Permalänk
Medlem

Skillnad på Glas i Glasögon?

Hej! jag ska köpa ett par glasögon rätt snart, men satan vad svårt det är.. Att välja bågar är inga bekymmer.
Men att välja Glas i Glasögon? Det är en djungel för mig. Sitter och funderar på vad som är skillnad mellan det som kostar 1599-2299 kr på synsam och de som kostar 3199-3399

Dom heter Basix SV 1,60 HMC + 2299 och dom andra jag funderar på heter "ormix Crizal Forte UV" kostar 3399 kronor. finns basix sv 1,50 hmc+ som kostar 1499 och någon ormix CRizal allize UV för 3199

Är det någon som har någon erfarenhet om lite dyrare glas. Jag kan tänka mig att spendera lite "extra" om det ger mig någon skillnad på tex att hålla rent dom. Men då ska det vara stor skillnad också.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Hej! jag ska köpa ett par glasögon rätt snart, men satan vad svårt det är.. Att välja bågar är inga bekymmer.
Men att välja Glas i Glasögon? Det är en djungel för mig. Sitter och funderar på vad som är skillnad mellan det som kostar 1599-2299 kr på synsam och de som kostar 3199-3399

Dom heter Basix SV 1,60 HMC + 2299 och dom andra jag funderar på heter "ormix Crizal Forte UV" kostar 3399 kronor. finns basix sv 1,50 hmc+ som kostar 1499 och någon ormix CRizal allize UV för 3199

Är det någon som har någon erfarenhet om lite dyrare glas. Jag kan tänka mig att spendera lite "extra" om det ger mig någon skillnad på tex att hålla rent dom. Men då ska det vara stor skillnad också.

Tack så mycket!

Oftast handlar det ju om behandlingarna som antismuts / anti-glare (försolsken), smalare glass så dem blir lättare (viktigt om du har ordentligt synfel så du får tjocka glas), är du gammal (50+ kanske) så finns det ju speciella typer av glas för "ålderseende".

Kolla med en person i butik så får du den bästa hjälpen. Jag gick till Specsavers för några månader sen och dem har ofta 2 för 1 deals.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

kort sammanfattat så brukar det handla om antirep och antireflexbehandling och om det är plast eller mineralglas. Plast är bättre, lättare och mindre imma mm men är lättare att repa så därför bör de ha en hårdhetsbehandling (antirep/reflex). Jag brukar ofta köpa plasglas i mellanprissegmentet, duger gott. Ofta vill man köpa nya glasögon efter några år och då är det inte plastglaset som blivit dåligt utan eventuellt bågen som blivit sliten.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

I så fall ska man satsa på den som kostar 3399 kronor hos Synsam. Dom har så klart dyrare för 4-6k också men det är helt onödigt känner jag också.
Jag kör dom för de är lokalt hos mig. Sen hade de ett par riktigt schyssta bågar. Dyrare oja. Men skönt om de är något problem, speciellt med glasögon!
Någon som har kört glasögon med fashion glas sedan linser under? För då har du bra syn hela tiden och att du kan byta styrka om det behövs utan att kosta på dyra glas om de skulle hända?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wizook:

Hej! jag ska köpa ett par glasögon rätt snart, men satan vad svårt det är.. Att välja bågar är inga bekymmer.
Men att välja Glas i Glasögon? Det är en djungel för mig. Sitter och funderar på vad som är skillnad mellan det som kostar 1599-2299 kr på synsam och de som kostar 3199-3399

Dom heter Basix SV 1,60 HMC + 2299 och dom andra jag funderar på heter "ormix Crizal Forte UV" kostar 3399 kronor. finns basix sv 1,50 hmc+ som kostar 1499 och någon ormix CRizal allize UV för 3199

Är det någon som har någon erfarenhet om lite dyrare glas. Jag kan tänka mig att spendera lite "extra" om det ger mig någon skillnad på tex att hålla rent dom. Men då ska det vara stor skillnad också.

Tack så mycket!

Den stora skillnaden är vilket material linserna är gjorda av och vilket brytningsindex de har. Ju högre brytningsindex, desto mer böjer linserna ljuset som ska in i ögonen och desto tunnare linser kan du ha. Det gör främst skillnad om du har väldigt stort synfel, jag själv har alltid det dilemmat när jag är hos optikern. Annars borde du inte bry dig. Senast jag skulle köpa nya glasögon på Synsam kunde han scanna in bågarna i en maskin på golvet och beräkna exakt hur tjocka glasen hade blivit med de olika sorternas material.

Ormix är ett speciellt plastmaterial som är dyrt. "Crizal UV" är en speciell UV-behandling som från vad jag kan läsa mig till täcker båda sidor av linserna och inte bara en.

Basix SV HMC är det billigare materialet som jag nästan vågar slå vad om också har UV-behandling fast kanske inte lika fancy som den ovan. Jag tror alla linser de säljer har hårdhetsbehandling. Fråga dem vad skillnaden är helt enkelt.

