).

Finns dock vissa program som har irriterande lång starttid, t.ex. vissa spel och Visual Studio (som tur är finns Visual Studio Express och Emacs!). Men där verkar inte huvudproblemet vara diskhastighet, verkar vara andra saker som begränsar (men skulle rent teoretiskt kunna vara latens).

Jag har hört många säga ju bättre dator ju längre starttid. Jag hade ett åbäke på jobbet som tog någon minut innan den passerade biosen och när alla fläktarna drog på i 100% under testet för att pasera biosen, så kom folk in i labbrummet och undrade vad tusan jag höll på att starta.

Bortsett från alla tester så ser jag inte varför en desktop dator ska kunna starta blixtsnabbt, men det är väl alla tester ihop med plug & play som gör att datorn inte bara kan ladda in datan i ram och fortsätta.
*edit*
Angående plugg and play finns en grundvideo här och tusan den slöar ner mer att datorn bara föresätter att ingen hårdvaruförändring har skett: https://www.youtube.com/watch?v=3z7mWRWlkRo

Förbjud plug and play och tillåt enbart lödkolv för att byta hårdvara så kommer våra dator att starta snabbt igen.

*edit2*
Men detta med att all hårdvara ska testas kan även på desktopmaskiner resultera i att om man har en väldigt massa hårdvara så kan man för detta få längre uppstartstid, speciellt om någon är trög att att konfigureras. Vi som är lite äldre minns väl att default på gamla bios hos helt vanliga konsumentdatorer var att räkna upp ramminnet, ju mer ram man hade ju längre fick man vänta.

Permalänk
Medlem

Intel sponsrade Star Citizens CitizenCon som gick av stapeln nyss (fredag). De gav bort mängder av Optane drivar där. Intels intro tal där de pratar optane. Från 2:10 i videon.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Damn, dem random access speeds!

Tech stolen from Startrek!

Permalänk
Medlem

Spännande!!

Permalänk
Medlem

Börjar läsa, tänker "ja men perfekt ny dator är ju på G och jag ska införskaffa ny SSD"! Börjar drägla lite smått. Tar en klunk sparad Jolt-cola lite smått nöjd.. men helt plötsligt sätter man colan i halsen. och mastodonterna blev helt vansinniga.. när man läser de uppskattade priserna.

Visst, jag hade räknat med prispåslag för mervärdet - men till det priset? Nej då kör jag hellre ett par 1TB SSDs för installation av spel så att man konstant behöver fundera över vad man ska avinstallera och köra från en HDD?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Kommer den komma som m.2 disk tro?

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Vilken eller vilka typer av användningsfall är hårt beroende av läshastigheten av många av små filer menar du?

Jag ser det inte framför mig att man gärna skriver många filer till hårddisk, utan hellre låter dem leva i RAM.

Jag kan förstå att servrar kanske gör det, men finns det även tydliga vinster för hemanvändare?

De flesta programstarter samt ditt OS uppstart är egentligen läsning av en massa små filer där din CPU skulle kunna jobba hårdare givet att du fick mer data.

Det här är anledningen till att HDD->SSD ger så stor skillnad. 3D XPoint/Octane pushar ytterligare ett steg och ger mycket kortare latenser på file-retrieval. Det är nog så att vi aldrig kommer uppleva skillnaden av att gå från HDD till SSD igen - men det här är helt enkelt nästa steg i den utvecklingen.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Klick (helst nätagg-powerswitch stuket) ~0.5s Hej OS!... blir det inte så är jag inte intresserad.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vilken typ av "failure mode" eller vad man skall kalla det som Intel kör på sina Optane enheter? På vissa SSD:er så spärras skrivningarna så man åtminstone kan återhämta all den datan som finns efter det att disken har nått sin max rated endurance. Gäller samma för Optane enheterna tro?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av Star Citizen-koden som följer med om nu någon slår till på en Optane och inte vill ha koden själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns Linux-version som bootar långt under sekunden från "vanlig" flash. Detta är inbyggda system som kör Linux. Ett specifikt exempel jag känner till där man jobbat med boot-tid är för instrumentpanel i bil där OSet är Linux, inte så kul om instrumentpanelen kommer igång fem sekunder efter man vridit om nyckeln....

