Vilken VPN-tjänst rekommenderas och varför?

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Private Internet Access fungerar bäst för mig. Utklassade de andra jag testade i hastighet. Får ut ca 350-450 mbit/s på en 500 mbit/s lina. Pingen är stabil också.

Jag gick också över till PIA för ca ett halvår sedan, då jag bytte från annonine
Pia fungerar perfekt för mig, utklassar annonine helt klart.
Och jag har det i princip alltid påslaget, även då jag spelar, och jag märker ingen skillnad alls från då jag inte har den påslagen...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Använd ingen svensk vpn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

har testa många VPN både grattis o betalla för men bästa har varit ExpressVPN och med den så kan man även se på Netflix från andra länder med ingen annan VPN klar det ^^ och det går inte så segt heller så kör ExpressVPN recomenderar starkt det http://www.expressrefer.com/refer-friend?referrer_id=9738495&...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 | MB: MSI X570 MEG UNIFY | CPU: AMD Ryzen 7 3800X | DDR4: G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo | GPU: Sapphire Radeon RX 6700 XT 12GB Nitro+ Gaming OC | M.2: Samsung 970 EVO Plus 500GB | PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Heatsink: Fractal Design Celsius S36 | Display: BenQ XR3501 Curved 144Hz | O/S: Windows 10 Pro 64-Bit

Permalänk

Kör NordVPN, inte prövat någon annan men den har stöd för allt jag behöver, och mycket därtill, så den kan jag rekommendera.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamerfreak87:

För att jag blev skrämd av en person som sa att han visste vad min ip var och vart jag befinner mig när jag spela gta 5 sist och det kändes obekvämt då han skrev det många kids verkar lipa högt i spel i dagens samhälle. Jag själv spelar enbart för att ha kul.

Fast bara för att han skulle känna till ditt IP så vet han inte var du bor. Den informationen har enbart din operatör och de kommer inte lämna ut dessa uppgifter till någon fjant i ett spel. Känns ruskigt onödigt att spela spel över VPN IMO.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Blir förvånad att ingen nämnt något om Mullvad än. För mig har de fungerat rätt smärtfritt och de var till ett bra pris också. I CS har jag gått från ca 5 ping till runt 50, men det är överkomligt för min del.

Enda nackdelen är väl att den verkar vara mycket populär i tyskland, så även om du väljer Sveriges servrar så tror google, youtube etc att du är från tyskland och visar resultat efter det.

Permalänk
Medlem

Flashbacks VPN via OVPN fungerar utmärkt, aldrig haft strul och dom fimpar all data så inget sparas. typ 40kr/mån också

Permalänk
Medlem

Jag använder IPredator, funkar hur bra som helst. Det är ett svenskt företag med servrar i stockholm. Jag har 100/10 lina men jag maxar ärligt ut linan oavsett om VPN är igång.

IPredator lagrar även noll data om dig själv utöver ditt konto, så om någon skulle spåra din IP så skulle dom hamna i deras servrar och sen dead end.

Jag brukar inte köra spel med VPN för att det som andra påpekat skapar overhead. Men ibland har jag helt enkelt glömt bort att stänga ner VPNen när jag startat ett spel, och jag tror det skiljer kanske 10 ms. Jag har inte ens märkt att VPN är igång under spelandet fören jag upptäckt att programmet rullar i bakgrunden.

IPredator kostar 500 kr om år, om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Använd ingen svensk vpn.

Varför inte? Utveckla gärna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har sitter man i Canada och tittar avundsjukt pa alla er nar ni snackar om era 10/10 , 100/100 , 1000/1000 linor. Och sedan jag var med nar bredband slog igenon med 0.5 farten till att jag har bott i Canada sedan 2010 har jag aldrig kommit over ~2mbit/sec. Avundsjuk. #sorryforofftopic

Inte testat VPN i Canada an, men hor mycket reklam om Tunnelbear. Far val testa det nar jag antligen trottnar pa att fa brev fran Telus(Canada's Telia) om att nagon har laddat ner en film pa min natverk.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Kör NordVPN, inte prövat någon annan men den har stöd för allt jag behöver, och mycket därtill, så den kan jag rekommendera.

Kör med NordVPN fick 2år för 660:- , fungerar med Netflix dock lite trögt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@gamerfreak87: Jag kär PIA och det funkar jävligt bra tycker jag!

Permalänk
Medlem

Jag kör PIA, tycker den är allmänt prisvärd och flyter på bra. Kör den även i min oneplus5 utan märkbar påverkan på batteritid och hastighet.

Körde en speedtest (ner/upp ping):
Utan VPN: 585/870 10ms
Med VPN (Auto connect, norsk server i detta fall): 197/197 17ms

Permalänk
Avstängd

Kör Mullvad, fungerar bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Använd ingen svensk vpn.

Skulle också vilja veta varför du påstår detta? Vad jag vet så sparas inga loggar hos dom flesta leverantörer (OVPN t ex?)

Permalänk
Medlem

Körde tidigare HMA (HideMyAss) men det var allmänt segt. Bytte för några månader sedan till OVPN och det funkar mycket bättre, stryper inte min 100/10-lina det minsta. Dessutom har de löjligt bra supportpersonal.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Jag kör https://privatevpn.com/se och det funkar fint. Kan maxa mina 500MBit både upp och ned. Helt ok support och pris. De har flera servrar i Sverige och en mängd i hela världen.

