Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Absolut, tänkte bara att det kunde vara bra att känna till. Jag visste inte heller om det förrän någon skrev om det och jag kan som sagt varken bekräfta eller förneka men det var så det förklarades i ett tidigare inlägg.

Trayvarianten ska tydligen vara någon slags OEM-version avsedd att användas i färdigbyggda datorer men jag förstår inte riktigt varför det skulle påverka garantivillkoren.

Hmm ok. Cpuerna ligger ju inte i Fynd delen på sidan så borde ju inte göra det.
Har dock sett att det finns en sida som säljer Delidade 8700ks. Dock inte samma garanti.
Kan det ha en koppling tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hmm ok. Cpuerna ligger ju inte i Fynd delen på sidan så borde ju inte göra det.
Har dock sett att det finns en sida som säljer Delidade 8700ks. Dock inte samma garanti.
Kan det ha en koppling tro?

Jag hittade i alla fall inlägget ett par sidor bakåt i tråden så alla frågor hänvisas till @jawik
@Webhallen kanske kan förtydliga vad som gäller ang. garantin.
Edit:

Citat:

Individual vendors set the OEM processor warranty length and provide warranty services. We recommend that you consult your system warranty documentation for warranty terms and conditions.

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...
Märkligt att Intel inte erbjuder någon garanti alls för dessa CPUer men å andra sidan är de inte heller avsedda att säljas mot slutkonsument.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att Intel gav 3 års garanti på boxed, trodde det var ÅF garanti som gällde där med. Där ser man, man lär sig alltid något nytt.

Iofs 1 eller 3 år gör ingen större skillnad på CPU, antingen är de sönder från start eller så råkar nån klåpare klocka sönder den i misstag med sjukt hög spänning eller så borde de nog rulla på i 10 år lätt om du inte kör med typ 1.45v dagligen kanske på luft/vattenkylning. Klockar man gäller inte garanti hursomhelst och jag skulle inte ens försöka göra RMA case. Processorer tycks dock generellt va väldigt tåliga, har inte hört om många personer vars processorer gått sönder pga av överklock. Hade en AMD64 SD 3700+ som jag körde något sjuk hög spänning (1.65v på luft då de flesta stannade runt 1.52~1.55v) för då jag nästan önskade den dog då det var bland de sämsta exemplaren men rackaren överlevde nog de 2-3 åren jag hade den...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Jag hittade i alla fall inlägget ett par sidor bakåt i tråden så alla frågor hänvisas till @jawik
@Webhallen kanske kan förtydliga vad som gäller ang. garantin.
Edit: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...
Märkligt att Intel inte erbjuder någon garanti alls för dessa CPUer men å andra sidan är de inte heller avsedda att säljas mot slutkonsument.

Som sagt så är det tänkt att tray/OEM ska säljas i paketbyggen och därmed omfattas av garantin från leverantören av bygget. Här är en länk till Intel som beskriver det i lite kortare ordalag.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Webhallen lämnar 1 års garanti på varor såvida inget annat anges, så det är vad som bör gälla för tray-versionen av 8700K. Men @Webhallen får gärna säga om det är något annat som gäller.
https://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/garant...

Med det sagt så tror jag egentligen inte att det är några problem med att köpa tray. Har inte felen uppstått inom ett år så är det rimligen inte ett fel som ursprungligen fanns i produkten. Det kan förstås vara det, men om man överklockar sin CPU så den rasar är det inte ett garantiärende.

Edit: En intressant sak att veta kan vara att 3-års garantin från Intel inte följer med till nästa ägare om man skulle sälja den vidare. Normalt följer annars tillverkargarantin produkten även till nästa ägare.

Permalänk
Skrivet av jawik:

Som sagt så är det tänkt att tray/OEM ska säljas i paketbyggen och därmed omfattas av garantin från leverantören av bygget. Här är en länk till Intel som beskriver det i lite kortare ordalag.
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Webhallen lämnar 1 års garanti på varor såvida inget annat anges, så det är vad som bör gälla för tray-versionen av 8700K. Men @Webhallen får gärna säga om det är något annat som gäller.
https://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/garant...

Med det sagt så tror jag egentligen inte att det är några problem med att köpa tray. Har inte felen uppstått inom ett år så är det rimligen inte ett fel som ursprungligen fanns i produkten. Det kan förstås vara det, men om man överklockar sin CPU så den rasar är det inte ett garantiärende.

Edit: En intressant sak att veta kan vara att 3-års garantin från Intel inte följer med till nästa ägare om man skulle sälja den vidare. Normalt följer annars tillverkargarantin produkten även till nästa ägare.

Hvorfor ikke vente? ha litt tolmodighet til komplett.no og komplett.se får I7 8700 på lager så gjelder all garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

En gissning är att större ÅF som Komplett prioriteras i leveransordningen framför mindre firmor som kanske köper in ett tiotal exemplar.

Jodå. Känns bara sådär muppigt surt att se att "man slänger iväg 100+" till en firma och "den kommer när den kommer" till en annan. Quota mig inte på den för det är min irrationella irritation som pratar.

Som sagt, om jag åtminstone kunde få et datum att gå på..........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

FYI. Fick leveransbesked på min 8700K från netonnet i morse och den verkar dyka upp om ca 5 dagar. Beställdes för en månad sedan.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Inaktiv

Är mycket bra tryck i 8600K, klockad till 4.5GHz på alla kärnor 1.2V och runt 56 grader på kärnorna under stress.
Noctua D15S kylare med 2st Arctic f12 pwm fläktar.