Höll på med Linux-kernel utveckling ett tag, då hade jag en testplattform som bootade till bash-prompt på <200 ms (fast då byggdes user-land in i kärnan som ett initramfs ).

Problemet i det läget är inte diskhastighet, det är att få bort alla former av väntande i boot-processen samt att köra allt som går parallellt.

Är verkligen boot-tiden ett problem idag? Min RPi3 bootar på några sekund från SD-kort (det in i textläge då jag har den som server), Windows-datorn ungefär lika snabbt (den har i.o.f.s. NVMe).

Finns dock vissa program som har irriterande lång starttid, t.ex. vissa spel och Visual Studio (som tur är finns Visual Studio Express och Emacs!). Men där verkar inte huvudproblemet vara diskhastighet, verkar vara andra saker som begränsar (men skulle rent teoretiskt kunna vara latens).

Skrivet av anon159643:

Jag har hört många säga ju bättre dator ju längre starttid. Jag hade ett åbäke på jobbet som tog någon minut innan den passerade biosen och när alla fläktarna drog på i 100% under testet för att pasera biosen, så kom folk in i labbrummet och undrade vad tusan jag höll på att starta.

Bortsett från alla tester så ser jag inte varför en desktop dator ska kunna starta blixtsnabbt, men det är väl alla tester ihop med plug & play som gör att datorn inte bara kan ladda in datan i ram och fortsätta.
*edit*
Angående plugg and play finns en grundvideo här och tusan den slöar ner mer att datorn bara föresätter att ingen hårdvaruförändring har skett: https://www.youtube.com/watch?v=3z7mWRWlkRo

Förbjud plug and play och tillåt enbart lödkolv för att byta hårdvara så kommer våra dator att starta snabbt igen.

*edit2*
Men detta med att all hårdvara ska testas kan även på desktopmaskiner resultera i att om man har en väldigt massa hårdvara så kan man för detta få längre uppstartstid, speciellt om någon är trög att att konfigureras. Vi som är lite äldre minns väl att default på gamla bios hos helt vanliga konsumentdatorer var att räkna upp ramminnet, ju mer ram man hade ju längre fick man vänta.

Skrivet av hansfilipelo:

De flesta programstarter samt ditt OS uppstart är egentligen läsning av en massa små filer där din CPU skulle kunna jobba hårdare givet att du fick mer data.

Det här är anledningen till att HDD->SSD ger så stor skillnad. 3D XPoint/Octane pushar ytterligare ett steg och ger mycket kortare latenser på file-retrieval. Det är nog så att vi aldrig kommer uppleva skillnaden av att gå från HDD till SSD igen - men det här är helt enkelt nästa steg i den utvecklingen.

Hmmm. Mitt OS (Debian testing) ligger på en Samsung 850 Pro 256 GB, med två 3TB HDD uppkopplade. 40±2 sekunder innan jag får login-prompten mot KDE (Gnome, no way). Kan det ha med min C2Q Q6600 att göra?

Optane kanske är för mig i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb: Troligen inte.

Med tanke hur liten skillad det är mellan en snabb mekanisk disk och en SSD, eller mellan en SSD och NVME.

Problemet för dom flesta scenarion (bootup, spel) är att det är inte bara läs/skriv-prestanda som begränsar. Ibland väntar saker på att tjänster ska bli redo (windows) eller att servrar ska svara (spel)

Jag märker 0 skillad mellan 850 pro och 960 pro på nvme i nått jag gör, annat än i ren kopiering eller tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns Linux-version som bootar långt under sekunden från "vanlig" flash. Detta är inbyggda system som kör Linux. Ett specifikt exempel jag känner till där man jobbat med boot-tid är för instrumentpanel i bil där OSet är Linux, inte så kul om instrumentpanelen kommer igång fem sekunder efter man vridit om nyckeln....

Höll på med Linux-kernel utveckling ett tag, då hade jag en testplattform som bootade till bash-prompt på <200 ms (fast då byggdes user-land in i kärnan som ett initramfs ).

Problemet i det läget är inte diskhastighet, det är att få bort alla former av väntande i boot-processen samt att köra allt som går parallellt.

