Permalänk
Avstängd

Intel agent boot kommer inte in

Tjo,

Försöker komma in i Intel agent boot då jag vill använda mig av pxe jag lyckas göra så att den försöker boot från det nätverkskortet och jag ser då att pxe kommer upp men lyckas ändå inte komma in för att ända inställningar och jag har uppdaterat pxe till den nyas version.

Nätverkskort: Intel X540-T2

Någon som har förslag på lösning?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vad för inställningar vill du komma åt? Du ändrar i din bios att du vill boota från pxe. Mer ska man inte behöva göra. Är du helt säker på att din pxe-server fungerar som den ska? Några meddelanden på skärmen när du försöker boota därifrån?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det känns mer som att där är fel i pxe-servern än i datorn som försöker boota. Du kan alltid sätta upp en virtuell maskin och pxe-boota där med, ifall du tror det är klienten och inte servern.

Permalänk
Avstängd

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

PXE Boot Configuration options (can be used with -NIC or -ALL) Parameter Description -DEFAULTCONFIG or -DEFCFG Sets the PXE configuration of the selected NIC back to default settings. -SETUPENABLE or -STE Enables Setup Menu. -SETUPDISABLE OR -STD Disables Setup Menu. -TITLEENABLE OR -TLE Enables Initial Title Message. -TITLEDISABLE OR -TLD Disables Initial Title Message. -MESSAGEENABLE or -MSE Enables display of the Control-S Setup message when PXE initializes. -MESSAGEDISABLE or -MSD Disables display of the Control-S Setup message when PXE initializes. -SETWAITTIME=X or -SWT=X Set the setup delay time for the NIC to X seconds. Valid delay times are 0, 2, 3, and 5." -MODE Writes the given MODE setting to EEPROM of the given NIC(s).

Försöker använda mig av "-MSE" men den command funkar inte.

Detta får jag inte upp.

Skrivet av fragwolf:

Vad för inställningar vill du komma åt? Du ändrar i din bios att du vill boota från pxe. Mer ska man inte behöva göra. Är du helt säker på att din pxe-server fungerar som den ska? Några meddelanden på skärmen när du försöker boota därifrån?

Jag försöker komma in i pxe Setup Menu. Jag har inte ens kunnat göra några inställningar på klienten.

Skrivet av jocke92:

Det känns mer som att där är fel i pxe-servern än i datorn som försöker boota. Du kan alltid sätta upp en virtuell maskin och pxe-boota där med, ifall du tror det är klienten och inte servern.

Läs ovan för.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Om du får "Check cable" tyder på att det inte sitter kabel till nätverkskortet.
Att sätta upp en PXE server kan vara lite kinkiga. Lättast att dra hem en gratis version till annan dator och sätta upp därifrån, du kan lägga in t.ex Ubuntu i PXE:n och prova att starta datorn där du har problem med.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DragonII:

Om du får "Check cable" tyder på att det inte sitter kabel till nätverkskortet.
Att sätta upp en PXE server kan vara lite kinkiga. Lättast att dra hem en gratis version till annan dator och sätta upp därifrån, du kan lägga in t.ex Ubuntu i PXE:n och prova att starta datorn där du har problem med.

Ska man inte behöva skriva in ip adressen till pxe server?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ska man inte behöva skriva in ip adressen till pxe server?

Nä, det ska nog inte behövas, men du måste ha en DHCP påslaget (i detta fallet en DHCP-relay) i PXE:n.
Ett tips att använda program från https://www.easeus.com/backup-recovery/pxe-boot-server.html, har inte själv provat det.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DragonII:

Nä, det ska nog inte behövas, men du måste ha en DHCP påslaget (i detta fallet en DHCP-relay) i PXE:n.
Ett tips att använda program från https://www.easeus.com/backup-recovery/pxe-boot-server.html, har inte själv provat det.

Jag använder mig av FreeNAS.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag använder mig av FreeNAS.

Okey, verkar att det inte går att köra direkt utan PXE i FreeNAS, men det går om du använder FOG PXE och konfiguerar lite.
https://forums.freenas.org/index.php?threads/how-to-configure...

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DragonII:

Okey, verkar att det inte går att köra direkt utan PXE i FreeNAS, men det går om du använder FOG PXE och konfiguerar lite.
https://forums.freenas.org/index.php?threads/how-to-configure...

Hmm verka vara svårt kanske bättre att skaffa ett usb minne istället.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

@DragonII:

Har kollat på det mera det verka som dom kör med IPXE ska se om det går flasha om till IPXE.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666