En annan sak jag hittade nu medan jag letade är en Reddit-AMA av en säljare på Synsam som bl.a. skrev:

Citat:

Låt heller inte försäljaren pracka på dig ett par superdyra glas om du inte har kraftiga styrkor - det behövs inte. De billigaste glasen vi har (Essilor Basix SV med HMC+, 1100kr) fungerar alldeles utmärkt så länge de finns i lager med de styrkor du behöver. Använder sådana själv och tycker tillochmed de är bättre än steget ovanför (Hoya minnsintenamnet för 1990kr), då utbehandlingen är glattare och gör dem lättare att hålla rena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Den stora skillnaden är vilket material linserna är gjorda av och vilket brytningsindex de har. Ju högre brytningsindex, desto mer böjer linserna ljuset som ska in i ögonen och desto tunnare linser kan du ha. Det gör främst skillnad om du har väldigt stort synfel, jag själv har alltid det dilemmat när jag är hos optikern. Annars borde du inte bry dig. Senast jag skulle köpa nya glasögon på Synsam kunde han scanna in bågarna i en maskin på golvet och beräkna exakt hur tjocka glasen hade blivit med de olika sorternas material.

Ormix är ett speciellt plastmaterial som är dyrt. "Crizal UV" är en speciell UV-behandling som från vad jag kan läsa mig till täcker båda sidor av linserna och inte bara en.

Basix SV HMC är det billigare materialet som jag nästan vågar slå vad om också har UV-behandling fast kanske inte lika fancy som den ovan. Jag tror alla linser de säljer har hårdhetsbehandling. Fråga dem vad skillnaden är helt enkelt.

En annan sak jag hittade nu medan jag letade är en Reddit-AMA av en säljare på Synsam som bl.a. skrev:

Tack så otroligt mycket!!!
Nu kommer det bli deras billiga 1499 kronors glas då jag har väldigt lite syn fel. -0.5 på bägge sidorna.
Då blir ändå 1,5 index relativt smala och synsams glas ska vara rätt bra även fast man tar billigaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Hej! jag ska köpa ett par glasögon rätt snart, men satan vad svårt det är.. Att välja bågar är inga bekymmer.
Men att välja Glas i Glasögon? Det är en djungel för mig. Sitter och funderar på vad som är skillnad mellan det som kostar 1599-2299 kr på synsam och de som kostar 3199-3399

Dom heter Basix SV 1,60 HMC + 2299 och dom andra jag funderar på heter "ormix Crizal Forte UV" kostar 3399 kronor. finns basix sv 1,50 hmc+ som kostar 1499 och någon ormix CRizal allize UV för 3199

Är det någon som har någon erfarenhet om lite dyrare glas. Jag kan tänka mig att spendera lite "extra" om det ger mig någon skillnad på tex att hålla rent dom. Men då ska det vara stor skillnad också.

Tack så mycket!

Bara en nyfiken fråga, eftersom jag är så gammal.
Får man inte hjälp hos optikern längre? Eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Bara en nyfiken fråga, eftersom jag är så gammal.
Får man inte hjälp hos optikern längre? Eller vad är det frågan om?

Optikern hjälper dig prova ut rätt styrka och slipning på glasen. När man provat ut detta så kan man (lite beroende på receptet) få välja mellan olika glastillverkares produkter som är mer eller mindre "premium" och har mer eller mindre olika egenskaper. Precis som du kan se i inlägget du citerade. Den som hjälper till med detta är en säljare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Bara en nyfiken fråga, eftersom jag är så gammal.
Får man inte hjälp hos optikern längre? Eller vad är det frågan om?

Alla köper inte glasögon hos optikern längre, eller så får man många olika alternativ när man är där som kan vara förvirrande. Det kan bli dyrt så det är ju naturligt att fråga innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Alla köper inte glasögon hos optikern längre, eller så får man många olika alternativ när man är där som kan vara förvirrande. Det kan bli dyrt så det är ju naturligt att fråga innan.

Nä och där ligger väl problemet, precis min tanke också.
Folk drar sig till billiga "nätet" och klagar sen på "säljare" och dålig "service".

Rätt intressant att veta i diskussionen, om det gäller "näthandel" eller personligt möte med en stor kedja...kan jag tycka.

edit: Har själv linser, barn och fruga med glasögon.
Den servicen vi får nere hos den stora optikern, varje gång. Är värd att betala för enligt mig, jag kan hitta linser som är 40-50% billigare online. Handlar inte om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Hej! jag ska köpa ett par glasögon rätt snart, men satan vad svårt det är.. Att välja bågar är inga bekymmer. Men att välja Glas i Glasögon? Det är en djungel för mig. Sitter och funderar på vad som är skillnad mellan det som kostar 1599-2299 kr på synsam och de som kostar 3199-3399. Dom heter Basix SV 1,60 HMC + 2299 och dom andra jag funderar på heter "ormix Crizal Forte UV" kostar 3399 kronor. finns basix sv 1,50 hmc+ som kostar 1499 och någon ormix CRizal allize UV för 3199. Är det någon som har någon erfarenhet om lite dyrare glas. Jag kan tänka mig att spendera lite "extra" om det ger mig någon skillnad på tex att hålla rent dom. Men då ska det vara stor skillnad också.

