Permalänk
Medlem

Fiber, switchar och bredbandshastighet

Halloj...

Jag bor i en villa som byggdes från början med fiberanslutning till villan och med nätverksuttag förinstallerade i huset. Har haft en 100/10 bredband länge och varit nöjd med den, men det vore trevligt med en uppgradering nu när vi är flera i familjen som streamar/surfar samtidigt. Men, när jag väl börjat fundera lite på vad som går och inte går att göra blev jag lite förvirrad...

I teknikskåpet dit fibern är inkopplad sitter det en 100/10 switch (Packetfront DRG 230) och jag gissar att alla kablar i det förinstallerade interna nätverket är CAT5. Till switchen har jag kopplat in min router (ASUS RT-N66U) och alla våra datorer/telefoner/plattor går ut via routern.

Om jag nu förstår det hela rätt, det skulle egentligen inte göra någon skillnad alls för mig om jag uppgraderade till t.ex. 500/500 då routern använder sig av endast en koppling i switchen och det är ju en 100/10 switch. Så, med denna set-upen kan jag inte komma up högre än 100/10 ändå. Tänker jag rätt där?

Jag borde alltså byta ut switchen som fiberkabeln kommer in till, eller hur? Var hittar man sådana switchar, heter dem något speciellt? Hittar bara vanliga switchar när jag söker...

Om jag nu skulle byta ut switchen, har jag fortfarande problemet att kablar i väggarna är CAT5. Men, i praktiken kan dessa kablar leverera mycket mer än 100MB, så det är kanske inget problem. Eller hur?

Andra tankar eller saker som jag missat i mitt tänk?

MVH
MP

Permalänk
Medlem
Skrivet av MPM:

Halloj...

Jag bor i en villa som byggdes från början med fiberanslutning till villan och med nätverksuttag förinstallerade i huset. Har haft en 100/10 bredband länge och varit nöjd med den, men det vore trevligt med en uppgradering nu när vi är flera i familjen som streamar/surfar samtidigt. Men, när jag väl börjat fundera lite på vad som går och inte går att göra blev jag lite förvirrad...

I teknikskåpet dit fibern är inkopplad sitter det en 100/10 switch (Packetfront DRG 230) och jag gissar att alla kablar i det förinstallerade interna nätverket är CAT5. Till switchen har jag kopplat in min router (ASUS RT-N66U) och alla våra datorer/telefoner/plattor går ut via routern.

Om jag nu förstår det hela rätt, det skulle egentligen inte göra någon skillnad alls för mig om jag uppgraderade till t.ex. 500/500 då routern använder sig av endast en koppling i switchen och det är ju en 100/10 switch. Så, med denna set-upen kan jag inte komma up högre än 100/10 ändå. Tänker jag rätt där?

Jag borde alltså byta ut switchen som fiberkabeln kommer in till, eller hur? Var hittar man sådana switchar, heter dem något speciellt? Hittar bara vanliga switchar när jag söker...

Om jag nu skulle byta ut switchen, har jag fortfarande problemet att kablar i väggarna är CAT5. Men, i praktiken kan dessa kablar leverera mycket mer än 100MB, så det är kanske inget problem. Eller hur?

Andra tankar eller saker som jag missat i mitt tänk?

MVH
MP

Om switchen som sitter där bara klarar 100/10 så ring de som installerade fibern å fråga vad fan de tänkte med där. Be dem göra om och göra rätt man sätter inte en 100/10 switch kopplat till en fiber. Eftersom fibern går in där så kan du inte göra så mycket om du inte är lite kunnig så kan du köpa ex en edgerouter X som har uttag för sftp. Jag hade nog ringt dem å bett dem fått en uppdaterad switch som klarar gigabit. det är också möjligt att du kommer och byter ut den om du beställer internet snabbare än 100

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tveksamt att det är 100/10 som 100 Ned och 10 Upp, utan snarare att den stödjer 100 Mbit länk och 10 Mbit länk.
Således bör 100/100 vara max kapacitet?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Om switchen som sitter där bara klarar 100/10 så ring de som installerade fibern å fråga vad fan de tänkte med där. Be dem göra om och göra rätt man sätter inte en 100/10 switch kopplat till en fiber. Eftersom fibern går in där så kan du inte göra så mycket om du inte är lite kunnig så kan du köpa ex en edgerouter X som har uttag för sftp. Jag hade nog ringt dem å bett dem fått en uppdaterad switch som klarar gigabit. det är också möjligt att du kommer och byter ut den om du beställer internet snabbare än 100

Tack för svaret! Det kan jag försöka göra men är tveksam till att det resulterar i något... Själva fibernätet installerades nog av Gothnet men har sedan tagits över av iTux. Dessutom har iTux själva nätet men det är andra som levererar tjänster genom nätet så de (iTux) vinner ingenting på att jag beställer snabbare internet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Tveksamt att det är 100/10 som 100 Ned och 10 Upp, utan snarare att den stödjer 100 Mbit länk och 10 Mbit länk.
Således bör 100/100 vara max kapacitet?