Permalänk
Medlem

Någon anledning till varför Tunnelbear inte har blivit rekommenderat?

Kör nämnligen på det och skuttar lite mellan de olika VPN-serverna med omnejd. Inte haft några beskymmer med stablititet eller hastighet, så länge man inte väljer en VPN-server på en annan kontinent dvs.

Eller beror det på att Torrents är blockerade?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag använder IPredator, funkar hur bra som helst. Det är ett svenskt företag med servrar i stockholm. Jag har 100/10 lina men jag maxar ärligt ut linan oavsett om VPN är igång.

IPredator lagrar även noll data om dig själv utöver ditt konto, så om någon skulle spåra din IP så skulle dom hamna i deras servrar och sen dead end.

Jag brukar inte köra spel med VPN för att det som andra påpekat skapar overhead. Men ibland har jag helt enkelt glömt bort att stänga ner VPNen när jag startat ett spel, och jag tror det skiljer kanske 10 ms. Jag har inte ens märkt att VPN är igång under spelandet fören jag upptäckt att programmet rullar i bakgrunden.

IPredator kostar 500 kr om år, om jag inte missminner mig.

Ipredator sparar logg...

Permalänk
Medlem

Använder VPN med deras OVPNBox. Har dock valt att ha datorn som jag spelar på utan skydd.
Fungerar utmärkt och även netflix rullar på bra via mobil/HTPC bakom OVPN.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Någon anledning till varför Tunnelbear inte har blivit rekommenderat?

Kör nämnligen på det och skuttar lite mellan de olika VPN-serverna med omnejd. Inte haft några beskymmer med stablititet eller hastighet, så länge man inte väljer en VPN-server på en annan kontinent dvs.

Eller beror det på att Torrents är blockerade?

Dom tillåten INTE torrents.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darrenj:

Vad säger dem stora internetleverantör i Sverige om VPN användning? Typ Comhem eller Telia. Kan man använder VPN på deras tjänst?

Tror inte dom bryr sig. Varför ska dom lägga sig i detta? Jag kör Mullvad på Comhem, inga problem. Och vissa internetleverantörer, som Bahnhof, erbjuder egen VPN-tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

Dom tillåten INTE torrents.

Misstänkte det var anledningen. Men det är ett inget problem för mig. Använder torrents en gång varannan fullmåne.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör mullvad och har ca 150-200Mbit genom dem. Något lägre än min faktiskta bandbredd på 250Mbit, men för 50kr i månaden är det väldigt bra!

De har portforwarding vilket är ett stort krav, en negativ sak är dock att det interna IP:t ändras stundtals..

Positivt är att det inte finns några kontaktuppgifter kopplade till mitt konto och jag kan betala med bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av globi:

Jag kör PIA, tycker den är allmänt prisvärd och flyter på bra. Kör den även i min oneplus5 utan märkbar påverkan på batteritid och hastighet.

Körde en speedtest (ner/upp ping):
Utan VPN: 585/870 10ms
Med VPN (Auto connect, norsk server i detta fall): 197/197 17ms

Testa med ProtonVPN, man får 7 dagar gratis att testa deras Plus (full hastighet). Kan nästan 100% säkra dig att du kommer få ut mycket närmre din fullhastighet och lägre ping.

edit: +så är det baserat i Schweiz istället för USA, så säkrare överlag med tanke på lagar.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Skulle också vilja veta varför du påstår detta? Vad jag vet så sparas inga loggar hos dom flesta leverantörer (OVPN t ex?)

Och det kan ju säkert stämma för dem flesta men om nu dem blir tvingade av nån anledning ?
Nog en aning säkrare att ha en Vpn baserad i ett annat land då eller ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

OVPN

Den första och enda VPN-tjänsten jag har använt än så länge och kan varmt rekommendera. Bra hastigheter upp och ner, har 100/10 med telia fiber och får 250/100 med VPN på så är kanonnöjd. Bra funktioner i klienten med kill switches när DNS inte längre kan döljas m.m. sedan vad jag förstår så har de inga loggar eller sparar något då deras servrar förlitar sig på RAM och saknar HDDs helt.

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Anonine. Hyffsat bra och billigt. Men något långsamt ibland.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Och det kan ju säkert stämma för dem flesta men om nu dem blir tvingade av nån anledning ?
Nog en aning säkrare att ha en Vpn baserad i ett annat land då eller ?

"Utöver just en hög säkerhet rent tekniskt, har vi en väldigt bra fysisk säkerhet för att skydda mot fysiska attacker. Våra servrar kör utan hårddiskar, USB-minnen eller CD-skivor. Det finns alltså ingen media ansluten till servern där loggar kan sparas"

https://www.ovpn.com/sv/blog/inga-loggar/

Skulle nästan vilja påstå att det är sämre att ha VPN utomlands; speciellt amerikanska. Det finns många nyheter du kan läsa angående hur utländska VPN aktörer frivilligt ger ut information om dom hotas av en stämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Anonine. Hyffsat bra och billigt. Men något långsamt ibland.

Anonine släpper igenom dns info sist jag använde den iaf. Skulle inte rekommendera denna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB