Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Xbox One-handkontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

Använt 360-kontrollern i några år men för cirka ett halvår sedan köpte jag en xbone-kontroller och den är faktiskt ännu bättre och känns liksom mer modern. Så xbone-kontrollern rekommenderar jag varmt!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Handkontroll?
Mus och tangentbord, det är en PC ingen konsol.

Trams. Man använder det som är bäst för det man för tillfället spelar.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Xbox 360-kontroll och en PS4-kontroll, både är trådlösa. PS4-kontrollen är installerat med ScpToolkit, vilket får den att fungera som en Xbox-kontroll i alla lägen.

Funderar på att byta ut 360-kontrollen mot en Xbox One-kontroll.

Permalänk

Jag har både Dual shock 4 och xbox 360 kontroller. Tror jag föredrar Xbox 360 kontrollen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Roffe:

Trams. Man använder det som är bäst för det man för tillfället spelar.

Tror att det har ganska stor betydelse var man spelar, sitter man i soffan känns nog en handkontroll mer naturlig, än framför skrivbordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Använder enbart mus och T-bord när jag spelar på datorn. Äger dock en PS4 så man kanske skulle pröva

Permalänk
Inaktiv

Kan tipsa om Xbox Design Labs för den som vill ha något utöver det man normalt hittar i butik. Finns inga Elite-kontroller att designa om ännu men vanliga kontrollern är inte dum den heller. https://xboxdesignlab.xbox.com/sv-SE/?rtc=1

Beställde hem denna i höstas:

Skrivet av Cenorida:

Kör själv med trådlös Xbox 360 kontroll, men förstår inte varför vissa argumenterar för att man (idag) ska köpa denne gamling framför nya Xbox One kontrollern?

De rekommenderar det de använder och/eller har de inte provat en Xbox One-kontroller av något slag. Finns inget som är bättre med 360-kontrollen, Xbox One-kontrollern är i det närmaste perfektion som jag ser det.

Skrivet av Najk:

Får jag fråga dig en sak: Jag fick min Xbox One v2-kontroll igår.
Älskar den så klart. Har tidigare kört med Xbox360-kontrollen...
Men har noterat en sak. När vibreringen drar igång på kontrollen så låter det ett konstigt ljud - exakt det som är i denna film: https://www.youtube.com/watch?v=i8LeE75HPJQ&index=13&list=PLJ...

Har du samma problem?
Ska det låta så?

Intressant, inte hört det på mina men samtidigt har jag oftast hörlurar när jag spelar. Ska försöka lyssna efter det dock.

Permalänk
Medlem

Tycker både Xbox 360 och Xbox one kontrollen funkar riktigt bra. PS DS4 är bra också men lite meckigare med att installera.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Relik 📜

Kör med Xbox One Elite. Nu blir det dock mycket mus och tangentbord, men fortsatt kontroll för SP-spel och annat där "tävlingsmoment" inte finns. Skönare att ligga i soffan med just kontroll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det närmaste jag kan komma är Saitek X52 Pro.. Var nog 15-20 år sedan jag höll i en handkontroll senast.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

Jag använder PS4-kontroll ibland till de spel på Steam som stödjer det (Rocket League, The Binding of Isaac: Rebirth, Fallout 4, osv)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder mus och tangentbords-kontrollen.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Kör med Xbox One Elite. Nu blir det dock mycket mus och tangentbord, men fortsatt kontroll för SP-spel och annat där "tävlingsmoment" inte finns. Skönare att ligga i soffan med just kontroll.

Svårt att tro detta för några år sedan, men idag testar jag faktiskt spelen först och ser hur de funkar med handkontroll, därefter mus + tgb.
Helt enkelt skönare känsla nu för tiden att luta sig tillbaka i kontorsstolen eller sätta sig i rummet med steam-link enheten och bara softa.

Vissa typer av spel går ju så klart uppenbart bort vad gäller handkontroll, t.ex. FPS och RTS, men jag upplever att allt fler och fler spel är skönare att lira med handkontroll. T.ex. Assassins Creed, Mass Effect, bilspel- och sportspel m.m.

