Permalänk

Hur löser jag NAT-problemet?

Tjo! Har för tillfället ett problem när jag och sambon ska spela ihop, jag sitter på en "Open NAT", detta då jag port forward'at de som krävdes för Destiny 2 för min IPv4... Hon däremot sitter på Moderate NAT och strulat med latency när vi spelar med kollegor och vänner.

Så min fråga är... Hur gör jag för att öppna hennes NAT? UPnP vill ej göra jobbet till 100%

Ska jag köpa ny router? Kan jag öppna portarna för våran router till 100% och inte enbart för min IPv4?

Hilfe, bitte. Börjar bli frustrerande :'(

Edit; Använder: COMPAL CH7486E

Visa signatur

| 1080ti Zotac Amp Extreme | Ryzen 1700x | Asus Crosshair VI Hero |
| Corsair h110 v2 | 16gb Corsair 3000mhz ddr4 | Corsair 570x rgb | Corsair hx1000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonAnnell:

Tjo! Har för tillfället ett problem när jag och sambon ska spela ihop, jag sitter på en "Open NAT", detta då jag port forward'at de som krävdes för Destiny 2 för min IPv4... Hon däremot sitter på Moderate NAT och strulat med latency när vi spelar med kollegor och vänner.

Spelar hon samma spel (använder samma portar)?
Det funkar inte, man kan bara göra PF till en (1) ip för en specifik port.

Skrivet av SimonAnnell:

Ska jag köpa ny router? Kan jag öppna portarna för våran router till 100% och inte enbart för min IPv4?

Ingen router (läs NAT) kan lösa detta.
Enda möjligheten är ännu en router och ytterligare en publik ip. Men det det klarar nog inte Comhem av.

Skrivet av SimonAnnell:

Kan jag öppna portarna för våran router till 100% och inte enbart för min IPv4?

Nej. Det handlar om "omstyrning" från den publika ip'n till en (1) ip på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Enda möjligheten är ännu en router och ytterligare en publik ip. Men det det klarar nog inte Comhem av.

När jag hade Comhem fick man två IPv4 adresser, så det är inte helt dött lopp.

Till TS:
Brygga modemet. Stäng av allt i 1h. Koppla in bara två enheter. Se om internet funkar på båda dem samtidigt.
Dubbelkolla så att du har två olika adresser med tex http://whatismyip.org/

Om detta är fallet så finns det hopp. Men då behöver du lite mer utrustning men det kan jag hjälpa dig med om du berätta förutsättningarna och budget.

Permalänk
Medlem

NAT är väl bara ett problem om du ska vara server.
ta bort alla portforwards och slå av dmz. Låt upnp vara på.

Det ska inte vara några problem att köra flera klienter på samma NAT, så länge du inte vill att utomstående ska kunna ansluta dig dig. Nu är jag dock osäker på hur destinys nätkod ser ut.
Spelet kör mot en central server afaik.

Annars sätt den som bryggat och kör en annan router.

Permalänk

Googlade lite och UPnP med DHCP är det rekommenderade om man har flera xboxar bakom en router. Kör du fast ip dvs ip kommer inte från DHCP servern så funkar inte UPnP.

Kolla också om det finns en firmware uppgradering till routern och dmz etc är avstängt och funkar det det fortfarande inte så är det nog dags för en ny router.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

NAT är väl bara ett problem om du ska vara server.
ta bort alla portforwards och slå av dmz. Låt upnp vara på.

Det ska inte vara några problem att köra flera klienter på samma NAT, så länge du inte vill att utomstående ska kunna ansluta dig dig. Nu är jag dock osäker på hur destinys nätkod ser ut.
Spelet kör mot en central server afaik.

Annars sätt den som bryggat och kör en annan router.

Du får gärna förklara hur det ska funka.
Tittar man på portar för "Desitiny 2" så står det tydligt att 3074/UDP används inbound.
http://planetdestiny.com/nat-settings/

Hur kan man göra en port-forward på 3074 till två olika ip-adresser?

Permalänk
Medlem

@madtop: Ganska enkelt.

Portforward behövs om en klient ska ansluta till dig. Då initierar den kommunkation på port XXXX och då måste man antigen ha uPNP (spelet på din dator ber router öppna port XXXX mot ditt IP) eller portforward.

Däremot, ska du spela mot en annan server (destiny 2 servers) så kommer du ansluta ut och sen knacka på deras port XXXX, för att sen öppnas andra portar för trafik i din router.

Om destiny använder p2p för nätverkspelande så kan det behövas portforward men bara om folk ska ansluta till din dator. Din tjej sitter troligen på samma nätverk som dig och borde då ha en ganska rak väg mot dig och inte igenom NAT, men kör dom central server så kommer alla som spelar ansluta mot server X på port XXXX. Vilken port som är utgående på din PC kan variera och är inte viktigt i sammanhanget.

Om man kör p2p för deras MP och nätkoden är bra, så kommer spelet kolla vilka spelare som har korrekt NAT (upnp, portforward, ingen router) och då köra instansen på hans dator. Är nätkoden dålig, så slumpar dom bara en person och då kan man få problem om inte alla är korrekt konfade.

Portforward är verkligen inget man ska behöva 2017. Detta var mest ett problem på det glada 2000 talet då spel var väldigt dumt skrivna och NAT var tämligen ovanligt, men i dag är 99% av användarna bakom en NAT och då måste nätkoden vara medveten om detta.