Tack för svaret! Det är säkert så som du skriver... I produktbeskrivningen står det: "I switchen sitter 8 s.k. Ethernet-kontakter (RJ45) med 8 stift (10/100Mb)" Men, då är det fortfarande så att jag inte får mer än 100 Ned...

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Om switchen som sitter där bara klarar 100/10 så ring de som installerade fibern å fråga vad fan de tänkte med där. Be dem göra om och göra rätt man sätter inte en 100/10 switch kopplat till en fiber. Eftersom fibern går in där så kan du inte göra så mycket om du inte är lite kunnig så kan du köpa ex en edgerouter X som har uttag för sftp. Jag hade nog ringt dem å bett dem fått en uppdaterad switch som klarar gigabit. det är också möjligt att du kommer och byter ut den om du beställer internet snabbare än 100

står ju inte när TS fick fibern installerad.. men om huset är ca 10år gammalt så är det inte jättekonstigt om fiberswitchen bara stödjer 100mbit...

till TS, bara byta ut fiberswitchen till en som stödjer 1000mbit, är nog allt som behöver göras.
kablaget klarar gigabit utan problem.

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Jag tror nog tyvärr det är dom som äger nätet där som måste uppgradera switchen helt enkelt, vilket jag inte tycker borde vara några problem alls egentligen. Men man vet ju aldrig beror kanske på företaget och om dom vill spendera pengar eller ej. Sen kanske det är svårare för villor än lägenheter då färre kommer utnyttja switchen.
Ring dom och hoppas på det bästa! Håller tummarna

Permalänk
Medlem

Kontakta Gothnet och fråga om de vill byta ut din utrustning så att den klarar 1Gbit. Kan vara så att det bara är ute i din fastighet det behöver göras, men kan också krävas att det görs i stationen och då får man nog vänta på att när de planerat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMupster:

står ju inte när TS fick fibern installerad.. men om huset är ca 10år gammalt så är det inte jättekonstigt om fiberswitchen bara stödjer 100mbit...

till TS, bara byta ut fiberswitchen till en som stödjer 1000mbit, är nog allt som behöver göras.
kablaget klarar gigabit utan problem.

Japps vet, det var antagliget 10 år sen också Därav :" det är också möjligt att du kommer och byter ut den om du beställer internet snabbare än 100"

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Många gånger så byter dom ut convertern gratis. Odsen är dock att dom måste byta på båda sidorna om det är gamla grejer, fast o andra sidan är odsen för DET väldigt låg då det nog uppgraderats mer än en gång i andra änden sen du fick dina grejer.

Snacka med din ISP, dom skickar i sånna fall ut en nisse som byter konverter. I många fall kostnadsfritt, då du faktiskt betalar för drift och underhåll samt nödvändiga uppgraderingar med din månadskostnad.

Permalänk
Medlem

Har mejlat min bredbandsleverantör, vi får se vad de svarar...

@SuperMupster: Om jag skulle byta ut den själv, vad är för switch jag behöver? Räcker det med en enkel mediakonverter som denna? Jag behöver egentligen endast ett utag till routern, allt annat körs ju via routern...

Permalänk
Skrivet av MPM:

Har mejlat min bredbandsleverantör, vi får se vad de svarar...

@SuperMupster: Om jag skulle byta ut den själv, vad är för switch jag behöver? Räcker det med en enkel mediakonverter som denna? Jag behöver egentligen endast ett utag till routern, allt annat körs ju via routern...

Bästa är ju att be stadsnätet komma dit och byta den, alternativt fråga dem vad det är för något du behöver byta till.

svårt att svara härifrån om det är en singelmode eller mulitmode converter du behöver. samt vilken typ av sfp.

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMupster:

Bästa är ju att be stadsnätet komma dit och byta den, alternativt fråga dem vad det är för något du behöver byta till.

Har också försökt mig på detta, att uppgradera min 100/100 utrustning på iTux Göteborgs stadsnät. Jag kom i kontakt med dom efter mycket om och med då dom egentligen inte pratat direkt med privatpersoner. I mitt fall sa dom att "andra änden" inte var redo för gigabit ännu, och att mediakonverten går att byta ut/uppgradera till en kostnad på nästan 2500kr. Löjligt kan jag tycka, och har också tankar om att använda mig av en Edgerouter X SFP alt edgeswitch med SFP och därefter route:a trafiken via VyOS.

På itux Göteborgs hemsida finns det något som heter mertjänster; uppgradering gbit/s...
Hade inte varit dumt att försöka få tag på info om singlemode/multimode etc. Min gissning är dock att det är en singlemode då det hos mig sitter en SC-kontakt i konverten och att tråden är väldigt smal.

Vidare är saken den att Edgerouter X SFP fixar LC-kontakter (både singlemode och multimode) via SFP, men har inte hittat nån SFP kompatibel med SC-kontakten.