En börjar väl helt enkelt bli gammal och orkar inte sitta lutandes över tangentbord och mus på samma sätt en gjorde förr.

Men som sagt, om en sätter sig med sin stackars Xbox One-kontroll och spelar BF1 så vet vi ju hur det slutar:

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najk:

Svårt att tro detta för några år sedan, men idag testar jag faktiskt spelen först och ser hur de funkar med handkontroll, därefter mus + tgb.
Helt enkelt skönare känsla nu för tiden att luta sig tillbaka i kontorsstolen eller sätta sig i rummet med steam-link enheten och bara softa.

Vissa typer av spel går ju så klart uppenbart bort vad gäller handkontroll, t.ex. FPS och RTS, men jag upplever att allt fler och fler spel är skönare att lira med handkontroll. T.ex. Assassins Creed, Mass Effect, bilspel- och sportspel m.m.

En börjar väl helt enkelt bli gammal och orkar inte sitta lutandes över tangentbord och mus på samma sätt en gjorde förr.

Men som sagt, om en sätter sig med sin stackars Xbox One-kontroll och spelar BF1 så vet vi ju hur det slutar:
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/808/432/869.png

Assassins Creed-serien är det ett måste med handkontroll för min del. Likaså Souls-spelen. I övrigt beror det helt på spel och vad och vart jag spelar vid just det tillfället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Assassins Creed-serien är det ett måste med handkontroll för min del. Likaså Souls-spelen. I övrigt beror det helt på spel och vad och vart jag spelar vid just det tillfället.

Ja, fy tusan för att spela Assassins Creed med tangentbord. Känns bara fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Najk:

Svårt att tro detta för några år sedan, men idag testar jag faktiskt spelen först och ser hur de funkar med handkontroll, därefter mus + tgb.
Helt enkelt skönare känsla nu för tiden att luta sig tillbaka i kontorsstolen eller sätta sig i rummet med steam-link enheten och bara softa.

Vissa typer av spel går ju så klart uppenbart bort vad gäller handkontroll, t.ex. FPS och RTS, men jag upplever att allt fler och fler spel är skönare att lira med handkontroll. T.ex. Assassins Creed, Mass Effect, bilspel- och sportspel m.m.

En börjar väl helt enkelt bli gammal och orkar inte sitta lutandes över tangentbord och mus på samma sätt en gjorde förr.

Men som sagt, om en sätter sig med sin stackars Xbox One-kontroll och spelar BF1 så vet vi ju hur det slutar:
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/808/432/869.png

Det är väl lite samma för mig. FO4, The Witcher 3, Mass Effect Andromeda, Deus Ex: Mankind Divided blev/blir alla med handkontroll. Däremot Destiny 2 nu, där är det mus+tgb som gäller (erhm @loevet). Kör dock allt i vardagsrummet med min @JonasT-kopierade lapboard, så alltid tv:n som gäller.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att det har ganska stor betydelse var man spelar, sitter man i soffan känns nog en handkontroll mer naturlig, än framför skrivbordet.

Ja, mus och tangentbord i soffan är ingen höjdare. Inte heller ratt och pedaler för det mesta. Men samtidigt vill jag inte spela Bayonetta eller Rocket League t.ex. med något annat än handkontroll, oavsett var jag sitter.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Xbox 360.
Har väl avverkat en 10 sådana på Fifa genom åren! :\

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Har både PS4 och Xbox, men måste säga att Nintendo Switch Pro Controller är totalt överlägsen ergonomi och "byggkvalité om man ser till alla kontroller.

Och om man är ute efter handkontroller till PC, som ju tråden handlar om, kör du Nintendo Switch Pro Controller även där ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Och om man är ute efter handkontroller till PC, som ju tråden handlar om, kör du Nintendo Switch Pro Controller även där ?

https://www.youtube.com/watch?v=4QkTCiOmYJ4

Faktum är att jag aldrig spelar PC-spel, men när jag gjorde det så var det PS3/4 eller Xbox-kontroller, men verkar gå att koppla ihop Switch-kontroll till PC.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

trådlös xbox 360 kontroll är den bästa och mest prisvärda handkontrollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Tog ett tag att vänja sig men nu kör jag uteslutande Steam Controller. Touchpads, gyro, knapparna på undersidan ihop med inställningsmöjligheterna bäddar för en riktigt trevlig upplevelse.