---

Om ovan inte var sant skulle det vara omöjligt för nätcafeer att driftas, där kan 50 pers spela samma spel mot "internet" utan att alla har en egen portforward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Om ovan inte var sant skulle det vara omöjligt för nätcafeer att driftas, där kan 50 pers spela samma spel mot "internet" utan att alla har en egen portforward.

Enkelt, flera IPv4 adresser. Många spel idag kräver viss form av p2p, det är inget att förneka utan bara acceptera. Frågan är mer varför de inte stödjer IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du får gärna förklara hur det ska funka.
Tittar man på portar för "Desitiny 2" så står det tydligt att 3074/UDP används inbound.
http://planetdestiny.com/nat-settings/

Hur kan man göra en port-forward på 3074 till två olika ip-adresser?

Det kan du inte.
Är som att vidarebefordra all din post i brevlådan till två olika ställen. En går bra, men inte två.

Om detta är ett krav måste du ha två st IP adresser ut mot internet, men jag har svårt att tro det ska behövas (i så fall dålig design i spelet).

Oftast är detta en server relaterad sak. Port-forwarding är inget du ska behöva om du inte agerar server åt andra på internet normalt sett.

Permalänk
Medlem

@varget: Sprollar om dom stödjer ipv6, NAT är här för att stanna och även om du har ipv6 hela vägen till spelservern så ligger du troligen bakom en NAT vilket som.

Personligen föredrar jag NAT då detta erbjuder användare ett extra lager säkerhet. Risken om alla har ipv6 adresser som kan resolvas från andra sidan jordklotet är att man kommer utsättas för portscans, DDOS attacker och miljoner med inloggningsförsök från kineser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Enkelt, flera IPv4 adresser. Många spel idag kräver viss form av p2p, det är inget att förneka utan bara acceptera. Frågan är mer varför de inte stödjer IPv6.

Tvivlar på att ens Inferno Online skulle klara notan för att köra så många externa IPv4 adresser.
Supply and demand...

Dock så skulle jag vilja veta hur ett spel som släpps 2017 bara skulle kunna använda en port för kontakten med en klient.
WC3 hade ju 8 st.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@varget: Sprollar om dom stödjer ipv6, NAT är här för att stanna och även om du har ipv6 hela vägen till spelservern så ligger du troligen bakom en NAT vilket som.

Personligen föredrar jag NAT då detta erbjuder användare ett extra lager säkerhet. Risken om alla har ipv6 adresser som kan resolvas från andra sidan jordklotet är att man kommer utsättas för portscans, DDOS attacker och miljoner med inloggningsförsök från kineser.

Om du tycker man ska NATa IPv6 adresser och förespråkar NAT som en säkerhets åtgärd så har vi nog inte så mycket att diskutera.

Skrivet av Bmannu:

Tvivlar på att ens Inferno Online skulle klara notan för att köra så många externa IPv4 adresser.
Supply and demand...

IPv4 adresser kostade inget förr, det är först nu när de är slut som det är dyrt med dem.

Sure det är dålig design att kräva en statisk port till ett spel som är släppt 2017, men det är inget vi kan göra åt. Det TS kan göra är att kolla om Comhem fortfarande ger två IPv4 adresser och då kan problemet lösas.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara mig vad fan är open nat och moderate nat?

Man behöver inte öppna någon portar för utgående trafik.
Source porten är alltid random, destination porten är fixed.

Ta några kort av GUI så kan vi titta på vad fan som händer i den "burken". Vad än det är... Jesus.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@varget: Asså, ingen ISP ger ut natade ip adresser, iaf ingen jag stött på.

Ipv6 är nice and all, men NAT har gjort bristen på ip adresser ett ganska marginellt problem. Många adresser används till saker som inte behöver det. Kommer dröjja 10 år till minst innan hemanvändare får glädje av ipv6. Dom flesta ISP som säger att dom har ipv6 kör med ipv6 till v4 translation, så du tjänar inget på det i praktiken.

Men åter, om 5 pers eller 100 pers sitter bakom en nat och ska ansluta till en server på andra sidan planeten så spelar det ingen roll. Det är när man vänder på myntet som det kan bli ett problem.

Men om spel från 2006 kan klara detta så ska inte destiny 2 ha problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@varget: Asså, ingen ISP ger ut natade ip adresser, iaf ingen jag stött på.

Väldigt många ISP:er ger ut IP-adresser som går via en NAT.
Bla Bahnhof:
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/bestall-publ...

Skrivet av boibo:

Men om spel från 2006 kan klara detta så ska inte destiny 2 ha problem.

Så vad beror då TS problem på?

Och varför skriver utvecklarna av spelet att man ska göra en PF på 3074/UDP?
https://www.bungie.net/en/Help/Troubleshoot?oid=13610#PortFor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kan någon förklara mig vad fan är open nat och moderate nat?

Min tolkning är
open NAT = alla portar som behövs är PF och fungerar.
moderate NAT = vissa portar fungerar, andra fungerar inte.

Skrivet av zeleni:

Man behöver inte öppna någon portar för utgående trafik.
Source porten är alltid random, destination porten är fixed.

I det här fallet handlar det om inkommande paket med dest-port 3074/UDP.
Från Internet till routern och vidare till konsol/dator med dest-port 3074/UDP.

Permalänk
Medlem

Här kan du få hjälp;
http://www.isolation.se/how-to-use-multiple-xbox-one-consoles...

TLDR; Skaffa en router med bättre UPNP stöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj