Återbetalning av överbetalning i bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Är du säker på att Webhallen debiterat TS i SEK? När jag handlar från ställen som inte använder SEK som betalningsvaluta så framgår det av fakturan. Jag tror att TS har debiterat TS i Bitcoin.

Eftersom TS konsekvent undvikit att svara på vad det står på fakturan samtidigt som BitPay säger "The original price of invoice <id> was <~400> SEK." så kan du kallt räkna med att TS debiterats i SEK.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

jag åkte på en liknande nit hos just webhallen. Betalade mina bitcoins i exakta summan som angavs men pga hög belastning så tog det 2-3 timmar innan mina bitcoins hade kommigt fram. Då försvann plötsligt pengarna och jag skulle kontakta bitpay för att få tillbaka nå pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Eftersom TS konsekvent undvikit att svara på vad det står på fakturan samtidigt som BitPay säger "The original price of invoice <id> was <~400> SEK." så kan du kallt räkna med att TS debiterats i SEK.

Så kan det ju vara och då känns TS rätt rökt...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Eftersom TS konsekvent undvikit att svara på vad det står på fakturan samtidigt som BitPay säger "The original price of invoice <id> was <~400> SEK." så kan du kallt räkna med att TS debiterats i SEK.

Det enda jag har från Webhallen är deras historik:

Citat:

Betalsätt Bitcoin
Produkter
<produkt>
Artikelnummer: <nr> 3 st à <~100> kr

Men det är inte kostnaden för produkten jag vill ha tillbaka, utan bara beloppet jag betalat för mycket.

Bitcoin räknas i Sverige inte som valuta (iaf inte när jag kontaktade skatteverket om det), utan snarare som en produkt. Så man kan enkelt vända på steken och föreslå: Jag beställer ett minne från en butik och de skickar av misstag 10. De inser att de skickat för många produkter och kontaktar mig och vill att jag ska skicka tillbaks dem. Jag dröjer 7 månader och priset på minnena går upp drastiskt. Jag vägrar skicka tillbaka minnena men erbjuder att betala vad de var värda när jag köpte ett. På fakturan köpte jag faktiskt minnena i SEK så enligt den logiken är det väl rimligt?

Permalänk
Medlem

Pratade med en representant för konsumentverket idag som rekommenderade att jag ska ta ärendet till ARN. Han är osäker på om de kommer ta upp det, men tyckte jag definitivt kunde visa på att Webhallens agerande hade lett till en ekonomisk förlust.

Ska dock invänta Webhallens svar först.

Permalänk
Medlem

Du betalade 4000kr för mycket, du ska få tillbaka 4000kr.

Att BTC växlades via en mellanhand är inte återförsäljarens problem.

Permalänk
Inaktiv

Priset på hemsidan står väl ändå i SEK och inte i bitcoins. I så fall så är det väl ändå i SEK betalningen sker. Betalar då TS för många SEK ska TS få tillbaka så många som han betalade, hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem

Tror det hela kommer falla på att webhallens pris är i SEK och inte bitcoin.

Exempel köper man något från ebay via paypal så köper du i dollar men ditt bankonto belastas i SEK (valuta omräkning där imellan).

Om nu min vara är felaktig/trasig så återbetalas jag i dollar som produkten var listad i och inte SEK.

Lär var lika för dig. Produkten listas i SEK och du betalar med bitcoin som konverteras via en mellanhand. Du borde bli återbetald i SEK. Att valutan ändrat värde är helt ointressant.

Hade dock dom listat varan i bitcoin och du betalt i bitcoin så borde du får tillbaka pengarna i bitcoin.

Men som det är nu så har webhallen inte gjort någon som helst vinst på dina pengar heller då dom direkt växlat till SEK.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är inte valutadenomineringen som är problemet här (vilket alla tycks tro), utan att Webhallen sinkat ärendet i sju (7) månader (alternativt visat sig oförmögna att agera, vilket är försumligt) och att detta leder till ekonomist förlust för TS.

Vad har @Webhallen för förklaring till att detta ärende dröjt så länge?

Permalänk
Avstängd

Som flera sagt, växlingskursen vid köpet gäller enligt lag, inte någon kurs vid ett annat tillfälle.

Det är ju ett faktum att de fått SEK, så det finns liksom inget att diskutera. De har inte sparat bitcoins utan det är växlingskursen vid köptillfället som gäller. Precis som det hade varit med annan valuta.

Permalänk
Medlem

@knge: Växlingskursen är irrelevant. Bitcoin klassas ej i Sverige som valuta, utan som produkt.

Webhallen ringde precis upp mig och jag får hela beloppet tillbaka till dagsvärdet pga deras support misslyckats att lösa ärendet inom acceptabel tid. Så ärendet är nu löst.

Har ingenting emot Webhallen i annat. Är nästan uppe i svart nivå på deras webbsida och alla andra supportärenden jag haft där har de löst snabbt och smidigt. Kommer dock förmodligen sköta framtida betalningar i kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkz:

@knge: Växlingskursen är irrelevant. Bitcoin klassas ej i Sverige som valuta, utan som produkt.

Webhallen ringde precis upp mig och jag får hela beloppet tillbaka till dagsvärdet pga deras support misslyckats att lösa ärendet inom acceptabel tid. Så ärendet är nu löst.

Har ingenting emot Webhallen i annat. Är nästan uppe i svart nivå på deras webbsida och alla andra supportärenden jag haft där har de löst snabbt och smidigt. Kommer dock förmodligen sköta framtida betalningar i kronor.

Skönt att det löste sig tillslut!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jukkz:

@knge: Växlingskursen är irrelevant. Bitcoin klassas ej i Sverige som valuta, utan som produkt.

Webhallen ringde precis upp mig och jag får hela beloppet tillbaka till dagsvärdet pga deras support misslyckats att lösa ärendet inom acceptabel tid. Så ärendet är nu löst.

Har ingenting emot Webhallen i annat. Är nästan uppe i svart nivå på deras webbsida och alla andra supportärenden jag haft där har de löst snabbt och smidigt. Kommer dock förmodligen sköta framtida betalningar i kronor.

Fan vad härligt att höra och skönt att du stod på dig!