Permalänk

Äntligen min i7a påväg

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Är mycket bra tryck i 8600K, klockad till 4.5GHz på alla kärnor 1.2V och runt 56 grader på kärnorna under stress.
Noctua D15S kylare med 2st Arctic f12 pwm fläktar.

feil tråd??? hører kansje ikke under coffee lake tråden... https://www.sweclockers.com/forum/trad/1496083-8700k-idle-tem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrgentleman2000:

Nice! Fick också mail av webhallen precis att min 8700k finns i lager. Beställdes 25 oktober.

Är det så? Min order med nummer 9375452 lade jag hos webhallen 2017-10-19 06:47 och den är fortfarande endast mottagen.
Har du en annan medlemsnivå än mig då?

Permalänk

På Inet står det ju skickas idag, frågan är om man är med i det utskicket eller man får vänta ännu längre ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knubbsalen:

På Inet står det ju skickas idag, frågan är om man är med i det utskicket eller man får vänta ännu längre ?

Kolla med kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Hfm nu står det förhandsbokning på Netonnet i5 8600k. Förut stod det 15/11... Tror jag skippar Netonnet och köper hos Inet om de får hem ett gäng idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av jawik:

Webhallen lämnar 1 års garanti på varor såvida inget annat anges, så det är vad som bör gälla för tray-versionen av 8700K. Men @Webhallen får gärna säga om det är något annat som gäller.
https://www.webhallen.com/se-sv/info/support_och_retur/garant...

Vi lämnar ett års garanti och så har du förstås tre års reklamationsrätt.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Har en bokning på i7-8700k + ASUS ROG STRIX Z370 GAMING (https://new.webhallen.com/se/product/276224-ASUS-ROG-STRIX-Z3...) färdig att hämta på Webhallen Farsta som jag ej kommer köpa tyvärr. Hojta till om nån är sugen så kan jag skicka bokningsnr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Är det så? Min order med nummer 9375452 lade jag hos webhallen 2017-10-19 06:47 och den är fortfarande endast mottagen.
Har du en annan medlemsnivå än mig då?

Jag har ingen hög medlemsnivå, så jag tror att jag bara hade tur. Blev väldigt förvånad själv för jag trodde jag skulle behöva vänta länge eftersom jag var så sent ute.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Nu börjar det komma igång med produktionen verkar det som! Mycket bra, priserna kanske går ner lite mot Black Friday?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Fick min 8700K från Dustin idag (som jag tydligen hade glömt avboka). Nu är frågan, slänger man in den istället för 8700 jag har haft i en vecka...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk

Beställde på inet 2017-10-25 8700K och skickas idag

Permalänk
Medlem

Elgiganten och cdon har nu i lager!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Elgiganten har <5 st 8700K i lager för 3 790kr.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av whats0n:

Jajjemen, fick en notis genom Prisjakt där jag lagt en bevakning. Beställde en i7 8700k en minut efter notisen kom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jajjemen, fick en notis genom Prisjakt där jag lagt en bevakning. Beställde en i7 8700k en minut efter notisen kom

Hur känns det att få före/samtidigt som mig som beställde för drygt en månad sedan? ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanH79:

Hur känns det att få före/samtidigt som mig som beställde för drygt en månad sedan? ;D

Jag väljer att inte kommentera vederbörande kommentar
Men jag är van att känna mig odräglig ändå så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Julkatten:

Fick min 8700K från Dustin idag (som jag tydligen hade glömt avboka). Nu är frågan, slänger man in den istället för 8700 jag har haft i en vecka...

Lär ju vara mer värd begagnad om den ligger oanvänd i originalasken men eventuellt bara funktionstestad tycker man...
Byter du får du ju åas fabriksgarantin så länge du stannar på den frekvensen den är satt.

Har du tur kan du säkert kränga en för nära nypris när det är torka igen här om du säljer på forumets begagnatmarknad...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag väljer att inte kommentera vederbörande kommentar
Men jag är van att känna mig odräglig ändå så

Än mer förbannad när jag bad dem skicka resten (i5 8400) trots allt typ i torsdags-fredags och nu har de lagt upp en ny order från 3e November där i7 8700K står listad, men ringde dem nu och de påstår att man inte tappar sin plats i kön så att säga trots det så får väl hoppas på det. Vore trist om man åkte bak från 5e Oktober till 3e November för att de skickade resten och gjorde en ny order =P

För mycket off-topic:

Så jävla drygt. Inte blir det bättre av att i7 8700 ju lite ses som det vettigare alternativet då 8700K känns som sådant slöseri med pengar. Känns som Cannon lake med 10 nm kan dra mindre ström och den blir ju bättre med AVX 512 också så ett alternativ vore ju att köra på i5 8400 till cannon lake istället och gå på i7an då och hoppas på lägre strömförbrukning och bättre möjlighet att hålla högre klockfrekvens utan att delidda då.

Vettefan alltså.

Andra här sitter ju och "amen jag hade bara en fyrkärnig på 3.8 GHz innan!", ja, jag har en AMD Phenom X4 9850 som jag iofs fick gratis men ja.. 8700K har en single-coreprestanda på 3.2 gånger så mycket och multicore på 6.5 gånger .. ;D, jag behöver ju något bättre än eländet jag har iaf! i5 8400 hade fortfarande varit 2.7 respektive 4 gånger snabbare i single- och multicore så .. :D, det är ju ok det också.
Blir nog lustigare om man jämför tvärtom och tänker sig att någon skulle dra ner hastigheten på det de har till under 0.2 eller 0.4 gånger prestandan de har nu.. Yay!

Dold text
Permalänk
Medlem

Netonnet anger nu 7/11 på både i5 8600k och i7 8700k.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |