Stutter! Efter att jag bytt GFK !

Permalänk
Medlem

Stutter! Efter att jag bytt GFK !

Hej !
850W nätagg..
Jag har en i7 5820k
32gb ram
ssd hd

Och jag har problem med stutter som händer på ett ungefär var 5:e var 6:e minut.
Ibland mer sällan..
Jag märker inget på fpsen när detta inträffar.
Jag har testa så många saker så jag vet inte var jag ska börja.

Saken är att jag inte ens kommer ihåg om detta börja innan eller efter jag byta grafikkort.
Jag hade ett 980gtx och nu har jag satt i ett 1080 gtx "goes like hell" kort

Jag har gjort recovery på datorn å installerat om allt, testa olika drivrutinet.
Ändrat saker i bios i hopp om att det skulle hjälpa.
Startar om router/modem i tron om att det var bredbands relaterat.

Har jag kopplat in mitt gfk fel? Jag har satt i en 6 pin och en som hade både 6+2 pin i uttagen.
Innan jag bytte gfk så mecka jag en hel del med att tweaka datorn får att få spelet pubg att flyta bättre å få mer fps.
Och alla dom ändringar jag gjorde för detta borde ju ha försvunnit efter att jag formaterat datorn.. så det lämnar ju egentligen bara det till att det är antingen mitt gfk eller bredbands relaterat?

Snälla hjälp mig..

Permalänk
Medlem

Det var mycket okänt här.

Till att börja med så är det ju bra att veta exakt vad du menar med "stutter", du säger själv att din framerate ändras inte alls, så vad exakt menar du?

Sedan skriver du att du körde recovery, körde du recovery eller installerade du om?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:

Stutter/lagg , typ animationen av att ta upp ett vapen i csgo händer två gånger.
jag stannar upp i luften i en millisekund osv.
Det påverkar inte min fps alls när det händer då jag har den uppe i hörnan.

Recovery, jag har kört det i win 10, 2 alt, antingne behåller den privata filer eller så rensar den allt. jag valde att den skulle rensa allt.
Har aldrig gjort det förut så antar att det blir som en clean ny installering av windows, för jag fick installera alla program igen och drivrutiner mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1SCO8:

@Elghinnarisa:

Stutter/lagg , typ animationen av att ta upp ett vapen i csgo händer två gånger.
jag stannar upp i luften i en millisekund osv.
Det påverkar inte min fps alls när det händer då jag har den uppe i hörnan.

Recovery, jag har kört det i win 10, 2 alt, antingne behåller den privata filer eller så rensar den allt. jag valde att den skulle rensa allt.
Har aldrig gjort det förut så antar att det blir som en clean ny installering av windows, för jag fick installera alla program igen och drivrutiner mm.

Det där låter mer som att det är din internetanslutning som är problemet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: märker inte av något på min ping heller när jag spelar..
Men om det nu skulle vara fel på den, hur kollar jag upp det?
Jag har aldrig haft problem med detta tidigare, jag har comhem 500/50 mbit.
Jag har ett comhem modem som både e modem och router, jag har startat om den flera gånger.
Ska testa å göra en fabriksåterställning och se om det hjälper..
På comhem sida står det inget om några problem i mitt område..

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1SCO8:

@ClintBeastwood: märker inte av något på min ping heller när jag spelar..
Men om det nu skulle vara fel på den, hur kollar jag upp det?
Jag har aldrig haft problem med detta tidigare, jag har comhem 500/50 mbit.
Jag har ett comhem modem som både e modem och router, jag har startat om den flera gånger.
Ska testa å göra en fabriksåterställning och se om det hjälper..
På comhem sida står det inget om några problem i mitt område..

Jag har haft mängder med packetloss i BF4 (man kan se flashande ikoner i spelet) men pingen har varit stabil och det har lett till lagg.
Du kan testa att mäta via den här sidan och se vad det ger för resultat: http://www.pingtest.net/

Du kan även kolla om modemet har någon nyare firmware som du skulle kunna testa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Testa annan drivrutin till LAN om det finns? Det känns internet-relaterat som tidigare skrev.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: testa precis att köra fabriksåterställning på router/modem.
det hjälpte inte. får ingen loss elelr choke när detta inträffar. och inte heller något fps drop..
http://www.speedtest.net/my-result/d/c4d13628-e2f8-4b24-a91e-...
mitt speedtest är okey..

Permalänk
Medlem

@Keffmode: en annan drivrutin?
hur skaffar jag det?

Permalänk
Medlem

@D1SCO8: jag har uppdaterat mitt killer network drivrutin till den senaste..

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1SCO8:

@ClintBeastwood: testa precis att köra fabriksåterställning på router/modem.
det hjälpte inte. får ingen loss elelr choke när detta inträffar. och inte heller något fps drop..
http://www.speedtest.net/my-result/d/c4d13628-e2f8-4b24-a91e-...
mitt speedtest är okey..

Just det, man kan se sånt i CS också. Jag har tyvärr slut på idéer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem och tydligen är det problem med Nvidia drivrutinerna. Jag fick rollbacka till version 376.33 för att få bort micro-stuttering

Confirmat av Nvidia: https://forums.geforce.com/default/topic/1027519/geforce-driv...