Är verkligen boot-tiden ett problem idag? Min RPi3 bootar på några sekund från SD-kort (det in i textläge då jag har den som server), Windows-datorn ungefär lika snabbt (den har i.o.f.s. NVMe).

Finns dock vissa program som har irriterande lång starttid, t.ex. vissa spel och Visual Studio (som tur är finns Visual Studio Express och Emacs!). Men där verkar inte huvudproblemet vara diskhastighet, verkar vara andra saker som begränsar (men skulle rent teoretiskt kunna vara latens).

Känns som du jämför äpplen och päron måste jag säga.
Att boota hårdvara som är konfigurerad för att endast hantera just den hårdvaran och sedan ha ett OS som är skrivet för just en enhet förstår vem som helst att boottiden kan bli enormt snabb. Men riktigt så fungerar det ju inte i desktop pc världen. Kompatibilitet mot mängder med hårdvara och mjukvara kostar massor med tid i form av att läsa större delar data och väntetider för att enheter eventuellt skall hinna initiera.
Så jag skulle absolut säga att även om Microsoft jobbat för att förbättra boottiden och SSD enheter gjort ett häst jobb att även de hjälpa till på traven så finns det fortfarande i framförallt mjukvaran saker att förbättra.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Raid = iops ??? När blev det något man fick.

Pros:
+ Amazing benchmark performance
+ More storage than a single SSD
+ Bragging rights
Cons:
– Performance not really noticeable in most enthusiast workloads; no IOPs improvement
– Increased CPU utilization
– Increased performance of drive failure

Read more at https://benchmarkreviews.com/35462/samsung-950-pro-ssd-raid0-...

Presterar det så kostar det också..
Så är det med allt.

Jag pratar om konsumenter som inte behöver iops, de flesta människor klarar sig på en TLC SSD, en samsung MLC räcker mer än tillräckligt, de få scenarion där de inte gör det så är det oftast utanför konsumentsfären för var de flesta gör med sina datorer.

" + More storage than a single SSD"

Vad menar du med detta? Förklara gära, för senast jag såg, så hade min 1TB SSD mer storage än 480 GB Optane, oavsett hur man räknar.

Jo jag förstår ditt argument om att man får vad de kostar, men i vilket fall skulle en konsument vilja ha den här över 1Tb Samsung 960 Pro? För de kóstar lika mycket.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Bloodstainer: Det är fortfarande första generationen för konsumentbruk. Tänk dig vad framtiden innebär istället

De P4800X jag har pillat med har totalt demolerat andra enterprise-SSDer i extremt många arbetslaster.

Men det är inte första generationen för konsumentbruk heller, det här är tredje optane produkten och den ser fortfarande dålig ut:
https://www.inet.se/produkt/5300279/intel-optane-memory-32gb

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

@Bloodstainer: Det är fortfarande första generationen för konsumentbruk. Tänk dig vad framtiden innebär istället

De P4800X jag har pillat med har totalt demolerat andra enterprise-SSDer i extremt många arbetslaster.

Spelar ingen roll hur bra de är under vissa arbetslaster, det här är en konsumentdisk som har dåligt värde. Är man inte mycket bättre än 960 Pro för att en konsument ska märka av det, och sämre i vissa fall, ser jag inte x5 högre pris som något som går att sälja.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Verkar inte som att du förstår skillnaden på generation & produkt

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Det som står om cachelagring med Optane Memory 32GB låter intressant.
Måste man ha en Optane per disk man vill cache ifrån? Eller kan man ha en Optane till att dynamiskt cacha från alla SSD, SSHD, HDD enheter i datorn ?
Hade man fått betydligt bättre prestanda för runt 800kr så hade det varit intressant.

Men min dator är för gammal för att använda det ändå.
Då blir det inte lika intressant om man måste uppgradera till Kaby Lake eller nyare för att kunna använda det.
Annars hade det varit trevligt om man kunde få en juste boost i många scenarion för under tusenlappen.
Även om det inte blir lika snabbt som att enbart använda 6kkr SSDer för lagring.