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/G30zauJ2ACM_du9uvdLpzN3MuWk=/0x0:1920x1080/1600x900/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/46757932/ss_d2f5e7325666df6119ff1d42be73bac9594c5b1e.1920x1080.0.0.jpg

Till dig och er andra som har en steam controller. Hur är den att använda och vilka spel använder ni den till.
Ersätter den tex en xbox controller eller använder ni den för olika typer av spel?

Hade tänkt köra igenom darksouls 3 igen och förra gången var den med en xbox 360 kontroll som fungerade bra, nu har jag dock inte kvar den längre. Så behöver köpa en ny och funderar på att skaffa just en steam controller istället.

//Spixel

Permalänk
Medlem

Xbox 360 kontroller.

Har redan typ 4st till en 360 med 360 laddstationen och flera original batterier så det är rätt smidigt.
Har även 360 ratten, den första med pedaler, dock ej testat den mot datorn men den borde fungera med PC 360 mottagaren med tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Det är väl lite samma för mig. FO4, The Witcher 3, Mass Effect Andromeda, Deus Ex: Mankind Divided blev/blir alla med handkontroll. Däremot Destiny 2 nu, där är det mus+tgb som gäller (erhm @loevet). Kör dock allt i vardagsrummet med min @JonasT-kopierade lapboard, så alltid tv:n som gäller.

Faktum är att jag faktiskt testade Destiny 2 första gången igår. Började instinktivt att spela med handkontrollen, men insåg efter ett tag att det var mus + TGB som gällde...

Jepp, har sett din lapboard - riktigt snitsig.
Har varit lite halvsugen själv att bygga, men med två småkids så är spelandet ganska begränsat just nu så jag håller mig till kontoret, som för övrigt är på vinden. Det var det som blev kvar till mig efter att alla fått var sitt rum.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Testa spela dark souls 2 och 3 med tangetbord och mus.

Spelar inte sådant skit

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Dualshock 4 + DS4windows programmet = bäst för mig.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Steam kontroller på min main pc och massa överblivna x360 på htpcn.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

Till dig och er andra som har en steam controller. Hur är den att använda och vilka spel använder ni den till.
Ersätter den tex en xbox controller eller använder ni den för olika typer av spel?

Hade tänkt köra igenom darksouls 3 igen och förra gången var den med en xbox 360 kontroll som fungerade bra, nu har jag dock inte kvar den längre. Så behöver köpa en ny och funderar på att skaffa just en steam controller istället.

//Spixel

Ersätter xbox360 (och tangentbord/mus) för mig. Spel jag spelat igenom med min Steam Controller är:

Dirt 2(lekt med gyro för att styra) ett par timmar endast.
Serious Sam 2-3
Doom 1,2, 2016,håller på med brutal doom64 och Doom 3
Wolfenstein TNO och II
Broforce
Emulatorer, Nes,Snes,PS,PS2,Dolphin,Cemu (Riktigt nice i Super mario galaxy med gyro för att fånga/skjuta stjärnor)
PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS
Fortnite Battle Royale (endast ett par timmar men ska bli mer)
Unreal Tournament (nya betan)
Shadow Warrior nya serien 1-2
Duke Nukem 3D
Duke nukem manhattan project
Final Fantasy XIII
Quake 2
Rocket League
Shank 2
Super Meat Boy

+Massa spel jag testat men inte gillat/kommer ihåg. Spelar i princip alla spel med min SC (förutom THPS serien). Gillar mest FPS/plattforms spel men tror säkert SC passar till det mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Eftersom den dyker upp som x360 kontroll är det fullt stöd både i Windows och Linux. Och spel som känner av efter en och automatiskt lägger in x360 knappar på skärmen finns det ju också gott om. Dock finns två lägen som man kan ändra mellan om man håller nere nån knapp. Direkt översättning på knapparnas position eller på bokstaven. Smaksak, jag har vant mig... Spelade Fallout 4 med "fel" läge men det sätter sig i muskelminnet

Skickades från m.sweclockers.com

Åh fasen, är det bara plug n play? Inga extra drivrutiner eller annat som behövs?