376.66 - Funkar utan problem och tog bort all microstutter för mig: http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/113448/en-u...

Testa detta och återkom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1SCO8:

@Keffmode: en annan drivrutin?
hur skaffar jag det?

Kolla ditt moderkorts hemsida och välj en annan version av din drivrutin för LAN/internet. Men det kanske inte är nödvändigt.

Testa att byta drivrutin för Nvidia som @Cerox92 nämnde

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1SCO8:

@D1SCO8: jag har uppdaterat mitt killer network drivrutin till den senaste..

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1477472-fraga-om-killer-network-finns-det-fler-som-har-problem-med-dem

Permalänk
Medlem

@Cerox92: Jag hade dom senaste drivrutinerna 3813 eller vad det var, gick tillbaka till 3800 och det funkar inte. men jag ska gå tillbaka ännu längre 376.33 när jag vaknar.. har jobbat natt så återkommer ikväll.

Permalänk
Medlem

@Keffmode: jag ska testa det också. jag ger mig inte förrän problemet är löst.. gör det när jag vaknar.
Om det nu är drivrutinerna till nätverks kortet så är det ju konstigt eftersom det funkat med dom i 2 år.
men absolut. jag ska testa det också..
hör av mig hur det går när jag vaknat

Permalänk
Medlem

@D1SCO8: uppdatering !

Det är något med bredbandet elelr som orsakar pingen till att gå upp..
Min ms gick inte upp allt när det lagga till. däremot såg jag på min scoreboard att min ping gått upp till över 100..
Så vad gör jag då?
Jag kontaktar iaf Comhem senare under dagen..
Men om det inte har med dem att göra elelr router/modem
så kan det ju fortfarande vara något som gör att datorn gör så? ..

Permalänk
Medlem

Har kontaktat Com hem !

Dom säger att dom inte ser något fel men att dom gjort en fel anmälan.
Min fråga är nu, att vad kan påverka så att PINGen går upp i en halv millisekund lite då och då. typ 3-10 min intervaller
FPS påverkas inte alls när detta händer..

Jag kan inte få in mig i huvudet att det kan vara något annat än bredbandet alt router/modem från Comhem
För jag tänker att om nu något e fel på datorn, gfk, cpu, eller ngt liknande.. då skulle ju inte bara PING förändras utan också FPS.
elleR?

Permalänk

Har du testat ett annat nic ? I tråden nån länkade så är det ju precis som du beskriver, och du sa ju i början att du inte minns om felet kom nu eller har varit hela tiden. Man tänker ju mer på sånt när man bytt hårdvara.

Permalänk
Medlem

@hyperbol: Trist när folk filtrera bort konkreta förslag...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS: Ska testa det när jag kommer hem från jobbet..
Ska även testa en annan nätverksladd, och sedan se om jag kan få mitt comhem modem att agera bara som modem och inte som router.

Tack för alla tips, jag testar allt som ni skriver, bara det att jag jobbar 12 timmars pass natt, så har inte super mkt tid till att läsa igenom långa trådar, men är ledig ons-sön så då kommer jag testa allt som finns.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Jag ska testa det också..

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS: Alltås byta nätverkskort? Jag tänker ju inte köpa ett nytt nätverkskort om där inte är något fel på det jag har.
Jag har INTE haft detta innan.. detta hände för max 2 veckor sedan.
Det jag mena var att jag vet inte om det hände någon dag INNAN jag bytte grafikkort eller om det hände efter jag bytt grafikkort..
Så detta problem har jag inte haft i månader eller så .. utan enbart i max 2 veckor..
Jag var på ett lan, och sen kom jag hem å spela knappt på ett par dagar, jag gjorde en massa guide för att fixa fps, testa spela pugb ett par gånger, sen så installera jag mitt nya gfk.. efter det märkte jag av problemet..

Permalänk
Medlem

@hyperbol: Problemet som du länka till i den tråden låter inte som ett liknande problem som jag har.
Han säger ju att de tär precis som han har ett 56k modem typ.
Mitt fungerar ju perfekt i 5-6 min sen kommer ett millisekund lagg.
Och jag har ju haft samma drivrutiner i flera år utan några problem.
Det är bara nu sen detta problemet hände som jag har ändrat saker.
Jag ska dock testa att avinstallera alla drivrutiner till mitt nätverkskort och installera dem från hemsidan..
Och se om det hjälper.. tack för tipset. .
Ni är alla för snälla som försöker hjälpa mig. <3

Permalänk
Medlem

@D1SCO8: Killer Gaming E2205 är den jag har.. Var hittar jag äldre drivrutiner eller odm drivrutiner jag vill ha..

http://www.killernetworking.com/driver-downloads/category/oth...

är det denna ni vill att jag testar?

Permalänk

@D1SCO8: Har du fortfarande problem?

Låter liknande det jag har ändå, vilket är microstuttering eller så, dock har jag inte kopplat det till nätverk alls pga det är själva renderingen/grafiken som är problemet för mig och allting fryser till som du beskriver.

Här är mitt inlägg https://www.sweclockers.com/forum/trad/1500771-gtx-1060-3gb-m...