Permalänk
Skrivet av JesperA:

@Bloodstainer: Verkar inte som att du förstår skillnaden på generation & produkt

Nej jag kritiserar hela produkten för att jag skiter i om den "kanske blir bättre om 3 år" det är en dålig produkt idag. Vill folk ha en snabb och pålitlig 500GB SSD, kör på den här:
https://www.inet.se/produkt/4300298

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det som står om cachelagring med Optane Memory 32GB låter intressant.
Måste man ha en Optane per disk man vill cache ifrån? Eller kan man ha en Optane till att dynamiskt cacha från alla SSD, SSHD, HDD enheter i datorn ?
Hade man fått betydligt bättre prestanda för runt 800kr så hade det varit intressant.

Men min dator är för gammal för att använda det ändå.
Då blir det inte lika intressant om man måste uppgradera till Kaby Lake eller nyare för att kunna använda det.
Annars hade det varit trevligt om man kunde få en juste boost i många scenarion för under tusenlappen.
Även om det inte blir lika snabbt som att enbart använda 6kkr SSDer för lagring.

Optane fungerar BARA på en HDD, inte en SSD för den gör ingen skillnad, du MÅSTE ha Windows 10 OS installerat för att det ska fungera på disken. Installerar du en ytterlligare HDD fungerar Optane inte på det.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Känns som du jämför äpplen och päron måste jag säga.
Att boota hårdvara som är konfigurerad för att endast hantera just den hårdvaran och sedan ha ett OS som är skrivet för just en enhet förstår vem som helst att boottiden kan bli enormt snabb. Men riktigt så fungerar det ju inte i desktop pc världen. Kompatibilitet mot mängder med hårdvara och mjukvara kostar massor med tid i form av att läsa större delar data och väntetider för att enheter eventuellt skall hinna initiera.

Jag tror att det var ungefär detta som var Yoshmans poäng.
Även om du skulle ha en oändligt snabb SSD skulle du inte få en dator som bootar blixtsnabbt om den ändå ska gå igenom massa saker vid boot innan du ens börjar läsa data från SSD.

Bärbara datorer brukar ha ganska optimerade bios/uefi för hårdvaran som sitter i. Så det brukar gå ganska snabbt tills de kommer igång.

En modern stationär desktop dator drar så lite ström vid standby att det är nästan meningslöst att stänga av dem.
Även i avstängt läge så drar de ström om de är inkopplade. Så i så fall får du dra ut strömsladden till datorn när du stänger av dem om du vill spara det sista lilla (Grenuttag med strömbrytare är smidigt om man inte vill dra ut sladden fysiskt).
(Vid åska är det bäst att dra ut sladdarna fysiskt om man vill vara på säkra sidan).

Säg om du stänger av datorn helt när du åker på semester så tycker jag inte att det är speciellt jobbigt att starta datorn efteråt även om det tar lite längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Optane fungerar BARA på en HDD, inte en SSD för den gör ingen skillnad, du MÅSTE ha Windows 10 OS installerat för att det ska fungera på disken. Installerar du en ytterlligare HDD fungerar Optane inte på det.

Tack för svar.
Går det alltså enbart att använda för att cacha bootdisken?

Så om man har
1. SSD - OS + några program
2. HDD - Övrigt

Så hade den bara kunnat användas till att cacha SSDn, där den gör minst nytta?
Då är det inte lika intressant.

Att köpa en ~ 250GB SSD att ha som OS disk är hyfsat billigt idag.
Problemet är ju om man vill ha 1TB eller mer lagring i datorn totalt så är det dyrt att enbart använda SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej jag kritiserar hela produkten för att jag skiter i om den "kanske blir bättre om 3 år" det är en dålig produkt idag. Vill folk ha en snabb och pålitlig 500GB SSD, kör på den här:
https://www.inet.se/produkt/4300298

Härlig inställning, du skiter i dina faktafel, tankevurpor & skumma påståenden alltså, för sånt får ju inte komma ivägen för din kritik

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Härlig inställning, du skiter i dina faktafel, tankevurpor & skumma påståenden alltså, för sånt får ju inte komma ivägen för din kritik

Det är ju du som försvarar en dålig produkt på prestanda som ingen bryr sig om Folk vill ha en SSD som håller länge och som är snabb och som är prissatt bra. Samsungs Pro 960 fyller alla tre, Intel misslyckas helt på prisdelen. Vad är i din mening anledning till att någon skulle köpa den här för konsument bruk för 6000kr när man får en 960 Pro 512GB för 3000kr?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X