Välj alltid "plastglas" till dina glasögon! Om du har äkta glas kan det gå riktigt illa, tänk om du slår huvudet i en dörrkant, glasögonen spricker, du får skärvor i ögonen... Folk som arbetar nära hög värme, t.ex kockar, kan ha äkta glas då ytan är bättre anpassad för het ånga.

Jag har ett synfel på cirka -1,5 på båda ögonen och valde billigaste plastglaset som gick att få hos den lokala optikern. Jag valde bort anti-reflex yta då sådant är känsligt mot het ånga (matlagning hemma hehe). Mina glasögon är fortfarande i prima skick efter 1½ år! Använder dem också i jobbet där vi utför tungt arbete, huvudet slår man ju titt som tätt.

Bonustips från den visa optikern i min stad: Se till att personalen i butiken vänder den breda ytan på näskuddarna NERÅT. Att vända den smala spetsen ner mot näsbenet ökar trycket och ger eventuellt skav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nä och där ligger väl problemet, precis min tanke också.
Folk drar sig till billiga "nätet" och klagar sen på "säljare" och dålig "service".

Rätt intressant att veta i diskussionen, om det gäller "näthandel" eller personligt möte med en stor kedja...kan jag tycka.

edit: Har själv linser, barn och fruga med glasögon.
Den servicen vi får nere hos den stora optikern, varje gång. Är värd att betala för enligt mig, jag kan hitta linser som är 40-50% billigare online. Handlar inte om det.

Linser beställer jag så klart från nätet i alla fall. Satan va mycket billigare det är jämfört synsam och då är dom identiska. Men glasögon kan jag tycka där behöver man lite hjälp till och från!

Det som är att dom är säljare.. jag har suttit och läst en del. Jag behöver inte ha något värre än 1,5 index. Synsam är redan rätt dyra så kommer nog få ge 2,8k för glasögonen i alla fall.

Hatar att ha synfel! Irriterande kostnad för att kunna se normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Välj alltid "plastglas" till dina glasögon! Om du har äkta glas kan det gå riktigt illa, tänk om du slår huvudet i en dörrkant, glasögonen spricker, du får skärvor i ögonen... Folk som arbetar nära hög värme, t.ex kockar, kan ha äkta glas då ytan är bättre anpassad för het ånga.

Jag har ett synfel på cirka -1,5 på båda ögonen och valde billigaste plastglaset som gick att få hos den lokala optikern. Jag valde bort anti-reflex yta då sådant är känsligt mot het ånga (matlagning hemma hehe). Mina glasögon är fortfarande i prima skick efter 1½ år! Använder dem också i jobbet där vi utför tungt arbete, huvudet slår man ju titt som tätt.

Bonustips från den visa optikern i min stad: Se till att personalen i butiken vänder den breda ytan på näskuddarna NERÅT. Att vända den smala spetsen ner mot näsbenet ökar trycket och ger eventuellt skav.

Jag ska kolla med dom! Tack för tipsen!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Bara en nyfiken fråga, eftersom jag är så gammal.
Får man inte hjälp hos optikern längre? Eller vad är det frågan om?

Hos alla optiker jag har gått till så har det alltid varit så att jag bara måste köpa det dyraste glaset för att klara mig (enligt dom). Så jag förstår att man heller frågar någonstans där det inte är ekonomiska intressen inblandade i rekommendationen.

Använder själv linser 75% av tiden och köper alltid det billigaste glaset när jag behöver byta glasögon numera, har inte märkt någon större skillnad från dom dyrare modellerna jag använt tidigare. (-5,25 och -5,75)

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

@Wizook: Köper aldrig glasögon i butik längre, är så otroligt mycket billigare på t.ex. Lensway eller Zenni. Mina senaste som jag haft i två år kostade 200 kr inkl. antireflexbehandling och frakt.

Vill du prova glasögonen i butik så köp hos en lågprisbutik, t.ex. Specsavers som har glasögon från ett par hundra (även om jag tycker att deras antireflexbehandling är åt helvete för dyr..). Det finns ingen anledning att lägga mer på ett par glasögon, särskilt inte med så små synfel som du och jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Wizook: Köper aldrig glasögon i butik längre, är så otroligt mycket billigare på t.ex. Lensway eller Zenni. Mina senaste som jag haft i två år kostade 200 kr inkl. antireflexbehandling och frakt.

Vill du prova glasögonen i butik så köp hos en lågprisbutik, t.ex. Specsavers som har glasögon från ett par hundra (även om jag tycker att deras antireflexbehandling är åt helvete för dyr..). Det finns ingen anledning att lägga mer på ett par glasögon, särskilt inte med så små synfel som du och jag har.

Hittade ett par som var riktigt snygga hos Synsam. Självklart så är de endast som verkar vara återförsäljare. Deras "premium" "marginal" glasögon. Får halva priset på bågarna och så 1499 kronor för plast glaset.

Svårt att beställa från nätet och hitta snygga. Men jag förstår principen. Men tänkte köra dessa för lite "snyggt" också. Vill ju helst inte lägga pengar alls men men. Så är inte livet

Skickades från m.sweclockers.com