Hehe, ja, man har spelat så mycket Xbox och Playstation nu så man är van vid att actionknappen är ner och inte på höger knapp.

Skrivet av snajk:

...

För mig var det en ganska viktig aspekt. När konsollerna (PS3 och 360) var nya så var det positivt att PS3 hade uppladdningsbara kontroller som standard medan man var tvungen att köpa till play and charge kit till 360n, men nu så är batterierna slut i mina PS3-kontroller så de har i praktiken blivit trådade medan 360-kontrollerna bara är att stoppa i nya AA-batterier i. Play and charge-kiten är lika slut som PS3-batterierna dock, men det spelar ju mindre roll när vanliga batterier passar.
En nackdel med NES30 Pro i mina ögon är att få av knapparna är analoga. På 360 (och PS3, XBone, PS4) så är ju alla knappar analoga utom start och back vilket kan ge fördelar i en del spel, dock är det inte alltid det gör någon skillnad. Men framför allt så är ergonomin på NES30 Pro för kass, den är för tunn och axelknapparna är för små och sitter för tätt ihop för mig. Sen använder jag den ändå när jag inte är hemma, storleken gör den ju enkel att ta med och BT-kopplingen innebär ju att den funkar bra till Android, laptopen osv. utan större problem.
A motsvaras väl av X på ps-kontrollerna? Fyrkant är på samma plats som X på Xbox dock. Det ställde till det lite för mig när jag började spela PS efter att bara ha kört XBox ett tag. XBox-kontrollerna satt liksom i ryggmärgen och det ställde till det ibland. Inte de andra tre men just X blev ofta fel/fyrkant i stundens hetta liksom.

Det är en enkel match att byta batteri i en PS3-kontroll. Jag har som sagt flera kontroller, och jag är mer orolig för att kontrollerna ska bli obsoleta långt innan jag hinner använda upp dem så att säga. Jag sitter alltid trådat framför datorn, så jag tänkte först erbjuda mig att avvara ett av mina fullt fungerande batterier mot att jag får din halvkassa. Men dessa finns i stora mängder för småpengar på Ebay, så jag behåller nog mina och hänvisar dit istället Ett sådant kostar ju som ett fyrpack LR6/AA.

http://www.ebay.co.uk/itm/1800mAh-Rechargeable-Battery-Contro...
https://www.ebay.co.uk/itm/KMD-6-Hour-Lifetime-Rechargeable-B...
2 stycken https://www.ebay.co.uk/itm/2X-3-7V-1800mAh-Battery-Pack-For-S...

5 skruvar på undersidan av dosan är allt som behövs. https://www.ifixit.com/Guide/DualShock+3+Battery+Replacement/...

Nog är det allt en handkontroll som syns där i mitten

Skrivet av Najk:

Svårt att tro detta för några år sedan, men idag testar jag faktiskt spelen först och ser hur de funkar med handkontroll, därefter mus + tgb.
Helt enkelt skönare känsla nu för tiden att luta sig tillbaka i kontorsstolen eller sätta sig i rummet med steam-link enheten och bara softa.

Vissa typer av spel går ju så klart uppenbart bort vad gäller handkontroll, t.ex. FPS och RTS, men jag upplever att allt fler och fler spel är skönare att lira med handkontroll. T.ex. Assassins Creed, Mass Effect, bilspel- och sportspel m.m.

En börjar väl helt enkelt bli gammal och orkar inte sitta lutandes över tangentbord och mus på samma sätt en gjorde förr.

Men som sagt, om en sätter sig med sin stackars Xbox One-kontroll och spelar BF1 så vet vi ju hur det slutar:
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/808/432/869.png

Äh, nu är du konservativ Jag har lirat igenom hela Quake II på hard+/nightmare med handkontroll på PC utan problem, och det genom musemulering som ger jättekonstig och stel känsla pga avsaknad av acceleration. Borderlands spelar jag komfortabelt med dosa tillsammans med musanvändare.

ifixit
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian