Ny laptop blir varm utan att den borde?!

Permalänk

Ny laptop blir varm utan att den borde?!

Hejhej! Köpte mig en ASUS UX430UQ med i7 i början av augusti. Den går bra vanligtvis. Men det har hänt 2 gånger tidigare att den helt plötsligt körs oförklarligt varm. Använder mig av NoteBook FanControl som läser av runt 60-70 grader vid internetbrowsande. Vanligtvis ligger han på 40 eller under för det. Det har de 2 gångerna hållt i sig i någon dag, men nu tredje gången detta händer har det varat i flera dagar. Gjort virussökningar och liknande, inget skumt på den.
Jag märkte precis att om jag släcker skärmen (så det blir svart men laptopen är öppen och det körs program) så droppar den ca 20 grader på 2 sekunder, och fortsätter och landar på runt 35 på säkert under en halv minut. Men så fort jag rör trackpaden och skärmen tänds ser jag att den hoppar upp 20 grader i ett svep, på en sekund, och fortsätter sen till ca 70.

Vore skönt att få en lösning på detta för fläkten går ju för fullt så den låter alldeles för mycket, och den käkar batteri något fruktansvärt pga detta.

Tack på förhand, mvh.

Permalänk
Medlem

Det går inte att spåra detta till något program på datorn? Låter som windows eller något program gör något i bakgrunden, indexerar eller komprimerar...

Öppna avancerade task managern när detta händer och kolla om något program äter cpu/minne/disk så tror jag du hittar vad som orsakar det hela.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Maxizor:
Jajemän, där var det en "Utökningsramverk för Windows trådlöst nätverk över 802.11". Kollat och sett den innan men den såg så oskyldig ut, låg och käkade 30 konstant. Stängde av den och blev bra direkt, hoppas den inte var så viktig allt verkar funka. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakNivez:

@Maxizor:
Jajemän, där var det en "Utökningsramverk för Windows trådlöst nätverk över 802.11". Kollat och sett den innan men den såg så oskyldig ut, låg och käkade 30 konstant. Stängde av den och blev bra direkt, hoppas den inte var så viktig allt verkar funka. Tack!

Super! Håller tummarna!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber