På jakt efter snyggt lättvikts chassi

Permalänk

På jakt efter snyggt lättvikts chassi

Hej! Det är dags att köpa ny dator och jag letar efter ett chassi värnar för mina vaga men viktiga behov. Det ska helst kunna flyttas runt utan att man bryter ryggen, lättvikt mer eller mindre. Samt vill jag också att det ska vara snyggt, antingen vitt, grått eller svart och är helt okej med att ’optimal kylningsförmåga’ tar smällen för sistnämnda krav.

Jag har dessutom sen tidigare köpt ett EVGA Supernova G2 som har ökända dimensioner och jag vill ju självklart få plats med det!

Alltså, ett lättvikts chassi som faller ögat lätt och får plats med ett supernova G2.

Alla tips och kommentarer välkomnas!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk

Ifall någon undrar vad för annat som ska in så länkar jag prisjaktslistan här: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3041075

P.S Är även på jakt efter moderkort då jag helt enkelt valde nuvarande på måfå baserat på popularitet på prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem

Om vikten är viktig borde du byta till ett mAtx moderkort då de mindre (lättare) chassina endast stödjer mAtx. Som t.ex. InWin 301.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars finns t.ex. Fractal Design Meshify C som är litet och stödjer Atx.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gigabyte har ett mITX för AM4 tror jag.

Permalänk
Medlem

Tänker på in Win 805, snyggt, litet chassi i aluminium

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Skrivet av C4illin:

Om vikten är viktig borde du byta till ett mAtx moderkort då de mindre (lättare) chassina endast stödjer mAtx. Som t.ex. InWin 301.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra lösning men jag har mycket expansionsmöjligheter med 750W och det känns dumt att inte ta användning av det. Letar efter en kompromiss, känner ni till något märke som har lättviktiga miditowers? @C4illin @hypermode

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Skrivet av tobn:

Tänker på in Win 805, snyggt, litet chassi i aluminium

Skickades från m.sweclockers.com

Det var definitivt något!! Ska kika vidare på in Win.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem

@trevligaråkan: Kolla på Fractal Design Meshify C ett av de lättaste chassina som stödjer atx. Annars har prisjakt även en vikt justering på chassin så att man kan sortera de på vikt.

Visa signatur
Permalänk

@C4illin: Kollade också in Meshify men blev avskräckt för att deras officiella specifikationer för tornet inkluderade 175 cm och vissa sajter nämnde att man kunde få in en Supernova G2. Trots det körde jag på ett säkrare kort, i min mening, som var en bra kompromiss på alla plan; Phanteks Enthoo Pro M. Får plats med min PSU gott och väl och det är snyggt, men får nog offra vikten.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?
Vad ska du bygga i för formfaktor?
Är ATX nätdel ett måste?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Stål & glas är jättetungt, även aluminium är tyngre än plast. Silverstone precision PS13 är billigt, svart, lätt och ser varken ut som ett modernistiskt rätblock eller ett rymdskepp. Det tar ATX-kort men väger inte ens hälften av InWin 301. Lian Li PC-A55 är dubbelt så dyrt men har ännu mer clean design om du gillar Corbusier och raka linjer. Om måtten inte passar finns det massor med lådor i genren.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Vad har du för budget?
Vad ska du bygga i för formfaktor?
Är ATX nätdel ett måste?

Mvh

Skrivet av Båtelsson:

Stål & glas är jättetungt, även aluminium är tyngre än plast. Silverstone precision PS13 är billigt, svart, lätt och ser varken ut som ett modernistiskt rätblock eller ett rymdskepp. Det tar ATX-kort men väger inte ens hälften av InWin 301. Lian Li PC-A55 är dubbelt så dyrt men har ännu mer clean design om du gillar Corbusier och raka linjer. Om måtten inte passar finns det massor med lådor i genren.

Har inte hunnit be moderator att markera tråden som ”SOLVED”, men jag uppskattar feedbacken!! Väl mött!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevligaråkan:

Har inte hunnit be moderator att markera tråden som ”SOLVED”, men jag uppskattar feedbacken!! Väl mött!

Så vilken chassi blev det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Skrivet av tobn:

Så vilken chassi blev det?

Skickades från m.sweclockers.com

Phanteks Enthoo Pro M

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 32 GB 2666 MHz | Asus 1070 Dual | MSI 1000W 80 Gold+ |