Köpråd 27" skärm (2560x1440, 144hz+, IPS)

Permalänk

Köpråd 27" skärm (2560x1440, 144hz+, IPS)

Tjena,

Har efter många om och men bestämt mig (igen) för att snart gå över till 1440 och 27". Inte bara enbart för spel utan för jobb och kreativitet. Och nu är då frågan vilken man ska titta efter?

Vi har standard valen här vilka är Asus ROG Swift PG279Q, Acer Predator XB271HU och nu senast AOC AG271QG. Är det fortfarande någon av dessa som gäller eller är det något nytt på gång?

Alla ovan nämnda har ju mer eller mindre, i alla fall tidigare, dragits med lite problem där vissa haft otur att få byta skärm flertalet gånger. Är så fallet fortfarande? Jag tänker framför allt på Swiften och till viss till Predatorn. Det var det som fick mig att backa förra gången.

Jag vill ha något stadigt och robust som kan leverera snabb kvalitet helt enkelt. Välvd vägrar jag dock

EDIT: Jag kör och kommer förmodligen fortsätta köra Nvidia kort.

Komplettering
Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

IPS låter som rätt val med tanke vad du tänkt göra med skärmen. Köper du skärmen på Inet så kommer det vara hur enkelt som helst att skicka in den om något skulle vara fel, jag tycker inte du borde oroa dig över det. Att varje exemplar av en skärm skulle komma med någon felaktighet ser jag dessutom som omöjligt, förutsatt att jag förstått vad du menar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

@firstofmay: Ja IPS är väl det givna valet här, dock är ju valen därifrån färre om man även vill ha något högpresterande i spel. Vad jag vet är det dom jag nämnde som är det givna valen. Och det är ju som du säger kanske inte stor grej att lämna tillbaka om man köper från en bra butik och gärna en som man fysiskt kan åka till.

Jag är ju lite av en Asus fanboy och var nära att hoppa på en Swift tidigt men backade som sagt på grund av de fel vissa upplevde vilket alldeles för många i min mening med tanke på prislappen.

Dock verkar det inte vara något nytt på väg ut nu när det gäller 27" IPS med hög uppdateringsfrekvens. Eller? Det ser mest ut att vara riktigt stora grejer.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Jag ha själv Asus ROG Swift PG279Q, haft den snart 1 år och jag är fortfarande nöjd med den. Köpte den under black friday då kostade det 6800 kr, under första veckan ha jag svårt lämna skärm

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Är själv ute efter samma specs som du och har kikat på skärmarna du länkat. Hade inte Black Friday legat så nära i tiden så hade jag nog åkt till närmsta Elgiganten och gått på AOC. Detta då den är är den billigaste av de tre. Den är även något nyare än både Asus och Acern. Jag tror att man bör kunna snacka sig till en deal med säljarna där att man får returnera en skärm med en panel som inte håller måttet ganska enkelt. Jag själv är nog inte särskilt känslig mot BLB, defekta pixlar har jag svårt att acceptera dock.

Jag har i dagsläget en 24" 1080p med 144hz från Acer (minns ej exakt modell, tror den utgått nu). Skärmen är av TN-typ och har ett relativt risig bild. Den stödjer inte heller G-sync. Överlag har jag ändå varit nöjd med skärmen förutom på en punkt: uppstartstiden. Denna framstår som ett skämt, från det att man trycker på knappen så ska skärmen tändas, en (extremt ful) logo ska visas mot svart bakgrund i ett par sekunder och sen får man bild. Det känns som en liten grej att anmärka på, men i längden blir det sjukt irriterande. Vad jag läst så ska Asus skärmar starta extremt snabbt, någon som vet om samma gäller för AOC?

Permalänk
Medlem

köpte xb271hu i fredags och är toknöjd, grym skärm, gick från dell u3415w, inga döda pixlar, visst finsn det backlight bleed men det är en ips, och det syns bara mot svart bakgrund, och då knappt beroende på betraktningsvinkel.

skulle gissa på att alla 3 är ganska lika, den ena har bättre fot än den andra, den andra ser colalre ut, etc etc.

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen AOC:n, den har helt makalöst bra bild, mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

@Dagwed: Hur är uppstartstiden?

Permalänk
Medlem

@iDEOT: Inget jag tänkt på så antar att den är ok. Ska testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

@iDEOT: Inget jag tänkt på så antar att den är ok. Ska testa.

Ja gör gärna det. Jag läste någonstans om att där var splashscreen med logo och sånt, men det hade varit kul att få veta hur det ligger till. Det är något som sällan tas upp i recensioner nämligen.

Permalänk

Det verkar ju onekligen så att de flesta är nöjda över kvalitet oavsett skärm. Såvida man inte fått ett dåligt exemplar med alldeles för mycket BLB eller döda pixlar alltså.

Vore dock kul att veta hur @Dagweed upplever foten på AOC'en som säga vara ranglig?

Vad sitter ni alla på för GPU'er förresten?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@Semireject: Foten är inte ranglig, dock inte särkilt snygg. Gillar inte v-formen, även om den är mer diskret än på motsvarande acer.

Sitter på 1080ti.

Permalänk
Medlem

@iDEOT: Mycket riktigt kommer det upp en splashscreen i ca 3sek. Hittade inget alternativ i menyn att stänga av heller.
Dyker endast upp när man startar från helt avstängd med knappen på skärmen.

Permalänk
Medlem

Köpte just en Asus ROG Swift PG279Q från dustin,får väl hoppas på en skärm utan pixel fel :/

Permalänk
Medlem

@Ponoff: Har haft den i 2 dar nu och har testat den för döda pixlar,men det fanns inga däremot fanns liiiite blb i alla fyra hörnen,,men det var knappt synbart och denna skärm är även den som haft minst blb av alla skärmar jag haft,,så jag är väldigt nöjd med den, änsålänge iaf